"U nas w Auschwitzu" opis opowiadania Borowskiego



„U nas w Auschwitzu" literacki wizerunek obozu, list do Marii początek wprowadza nas w zaciekawienie, nie znamy początku tej historii, losów sytuacja narracyjna - cykl listów, wyrwana z kontekstu opowieść więźnia później zaczynamy się orientować w sytuacji kompozycja listu - każdy prezentuje określony wycinek obozowej rzeczywistości wraz z odautorskim komentarzem list umożliwia prezentowanie własnych opinii i myśli, doznań tragizm ofiar faszyzmu obóz - miejsce „opętania człowieka przez człowieka" tzn. występuje ścisły podział na katów i ofiary: a) esesmani - panowie życia i śmierci b) więźniowie - bezwolne, milczące stado ofiar system dba o pozory - stodoła i niepozorne budynki - komory gazowe zbrodnia ma swą technologię - makabryczny paradoks bronią więźniów - ich ilość, Niemcy wiedzą, że nie są w stanie wszystkich zabić technologia - żeby szybko i sprawnie poradzić sobie z ogromną masą ludzi słynną niemiecką organizację wykorzystują do zbrodniczych celów narrator tylko wyraża zdziwienie - tak silna jest presja obozowej rzeczywistości więźniowie w obozie nie mają wyboru - ubezwłasnowolnienie jednostki los kształtowany przez faszystowski system - uważane to za normalne postępowanie wszystko należy do państwa (numer-tatuaż, złote zęby wpisane) świadomość, że system (regulaminy) stawia jeden cel: do max wykorzystać więźnia (jako siła robocza, istota stanowiąca własność Rzeszy i surowiec do wykorzystywania) jest to nowa filozofia, sposób traktowania ludności podbitych krajów konkurencja: naród wybrany - Żydzi (Biblia) - naród aryjski (Hitler) faszyzm, totalitaryzm - musi być wróg, żeby się trzymało kradzież, handel - mogą utrzymać, ocalić życie warunek życia - pojęcie istoty porządków stary więzień - przejrzał na wskroś metody oprawców i pojął właściwą metodę walki upodabniają się do zwierząt, kierują się instynktem, nauczyli się radzić z zagrożeniem w obozie łamią zasady moralne, moralność nie znajdzie zastosowania w warunkach obozowych, bo ktoś taki by nie przetrwał, nawet miłość w nieprzyzwoitych warunkach więźniowie rozmawiają o metodach stosowanych w swej pracy (palenie zwłok, czuje się częścią krematorium, miejscem gdzie pracuje) moralnie zdegradowany, z cynizmem traktuje wykonywane przez siebie zajęcie, relacjonuje sytuację w sposób chłodny, pozbawiony ocen, nie sugeruje własnego stanowiska zło jest wpisane w ludzką naturę rolę, jaką spełniają w obozie przyrównuje do roli budujących piramidy, drogi rzym., jest jakieś prawo procesu dziejowego (ale coś się zmieniło - kolejne pokolenie Polaków nie ostrzyło bagnetu o grób) pozostaje im tylko nadzieja, żyć kosztem innych, oszczędzać się pragną kłamstwa - idą posłusznie do komór ubezwłasnowolnieni chcą wierzyć, że ocalą życie, nie przyjmują myśli, że to ostanie chwile ich życia nadzieja - każe nie ryzykować, pogrąża w martwocie, rwie więzy rodzin (matki wyrzekają się dzieci) nadzieja na życie, gdzie spokój i wypoczynek obóz ma swą fasadę (brukowane chodniki, pomalowane budynki, trawnik) żeby maskować prawdę firmy zrobiły ogromny interes, to integralna część systemu gosp. Rzeszy (sys. total. niewydolny pod względem gospodarczym i musi uciekać się do zatrudniania niewolniczej siły roboczej

"U nas w Auschwitzu" opis opowiadania Borowskiego

Materiały

Wyjaśnienie pojęć: konflikt, dezorganizacja KONFLIKT - proces, w którym jednostka lub grupa dążąc do osiągnięcia celu eliminuje, podporządkowuje lub niszczy innych, którzy zdążają do celów podobnych lub identycznych DEZORGANIZACJA - zespół procesów, których występowanie i intensywność zagraża kontynuacji procesów życiowych zbiorowości Zjawiska składowe dezorganizacji: 1) alkoholizm i na...

"Ferdydurke" - na stancji u Młodziaków na stancji u Młodziaków jedni drugich mają za pozerów oszukują nie tylko społeczeństwo - też siebie zachwyceni nowoczesnością, zachłystują się postępem mają wyleczyć go z dorosłości, Józio staroświecki, trzeba być nowoczesnym Pimko ceni w nich nowoczesność, traktuje młodzież jak uosobienie atrakcyjności Młodziakowa stara się dogonić ucie...

Różnice między liryką Kochanowskiego a Morsztyna 30. W oparciu o wybrane przykłady wskaż różnice między liryką Jana Kochanowskiego i Jana Andrzeja Morsztyna. Jan Kochanowski był najwybitniejszym poetą odrodzeniowym. Uzyskał staranne wykształcenie najpierw na Akademii Krakowskiej, potem na uniwersytetach w Królewcu i Padwie. Wiele też podróżował: Niemcy, Włochy, Francja. Po powrocie do kra...

Raskolnikow w "Zbrodni i karze" Raskolnikow – ofiara własnej zbrodni Głównym bohaterem powieści jest Rodion Romanowicz Raskolni¬kow, były student prawa. Znajduje się on w wyjątkowo trudnej sytuacji materialnej: nie stać go na kontynuowanie nauki, opłacenie skromnego lichego pokoiku, a nawet na codzienne regularne posiłki. Pomocą finan¬sową służy mu matka,...

Kompozycja dramantu romantycznego na podstawie Dziadów Kompozycja dramatu romantycznego. 1.Kontrast.  postaci (ksiądz Piotr - Konrad, Szatan - Ewa),  scen (widzenie Ewy - sen Senatora),  barwy (czerni i bieli),  planu scen zbiorowych (towarzystwo stolikowe i stojące przy drzwiach), 2.Luźna, fragmentaryczna i otwarta 3.Obrzędowość, ludowość. 4.Indywidualizacja ...

Funkcje handlu wg Jerzego Dietla FUNKCJE HANDLU W UJĘCIU JERZEGO DIETLA: Jerzy Dietl wyróżnia jedną podst. funkcję handlu określaną jako funkcja dystrybucyjna. Jej istota wyraża się doprowadzeniu do zawarcia umowy kupna – sprzedaży i jej realizacji . Do funkcji pomocniczych Dietl zalicza funkcje: • tworzenie różnych użyteczności dla pośrednich i ostatnich na...

Przeszkody w wdrożeniu sformalizowanych planów Przeszkody w skutecznym wdrożeniu sformalizowanych planów: 1. Nie wszyscy kierownicy akceptują sformalizowane planowanie. 2. Planiści nie rozumieją niektórych aspektów sformalizowanego planowania. 3. Do prac planistycznych nie włączono niektórych kierowników. 4. Odpowiedzialność skupiono na pracownikach sztabowych. 5. Plany długoterminowe u...

Kursy walutowe - definicja KURSY WALUTOWE- klasyfikacja ze względu na: 1.Rodzaj transakcji walutowej:-bieżące,-terminowe,-swapowe-futures –opcyjne 2.Zakres ograniczeń:-waluty wymienialnej-waluty niewymienialnej-oficjalny –czarnorynkowy 3.Sposób dokonywania zmian kursu:-stały różnica polega na zakresie interwencji władz państwa –zmienny- sztywne kursy urz...