Ryzyko – zagrożenie nie osiągnięciem zamierzonych celów. Czynniki wpływające na rozmiary ryzyka: - czynniki ogólnogospodarcze – poziom wzrostu gospodarczego, - czynniki społeczne – strajki, pozycja związków zawodowych, - czynniki demograficzne – wzrost demograficzny - czynniki techniczne – telekomunikacja, drogi. Badanie wiarygodności handlowej i finansowej kontrahenta zagranicznego. Kraj kontrahenta: 1. polityka gospodarcza kraju: - podatki - ułatwienia w obrocie (liberalizacja handlu zagranicznego) - ulgi - polityka kursowa - przepływ dewiz 2. wskaźniki ekonomiczne: - inflacja - bezrobocie - bilans handlu zagranicznego - deficyt budżetowy - wskaźniki wzrostu (np. PKB) 3. dane dotyczące zadłużenia zagranicznego: - cena długu państwa - rating (ocena) papierów wartościowych emitowanych za granicą 4. aktualne przepisy regulujące obrót zagraniczny, 5. składy wolnocłowe i koszty składowania (w przypadku eksportu z Polski). Sytuacja w reprezentowanej przez kontrahenta branży. 1. analiza koniunktury (popyt – podaż na dany towar), 2. perspektywy rozwoju, 3. analiza zagrożeń, 4. przepisy i zwyczaje związane z obrotem danym towarem (usługą). Badania kontrahenta zagranicznego. 1. dotychczasowa współpraca, 2. kontrakty realizowane na terenie Polski, 3. rating (w przypadku dużych przedsiębiorstw) – ocena zdolności kredytowej emitenta papierów wartościowych przygotowana przez uznane firmy audytorskie np. Standard & Poors, Moody’s, 4. wywiadownie gospodarcze, 5. zapytania wysyłane do banków zagranicznych, 6. rating banków. Status prawny. 1. bank ma prawną gwarancję wsparcia ze strony rządu, 2. nie ma prawnych podstaw pomocy ze strony rządu lub banku centralnego, ale historycznie rzecz biorąc jest to bardzo prawdopodobne, 3. w razie potrzeby bank może liczyć na wsparcie finansowe właścicieli, 4. można liczyć na wsparcie właścicieli lub państwa, ale nie jest to zagwarantowane (lub mało prawdopodobne), 5. brak pomocy z zewnątrz, 6. zabezpieczenia wewnętrzne banku lub działania o charakterze rutynowym, na ten element zabezpieczenia wpływ mają: - poziom uświadomienia zarządu co do skali zagrożeń związanych z podjęciem ryzyka, - poziom wyszkolenia personelu, - tradycja związana z funkcjonowaniem firmy / banku, - właściwa polityka wewnętrzna zarządu w odniesieniu do analizy przypadków strat poniesionych przez firmę / bank. 7. wykorzystanie zewnętrznych instrumentów – ubezpieczenie ryzyka, instrumenty bankowe i rynkowe.
Ryzyko i formy zabezpieczeń
Ryzyko – zagrożenie nie osiągnięciem zamierzonych celów. Czynniki wpływające na rozmiary ryzyka: - czynniki ogólnogospodarcze – poziom wzrostu gospodarczego, - czynniki społeczne – strajki, pozycja związków zawodowych, - czynniki demograficzne – wzrost demograficzny - czynniki techniczne – telekomunikacja, drogi. Badanie wiarygodności handlowej i finansowej kontrahenta zagranicznego. Kraj kontrahenta: 1. polityka gospodarcza kraju: - podatki - ułatwienia w obrocie (liberalizacja handlu zagranicznego) - ulgi - polityka kursowa - przepływ dewiz 2. wskaźniki ekonomiczne: - inflacja - bezrobocie - bilans handlu zagranicznego - deficyt budżetowy - wskaźniki wzrostu (np. PKB) 3. dane dotyczące zadłużenia zagranicznego: - cena długu państwa - rating (ocena) papierów wartościowych emitowanych za granicą 4. aktualne przepisy regulujące obrót zagraniczny, 5. składy wolnocłowe i koszty składowania (w przypadku eksportu z Polski). Sytuacja w reprezentowanej przez kontrahenta branży. 1. analiza koniunktury (popyt – podaż na dany towar), 2. perspektywy rozwoju, 3. analiza zagrożeń, 4. przepisy i zwyczaje związane z obrotem danym towarem (usługą). Badania kontrahenta zagranicznego. 1. dotychczasowa współpraca, 2. kontrakty realizowane na terenie Polski, 3. rating (w przypadku dużych przedsiębiorstw) – ocena zdolności kredytowej emitenta papierów wartościowych przygotowana przez uznane firmy audytorskie np. Standard & Poors, Moody’s, 4. wywiadownie gospodarcze, 5. zapytania wysyłane do banków zagranicznych, 6. rating banków. Status prawny. 1. bank ma prawną gwarancję wsparcia ze strony rządu, 2. nie ma prawnych podstaw pomocy ze strony rządu lub banku centralnego, ale historycznie rzecz biorąc jest to bardzo prawdopodobne, 3. w razie potrzeby bank może liczyć na wsparcie finansowe właścicieli, 4. można liczyć na wsparcie właścicieli lub państwa, ale nie jest to zagwarantowane (lub mało prawdopodobne), 5. brak pomocy z zewnątrz, 6. zabezpieczenia wewnętrzne banku lub działania o charakterze rutynowym, na ten element zabezpieczenia wpływ mają: - poziom uświadomienia zarządu co do skali zagrożeń związanych z podjęciem ryzyka, - poziom wyszkolenia personelu, - tradycja związana z funkcjonowaniem firmy / banku, - właściwa polityka wewnętrzna zarządu w odniesieniu do analizy przypadków strat poniesionych przez firmę / bank. 7. wykorzystanie zewnętrznych instrumentów – ubezpieczenie ryzyka, instrumenty bankowe i rynkowe.
Materiały
Radio i telewizja w życiu społecznym
W 1997r. na terenie RFN istnieje jedenaście krajowych ośrodków radiowo-telewizyjnych, jedna rozgłośnia prawa federalnego i stacja telewizyjna ZDF. Największym ośrodkiem radiowo-telewizyjnym jest Westdeutscher Rundfunk, który zatrudnia 4400 pracowników. Każdy krajowy ośrodek radiowo-telewizyjny produkuje kilka programów radiowych dla różnych...
Wizja społeczeństwa, motyw zbrodni i kara w "Zbrodni i karze"
Relatywizm etyczny w “Zbrodni i Karze” Fiodora Dostojewskiego
Relatywizm etniczny to względność wartości moralnych.
Powieść ta powstała w latach 1865-66.
autor miał długi (ciężka sytuacja finansowa)
negacja tendencji (modernizm - nowe wartości w obliczu natury)
Tłem wydarzeń jest obraz Petersburga, który wytwarza...
Św. Franciszek w książce "Kwiatki z ogrodu św. Franciszka"
Święty Franciszek był postacią niezwykłą. Wszystkie dobra materialne oraz bogactwa nie miały dla niego żadnego znaczenia. Było to bardzo dziwne, gdyż pochodził on z rodziny kupieckiej, a w młodości lubił roztrwaniać pieniądze na różnego rodzaju zabawy. Najkrótszą drogę do zbawienia i osiągnięcia świętości upatrywał w ubóstwie oraz chęci poma...
Patriotyzm w literaturze staropolskiej
Literatura wyrasta z przeżyć i dążeń ludzkości. Twórcy jej starają się przekazać czytelnikowi pewne prawdy moralne, obyczajowe i ludzkie, aby w ten sposób spełnić swe posłannictwo wobec społeczeństwa. Zadaniem literatury jest kształtowanie postaw czytelnika, zwracanie jego uwagi na ważne problemy. Dzieło literackie tworzą konkretne jednostki, ma...
Pojęcie i geneza marketingu
Marketing jest nie tylko określoną kategorią, ale także koncepcją traktowania problemów i zjawisk rynkowych. Obejmuje czynności rynkowe z wyjątkiem czynności fizycznych związanych z przekształceniem dóbr w produkty lub usługi. Można powiedzieć też, iż jest to proces społeczno-gospodarczy, którego celem jest poznanie przyszłego popytu i zaspok...
Rozum czy uczucie? Co przemawia bardziej
Rozum i uczucie są dwoma mechanizmami pod wpływem których podejmujemy decyzje. Dwa mechanizmy związane z życiem ludzkim tak jak miłość i cierpienie. Który do mnie przema-wia?...sądzę, że rozum. Decyzje podejmowane pod jego wpływem są trafniejsze ponieważ dużej się zastanawiamy oraz rozważamy wszystkie za i przeciw. Natomiast decyzje podjęte po...
Rycerz średniowiecza i jego kodeks
RYCERSTWO:
W 1000r na pniu systemu feudalnego została zaszczepiona, instytucja rycerska. Rycerzem formalnie był każdy mężczyzna, który przeszedł pasowanie. Jednak musiał przestrzegać pewnych reguł prowadzić określony tryb życia. Rycerze nie tworzyli więc, prawnie zdefiniowanej klasy, lecz kategorię społeczną, skupiającą ludzi w specjalizowa...
Cechy nowel Konopnickiej
Maria Konopnicka “Nowele”
Maria Konopnicka już jako sławna poetka ogłosiła cztery zbiory nowel. Wypełniły je głównie portrety i biografie różnych postaci ludowych. Współczuciu ich niedoli towarzyszy tu szacu-nek dla ich wrażliwości moralnej, wielkoduszności, subtelnej nieraz kultury uczuciowej. Bohaterowie Konopnickiej nie tylko ...