"Dziady" cz III - problemtyka



Problematyka III cz. "Dziadów" Mickiewicza obejmuje wiele tematów; na pewno widać tu motywy wiążące się z aktualną, w tym czasie, sytuacją Polski, romantycznym ruchem patriotycznym, oraz, obowiązkowo, samymi ideami romantycznymi; wspomnę te najważniejsze wątki pojawiające się w tym utworze, a jest ich dużo, gdyż kompozycja utworu jest na tyle luźna (składa się z szeregu luźno ze sobą powiązanych scen), że autor poupychał w niej bardzo dużo różnych idei; Najważniejszy jest wątek patriotyczny : związany jest on przemianą romantycznego kochanka (Gustawa) w bojownika o wolność ojczyzny (Konrada, skojarzenie z Wallenrodem); drugą sprawą jest obraz martyrologii młodzieży polskiej, zaprezentowana w wigilijnej rozmowie więźniów o prześladowaniu caratu; ważny jest także patriotyczny bunt przeciw Bogu ("Nie wierzę, że nam sprzyja, Jezus Maryja", Wielka Improwizacja i mesjanistyczna wizja ks. Piotra); z tym wątkiem wiążą się również następne: Prometejski bunt Konrada wiąże się również z romantycznym ideałem artysty, człowieka charakteryzującego się wielką indywidualnością, starającego się równać z Bogiem w swoich zdolnościach twórczych; Ks. Piotr prezentuje postawę, określającą Polskę, jako Chrystusa narodów, czyli ma to być kraj, który poświęci się dla dobra innych narodów (taką postawy widzimy u Rzeckiego z "Lalki" Bolesława Prusa"); też jest tu wątek oczekiwania na mesjasza, w związku z którym pojawia się stylistyka i symbolika biblijna (np. numerologia, związana ze zbawcą Polski, którego numerem ma być 44); przewidywanie pojawienia się mesjasza wiąże się także z profetycznością "Dziadów" Pojawia się także motyw krytyki społeczeństwa polskiego: widzimy kontrast między polską elitą arystokratyczną, która zajmuje się wyłącznie sprawami przyziemnymi, takimi jak bale, poezja francuska i zręcznie omija tematy patriotyczne, gdyż mogłyby zaszkodzić one pozycji tych ludzi; a ludźmi młodymi, którzy zgodnie z dogmatami romantycznymi koncentrują się na sprawach Polski, prześladowaniach carskich; uważają, iż poezja powinna zajmować się sprawami historycznymi, tragicznymi dziejami narodu; pojawia się tu porównanie społeczeństwa polskiego do lawy, która "Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa, Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi", czyli ludzie stojący na czele narodu (arystokracja) zaprzedali się zaborcy (Rosjanom), bawią się, donoszą na swoich, byle nie stracić swojego majątku; a ludzie młodzi, buntują się, są prawdziwymi obywatelami, interesują się losami Polski i innymi sprawami patriotycznymi: mówią o zsyłkach, że poezja powinna zajmować się ważnymi dla społeczeństwa sprawami, historią, prześladowaniami, szansą ratunku; Tak więc dominującym tematem "Dziadów" jest patriotyzm, czyli to, co wtedy wydawało się najważniejsze;

"Dziady" cz III - problemtyka

Materiały

Tragizm bohatera romantycznego Tragizm bohatera romantycznego. Na szczycie góry, tak wysokiej jak Mont Blanc stoi samotny, wsparty na ramieniu, zaopatrzony w kosmiczną kulę gwiazd - „posąg człowieka na posągu świata”. Może być w masce spiskowca, ze szpadą u boku, z rozdartym sercem szczęśliwego kochanka. Tak go widzę „oczyma duszy mojej” – boh...

Inwestowanie i rodzaje inwestycji INWESTOWANIE – proces polegający na zwiększaniu zasobów majątku przedsiębiorstwa. Procesy inwestycyjne angażują kapitały na długie okresy. Są obarczone dużym stopniem ryzyka. Rodzaje inwestycji • mające na celu pozyskanie rzeczowych składników majątku trwałego ( technologie, urządzenia, maszyny, nieruchomości), zwiększają one zdo...

Rozprawa Wyspiańskiego z narodem w "Weselu" Wyspiański poddaje w swoim dramacie ocenie obie warstwy społeczne: chłopów i inteligencję, po pierwsze wydobywając z ich dusz to, co prawdziwe, po drugie stawiając ich przed możliwością wspólnego czynu. Okazuje się, że w tej osobliwej chwili wielkiej szansy inteligencja zawiodła, a chłopi nie dorośli do tak poważnego zadania. Tragizm narodu tkwi...

Nurty poezji barokowej Barok ma dwa podstawowe nurty tj.: dworkowy i dworski. Ten pierwszy oparty na sarmatyźmie, czyli typie kultury szlacheckiej ukształtowanej w okresie baroku, chociaż zapoczątkowanej w latach 80-tych XVI w. Jego podstawą było uznanie, że słowianie pochodzą ze starożytnego mężnego rodu Sarmatów przybyłych z dalekiego orientu. Sarmatyzm wiązał si...

Tematyka nowel pozytywizmu Pierwsze formy epickie pojawiły się w starożytności i literaturze orientalnej. Nowożytne wzorce zaistniały u progu renesansu - \"Decameron\" Giovanniego Boccacia i \"Nowele przykładne\" Miguela Cervantesa. W połowie XIX w. wyodrębniły się dwie formy - nowela właściwa i nowela-opowiadanie. Pierwsza to krótki utwór epicki, którego akcja koncentruj...

Bohaterowie błądzą. Ich doświadczenie przestrogą i pouczeniem dla odbiorcy 6. Temat: Dlaczego bohaterowie błądzą? Ich doświadczenia przestrogą i pouczeniem dla odbiorcy. Życie ludzkie – czy istnieje większa wartość niż ono? W swoim postępowaniu człowiek kieruje się określonymi zasadami moralnymi, ideałami, według których warto żyć uczciwie i godnie. Zdarza się jednak, że droga życiowa, którą podąża, okazuje się ...

Paradoks krajów trzeciego świata Polega on na tym, że poszczególne rodziny chcą mieć dużo dzieci a im jest więcej ludzi tym w krajach tych jest coraz ciężej bo gospodarka nie wyrabia za przyrostem ludności. Kraje trzeciego świata leżą w strefach: równikowej, podrównikowej, zwrotnikowej i podzwrotnikowej. W zasadzie wydatki na dzieci są niewielkie, np.: nie trzeba kupować częs...

"Pan Tadeusz" A.Mickiewicza - Romantyzm W \"Panu Tadeuszu\", ostatnim z arcydzieł wielkiego poety, widzimy postać Jacka Soplica ze zwykłego warchoła i zawadiaki sarmackiego bohater ten zmienia się w gorącego patriotę. Epopeja ta jest sumą doświadczeń poetyckich zebranych przez mistrza, a bohater w niej ukazany przeżywa wszystko to, co jego poprzednicy razem wzięci. Jako młodzieniec ...