Rozprawa Wyspiańskiego z narodem w "Weselu"



Wyspiański poddaje w swoim dramacie ocenie obie warstwy społeczne: chłopów i inteligencję, po pierwsze wydobywając z ich dusz to, co prawdziwe, po drugie stawiając ich przed możliwością wspólnego czynu. Okazuje się, że w tej osobliwej chwili wielkiej szansy inteligencja zawiodła, a chłopi nie dorośli do tak poważnego zadania. Tragizm narodu tkwi w niemożności spełnienia skutecznego czynu, w niemocy i braku umiejętności wykorzystania szansy. - Inteligencja: a) Pan Młody (Lucjan Rydel) - łatwo poddaje się nastrojom, egzaltacji, poezji, prezentuje gadulstwo, ludomanię, pozór, a nie szczerość, ideałów. Ukazany jest na poły ironicznie, na poły dobrodusznie. Ma wszelkie cechy filistra. Jest afektowany, sztuczny, bardziej zafascynowany przeżywaniem miłości niż samą miłością. b) Dziennikarz (Rudolf Starzewski) - pragnie utrzymać życie chłopów w atmosferze spokoju i sielanki, Czepiec nie mieści się w jego sielankowej wizji wsi. Daleki od problemów bieżących, analizuje przeszłość, szukając w niej przyczyn słabości Polski i jej rozbiorów, przy czym w narodowej historii nie umie znaleźć niczego, co dałoby przykład działania jemu współczesnych. Stańczyk widząc, że Dziennikarz nie będzie w stanie podjąć roli głosiciela potrzebnych narodowi idei, wręcza mu błazeńską laskę i żegna słowami pełnymi gorzkiej ironii: Masz tu kaduceus polski, Mąć nim wodę, mąć. (...) Mąć tę narodową kadź, Serce truj, głowę trać! c) Poeta (Kazimierz Przerwa Tetmajer) - tęskni za potęgą, głosi pesymizm i dekadentyzm, a poeta dekadent nie jest zdolny do czynów. Rycerz odsłania poecie jego bezużyteczność w czasach, gdy społeczeństwu potrzebna jest literatura nawołująca do zbrojnego czynu i niosąca nadzieję. d) Nos (Tadeusz Noskowski) - pijak, dekadent w działaniu. e) Gospodarz (Władysław Tetmajer) - jedyny szczery w swoich zamierzeniach i ideałach inteligent, lecz nawet i on w decydującej chwili zawodzi. Obawa przed wspólnym działaniem z chłopami. - Chłopi: a) Czepiec - prezentuje wartość ludu, jego energię i siłę tak potrzebną inteligentom. Tym niemniej jest to postać prymitywna, która samodzielnie nie podejmie żadnej decyzji. Żyje tradycją, udziałem chłopów w Powstaniu Kościuszkowskim. b) Dziad - z zachowaną w pamięci rabacją 1846 roku jest upostaciowieniem chłopskich obaw i niechęci, które nie dopuszczają do szczerej zgody. c) Jaśko - to symbol niedojrzałości chłopów do czynu, ich odwiecznego przywiązania do własności prywatnej - obarczony odpowiedzialnym zadaniem Jaśko pragnie błyszczeć przed innymi, schyla się po czapkę z piór - i gubi złoty róg... A zatem społeczeństwo polskie doby Wyspiańskiego otrzymuje marną notę: słaba, niezdolna do czynu inteligencja i niedojrzali, bezradni z powodu braku dowódcy, choć gotowi do walki chłopi... zdolni są tylko pogrążyć się w magicznym, uśpionym, chocholim tańcu. Inteligencja: podtrzymują mit arkadii, szukają rozrywek, nie rozumieją chłopskich problemów, czują wyższość wobec chłopów, głęboko zdemoralizowani, chłopomania, bierna postawa wobec losów kraju, brak zainteresowania jego sprawami. Chłopi: brak organizacji, zbyt pragmatyczne spojrzenie na sprawy materialne, prywata, brak wytrwałości, niezdolność do abstrakcyjnego myślenia, brak przygotowania do połączenia się z inteligencją, nieodpowiedzialność, brak zrozumienia ideałów.

Rozprawa Wyspiańskiego z narodem w "Weselu"

Materiały

Akcja, czas, fabuła "Monachomachii" \"Monachomachia\" Ignacy Krasicki Wśród utworów Ignacego Krasickiego ogłoszonych w latach 1775 -1779 \"Monachomachia, czyli wojna mnichów\" jest zjawiskiem wyjątkowym i niespodziewanym. Ukazanie się bowiem utworu drukiem nastąpiło prawdopodobnie bez zgody i wiedzy autora i zapewnie z tego właśnie powodu dwie pierwsze edycje z sierpnia 1778 r. b...

Problem alkoholu wśród młodzieży W dzisiaj szych czasach nastolatkowie mają wiele problemów w szkole lub rodzice nie są nimi zainteresowani. Dlatego młodzież coraz częściej sięga po alkohol, aby zapomnieć o sprawach dręczących ich na co dzień. Zdarza się tak, że nastolatkowie będąc na przyjęciu sięgają po tę zdradziecką substancję, by lepiej się bawić, ale nie jest to prawda. M...

Niszczenie człowieczeństwa i próba jego ocalenia Nieszczęsna literatura staje przed tak trudnym zadaniem, przed jakim stanęli polscy twórcy w obliczu II wojny światowej. Okupacja hitlerowska z systemem obozów zagłady biologicznej całych narodów z licznymi egzekucjami cywilnej ludności, z porywaniem jej na niewolnicze roboty, ze zbrodniczymi eksperymentami medycznymi na ludziach, przyniosła tak...

Przykłady typologii osobowości Typologia Hipokratesa (ze względu na temperament): • sangwinik - człowiek żywy i o zmiennym usposobieniu • melancholik - mało uczuciowy i mało aktywny • choleryk - pobudliwy i mało wytrwały w działaniu • flegmatyk - mało pobudliwy, ale wytrwały i konsekwentny w działaniu Typologia Junga (kierunek i zakres aktywno...

Wyjaśnienie pojęcia heterostaza a) teza o hierarchii stanów równowagi b) heterostaza polega na zakłócaniu pracy niższego systemu (podsystemu) w celu zachowania równowagi na poziomie wyższym - na poziomie fizjologicznym może to być pocenie się, dreszcze, gorączka - na poziomie psychologicznym w celu ratowania czegoś cenniejszego, poprzez np. kłamstwo

Metafora "Dżumy" Parabola to inaczej przypowieść. To historia mająca wszelkie znamiona autentyczności, a przede wszystkim bohaterów reagujących jak normalni ludzie, miejsce akcji znane szerokiemu kręgowi odbiorców czy też wydarzenia mogące zajść w każdym miejscu o niemal każdym czasie. Pod tymi właśnie zdarzeniami i postaciami kryją się pewne zjawiska, które ...

Sąd o narodzie w "Grobie Agamemnona" Sąd o narodzie w „Grobie Agamemnona” Słowackiego „Grób Agamemnona” stanowi fragment VIII pieśni poematu podróżniczego „Podróż do Ziemi Świętej z Neapolu”. Tytuł wiersza nawiązuje do przeżyć poety podczas zwiedzania budowli, która uchodziła wtedy za grobowiec Agamemnona, jednego z bohaterów „IliadyR...

"Apollo i Marsjasz" - przesłanie wiersza Zbigniewa Herberta Jak odbierasz przesłanie wiersza Zbigniewa Herberta „Apollo i Marsjasz”? Wielu pisarzy i twórców sztuki traktowało mitologię jako źródło inspiracji. Jednym z takich twórców jest Zbigniew Herbert, poeta współczesny. Jest to człowiek o rozległych zainteresowaniach: studiował filologię polską, prawo, ekonomię, filozofię, a także sztu...