Rola poety w życiu społeczeństwa - romantyzm



PLAN: I WSTĘP: 1. Rola poety w życiu całego społeczeństwa. 2. Co o poezji i poetach mówili romantyczni filozofowie. II ROZWINIĘCIE: 1. Czy Pielgrzym jest poetą ? ("Sonety krymskie") 2. Walkę o wolność narodu podejmuje poeta samotny. (III część "Dziadów") 3. Cymbalista - piewcą narodowych dziejów. ("Pan Tadeusz") III ZAKOŃCZENIE: 1. Wspólne cechy poety - wieszcza w romantycznej twórczości Mickiewicza. Poeci od pokoleń spełniali wielką rolę w życiu całego narodu. To oni dodawali otuchy żołnierzom, wzywali do walki o wolność społeczeństwo, wyrażali własne opinie na temat aktualnych spraw lub przenosili swych odbiorców w krainę fantazji. Jedno jest pewne - osoba poety przez wieki pełniła rolę bohatera, herosa - kogoś, kto słowami potrafi wywalczyć lepsze jutro. Najwięksi filozofowie romantyczni podkreślali ogromne możliwości poety. Fryderyk Schlegel akt twórczości porównywał z kreacją boską - w czasie jego trwania artysta wznosi się ponad rzeczywistość ziemską oraz odrzuca wszelkie normy i prawa. Gottlieb Fichte możliwości poety stawiał na równi z możliwościami Boga. Wilhelm Schelling twierdził, iż poezja jest najwyższym tworem ludzkim, a sztuka - drogą do poznania rzeczywistości. Natomiast Fryderyk Hegel uważał historię za zjawisko intelektualne, które nieustannie się rozwija - w rozwoju tym jednak największą rolę spełniają jednostki wybitne, na przykład poeci, których przeznaczeniem jest dziejowe posłannictwo. Mickiewicz w swej twórczość zamieścił różne schematy bohatera pełniącego rolę poety. Już w "Sonetach krymskich" nasz wieszcz ukazał nam postać Pielgrzyma, który - jak typowy romantyk - jest samotny, nieszczęśliwy i rozdarty wewnętrznie z powodu tęsknoty za ojczyzną. Jednakże tego człowieka cechuje ogromna wrażliwość i podziw wobec wszystkiego, co go otacza. Pielgrzym jest uosobieniem samego Mickiewicza, serce jego jest pełne namiętności. W sonecie "Ajudah" Pielgrzym nazywa siebie "poetą młodym", którego jedyną bronią jest "bardon", czyli lutnia - to właśnie przedmiot ten od wieków stanowi symbol poezji. Wreszcie bohater ten świadomie głosi nieśmiertelność i jednocześnie wielkość swej twórczości: "I nieśmiertelne pieśni za sobą uroni, Z których wieki uplotą ozdobę twych skroni". Zupełnie inną rolę głoszenia poezji widzi Konrad z III części "Dziadów". W swej twórczości nie dostrzega tylko ponadczasowej sławy, natomiast twierdzi, iż musi przekazać ludziom miłość, piękno i dobro poezji, gdyż oni sami nie potrafią tego dostrzec; Konrad właśnie "dla ludzi głos i język trudzi". W utworze tym Mickiewicz stworzył nowego bohatera - poetę samotnego, którego przeciętni ludzie nie rozumieją, a który może równać się jedynie z Bogiem, ponieważ pieśń Konrada to "Boga, natury godne (.) pienie! Pieśń to wielka, pieśń - tworzenie. Taka pieśń jest siła, dzielność, Taka pieśń jest nieśmiertelność !" Właśnie od Stwórcy Konrad otrzymał boską moc tworzenia. To uczucie wielkości poezji i poety sprawiło, iż bohater wyzwał Boga na pojedynek, uważając się za osobę rozumiejącą lepiej miłość i szczęście - osobę zdolną do kochania. Uważa, iż "rządu dusz" wymaga zbawienie i wyzwolenie całego narodu; sam czuje, iż jest za to w pełni odpowiedzialny, utożsamia się ze wszystkimi swymi rodakami, jednak w walce o wolność nie chce niczyjej pomocy: "Ja i ojczyzna to jedno. Nazywam się Milijon - bo za milijony Kocham i cierpię katusze (.). Czuję całego cierpienia narodu, Jak matka czuje w łonie bóle swego płodu". Słowa Konrada - poety były wypowiadane z potrzeby serca, wyzwalały w nim nadprzyrodzoną energię. Myślę, iż E. Dembowski najpełniej opisał osobowość Konrada w momencie tworzenia: "Poeta w chwili natchnienia jest jak Samson, jest to mędrzec, jest to anioł przypominający swoje boskie utworzenie na obraz i podobieństwo Boga. Wszystkie władze skupione w sercu nadają mu moc jakąś nieziemską". Mickiewicz w "Konradzie Wallenrodzie" podkreślił szczególne znaczenie poezji w dziejach narodu. To właśnie ona staje się "arką przymierza między dawnymi i młodszymi laty". W utworze tym rolę poety - śpiewaka pełni Halban, który swe życie podporządkowuje narodowi, lecz nie pragnie umierać za swą ojczyznę. Twierdzi, iż jego powołaniem jest sławienie czynów bohaterskiego Konrada Wallenroda, a także zagrzewania swych rodaków - Litwinów do dalszej walki w obronie kraju. Uważam, że Halban zdecydowanie ma cechy romantycznego poety, gdyż wyróżnia go ogromny patriotyzm oraz tworzenie poezji tyrtejskiej; strzeże on tradycji i świadomości narodowej - jest duchowym przywódcą narodu. Sądzę, iż po części na miano poety - wieszcza narodowego zasługuje także Żyd Jankiel z "Pana Tadeusza". Nie tworzy on dzieł pisanych, nie opowiada historii o chwalebnych czynach przodków, lecz dzieje narodu zamieszcza w koncercie na cymbałach. Jankiel w swym wystąpieniu dowodzi, iż do sławienia historii kraju nie jest konieczne używanie słów - przecież on sam opowiedział o Konstytucji Trzeciego Maja, Targowicy oraz rzezi Pragi przy pomocy odpowiedniej siły dźwięku cymbałów i "włożeniu" całego serca w grę. Jankiela - tak, jak poetę romantycznego - cechował wielki patriotyzm oraz szacunek dla ojczystej kultury. On także był przewodnikiem, wieszczem narodowym wśród społeczności soplicowskiej. Myślę, iż głównym zamierzeniem Adama Mickiewicza było ukazanie w swych utworach bohaterów - poetów, którzy na pierwszym miejscu stawiają patriotyzm i tradycję ojczystą. Poeta został podniesiony do rangi Stwórcy: "Non merito nome di creatore, se non Iddio ed il Poeta" ("Nie zasługuje na imię twórcy nikt poza Bogiem i poza poetą"; Torquato Tasso). Poznając kolejne utwory Mickiewicza można zauważyć różne wcielenia poety: raz jest nim obłąkany Konrad, który "działa instynktownie, ponieważ rządzi nim siła wyższa" (Mikołaj Gogol); innym razem jest to Halban lub Jankiel, pełniący rolę historyka. Jedno jest pewne - dzieła Mickiewicza pokazują, jak ważna i potrzebna jest poezja w naszym życiu, a także pomagają nam obdarzać poetów szacunkiem za ich wrażliwość oraz dar tworzenia.

Rola poety w życiu społeczeństwa - romantyzm

Materiały

Idea noweli "Latarnik" Sienkiewicza \"\"Latarnik\" Henryka Sienkiewicza jest osnuty na zdarzeniach autentycznych.Autor ukazuje losy polskiej emigracji politycznej oraz ogromną rolę literatury polskiej w życiu Polaków rzucanych na obczyznę. Bohater tej noweli, Polak - emigrant pozbawiony jakiejkolwiek więzi z własnym krajem, czuje się samotny w obcym otoczeniu, z którym nie potraf...

Pierwsi chrześcijanie w "Quo vadis" Pierwsi chrześcijanie Grupa chrześcijan imponuje wiernością swoim ideałom wymagającym wyrzeczeń, narzucającym pewne rygory. Jej członków jednoczy wspólnota przekonań opartych na wierze w jednego Boga. Porwani mocą Chrystusowej nauki i ofiary chcą służyć swojemu Bogu i żyć wedle nakazów, do przestrzegania których czują się zobowiązani. Rzes...

Nauka wywodząca się z "Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki" „Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki” jako pierwsza polska powieść • pierwsza nowoczesna powieść polska, owoc doświadczeń Krasickiego jako współpracownika Monitora; • utwór, który bawi, uczy, wychowuje; • połączenie elementów różnych typów prozy europejskiej: obyczajowo-satyrycznej, utopijnej i podróżniczej; &...

Ironia, sceptyzym w twórczości Krasickiego Moralistyka, ironia i sceptycyzm to trzy czynniki bardzo często obecne w twórczości Ignacego Krasickiego. - Bajki, dzięki zawartemu morałowi lub puencie pozwalały na przekazanie wielu treści czytelnikowi, np.: \"Szczur i kot\" - piętnuje pychę i zarozumialstwo. \"Ptaszki w klatce\" - ukazuje tęsknotę za wolnością. \"Jagnię i wilcy\" ...

Stosunek do tradycji i kultury w wierszy "Herostrates" Stosunek do tradycji i kultury oraz odrzucenie tradycji romantycznej w wierszu “Herostrates\" “Herostrates\" - jest to wiersz, w którym poeta podejmuje polemikę z tradycją romantyczną, pragnie dokonać przewartościowania mitów narodowych w związku z odzyskaniem przez Polskę niepodległości. Autor wyraża swój niepokój, lęk o ojczyznę, ...

"Pan Tadeusz" - recenzja filmu Andrzeja Wajdy Recenzja filmu pt. \"Pan Tadeusz\" w reżyserii Andrzeja Wajdy. 22 października, w Krakowie odbyła się premiera nowego przeboju kinowego-ekranizacji jednego z najsłynniejszych dzieł Adama Mickiewicza, epopei narodowej pt. \"Pan Tadeusz\". Film, pod tym samym tytułem, wyreżyserowany przez Andrzeja Wajdę cieszy się większym zainteresow...

"Chłopi" jako epopeja wsi \"Chłopi\" Władysława Reymonta to epopeja, gdyż są tu spełnione wszystkie cechy tego gatunku literackiego. Jest to obszerny utwór powieściowy przedstawiający realistyczny obraz społeczeństwa chłopskiego w przełomowych momentach historycznych (rusyfikacja, wspomnienia o powstaniu styczniowym) i społecznych (rodzi się świadomość klasowa chłopów). ...

Czesław Miłosz i Zbigniew Herbert jako wielcy współcześni moraliści Czesław Miłosz i Zbigniew Herbert - wielcy współcześni moraliści. Literatura współczesna często bywa nazywana \"literaturą katastroficzną\", znaczy to, że przedstawia ona zagrożenia, jakie niesie z sobą cywilizacja i neguje wartość sztuki. Sądy te są uzasadnione, ale nie mogą się one odnosić do całej literatury. Nie wszyscy twórcy współc...