TOPOS BOGA-ARTYSTY /rzemieślnika/. Tematem pieśni “Czego chcesz od nas, Panie" jest pochwała Boga i stworzonego przez Niego świata. Bóg jawi się tu w postaci ludzkiej jako gospodarz karmiący inwentarz lub pracowity rzemieślnik, który zbudował niebo i uhaftował je gwiazdami, a nawet architekt, który położył fundament Ziemi i przykrył go kwietnym kobiercem. W postaci anielskiej ze skrzydłami, które opiekuńczo rozpościera nad ludźmi oraz bezosobowo, rozprzestrzeniający się w całej przyrodzie. Pokazanie Boga w podwójnej roli: Stwórcy oraz Opiekuna wiąże się z humanistycznym poglądem poety na świat, z poczuciem i pewnością trwałości i niezmienności świata, logicznie uporządkowanego i kierowanego przez boską mądrość, wolę i opaczność. Koncepcja Boga , jako istoty hojnej, łaskawej i opiekuńczej oraz dobrej różni się od koncepcji średniowiecznej. Nie ma tu sprzeczności pomiędzy światem doczesnym i wiecznym. Przeciwnie, piękno świata jest dowodem wielkości Boga, bo on jest budowniczym. Podziw dla Stwórcy świata splata się z pochwałą przyrody przenikniętej Wieczną Myślą, urządzonej logicznie i harmonijnie. Człowiek w tym otoczeniu niech żyje długo i będzie szczęśliwym.
"Czego chcesz od nas Panie" - topos boga-artysty
TOPOS BOGA-ARTYSTY /rzemieślnika/. Tematem pieśni “Czego chcesz od nas, Panie" jest pochwała Boga i stworzonego przez Niego świata. Bóg jawi się tu w postaci ludzkiej jako gospodarz karmiący inwentarz lub pracowity rzemieślnik, który zbudował niebo i uhaftował je gwiazdami, a nawet architekt, który położył fundament Ziemi i przykrył go kwietnym kobiercem. W postaci anielskiej ze skrzydłami, które opiekuńczo rozpościera nad ludźmi oraz bezosobowo, rozprzestrzeniający się w całej przyrodzie. Pokazanie Boga w podwójnej roli: Stwórcy oraz Opiekuna wiąże się z humanistycznym poglądem poety na świat, z poczuciem i pewnością trwałości i niezmienności świata, logicznie uporządkowanego i kierowanego przez boską mądrość, wolę i opaczność. Koncepcja Boga , jako istoty hojnej, łaskawej i opiekuńczej oraz dobrej różni się od koncepcji średniowiecznej. Nie ma tu sprzeczności pomiędzy światem doczesnym i wiecznym. Przeciwnie, piękno świata jest dowodem wielkości Boga, bo on jest budowniczym. Podziw dla Stwórcy świata splata się z pochwałą przyrody przenikniętej Wieczną Myślą, urządzonej logicznie i harmonijnie. Człowiek w tym otoczeniu niech żyje długo i będzie szczęśliwym.
Materiały
Kształtowanie się demokracji ateńskiej
1.Okres przed reformami demokratycznymi - system oligarchiczny
Aby zrozumieć potrzebę wprowadzenia ustroju demokratycznego i jego genezę, należy krótko przedstawić ustrój wcześniejszy. Jego wady bowiem zmuszały do poszukiwania doskonalszych metod rządzenia państwem.
Już sama nazwa systemu oligarchicznego wskazuje na jego charakter. Słowo oli...
"Wojna chocimska" i "Pan Tadeusz" - eposy wzorowane na tekstach Homera
\"Wojna Chocimska\"
Cechy epopeji :
-kategoria narratora wszechwiedzącego
-bohater zbiorowy
-opisowość
-sceny batalistyczne
-paralelizm akcji - świat ludzi i świat bogów; mitologiczna motywacja działań boaterów
-inwokacja
-operowanie dwoma stylami : uroczystym - wysokim realistycznym - styl opisów
-funkcja opisów: pozn...
Zarys dziejów i charakterystyka Cezarego Baryki w "Przedwiośniu"
Bohater niepokorny czyli gra z losem Cezarego Baryki (zarys dziejów i charakterystyka postaci)
Osią konstrukcyjną powieści są dzieje dorastającego chłopca a później młodzieńca, Cezarego Baryki. W powieść włączył narrator elementy życiorysu tego bohatera. Nie wszystkie momenty w tej biografii przekazane zostały z jednakową dokładnością. Nie...
Podmiot liryczny w "Odzie do młodości"
Podmiot liryczny nawołuje do działania:
mamy poszerzyć horyzonty, przyjęcie nowych światopoglądów
zjednoczyć się
wartością młodość, młodzi będą kształtować świat dla samych siebie
szczęście innych szczęściem wszystkich
ludzie zawsze młodzi czynem
istotna jest młodość ducha
umi...
Charakterystyka Buddyzmu, Islamu, Chrześcijaństwa, Judaizmu
RELIGIA
zjawisko społeczno-kulturowe, którego istotę określa stosunek człowieka do sacrum (świętości); na religię składają się wierzenia (mity, dogmaty), kult (obrzędy religijne) oraz w przypadku bardziej rozwiniętych religii - organizacja (np. Kościoły); wielość religii jest wynikiem różnego pojmowania i wyobrażania sobie sacrum przez różne lu...
Mesjanizm narodowy w widzeniu ks Piotra
Bóg nie odpowiedział dumnemu Konradowi, miotającemu się w celi pod presją uczucia, ale odpowiedział skromnemu duchownemu - Piotrowi (nazywał siebie \"prochem i niczem\"). Ksiądz Piotr przeżył widzenie, które jest odpowiedzią Boga - mistycznym uniesieniem, w którym dane jest mu widzieć dzieje Polski i jej przyszłość. Wizja jest romantyczną realiz...
Eros i Tanatos w epokach literackich
Eros – bóg miłości, Tanatos – bóg śmierci często występują obok siebie w utworach literackich i pojawiają się w nich od najdawniejszych czasów. Epoka średniowiecza ukazywała właśnie te obydwa zjawiska razem, ponieważ zdaniem pisarzy tej epoki, prawdziwe uczucia trwają nawet po śmierci.
Najlepszym przykładem może tu być „Lege...
Literatura rzymska: Wergiliusz
Liryk żyjący w pomiędzy 90 a 70 r. p.n.e. Autor cyklu sielanek pt. \"Bukoliki\". Wzorował się, pisząc te utwory wzorował się na sielankach Teokryta. Opiewał życie pasterzy i pasterek, opowiadał o miłości na łonie natury. Napisał także poemat dydaktyczny o rolnictwie pt. \"Georgiki\" oraz epos wzorowany na utworach Homera pt. \"Eneida\" (przygody...