"Noc wielkiego sezonu" jako przenośnia



TEMAT: „Noc wielkiego sezonu” - wielka metafora. Ostatnie opowiadanie w cyklu składa się z dwóch części, pierwsza ma charakter teoretyczno - filozoficzny, druga jest realizacją tej teorii, czyli dziwnym snem. Na wstępie mówi autor o trzynastym, nadliczbowym, niejako fałszywym miesiącu tego roku. Mówi też o „quasi czasie” (niby czas, czas wymyślony): „każdy wie, że w szeregu zwykłych normalnych lat rodzi się niekiedy zdziczały czas … jakby szósty mały palec u ręki wyrasta kędyś trzynasty fałszywy miesiąc”. Czasu tego fizycznie nie da się wyodrębnić. Istnieje tylko w opozycji do normalnego czasu. Jest to czas naszych snów, Ten sen to wizja, symbol, wielka metafora (przenośnia):l • sklep może oznaczać wielką sprawę, ideę; a działalność ojca w sklepie to służba tej idei; praca w sklepie może też oznaczać nasze najbliższe otoczenie, miejsce w którym żyjemy, w którym musimy się odnaleźć; • sklep można też odczytać jako twórczość artystyczną, sugeruje to cudowna barwność materiału skojarzona z gamą dźwięków, jesiennym zapachem lasu i grzybów; sklep to magazyn poezji, a sprzedawca to artysta; wszystko co stworzył jest na sprzedaż, gdyż potrzebuje odbiorców; • kupujący - tłum, który nabywa towar to czytelnicy wielkiej poezji; nie potrafią zrozumieć, ani docenić wspaniałości dzieła; z tego powodu Jakub tak bardzo boi się konfrontacji z tłumem; wie, że zniszczy on, zwulgaryzuje to co piękne; nie ma jednak wyjścia, gdyż tylko tacy są odbiorcy; • ptaki: wylęganie ptaków to twórczość, poezja, wzloty artystyczne; wypuszczanie ptaków w świat to skierowanie utworów do odbiorców; wracają okaleczone, zdegenerowane, bo tłum odbiera tylko to co powszechne, a więc kaleczy doskonałe dzieła; • ukamienowanie ptaków: tłum nie rozumiejąc odrzuca, niszczy to co dla niego nieosiągalne; można jednak interpretować tą scenę inaczej; artysta tworzy dzieła nijakie, słabe, o niskim locie, dlatego dają się dosięgnąć i zabić; nie potrafię się wznieść ponad tłum; artysta jednak eksperymentuje, ma prawo do pomyłek i dzieł nieudanych; • odniesienia biblijne: autor wyraźnie sięga do Biblii, Jakub to stylizowany prorok, który występuje w imieniu Boga; w ten sposób podkreślane jest boskie posłannictwo poety jako twórcy; tłum zachowuje się jak Izraelici na pustyni; kiedy Mojżesz był na górze Synaj zaczęli czcić bożka, złotego cielca; wybór pomiędzy wielką sztuką, a produkcją tandetną, prostacką ujmuje Schul’z w kategoriach grzechu; jeśli wybiera się to co łatwe, prymitywne, obraża się Boga; sytuacja Jakuba może też mieć wydźwięk egzystencjalny; pesymistyczne jest twierdzenie, że piekło to inni.

"Noc wielkiego sezonu" jako przenośnia

Materiały

Motywy biblijne w poezji Motywy Biblijne w poezji. Anna Kamieńska - Hiob i młodzieniec. Poetka zwraca uwagę nie tylko na wartości religijne, jakie reprezentował Hiob i umiejętność znoszenia śmierci, cierpienia, obelg, starości, choroby, upływu czasu, \"posłuszeństwa, którym się brzydzę\". Wisława Szymborska - Żona Lota. Szymborska poszerza przyczyny dla jakich żon...

Władysław Broniewski jako poeta buntu i przeżyć osobistych Broniewski - poeta buntu i przeżyć osobistych Władysław Broniewski - ten poeta-żołnierz, legionista Piłsudskiego, przeszedł po I wojnie światowej tę samą mniej więcej drogę co bohater \"Przedwiośnia\" Żeromskiego - Cezary Baryka. Stał się płomiennym bardem rewolucji, a w poczuciu solidarności z pokrzywdzonymi, rozczarowania Polską niepodległą...

Tragiczny los ojca i syna w "Zapomnieniu" Tragiczny los ojca i syna Zapomnienie ukazuje problem nędzy małorolnych po uwłaszcze¬niu. Chłop, chociaż wolny, nadal pozostaje w zależności od pana. Ucieka się do kradzieży pożywienia (niedojrzałe kłosy zbóż, deski na trumnę dla dziecka). Wygląd Obali świadczy o tym, że niewiele różni się od zwierzęcia – brudny, obdarty, z głod...

Żeromski wobec romantyzmu i pozytywizmu Twórczość Stefana Żeromskiego, powstająca w głównej mierze w czasach Młodej Polski, niewiele miała wspólnego z modernistyczną koncepcją sztuki. Żeromski konsekwentnie sięgał wprawdzie po ówczesne techniki artystyczne (symbolizm, impresjonizm, ekspresjonizm), ale daleki był od akceptacji formuły \"sztuki dla sztuki\". Jego utwory z uporem poszuki...

Proces liberalizacji handlu - EFTA Między procesem liberalizacji handlu a wzrostem gospodarczym zachodzą związki określane za pomocą mechanizmu sprzężenia zwrotnego, gdzie rozwój obrotów podwyższa tempo wzrostu gospodarczego, a wzrost gospodarczy prowadzi do ożywienia wymiany i specjalizacji. Korzyści skali mają istotny wpływ na wzrost gospodarczy. Dzięki temu w latach 1950-1962 ...

Makrostruktura- definicja, przykłady Makrostruktura – układ który wyznacza ramy i kierunki życia społecznego; charakteryzuje się: wielokrotną złożonością, skomplikowaniem powiązań między elementami, względną odpornością wobec ingerencji i dezintegracji, wspólnotą kultury, są względnie duże. Własności makrostruktur: a) samoistność – makrostruktura, to niezależny, zamkn...

Analiza "W biały dzień" Wisławy Szymborskiej W biały dzień K. K. Baczyński, bohater liryczny refleksji poetyckiej (zamieszczo¬nej w t. Ludzie na moście, 1986), został tu ukazany w dojrzałym wie¬ku, łysawy, siwiejący, w okularach, // o pogrubianych i znużonych ry¬sach twarzy, z oznakami biologicznych zmian wywołanych upływem czasu. Poetka wyobraża sobie, że tak wyglądał...

Obraz polskich chłopów w opowiadaniach Żeromskiego Wizerunek polskich chłopów w opowiadaniach Żeromskiego. Po upadku powstania styczniowego nastąpiło szereg represji państw zaborczych skierowanych przeciwko Polakom. Jednym z nielicznych, pozytywnych skutków, ostatniego przed wojną, zrywu wyzwoleńczego było dokończenie reformy uwłaszczeniowej w Królestwie Polskim. Ziemia, użytkowana w danym czas...