Temat: W czym wyraził się romantyczny indywidualizm w "Giaurze" Byrona, a w czym w "Odzie do młodości" Mickiewicza. PLAN: I Wstęp: 1). Romantyczny indywidualizm. II Rozwinięcie: 1). Romantyczny indywidualizm w "Giaurze" Georga Byrona. 2). Romantyczny indywidualizm w "Odzie do młodości" Adama Mickiewicza. III Zakończenie: 1). Który indywidualizm bliższy - bajroniczny, czy zawarty w "Odzie do młodości" ? Jedną z cech charakterystycznych romantyzmu jest indywidualizm. Znajdował on swoje odbicie nie tylko w literaturze, ale także w malarstwie, muzyce oraz rzeczywistości. Romantyczni ludzie starali się naśladować bohaterów literackich, którzy byli dla ówczesnych ideałami. Romantyczny indywidualista był zazwyczaj jednostką wybitną, łamiącą powszechnie uznane reguły, wyznającą i trzymającą się własnych zasad. Romantycy akceptowali wszelkie odchylenia od normy, stany szaleństwa i ekstazy, bowiem świadczyły one o nieprzeciętności lub proroczym powołaniu jednostki. Czy jednak dla nas - ludzi żyjących w XX wieku - romantyczne postacie literackie mogą być nieskazitelne i godne naśladowania ? Na pewno w większości przypadków nie. W powieści poetyckiej Georga Byrona pt. "Giaur" zakreślił się indywidualistyczny bunt wobec norm i zasad społecznych. Tytułowy Giaur przez całe swe życie walczył ze światem, jednak nie można oceniać go jednoznacznie - jest bohaterem kontrowersyjnym. Jest to postać nadzwyczaj barwna. Giaur miał bardzo bogate życie wewnętrzne - był niezwykle uczuciowy. Potrafił kochać szaloną miłością, ale równocześnie potrafił szalenie nienawidzić. W swym życiu narażał na niebezpieczeństwo nie tylko siebie, ale też innych ludzi. Przecież ukochana Giaura, Leila, zginęła właśnie przez jego i swoją bezmyślność, nieodpowiedzialność, być może też zbytni egoizm. Giaur i Leila chcieli być razem, chociaż wiedzieli, że łamią muzułmańskie prawo, za co dziewczynę spotka kara śmierci. Nie chcieli się rozstać - tragiczna miłość zwyciężyła. Wielkie przeobrażenie Giaura z zakochanego człowieka w "potwora" pragnącego zemsty obserwujemy po śmierci Leili. Po tym wydarzeniu uczucia bohatera nie są skierowane ku miłości, lecz ogarnięte są tylko chęcią zemsty, zabicia pana ukochanej - Hassana. Po dokonaniu zbrodni - zabiciu Hassana, Giaur nie czuje wewnętrznego spełnienia, satysfakcji - odczuwa jedynie pustkę i tęsknotę za swą miłością. Postać ta zachowuje swą indywidualność nawet w klasztorze, gdzie szuka ukojenia po dramatycznych epizodach swego życia. Staje się zamknięty w sobie, żyje "poza" światem i życiem klasztornym. Wyznaje tylko własne, niezmienne zasady, nie podporządkowując się przy tym regułom przyjętym w klasztorze. Ucieka od świata, od kontaktu z ludźmi, jest samotnikiem - indywidualistą. Z utworu nie dowiadujemy się historii całego życia Giaura, więc musimy go oceniać, znając jedynie kilka wydarzeń z jego bytu. Podczas spowiedzi nasz bohater co prawda opowiada swe życie, ujawnia wewnętrzne rozterki, ale nie mamy pewności, czy widziane z perspektywy czasu wydarzenia nie są ubarwione lub czy coś nie zostało pominięte. Uważam, iż romantyczność Giaura odzwierciedla się nie tylko w wymienionych cechach charakteru, ale także poprzez tajemniczość postaci, kierowanie się uczuciami, a nie zdrowym rozsądkiem oraz odwagę, a jednocześnie niemoc zgodnego życia ze światem. Jego życie było nadzwyczajne - pełne miłości i pełne zbrodni. Myślę, że współcześni ludzie nie chcieliby podzielić losu Giaura. Jednak on sam na spowiedzi stwierdził: "Choć moje życie zda się tak zbrodnicze, Gdybym mógł odżyć, żyłbym tak, jak żyłem". Z indywidualizmem mamy także styczność w "Odzie do młodości" Adama Mickiewicza. Indywidualizm ten reprezentuje nową społeczność romantyczną, przeciwstawiającą się regułom klasycznym. Owo nowe społeczeństwo jest młode, zgodnie z zasadami romantyzmu kieruje się uczuciem, które góruje nad rozumem: "Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga; Łam, czego rozum nie złamie". Indywidualizm zawarty w "Odzie do młodości" nie jest tajemniczy, w przeciwieństwie do bohatera bajronicznego. Ta nowa indywidualność jest jasna, podniosła, optymistyczna, wierzy w zmiany. Nie kieruje się tylko rozumem - wierzy w irracjonalizm. Chce zjednać wszystkich w jedną całość: "jednością silni, rozumni szałem", gdyż tylko taka postawa ludzi doprowadzi do stworzenia nowego, silnego i szczęśliwego świata. W przeciwieństwie do Giaura, podmiot liryczny z "Ody do młodości" nie szuka cierpień, nie pragnie krwawej zemsty. Celem tego indywidualizmu romantycznego jest pokonanie "starego świata", który jest gnuśny i jakby martwy. Jednak pokonanie to ma się odbyć w sposób naturalny, poprzez radość, entuzjazm, nadzieję i optymizm, a także pokonanie własnych słabości: "(.)ze słabością łamać uczmy się za młodu". W "Odzie do młodości" występuje pierwszy konflikt pokoleń. Konflikt konserwatystów z romantycznymi indywidualistami, pragnącymi lepszego jutra oraz wyzbycia się sztuczności i zbytniego logicznego myślenia. Myślę, iż można polemizować, który indywidualizm jest nam bliższy. Czy ten zawarty w "Giaurze" Byrona, czy ten z "Ody do młodości" Mickiewicza ? Moim zdaniem, współcześni ludzie mają w sobie po trochu każdej z tych cech. Wokół siebie znajdujemy zarówno zbuntowanych, idących za zemstą Giaurów, jak i pragnących lepszego świata i walczących o wolność młodych ludzi. Świat się zmienia, ale pewne idee najprawdopodobniej pozostaną niezmienne. Młodzi zawsze będą chcieli żyć "po swojemu", zmieniać wszystko wokół, cały świat; starsi natomiast będą bronić utartych reguł i kierowania się zdrowym rozsądkiem. My także kiedyś będziemy starszymi ludźmi i nasze dotychczasowe poglądy
Romantyczny indywidualizm w Giaurze i Odzie do młodości
Temat: W czym wyraził się romantyczny indywidualizm w "Giaurze" Byrona, a w czym w "Odzie do młodości" Mickiewicza. PLAN: I Wstęp: 1). Romantyczny indywidualizm. II Rozwinięcie: 1). Romantyczny indywidualizm w "Giaurze" Georga Byrona. 2). Romantyczny indywidualizm w "Odzie do młodości" Adama Mickiewicza. III Zakończenie: 1). Który indywidualizm bliższy - bajroniczny, czy zawarty w "Odzie do młodości" ? Jedną z cech charakterystycznych romantyzmu jest indywidualizm. Znajdował on swoje odbicie nie tylko w literaturze, ale także w malarstwie, muzyce oraz rzeczywistości. Romantyczni ludzie starali się naśladować bohaterów literackich, którzy byli dla ówczesnych ideałami. Romantyczny indywidualista był zazwyczaj jednostką wybitną, łamiącą powszechnie uznane reguły, wyznającą i trzymającą się własnych zasad. Romantycy akceptowali wszelkie odchylenia od normy, stany szaleństwa i ekstazy, bowiem świadczyły one o nieprzeciętności lub proroczym powołaniu jednostki. Czy jednak dla nas - ludzi żyjących w XX wieku - romantyczne postacie literackie mogą być nieskazitelne i godne naśladowania ? Na pewno w większości przypadków nie. W powieści poetyckiej Georga Byrona pt. "Giaur" zakreślił się indywidualistyczny bunt wobec norm i zasad społecznych. Tytułowy Giaur przez całe swe życie walczył ze światem, jednak nie można oceniać go jednoznacznie - jest bohaterem kontrowersyjnym. Jest to postać nadzwyczaj barwna. Giaur miał bardzo bogate życie wewnętrzne - był niezwykle uczuciowy. Potrafił kochać szaloną miłością, ale równocześnie potrafił szalenie nienawidzić. W swym życiu narażał na niebezpieczeństwo nie tylko siebie, ale też innych ludzi. Przecież ukochana Giaura, Leila, zginęła właśnie przez jego i swoją bezmyślność, nieodpowiedzialność, być może też zbytni egoizm. Giaur i Leila chcieli być razem, chociaż wiedzieli, że łamią muzułmańskie prawo, za co dziewczynę spotka kara śmierci. Nie chcieli się rozstać - tragiczna miłość zwyciężyła. Wielkie przeobrażenie Giaura z zakochanego człowieka w "potwora" pragnącego zemsty obserwujemy po śmierci Leili. Po tym wydarzeniu uczucia bohatera nie są skierowane ku miłości, lecz ogarnięte są tylko chęcią zemsty, zabicia pana ukochanej - Hassana. Po dokonaniu zbrodni - zabiciu Hassana, Giaur nie czuje wewnętrznego spełnienia, satysfakcji - odczuwa jedynie pustkę i tęsknotę za swą miłością. Postać ta zachowuje swą indywidualność nawet w klasztorze, gdzie szuka ukojenia po dramatycznych epizodach swego życia. Staje się zamknięty w sobie, żyje "poza" światem i życiem klasztornym. Wyznaje tylko własne, niezmienne zasady, nie podporządkowując się przy tym regułom przyjętym w klasztorze. Ucieka od świata, od kontaktu z ludźmi, jest samotnikiem - indywidualistą. Z utworu nie dowiadujemy się historii całego życia Giaura, więc musimy go oceniać, znając jedynie kilka wydarzeń z jego bytu. Podczas spowiedzi nasz bohater co prawda opowiada swe życie, ujawnia wewnętrzne rozterki, ale nie mamy pewności, czy widziane z perspektywy czasu wydarzenia nie są ubarwione lub czy coś nie zostało pominięte. Uważam, iż romantyczność Giaura odzwierciedla się nie tylko w wymienionych cechach charakteru, ale także poprzez tajemniczość postaci, kierowanie się uczuciami, a nie zdrowym rozsądkiem oraz odwagę, a jednocześnie niemoc zgodnego życia ze światem. Jego życie było nadzwyczajne - pełne miłości i pełne zbrodni. Myślę, że współcześni ludzie nie chcieliby podzielić losu Giaura. Jednak on sam na spowiedzi stwierdził: "Choć moje życie zda się tak zbrodnicze, Gdybym mógł odżyć, żyłbym tak, jak żyłem". Z indywidualizmem mamy także styczność w "Odzie do młodości" Adama Mickiewicza. Indywidualizm ten reprezentuje nową społeczność romantyczną, przeciwstawiającą się regułom klasycznym. Owo nowe społeczeństwo jest młode, zgodnie z zasadami romantyzmu kieruje się uczuciem, które góruje nad rozumem: "Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga; Łam, czego rozum nie złamie". Indywidualizm zawarty w "Odzie do młodości" nie jest tajemniczy, w przeciwieństwie do bohatera bajronicznego. Ta nowa indywidualność jest jasna, podniosła, optymistyczna, wierzy w zmiany. Nie kieruje się tylko rozumem - wierzy w irracjonalizm. Chce zjednać wszystkich w jedną całość: "jednością silni, rozumni szałem", gdyż tylko taka postawa ludzi doprowadzi do stworzenia nowego, silnego i szczęśliwego świata. W przeciwieństwie do Giaura, podmiot liryczny z "Ody do młodości" nie szuka cierpień, nie pragnie krwawej zemsty. Celem tego indywidualizmu romantycznego jest pokonanie "starego świata", który jest gnuśny i jakby martwy. Jednak pokonanie to ma się odbyć w sposób naturalny, poprzez radość, entuzjazm, nadzieję i optymizm, a także pokonanie własnych słabości: "(.)ze słabością łamać uczmy się za młodu". W "Odzie do młodości" występuje pierwszy konflikt pokoleń. Konflikt konserwatystów z romantycznymi indywidualistami, pragnącymi lepszego jutra oraz wyzbycia się sztuczności i zbytniego logicznego myślenia. Myślę, iż można polemizować, który indywidualizm jest nam bliższy. Czy ten zawarty w "Giaurze" Byrona, czy ten z "Ody do młodości" Mickiewicza ? Moim zdaniem, współcześni ludzie mają w sobie po trochu każdej z tych cech. Wokół siebie znajdujemy zarówno zbuntowanych, idących za zemstą Giaurów, jak i pragnących lepszego świata i walczących o wolność młodych ludzi. Świat się zmienia, ale pewne idee najprawdopodobniej pozostaną niezmienne. Młodzi zawsze będą chcieli żyć "po swojemu", zmieniać wszystko wokół, cały świat; starsi natomiast będą bronić utartych reguł i kierowania się zdrowym rozsądkiem. My także kiedyś będziemy starszymi ludźmi i nasze dotychczasowe poglądy
Materiały
Państwa należące do UE
Do Unii Europejskiej obecnie należą :
Belgia (1951r.)
Holandia (1951r.)
Luksemburg (1951r.)
Francja (1951r.)
Niemcy (1951r.)
Włochy (1951r)
Wielka Brytania (1973r)
Irlandia (1973r.)
Dania (1973r.)
Grecja (1981r.)
Hiszpania (...
Efekt zysku-straty - psychologia
Efekt zysku-straty to zjawisko polegające na tym, że tym bardziej lubimy daną osobę, im więcej wysiłku musieliśmy włożyć w zmianę jej pierwotnej opinii o nas (tj. nie lubiani na początku znajomości teraz jesteśmy lubiani), natomiast tym mniej lubimy daną osobę, im więcej jej pierwotnej sympatii straciliśmy (tj. jeżeli na początku znajomości nas...
Kierowanie, zarządzanie - wyjaśnienie pojęć
Kierowanie – jest zarządzaniem o charakterze operatywnym polegającym na:
przewidywaniu,
organizowaniu,
rozkazywać,
koordynować,
kontrolować.
Zarządzanie – polega na połączeniu 2 funkcji:
twórczej inicjatywy (lepsza organizacja pracy i mobilizacji pracowników);
...
Inwestycje - wyjaśnienie
Inwestycje – aktywa nabyte w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskanie z nich przychodów lub innych pożytków, pożytków tym z transakcji handlowej, w szczególności aktywa finansowe, nieruchomości, NIP, nabyte w celu osiągnięcia tych korzyści.
Rodzaje inwestycji przedsiębiorstwa:
Pr...
Człowiek wobec opinii publicznej w "Granicy" i "Omyłce"
CZŁOWIEK POD PRĘGIERZEM OPINII PUBLICZNEJ W ŚWIETLE “OMYŁKI\" I “GRANICY\"
Opinia innych może zniszczyć życie człowieka, ma ona wpływ na stosunek otoczenia do tej osoby. Światem rządzą stereotypy ,wiec za bezmyślność i zapatrzenie w nie innych muszą odpowiadać niewinni ludzie. Tak było w przypadku powstańca z “Omyłki\" , któr...
Biografia Fernando Cortez
Fernando Cortez 1485-1547. Konkwiskador hiszpański, zdobywca Meksyku,przybył do Nowego Swiata w 1504 r., został merem Santiago (Kuba). W 1504-wyruszył na wyprawę do Meksyku. Pozyskał tam względy córki wodza azteckiego, z której Majowie uczynili niewolnicę. Po założeniu miasta Vera Cruz ruszył przeciw stolicy Azteków, zawierając przymierza z wrog...
Marginalność społeczna - wyjaśnienie
Marginalność społeczna
Marginalność jest związana ze spadkiem znaczenia danej grupy w społeczeństwie m.in. z powodu zmniejszenia się jej liczebności, osłabienia jej funkcji i pozycji w hierarchii społecznej, reprezentowania skrajnych poglądów, podejmowania zachowań nieakceptowanych przez większość. Dotyczy często nielicznej, mało znaczącej grup...
Teoria lokalizacji Thunnena
TEORIA LOKALIZACJI THUNNENA – autor opiera swoją teorię na następujących założeniach.
A) Istnieniu nie zróżnicowanej przestrzeni rolniczej i jednakowo urodzajnej gleby;
B) Istnieje jeden izolowany ośrodek konsumpcji, nabywający produkty rolnicze z obszaru otaczającego;
C) Koszty transportu są funkcją odległości i masy ładunku
D) Istn...