Radio i telewizja w życiu społecznym



W 1997r. na terenie RFN istnieje jedenaście krajowych ośrodków radiowo-telewizyjnych, jedna rozgłośnia prawa federalnego i stacja telewizyjna ZDF. Największym ośrodkiem radiowo-telewizyjnym jest Westdeutscher Rundfunk, który zatrudnia 4400 pracowników. Każdy krajowy ośrodek radiowo-telewizyjny produkuje kilka programów radiowych dla różnych grup słuchaczy. Pod koniec 1996r. oferta ośrodków współpracujących w ARD obejmowała 51 niemieckojęzycznych programów radiowych. Do tego doszły dwa ogólnoniemieckie programy DeutschlandRadio. Oferują one całą gamę audycji o charakterze informacyjnym, politycznym, rozrywkowym, muzycznym, sportowym itd. W programach telewizyjnych ARD i ZDF wiele miejsca zajmują przede wszystkim aktualne informacje dnia, informacje polityczne, dokumentacja krajowa i zagraniczna oraz teatr, film i rozrywka. Trzecie programy telewizyjne nadawane są przez ośrodki zrzeszone w ARD regionalnie oraz dodatkowo poprzez satelitę i kabel. Wydatki publiczno-prawnych ośrodków radiowo-telewizyjnych są w pierwszej linii finansowane z opłat abonamentowych słuchaczy i telewidzów. Niektóre programy zdane są na dochody z reklam. W publiczno-prawnych ośrodkach radiowo-telewizyjnych czas na reklamę jest bardziej ograniczony niż w stacjach prywatnych. Dziś prawa do audycji sportowych są bardzo drogie i często są sponsorowane przez firmy, których symbole są uwidocznione w ekranie telewizora. Do telewizyjnych stacji prywatnych należą: PRO7, RTL i RTL2, VOX, VIVA, SAT1 i wiele innych. Za pośrednictwem satelity i kabla można w całym kraju odbierać szereg zagranicznych programów. W zakresie radiofonii w 1991r. istniało już 100 rozgłośni prywatnych. W 1996r. ich liczba wzrosła do 180. Według Federalnego Trybunału Konstytucyjnego rozgłośniom prywatnym nie wolno wywierać jednostronnego wpływu na opinię publiczną. Prywatne stacje radiowe-telewizyjne podlegają prawnemu nadzorowi ze strony krajowych urzędów ds. mediów. Ośrodki publiczno-prawne i prywatne stacje telewizyjnie oferują „wideotekst”. Jest to gazeta telewizyjna emitowana za pośrednictwem normalnego sygnału telewizyjnego. W programie jest dziś 26 niemieckojęzycznych ofert teletekstowych, obejmujących około 10 tys stron. Informacje na temat wszystkich stacji i programów oferowane są również w Internecie. Historia radia w Polsce sięga 1918r., kiedy Wojsko Polskie przyjęło radiostację dowództwa niemieckiego w Cytadeli warszawskiej. W 1925r. spółka „Polskie Radio” otrzymała koncesję na nadawanie programu radiowego do powszechnego odbioru. Po wojnie polska radiofonia po raz drugi rozpoczynała pracę od podstaw. W 1944r. rozpoczęła nadawanie regularnego programu zwanego „Pszczółką”. Natomiast pierwsza eksperymentalna stacja telewizyjna w Polsce została uruchomiona w 1938r. w Warszawie. Wybuch II wojny światowej przerwał doświadczenia, sprzęt i urządzenia zostały zniszczone. W 1948r. eksperymenty wznowiono w Państwowym Instytucie Telekomunikacji. W 1956r. powstał pierwszy terenowy ośrodek telewizyjny w Łodzi. W tym samym roku oddano do użytku Telewizyjny Ośrodek Transmisyjny i nową stację nadawczą z masztem na Pałacu Kultury i Nauki. Przeobrażenia rynku radiofonicznego i telewizyjnego w czasach współczesnych, przebiegały w innym tempie, niż to miało miejsce w przypadku prasy. W procesie transformacji można tu wyróżnić trzy fazy: (1) od przełomu politycznego w 1989r. do przyjęcia ustawy o radiofonii i telewizji w dniu 29 XII 1992r., (2) od wejścia w życie ustawy do końca 1994r., (3) od początku 1995r. do chwili obecnej. Proces wchodzenia zagranicznych nadawców na rynek telewizyjny można było zaobserwować pod koniec 1992r. W 1993r. KRRiT podjęła działania zmierzające w kierunku przekształcenia państwowej radiofonii i telewizji w publiczne. We wrześniu powołano W. Walendziaka na funkcję prezesa telewizji, K. Michalskiego zaś- na prezesa radia. 1 I 1994r. przestała istnieć instytucja Radiokomitetu. Jej miejsce zajęły dwie spółki akcyjne: Telewizja Polska S.A. i Polskie Radio S.A. Żywiołowo następował rozwój telewizyjnych sieci kablowych. Powstało także wiele programów ogólnopolskich takich jak Polsat, RTL7, Polonia. Pod koniec 1994r. zaczęły powstawać pierwsze w Polsce płatne telewizje kodowane jak Canal Plus a następnie Wizja. Istotne zmiany zachodziły także na rynku radiofonii. Spontanicznie powstające lokalne rozgłośnie radiowe skutecznie odbierały słuchaczy programu Polskiego Radia. Do końca 1993r. Radio RMF FM z Krakowa i Radio Zet z Warszawy otrzymały koncesje.

Radio i telewizja w życiu społecznym

Materiały

Gospodarka zasobami naturalnymi GOSPODARKA ZASOBAMI NATURALNYMI Na charakter zasobów wpływają takie cechy jak: 1. Dostępność 2. Rzadkość występowania 3. Ich ograniczoność 4. Absolutnie naturalny (pierwotne lasy Amazonii) lub częściowo naturalny charakter (zasadzony las). Zasobem podstawowym na Ziemi jest przestrzeń geograficzna czyli konkretny teren do dyspozycji czł...

Biografia Hugo Kołątaja Hugo Kołłątaj to drugi obok Staszica wybitny przedstawiciel obozu postępu. Urodził się na Wołyniu, w niezamożnej rodzinie szlacheckiej. Po ukończeniu szkoły w Pińczowie kształcił się w Akademii Krakowskiej, którą ukończył ze stopniem doktora filozofii. Bierze czynny udział w pracach Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych i Komisji Edukacji Narodowej...

Jaki jest człowiek współczesny ? Polacy na przestrzeni dziejów zawsze i w każdych okolicznościach przywiązywali ogromne znaczenie do historii. Była ona dla nas niczym matka-opiekunka, u której szukaliśmy pokrzepienia w chwilach trwogi, rzadziej mądrości w momentach przełomowych dla naszego kraju, zarówno na arenie międzynarodowej, jak i w sprawach wewnętrznych. Jednym z najisto...

Co to jest intonacja? Sposoby organizacji elementów brzmieniowych (fonetyczne środki stylistyczne) Intonacja to sposób wymowy dźwięków, ton muzyczny mowy, polega na zmianie wysokości tonu głosu. Rozróżniamy intonację: - wyrazową - akcent wyrazowy zmiany wysokości tonu w obrębie sylaby, np. początek sylaby może być wymawiany wyżej (intonacja opadająca) albo jej ...

Charakterystyka liryki Mickiewicza \"Do M...\" Podmiotem lirycznym jest kochanek posiadający wiele cech autorskich. W I zwrotce w monologu udramatyzowanym, mającym cechy dialogu widzimy obraz dramatu rozstania kochanków. Dalsza część wiersza to monolog adresowany - adresatem jest Maryla Wereszczakówna. Podmiot liryczny odmalowuje okoliczności wspólnych spotkań i przeżyć. Rozdz...

Czasy stanisławowskie Druga połowa wieku siedemnastego i początek osiemnastego pogrążył nasz kraj w głębokim zacofaniu kulturalnym i dusznej atmosferze marazmu i konserwatyzmu. Świeże prądy umysłowe z Zachodu związane z epoką Oświecenia, dotarły i do Rzeczpospolitej, choć początkowo przeszczepiali je na nasz grunt bardzo nieliczni. Liczyli, że nowe idee (podobnie jak...

Osoby dramatu w "Weselu" „Osoby dramatu” Plan symboliczny współtworzą postaci o szczególnym statusie i zadaniach. Zjawy ukazują się na krótko tylko pojedynczym wybranym bohaterom. Pod tym względem wyróżnia się wśród tych „dodatkowych” weselników Wernyhora, którego widzi więcej osób i Chochoł ukazujący się Isi, a później Jaśkowi. Chochoł...

Rynek dóbr przemysłowych i konsumpcyjnych - różnice RÓŻNICE POMIĘDZY RYNKIEM DÓBR PRZEMYSŁOWYCH A RYNKIEM DÓBR KONSUMPCYJNYCH Rynek przemysłowy różni się od rynku dóbr konsumpcyjnych, aczkolwiek trudno byłoby powiedzieć, iż obydwa rynki są całkowicie rozłączne. Istnieje bowiem szereg produktów, które są sprzedawane zarówno na rynku dóbr przemysłowych, jak i na rynku dóbr konsump...