"Stepy akermańskie" Adama Mickiewicza



Stepy akermańskie Cykl otwiera utwór zatytułowany Stepy akermańskie przedstawiający okolice Akermanu (Biełgorodu), nie Krymu. Poetycki obraz stepu – suchego przestwór oceanu, zieloność, szumiące łąki, powódź kwiatów, ostrowy burzanu – wywołał wiele kontrowersyjnych opinii. Badacz twórczości Adama Mickiewicza, Wacław Kubacki, zaintrygowany sposobem przedstawienia tego pejzażu odbył wielką wyprawę na Krym, by znaleźć się w miejscach, z których poeta obserwował okolicę.13 Metafora stepu-oceanu, wyobrażonego jako ogromna przestrzeń, wprowadza dystans między obserwatorem – ludzką drobiną – a owym wielkim przestworem wypełnionym zielonością i dziko rosnącym kwieciem. Pierwsza zwrotka przedstawia opis stepowego pejzażu w dzień, druga – wieczorową porą. Podmiot poszukujący wzrokiem gwiazd (przewodniczek łodzi) odnajduje światło odbite od powierzchni wód Dniestru (lampa Akermanu). Dwie pierwsze czterowersowe strofy zgodnie z regułą sonetu – mają charakter opisowy. Wykorzystując efekt zmiany naturalnego oświetlenia podmiot zwraca uwagę czytelnika na inne zaobserwowane przez siebie elementy krajobrazu. Opis stepu (kondensacja środków artystycznych: metafora, porównanie, epitet – wyzyskane w różnych wariantach) uzupełniony został poszerzającą przestrzeń perspektywą, oświetloną odbijającym się w rzece światłem księżyca ukazanym poprzez metaforę lampa Akermanu. Opisowa część sonetu opiera się na wrażeniach wzrokowych, ujawnia dziewiczą urodę zwiedzanych terenów ukazując je w zmiennym świetle. Kolejne dwie zwrotki dalekie są od spokoju płynącego z kontemplacji natury. Trzecia strofa zaczyna się od powstrzymującego krok i oddech wezwania: Stójmy! uzupełnionego stwierdzeniem: jak cicho! Podmiot liryczny przechodzi od opisu wrażeń wzrokowych do relacji opartej na dochodzących do jego uszu efektach dźwiękowych. Kolejnym etapem refleksji jest dosyć szczególne sprawozdanie z „usłyszanej” ciszy: Stójmy! – jak cicho! – słyszę ciągnące żurawie, Których by nie dościgły źrenice sokoła; Słyszę, kędy się motyl kołysa na trawie, Kędy wąż śliską piersią dotyka się zioła. Wbrew pozorom cisza ta nie przynosi spokoju, napięcie i niepokój narastają, zaś wyjaśnienie ich przyczyny przynoszą ostatnie dwa wersy utworu: W takiej ciszy! – tak ucho natężam ciekawie, Ze słyszałbym głos z Litwy. – Jedźmy, nikt nie woła. Opis naddniestrzańskiej przyrody ukazany w formie bliższej narracji przechodzi w liryczne westchnienie ujawniające tęsknotę podmiotu za odległymi stronami, które są bliskie jego sercu. Paradoksalnie – kontemplacja uroków natury miejsc odmiennych i odległych od rodzinnej Litwy przywołuje na myśl właśnie tamte strony. Wysiłek, by usłyszeć głos z Litwy, jest jednak daremny – podmiot liryczny opanowuje swoje uczucia i podejmuje decyzję o kontynuowaniu wyprawy14. Warto zwrócić uwagę, że opis ciszy osiągnięty tu został jakby przewrotnie – dzięki wyolbrzymieniu wrażeń słuchowych: delikatnych szmerów czy wręcz tylko dźwięków wyobrażonych (np. wywołanych dotknięciem przez motyla źdźbła trawy). Następny etap – refleksja natury osobistej, obnażenie stanu psychicznego podmiotu, jego emocji – jest jakby przeciwwagą dla uogólnionego i konkretnego obrazu zwiedzanych okolic. Stepy akermańskie pełne są ruchu. Dynamice podlega żywa przyroda i podmiot liryczny. Wrażenie ruchu sugerują liczne czasowniki: wpłynąłem, nurza się, brodzi, omijam, szukam. Kondensacji opisu służy użycie eliptycznych struktur składniowych, wykrzykników, krótkich pytań. Utwór pełen jest malarskich określeń, np. metafory: suchego przestwór oceanu, powódź kwiatów, epitety, m.in. koralowe ostrowy, oraz wyrażeń określających porę doby przy pomocy efektów świetlnych, np. błyszczy Dniestr. W drugiej części utworu (tercyny) można zauważyć natomiast nagromadzenie środków językowych odnoszących się do efektów akustycznych (można się tu doszukać dźwięków bliskich szeptowi, cicho szumiących – efekt onomatopei): Śród fali łąk szumiących, Kędy wąż śliską piersią dotyka się zioła. Świat przedstawiony w Stepach akermańskich jest zmysłowy, realny, przyciągający uwagę obserwatora. Czyste kolory (np. zieleń, koral) przechodzą w kontrast: jasno – ciemno, który pozwala skupić myśli na stanie duchowym podmiotu, jego uczuciach i osobistych przeżyciach. Poczucie samotności i oddalenia od rodzinnych stron, wyrażone krótkim jednoznacznym westchnieniem, obrazuje ogrom doskwierającej tęsknoty do innych, choć równie pięknych pejzaży. Utwór składa się z dwu cztero- i dwu trzywersowych zwrotek o układzie rymów: abba w części pierwszej i cdc w tercynach.

"Stepy akermańskie" Adama Mickiewicza

Materiały

"Rozdziobią nas kruki, wrony..." - klęska powstania styczniowego Stefan Żeromski w opowiadaniu \"Rozdzióbią nas kruki, wrony...\" ukazuje haniebną śmierć powstańca Andrzeja \"Winrycha\" Boryckiego z rąk Moskali. Bohater jest symbolem narodu, który broni się. Stado wron obsiada zwłoki, a jedna z nich przebija dziobem czaszkę i dostaje się do mózgu. Narrator nazywa mózg Winrycha \"ostatnią fortecą polskiego pow...

Powojenne wiersze Miłosza Powojenna twórczość Miłosza. Pierwszy powojenny tom „Ocalenie\" przyniósł wiersze wojenne i wcześniejsze, będące wyrazem solidarności z losem narodu i świadectwem swojej epoki. Tytuł wyjaśnia autor w przedmowie mówiąc o wybawczym celu prawdziwej poezji, która nie jest wspólnictwem urzędowych kłamstw ani czytanką z pańskiego pokoju, lec...

Tematyka Orzeszkowej A,B,C\". Bohaterką opowiadania jest Joanna Lipska, córka nauczyciela mieszkająca w Niemczech. Jej ojciec brał prawdopodobnie udział w powstaniu styczniowym. Sterany kłopotami umarł zostawiając dzieci same. Joanna mieszkała z bratem, którego niewielka pensja musiała wystarczyć dla obojga. Zajmowała się domem, by żyć godnie i czysto. Chcąc być bar...

Postacie kobiece w "Nad Niemnem" Postaci kobiece Powieść Orzeszkowej prezentuje niesłychanie bogatą gamę postaci kobiecych, z których każda stanowi odrębny typ i wyposażona zostaje w wyraziste cechy osobowości. Emilia Korczyńska, żona Benedykta, byłaby niemal karykaturalną „żoną modną” swojej epoki, gdyby nie pogłębienie jej rysów psychologicznych o piętno...

Dwa nurty polskiego baroku Dwa nurty polskiego baroku na przykladzie tworczosci wybranych autorow. I – NURT DWORSKI – rozwijajacy się na dworach magnackich i krolewskim. Nurt ten reprezentowany jest przez Jana Andrzeja Morsztyna i Daniela Naborowskiego. Ten typ literatury uprawiany był na wzor europejski, zwlaszcza modna stala się poezja wloskiego Marina, któ...

Oda i Romantyczność jako utwory programowe \"Oda...\" odzwierciedla przemiany w literaturze. Jest wierszem programowym młodzieży - wyrósł z atmosfery środowiska filomatów. Z jednej strony utwór związany jest z oświeceniem (konieczność podporządkowania jednostki społeczeństwu; utylitaryzm, wiara w możliwość ulepszenia świata, ideały przyjaźni, jedności), odwołuje się do gatunku - ody, mot...

Reakcje występujące we frustracji a) frustracja – agresja - frustracja jako przerwanie działań zmierzających do osiągnięcia celu rodzi tendencję do agresji - siła pobudzenia do agresji jest zależy od: • siły popędu leżącego u podstaw zablokowanej czynności • wielkość przeszkody • ilość kolejnych frustracji - agresja zmniejsza się kiedy człowiek anty...

Socjotechnika zarządzania - definicja, zasady socjotechniczne Socjotechnika zarządzania – (w socjologii pracy) zmierza do tego aby usprawnić, w sposób ra-cjonalny wykorzystać energię ludzką jaka tkwi w zakładzie pracy – „Kompetentna zaradność”. Zasady socjotechniczne w zakładzie pracy: 1. Przewaga nagród nad karami. Stosowanie kary jako głównego środka oddziaływania na pracown...