"Którzy płaczą" - krótka interpretacja wiersza Krystyny Konarskiej-Łosiowej



Krystyna Konarska- Łosiowa jest autorką wiersza pt. "Którzy płaczą". Jej utwór został wydany 1 września w rocznicę wybuchu II Wojny Światowej. Był zadedykowany ofiarom wojny i ich rodzinom , które je opłakują. Według mnie płacz, który jest tematem tego wiersza jest odczuciem bardzo prywatnym. Nie powinien być ani pogardzany ani chwalony. Nikt nie powinien płaczącego pocieszać, on ma swoje powody do płaczu. Szloch występuje i jest motywem przewodnim w wielu utworach literackich. Na przykład w "Trenach" Jana Kochanowskiego. W wierszu "Którzy płaczą" bohaterka liryczna odczuwa żal, który udziela się czytelnikowi. Myśląc o jej uczuciach utorzsamia je z problemami całego świata. Mrówka, która mierzy się z całym światem jest aluzją do codziennych problemów, z którymi boryka się człowiek : " I nad małą mrówką która dźwiga (...) ciężar ponad siły" W wersie "Płaczę nad moim sercem(...)" bohaterka liryczna cierpi z powodu nieszczęśliwej miłości, której nie może zaradzić. Płacze także nad ludźmi, którzy bezinteresownie pomagają innym, wbrew wszelkim trudnościom, nie licząc przy tym na korzyści. Ich altruizm jest godny podziwu. Nie tracąc nadziei stawiają dobro innych ponad własne interesy, zawsze wieżąc, że im pomagają. W wierszu jest napisane: "Czułości nieodwzajemnionej lecz nie tracącej nadziei" Bohaterka płacze również nad złem, które nie zna litości i nad dobrem, które mimo starań nigdy nie jest do końca tym, czym powinno być. Jest źródłem ludzkiego cierpienia i bólu, ale także jest przejawem miłości. Puenta "Jeśli łzy mogą obmyć choćby maleńki skrawek tej ziemi" utwierdza nas w przekonaniu, że łzy są wpisane w los człowieka. Duchowo oczyszczają nas i całą ziemię i wypełniają miłością. Autorka nadaja końcówce wiersza tonację biblijną ("to zaprawdę") i w trzech zdaniach krótko puentuje utwór: "SZCZĘŚLIWI KTÓRZY PŁACZĄ" Wiersz Krystyny Konarsko-Łosiowej nastraja melancholijnie i zmusza nas do refleksji. W utworze w wielu wersach gloryfikowana jest litość i współczucie. Można także wyczuć buddyjski stosunek do całego świata. Moim zdaniem mimo wszystko płacz jest potrzebny, oznacza współczucie i zdolność do uczuć. Jest on nieodłączną częścią życia każdego śmiertelnika.

"Którzy płaczą" - krótka interpretacja wiersza Krystyny Konarskiej-Łosiowej

Materiały

Twórczość Jana Kochanowskiego jako wyraz renesansowego poglądu na świat i życie ludzkie W renesansie nastąpiło odrodzenie kultury antycznej, a wraz z nią powstał nowy ideał człowieka. Przeciwnie do średniowiecza, gdzie wzorem był asceta wiecznie umartwiający się, spędzający swój czas na modlitwie, ciężkiej pracy lub mężny rycerz, W średniowieczu powstał nowy człowiek, człowiek szczęśliwy, żyjący na łonie natury, wyznawający hasł...

Gęstość zaludnienia, struktura demograficzna - wyjaśnienie Gęstość zaludnienia. Jest to wskaźnik relatywny – liczba do powierzchni. Dysproporcje w skali makro i regionalnej jest bardzo duże- 1: 400. W Polsce 125 osób na 1 km2 -w skali makro nie odbiega to od normy. Dysproporcje w Świecie związane są : - z warunkami geograficznymi, - klimat Struktura demograficzna – to rozpatrywanie spraw...

Krótki opis twórczości Władysława Broniewskiego Władysław Broniewski Jego twórczość łączy tradycję polskiej poezji romantycznej i patos retoryki rewolucyjnej. Poeta często używa konwencji pieśni, hymnu. Utwory są buntownicze, komunikatywne, gniewne. Okresie międzywojennym poezję Broniewskiego cechowała dominacja tematyki społeczno - politycznej, w latach II wojny nurt liryki patriotyczno ...

Krótka interpretacja "Przeprosiny Boga" “Przeprosiny Boga” Nawiązanie do franciszkanizmu. Obcowanie i współistnienie Boga z ludźmi. Ich przyjaźń, zaufanie i zawierzenie. Szukanie Go, ale Bóg jest wszędzie, na co dzień, a nie tylko w kościele. Doszukiwanie się winy w samym sobie. Nie obwinianie Boga. Pogodzenie się z dobrem i złem tego świata. Biblia pomperum to pokaz...

Dzieje i charakterystyka Tomasza Judyma Dzieje Tomasza Judyma Urodził się w biednej rodzinie szewca, wcześnie został sierotą. Zaopiekowała się nim ciotka, pomiatała nim, ale dała możliwość nauki. Wstąpił do gimnazjum. Ukończył studia medyczne. Wyjechał do Paryża na roczne stypendium medyczne. Zwiedza Paryż z częścią dla biednych i bogatych. Widzi dwoistość świata: pięknego, świata ...

"Czego chcesz od nas Panie" - manifest filozoficzno religijny . “Hymn\" JAKO MANIFEST RENESANSOWEGO OPTYMIZMU. Hymn “Czego chcesz od nas, Panie\" należy do najwcześniejszych utworów Kochanowskiego i jest wyjątkowej wagi manifestem filozoficzno-religijnym polskiego renesansu. Jest również manifestem literackim i artystycznym poety, świadectwo możliwości tworzenia wielkiej poezji w języku narodo...

Metafizyka Sępa-Szarzyńskiego Sonet IV. O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem. Analizę utworu najlepiej rozpocząć od pewnego spójnika, który w tym wierszu pełni bardzo ważną rolę: \"Pokój szczęśliwość. Ale bojowanie Byt nasz podniebny\". Chodzi o krótkie \"ale\" , które oddziela od siebie dwie rzeczywistości: ziemskość i kosmos (niebo). ...

Obraz Boga w "Czego chcesz od nas Panie" „Czego chcesz od nas Panie\", wtej pieœni mamy dok³adny obraz Boga: Bóg panuje nad swoim stworzeniem i kieruje nim doskonale; Stwórca jest bliski cz³owiekowi, jest dobry, szczodrobliwy, ³askawy, hojny, nie sk¹pi dóbr; stworzy³ piêkny, przyjazny, harmonijny, daj¹cy radoœæ cz³owiekowi &#...