Reformacja e renesansie



Reformacja Był to ruch społeczno - religijny powstały w XVI wieku, zapoczątkowany przez Marcina Lutra w Niemczech, zmierzający do zreformowania Kościoła i ograniczenia jego pozycji politycznej i ekonomicznej. Ważniejsze postulaty i twierdzenia zwolenników Reformacji: zniesienie celibatu likwidacja handlu odpustami zakwestionowanie dogmatu Trójcy Świętej zniesienie kultu świętych i Maryi prawo do swobodnej interpretacji Biblii zakaz "kupczenia" godnościami kościelnymi ograniczeni przepychu liturgii zniesienie niektórych sakramentów odprawianie mszy w językach narodowych skromny tryb życia duchownych nieingerowanie w sprawy polityczne Reformacja trafiła w Polsce na bardzo podatny grunt, ponieważ zbiegła się z dążeniem szlachty do władzy politycznej, a Kościół katolicki był konkurentem w walce o wpływy. Wśród szlachty popularniejszy był kalwinizm, a wśród mieszczaństwa luteranizm. Ruch reformacyjny przyczynił się do znacznego rozwoju publicystyki, do podniesienia rangi języka polskiego do rozwoju oświaty (powstały w tym czasie szkoły innowiercze, które stanowiły przeciwieństwo szkół średniowiecznych m.in. szkoła w Rakowie i w Pińczowie).

Reformacja e renesansie

Materiały

Biografia Juliana Tuwima JULIAN TUWIM (1894-1953) ¦ Julian Tuwim urodził się w 1894 roku w Łodzi. Po ukończeniu gimnazjum w rodzinnym mieście studiował prawo i filozofię na Uniwersytecie Warszawskim, współpracując z czasopismem \"Pro arte et studio\". Był współtwórcą grupy \"Skamander\". Lata wojny spędził poza granicami kraju w Paryżu i Stanach Zjednocz...

Reklama firmy i produktu Reklama Reklama stanowi każdą płatną formę promocji produktu lub firmy za pomocą odpowiedniej propagandy, która oddziaływuje na zjawiska rynkowe, głównie na motywy, postawy i sposób postępowania nabywców. Propaganda ,jest działalnością informacyjną, która zachęca i nakłania do zakupu oraz utwierdza nabywców o słuszności podjętych decyzji zakupu...

Cechy Młodej Polski -Nirwana- pojęcie spopularyzowane przez Schopenhauera filozofa niemieckiego, którego poglady Tetmajer wyznawał jest to stan, który następuje po zupełnym wyzbyciu się woli zycia. Powduje on całkowiet uniezależnienie się człowieka od cierpienia, bólu, niespełnienia. Wierszem traktującym o tych stanach jest “Hymn do Nirwany” (R...

Oryginalność poezji Bolesława Leśmiana ORYGINALNOŚĆ POEZJI LEŚMIANA : --sposób ukazywania przyrody-wskazywanie na silny związek przeżyć ludzkich z przyrodą, filozoficzny podtekst zawierający refleksję, iż najważniejsza jest jednostka ludzka (a nie tłum, społeczeństwo, naród) --to, że poeta inspiracje czerpał z filozofii i mądrości ludzi wschodu, oraz metafizyki biblijnej oraz fi...

"Śluby panieńskie" jako komedia intrygi Komedia intrygi Kompozycja komedii Fredry pozostaje w wyraźnym związku ze schematem strukturalnym rządzącym komedią oświeceniową. Nawią mnie do wzorów klasycznych, do Moliera, polega na wykorzystywaniu wad i śmieszność postaci do budowania i regulacji tempa akcji. Fredro rezygnuje z zabiegów satyrycznych i kontrastowania postaci w technice...

Biografia Sławomira Mrożka SŁAWOMIR MROŻEK URODZIŁSIĘ 29 CZERWCA 1930 R. [ W AKTACH URODZENIA WPISANO ZŁĄ DATĘ 26 CZERWCA], W BORZĘCINIE. SYN ZOFI [ Z DOMU KĘDZIOR], [ 1904- 1945], I ANTONIEGO [ 1903-1987], URZĘDNIKA POCZTOWEGO. BRAT JERZEGO [1928- 1932] I LITOSŁAWY [ 1935-1995]. W 1933 PRZEPROWADZIŁSIĘ WRAZ Z RODZINĄ DO KRAKOWA. PO WYBUCHU WOJNY RODZINA WRÓCIŁA DO ...

Podział reklamy PODZIAŁ REKLAMY Reklamę dzielimy wg różnych kryteriów: Cel (funkcje) reklamy • reklama informująca Informuje o występowaniu na rynku wszelkich nowych zjawisk i o potencjalnych klientach. • reklama zachęcająca Przekonuje odbiorców do zakupu poprzez ukazanie skali korzyści wynikające z faktu nabycia określonego produktu lub doko...

Segmentacja rynku - pojęcie i rola POJĘCIE I ROLA SEGMENTACJI RYNKU Segmentacja rynku – podział danego rynku, na względnie jednorodne grupy konsumentów, różniące się między sobą reakcjami na dany produkt i inne instrumenty oddziaływania na rynek. Czynniki uniemożliwiające segmentację rynku: - fragmenty danego rynku mogą okazać się niemierzalne, wykazywać niewystarczającą...