"Folwark zwierzęcy" - obraz i ocena systemu totalitarnego



Obraz i ocena systemu totalitarnego Książka George'a Orwella ukazuje różne przejawy systemu totali¬tarnego od przewrotu politycznego, przejęcia władzy do narzucenia społeczeństwu wygodnych dla rządzących reguł postępowania. W tym rozdziale zbierzemy te szczegóły, które pozwalają odtworzyć elementy totalitarnej machiny, ukazane w utworze. Pierwszy rozdział traktuje o trudnych do zniesienia warunkach życia i marzeniach o poprawie sytuacji. Wśród zwierząt znajduje się bohater o wielkim autorytecie, zdolności przekonywania, ogromnej wiedzy. Właśnie on uświadamia wszystkim konieczność walki o lepszą przyszłość, wskazuje wroga a nawet sugeruje sposób obalenia go. Roztacza przed zebranymi wizję szczęśliwej przyszłości bez ciemiężyciela, który żyje z wyzysku zwierząt, zaś one – skazane na pracę ponad siły – cierpią głód i poniżenie. W tych warunkach zarzewie buntu trafia na właściwe nastroje. Kiedy nadarza się sposobna okazja, a wytrzymałość zwierząt się skończyła, dochodzi do wspólnego działania – rewolucyjnego wystąpienia przeciwko człowiekowi. Nowa rzeczywistość wydaje się zwierzętom pełnią szczęścia. Świnie, które przejmują inicjatywę, poświęcają dla ogółu swoje zdol¬ności, wykonują wielką pracę umysłową, by sprostać wyzwaniu nowych czasów – w takim świetle same przedstawiają pozostałym swoją rolę w społeczeństwie folwarku. Już tu zaczyna się wyodręb¬niać warstwa elity rządzącej, która – jak sama głosi – popiera zasadę równości i braterstwa wszystkich zwierząt (sztandarowe hasła komu¬nizmu). Z czasem zakres kompetencji i przywilejów władzy rozszerza się, uszczuplając tym samym prawa i dobra przynależne szeregowym obywatelom. W środowisku świń toczy się bezwzględna walka o władze. Zwycięzca nie zostaje wyodrębniony w powszechnych wyborach; wygrywa bohater silny, przygotowany do wprowadzenia metod ter¬roru. Napoleon, otoczony eskortą groźnych psów (system policyjny), odtąd staje się niepodzielnym władcą i chociaż nazywany jest towarzyszem i opiekunem, naprawdę nie troszczy się o społeczeńst¬wo, wręcz przeciwnie – jego decyzje wymuszają na zwierzętach wielki wysiłek, konieczność znoszenia coraz trudniejszych warunków życia, zwłaszcza niedostatków żywności. Nie ma mowy o przy¬wróceniu wzniosłych haseł, prawdziwej wolności, ponieważ na straży wprowadzonego systemu stoją groźne psy i odpowiednio zmody¬fikowane prawo. Według nowych zasad można zabić inne zwierzę, jeżeli jest powód, by je ukarać. Powody preparuje się zgodnie z potrzebami władzy. Są to nieprawdziwe fakty, które podaje się jako sprawdzone, wymuszone torturami i strachem zeznania. W ten sposób dochodzi do drastycznej eliminacji (zabójstwa) ewentualnych buntowników oraz do wzmożenia strachu – nikt nie ma odwagi powiedzieć, co myśli o nowej rzeczywistości. Stale powiększa się lista przywilejów i trwa bezkarność władzy. Napoleon nie konsultuje swoich decyzji z mieszkańcami folwarku, nie liczy się z nikim, realizuje model, który jest wygodny dla niego i jego najbliższych współpracowników. W tym systemie szczególnie ważną rolę pełni specjalista od socjotechniki, mistrz propagandy – Squealer. Także jego umiejętnoś¬ciom Napoleon zawdzięcza zadziwiający stan rzeczy: zwierzęta posłusznie wykonują polecenia, po pierwszych egzekucjach nikt się nie buntuje, a nawet spora grupa oficjalnie publicznie chwali Napoleona za osiągnięcia folwarku. Końcowe fragmenty książki przedstawiają współpracę z ludźmi i niezwykłe wprost upodobnienie się świń do dotychczasowych wrogów. Złamano już wszystkie zasady Animalizmu, zaś oglądany przez okna obraz biesiadujących knurów i ludzi przywołuje na myśl czas terroru pana Jonesa, który nie opiekował się należycie zwierzę¬tami, był ciągle pijany, zaś folwark nękały poważne problemy finansowe. Okazało się, że nowa rzeczywistość niewiele się różni od tamtej. Można dostrzec tylko jej groźniejsze przejawy: teraz przemoc i terror pochodzi od „swoich”. Obraz totalitarnego systemu jest ponury, tragiczny, przerażający. Nie ma mowy o wolności, trosce o naród czy perspektywach na szczęśliwą przyszłość. Ciężka praca nie przynosi oczekiwanych efek¬tów. Konsumentami dóbr nie są ich wytwórcy. O braterstwie i równości nie ma mowy. Nie ma nawet możliwości zgłoszenia wątpli¬wości, uwag czy wskazówek do dalszego działania. Społeczeństwo zostało sprowadzone do bezwolnej masy traktowanej jak narzędzie pracy. Nie liczy się indywidualizm jednostki, osobiste plany, ambicje. System niszczy także swoich najbardziej oddanych sprawie obywateli (np. Boxer). Autor nie dokonuje jednoznacznej, wyrażonej wprost, oceny tota¬litaryzmu na kartach Folwarku Zwierzęcego. Nie musi tego robić, ponieważ sposób ukazania systemu nie pozostawia żadnych wątpli¬wości. Pomiędzy intencjami, hasłami, obietnicami a rzeczywistością istnieje ogromna przepaść. Deklaracje i intencje nie mają nic wspól¬nego z codziennością, która jest coraz bardziej dokuczliwa i uwie¬rająca. Osoba z jej indywidualizmem nie ma tu żadnego poważania. Człowiek został uprzedmiotowiony, sprowadzony do roli posłusznego narzędzia w ręku rządzących. Czytelnik ma jasność, że autor, chociaż nie podaje gotowej oceny, sam wyraźnie odcina się od tego systemu, staje po stronie uciśnionych, pokrzywdzonych, so¬lidaryzuje się z ofiarami totalitaryzmu, który jawi się tu jako niepodlegające dyskusji zło.

"Folwark zwierzęcy" - obraz i ocena systemu totalitarnego

Materiały

Hagiografia średniowieczna Hagiografia średniowieczna- omow zagadnienie na wybranych przykładach z literatury Hagiografia to żywopisarstwo świętych. są to utwory przedstawiające dzieje świętego , propagują i konstruują one wzór świętego (ascety)- ideał do naśladowania. Przykładem jest „Legenda o św. Aleksym”. Hagiografia - żywotopisarstwo świętych, ukształto...

Skutki ciągłego stresu a) stres długotrwały – jeżeli człowiek znajduje się przez dłuższy czas w stanie napięcia emocjonalnego lub też sytuacji stresowej określonego rodzaju pojawiają się co pewien czas następstwa: - pozytywna adaptacja do stresorów - niekorzystny wpływ na społeczne i psychologiczne funkcjonowanie jednostki, prowadzące do pojawienia się rozmait...

Czy cierpienie kształtuje człowieka? Czy zgadzam się ze stwierdzeniem, że cierpienie jest siłą kształtującą człowieka? Cierpienie jest nierozerwalnie związane z ludzkim losem, dotyka każdego człowieka, nie można przed nim uciec. Choć jest zjawiskiem bardzo powszechnym nie umiemy sobie z nim poradzić. Niektórzy twierdzą, że cierpienie jest siłą kształtującą człowieka. Trudno s...

Dialog człowieka z Bogiem Człowiek w dialogu z Bogiem. W literaturze możemy znaleźć wiele przykładów dialogów z Bogiem. Podczas jednych Bóg odpowiadał, zaś podczas innych nie, zawsze jednak ludzie zwracali się do niego, gdy byli w jakieś konkretnej potrzebie. Stąd najprawdopodobniej wzięło się przysłowie „Jak trwoga to do Boga”. Na podstawie różnych tek...

Zestawienie tematów literatury dwudziestolecia Miasto, cywilizacja i technika, państwo, społeczeństwo, tajemnice ludzkiej duszy jako tematy literatury dwudziestolecia (zestawienie). Utwór: Autor: Tematy: “Proces\" Franz Kafka Społeczeństwo i państwo. (schemat społeczeństwa w państwie policyjnym); “Życie\" Julian Tuwim Tajemnice ludzkiej duszy (problem dusza ludzka a życie ...

Funkcje mitów F u n k c j e m i t ó w: poznawcze - dzięki mitom ludzie wyjaśnili pewne niezrozumiałe zjawiska przyrody np. burza z piorunami. światopoglądowe - mity, które były podstawą wierzeń religijnych. sakralne - mity, które przedstawiały wzorce rytualnych obrzędów, nakazywały jak czcić bogów.

Szkoła behawioralna - zarządzanie Szkoła behawioralna- ( Organizacja to ludzie)-grupa naukowców zajmujących się dziedziną zarządzania, posiadających wykształcenie w zakresie psychologii, socjologii i pokrewnych dyscyplin, korzystająca ze swojej wszechstronnej wiedzy do przedstawienia skuteczniejszych sposobów kierowania ludźmi w organizacjach. a) stosunki współdziałania- sposób...

Romantyczna miłość i romantyczni kochankowie w świetle "Cierpień młodego Wertera" i "Giaura" I. Plan: I. Wprowadzenie: 1. Bohater - kochanek. 2. Dwaj romantyczni kochankowie - Werter i Giaur. II. Rozwinięcie: 1. Pierwszy kontakt z nowym typem bohatera: a.) Kim oni są? b.) Co robią? c.) Dlaczego i czym wyróżniają się od innych? 2. Uczucia władają światem. a.) Epoka, w której żyją. ...