Pojedynek (pieśń 22) Zawarty tu został opis pojedynku, który odbył się pod murami Troi pomiędzy królewiczem trojańskim Hektorem a Achillesem - greckim herosem. Hektor ucieka przed Achillesem. Obaj trzykrotnie obiegają mury miasta. W tym czasie Zeus, obserwujący walkę ze szczytu Olimpu, rzuca na wagę losy, które mają wskazać, kto w tym boju zginie. Los Hektora przeważa. Do Achillesa zbliża się Atena, aby go wspomóc. Przybiera ona postać Deifoba, brata Hektora, i zachęca Hektora do podjęcia walki, obiecując mu pomoc. Trojanin daje się zwieść i zawraca w stronę Achillesa. Przez chwilę rozmawiają. Achilles jako pierwszy ciska swoją włócznię. Hektor jednak uchyla się i unika ciosu. Niewidzialna dla niego Atena podnosi włócznię i podaje ją Achillesowi. Hektor miota z kolei swoją włócznią, jednak ta odbija się od tarczy Greka. Widząc to Trojanin wyciąga miecz i rzuca się na wroga. Achilles skacze naprzeciw, szukając na ciele przeciwnika miejsca wolnego od pancerza. Po chwili uderza włócznią w nieosłoniętą szyję przeciwnika. Hektor pada błagając, aby zwycięzca zwrócił ciało pokonanego Trojanom, którzy wyprawią mu należyty pogrzeb. Achilles jednak, który mści się w tym momencie za śmierć swego przyjaciela, Patroklesa, złorzeczy jedynie Hektorowi. W odpowiedzi na to Hektor przepowiada wrogowi rychłą śmierć u bram Troi. Chwilę później Trojanin umiera, zaś zwycięzca przywiązuje ciało za nogi do swego rydwanu i odjeżdża w stronę greckiego obozu, wlokąc zwłoki za sobą. Na ten widok rodziców Hektora, którzy oglądali całą tę scenę z murów twierdzy, opanowuje rozpacz, która udziela się wszystkim mieszkańcom miasta.
"Iliada" - Pojedynek
Pojedynek (pieśń 22) Zawarty tu został opis pojedynku, który odbył się pod murami Troi pomiędzy królewiczem trojańskim Hektorem a Achillesem - greckim herosem. Hektor ucieka przed Achillesem. Obaj trzykrotnie obiegają mury miasta. W tym czasie Zeus, obserwujący walkę ze szczytu Olimpu, rzuca na wagę losy, które mają wskazać, kto w tym boju zginie. Los Hektora przeważa. Do Achillesa zbliża się Atena, aby go wspomóc. Przybiera ona postać Deifoba, brata Hektora, i zachęca Hektora do podjęcia walki, obiecując mu pomoc. Trojanin daje się zwieść i zawraca w stronę Achillesa. Przez chwilę rozmawiają. Achilles jako pierwszy ciska swoją włócznię. Hektor jednak uchyla się i unika ciosu. Niewidzialna dla niego Atena podnosi włócznię i podaje ją Achillesowi. Hektor miota z kolei swoją włócznią, jednak ta odbija się od tarczy Greka. Widząc to Trojanin wyciąga miecz i rzuca się na wroga. Achilles skacze naprzeciw, szukając na ciele przeciwnika miejsca wolnego od pancerza. Po chwili uderza włócznią w nieosłoniętą szyję przeciwnika. Hektor pada błagając, aby zwycięzca zwrócił ciało pokonanego Trojanom, którzy wyprawią mu należyty pogrzeb. Achilles jednak, który mści się w tym momencie za śmierć swego przyjaciela, Patroklesa, złorzeczy jedynie Hektorowi. W odpowiedzi na to Hektor przepowiada wrogowi rychłą śmierć u bram Troi. Chwilę później Trojanin umiera, zaś zwycięzca przywiązuje ciało za nogi do swego rydwanu i odjeżdża w stronę greckiego obozu, wlokąc zwłoki za sobą. Na ten widok rodziców Hektora, którzy oglądali całą tę scenę z murów twierdzy, opanowuje rozpacz, która udziela się wszystkim mieszkańcom miasta.
Materiały
Streszczenie "Mendla Gdańskiego" Marii Konopnickiej
Mendel jest starym introligatorem, doskonałym fachowcem, cenionym przez klientów i sąsiadów. Jest dobry, mądry, uczciwy. W Warszawie, dokąd przybył z Gdańska, mieszka już od dwudziestu siedmiu lat. Czuje się tu jak w domu, ma się za pełnoprawnego warszawianina. Mendel wychowuje dziesięcioletniego wnuka, Kubusia - syna swej zmarłej córki. Chłopie...
Globalne ocieplenie - wyjaśnienie, przyczyny, skutki
Globalne ocieplenie.
Globalne ocieplenie jest prawdopodobnie skutkiem rozwoju przemysłu i motoryzacji. Wprawdzie podwyższenie temperatury jest niemal niezauważalne przez człowieka, ale wpływ ocieplenia na planetę może być katastrofalny w skutkach
Rezultatem ocieplania klimatu Ziemi mogą być susze, katastrofalne powodzie, huraganowe wiatry i ...
Motyw pokory w literaturze
Pokora/franciszkanizm
Pokora/franciszkanizm - Postawa światopoglądowa wywodząca się od św. Franciszka z Asyżu, który żył na przeło¬mie XII i XIII wieku. Nie był on filozofem sensu stricto i nie stworzył żadnej doktryny, jednak swym życiem uosabiał w postaci przykładnej czysto¬ści, pokory i jasności określoną formę chrześcijańskiej wiz...
Różnice w utworach Nałkowskiej a Borowskiego
Zofia Nałkowska:
- oskarżenie wprost, bez stwarzania fikcji literackiej (w utworze \"Medaliony\") o bestialskość, a także nieludzkie postępowanie Niemców,
- wyniszczanie biologiczne rasy ludzkiej, masowe, na niespotykaną dotąd skalę genocide,
- traktowanie człowieka jako odpadu lub w najlepszym przypadku półproduktu przemysłowego (choć ...
Główne postacie "Mistrza i Małgorzaty"
Główne postaci
Bohaterowie powieści M. Bułhakowa, egzystujący w różnych przestrzeniach i wymiarach, grupują się w pewne zespoły, zaś scalającym elementem jest zazwyczaj „wspólna sprawa” – uczestniczą w zdarzeniach reprezentując jednakowe lub przeciwstawne stanowiska. Spośród tła wypełnionego postaciami epizodycznymi (np. ...
"Ludzie bezdomni" - kontrasty środowiskowe w Warszawie
Kontrasty środowiskowe w Warszawie
Judym urodził się w Warszawie, w nędznej dzielnicy, w obskurnym mieszkaniu przy ulicy Ciepłej. Dzieciństwo wspomina jako okres zabaw w rynsztoku i pijackich awantur wywoływanych stale przez ojca alkoholika, marnego szewca. Podczas pobytu pod opieką ciotki wytrwale uczy się (to jego życiowa szansa), studiu...
Metafizyka Sępa-Szarzyńskiego
Sonet IV. O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem.
Analizę utworu najlepiej rozpocząć od pewnego spójnika, który w tym wierszu pełni bardzo ważną rolę:
\"Pokój szczęśliwość. Ale bojowanie
Byt nasz podniebny\".
Chodzi o krótkie \"ale\" , które oddziela od siebie dwie rzeczywistości: ziemskość i kosmos (niebo).
...
Motyw "Zmierzchu" Stefana Żeromskiego
Motyw zmierzchu
Opowiadanie utrzymane jest w konwencji realistycznej, ale autor ubogaca ją fragmentami naturalistycznymi, impresjonistycznymi, miesza elementy brutalne z subtelnymi, lirycznymi. Pod względem stylistycznym utwór jest bardzo złożony, chociaż krótki.
Opis zmierzchu pozostaje w bezpośredniej relacji z przeżyciami Gibałowej,...