"Lament" Różewicza - krótki opis



„Lament" usprawiedliwia się, zwraca się ze swoim wyznaniem, z prośbą o wysłuchanie, spowiedź w formie lamentacji czuje się winny, jest narzędziem ślepym jak miecz w dłoni kata, jest winny o tyle, o ile dał się wykorzystać, zamordował człowieka (w sensie fizycznycm lub psychicznym - w sobie, odczłowieczyć) zwraca się do: ojca (reprezentant pokolenia, które wychowało, należy do pzreszłości, w innym świecie wychowywane) i ludzi współczesnych ich rola - spowiednik i świadek (zbrodni przez niego popełnionej) utożsamia się z pokoleniem ludzi młodych, które dało się wykorzystać, uległo (Proszę państwa do gazu) ma ręce zbrukane we krwi (Lady Makbet), sytuacja symboliczna, nosi w sobie poczucie winy gładzenie piersi - sytuacja szczególna, miłość, ale nie jest szczera, prawdziwa - ktoś z „czerwonymi palacami" nie może prawdziwie kochać jest młody fizycznie, zewn., duszę ma starego człowieka; tylko pozornie zachował wszystkie atrybuty młodości, jest wyczerpany wewnętrznie, zniszczony, nie ma optymizmu, idealizmu, spontaniczności, młodzieńczej radości z życia, zabił w sobie człowieka nie wierzy, że może być odpuszczone to, co było, zatracił wiarę w to, co objawione, w dogmaty ogrom zbrodni jest nie do odpuszczenia, że te zbrodnie już na zawsze pozostaną w psychice człowieka takiego jak on zabił w sobie wszelki pierwiastek duchowy, człowieka, jest tylko cielesność, a cielesność nie zmartwychwstaje anafora - łączy 3 ostatnie wersy (służy: uspójnieniu, spiętrzeniu argumentów lub hiperbolizuje I zwrotka - określa sytuację liryczną, zwraca się z prośbą prezentacja sytuacji pokolenia, które przeżyło język potoczny, niektóre stwierdzenia nacechowane stylistycznie („uśmiech cherubiński", „puch nad słodką wargą")

"Lament" Różewicza - krótki opis

Materiały

"Samotność, cóż po ludziach?" - najciekawsze literackie portrety bohaterów skazanych na samotność z wyboru Bohaterowie opisywani przez literaturę różnych epok, którzy nie byli rozumiani przez otoczenie, bardzo często doświadczali uczucia samotności. Myślę, że takiej samotności doświadczali przede wszystkim ci, którzy przerastali innych ludzi pod różnymi względami. Najczęściej inteligencją, wyobraźnią i predyspozycjami wodzowskimi. Niektórzy wybierali...

Emigracja w literaturze romantyzmu i współczesności Emigracja, tragizm losu emigracyjnego w literaturze romantyzmu i współczesności Miłość do ojczyzny, tęsknota za krajem lat dziecinnych, obok patriotyzmu i przyjaźni, to wartości opiewane we wszystkich epokach literackich. Poeci i pisarze stawiali swój dom rodzinny na pierwszym miejscu, toteż ukazywali jego piękno, tradycję i kulturę w mistrzo...

Analiza "Lament" Tadeusza Różewicza Lament Wiersz ten został opublikowany w 1947 r. w tomie Niepokój. Jest to przykład monologu lirycznego kierowanego przez podmiot do różnych odbiorców – przedstawicieli oświaty, prawa, sztuki, medycyny i rzemiosła oraz do Boga. Osoba mówiąca określa siebie jako człowieka biologicznie młodego, ale dotkliwie doświadczonego przez wojnę. ...

Motyw syna w literaturze Syn Syn - W literaturze syn to nie tylko męski potomek, ale także kontynuator rodu, dziedzic nazwiska i majątku. To właśnie decyduje o tym, że nierzadko popada on w konflikt ze swoimi rodzica¬mi, a przede wszystkim z ojcem. W bo¬gatej galerii portretów literackich mamy synów marnotrawnych, synów posłusz¬nych i zbuntowanych, synów...

"Świteź" - cechy romantyczne Jest typowo romantyczną balladą, zwiera bardzo dużo ważnych cech romantycznych; Wiara w sprawy uznawane za niedorzeczne przez oświecenie: świat bogiń i rusałek wodnych, zatopione miasta na dnie jeziora; Ważne miejsce natury - piękny jej opis w pierwszej części, rola kwiatów na końcu utworu, które mają zabijać a nie nieść przyjemność odpocz...

Podział socjologii Socjologię ogólną – bada ona podstawowe zjawiska i procesy społeczne odnoszące się do wszystkich dziedzin życia społecznego, przybiera ona postać różnych teorii wyjaśniających te zjawiska na podstawie badań empirycznych. Można wyróżnić tu dwa kierunki: • teorię struktur społecznych – które zajmują się różnymi typami i forma...

Porównanie bohatera romantycznego a pozytywistycznego 85. Bohater romantyczny i bohater pozytywistyczny - próba porównania. Każda epoka tworzy własny model bohatera. W średniowieczu był to asceta, rycerz lub dobry władca, w odrodzeniu - humanista i reformator, dobry gospodarz i patriota, w baroku (epoce kontrastów) - szlachcic przywiązany do tradycji lub dworzanin, pseudoasceta rozmi...

Oda - wyjaśnienie pojęcia ODA - utwór wierszowany o charakterze pochwalno-panegirycznym o patetycznym stylu; opiewa wybitną osobistość, wydarzenie, instytucje lub idee; szczególnie eksponowane miejsce zajmowała oda w literaturze klasycystycznej; oda klasycystyczna to utwory okolicznościowe, opiewały doniosłe wydarzenia i czyny wybitnych osobistości, charakterystyczne dla...