Przemiana wewnętrzna bohatera romantycznego



Przemiana wewnętrzna jako motyw określający osobowość polskiego bohatera romantycznego. Romantyzm w Polsce przechodził bardzo burzliwie, gdyż w naszym kraju w tym czasie toczyły się walki o niepodległość. Najpierw wybuchło powstanie listopadowe, potem styczniowe. Jednak nie tylko w Polsce walczono o wolność, ale również w Serbii, Grecji, Norwegii, na Węgrzech. We Francji wybuchła Wielka rewolucja Francuska i Komuna Paryska. W Stanach Zjednoczonych miała miejsce wojna secesyjna, w której północ odniosła zwycięstwo nad południem i zostało zniesione niewolnictwo. W Wielkiej Brytanii dochodzą do głosu Czartyści, którzy walczyli o poprawę swojego bytu i o prawo wyborcze. W Rosji działał ruch Dekabrystów, którzy walczyli o zniesienie samowładztwa, wprowadzenie konstytucji i zniesienie pańszczyzny. Walki o niepodległość miały również odzwierciedlenie w literaturze. W Europie o wolności pisali tacy twórcy jak: Goethe, Byron, Schiller, Rousseau. W Polsce największe dzieła literackie powstały na emigracji 1830r. tworzył Słowacki, Krasiński, Mickiewicz. Twórcy ci stworzyli nowego bohatera romantycznego, który chciał walczyć o wolność, a kierował się głównie sercem. Adam Mickiewicz miał w tym szczególny wkład, gdyż napisał wiele utworów będących przykładem utworów romantycznych – nowego bohatera romantycznego. Pierwszym bohaterem jest Karusia z ballady „Romantyczność”. Zapowiada bohatera ludowego w literaturze epoki. Dziewczyna pochodzi z ludu i jest istotą głęboko wierzącą i niezwykle wrażliwą. Karusia straciła swego ukochanego Jaśka, spacerując po mieście rozmawia z nim. Jej miłość do chłopaka, nawet po śmierci jest głęboka. Myśli, że Jasiek ją słyszy – ludzie tacy jak ona potrafią to zrozumieć i wierzą jej. Jednak jest starzec, który krytykuje Karusie i ludzi uważając, iż tego czego nie można dotknąć nie istnieje. Pisarz na końcu zgadza się z dziewczyną, iż należy patrzyć sercem, a nie tylko rozumem. Umiejętność nawiązania kontaktu ze sferą duchów jest częstym przymiotem bohaterów ludowych w utworach romantycznych jak również wiara w tajemną więź obu światów. Drugim bohaterem jest Gustaw z IV części” Dziadów”. W domu księdza na noc Dziadów zjawia się jako Pustelnik i opowiada o swej nieszczęśliwej miłości. Ma świadomość, iż powodem jego nieszczęścia są książki polecane przez księdza, np. ”Cierpienia młodego Wertera” Goethe. Gustaw wie, że wyidealizował swą kochankę dlatego i ją wini za swoje cierpienie. Wierzy, że miłość kochanków sobie przeznaczonych jest darem niebios, a więc nierozerwalna. Tymczasem kobieta wyszła za mąż za bogatego, zgodnie z wolą rodziców. Gustaw buntuje się przeciwko takiej miłości dlatego przychodzi na Dziady by ustrzec innych przed wyidealizowaną miłością. Bohater ten jest nieszczęśliwym kochankiem, człowiekiem nie rozumianym przez otoczenie. Głębia uczuć i niezrozumienie łączą go z Karusią. Z tą różnicą, że Karusia godzi się ze swym losem, a Gustaw buntuje się wzbudza w sobie poczucie winy i odwraca się od życia. Kolejny bohater to Konrad Wallenrod. Posiada cechy romantycznego indywidualisty, który zrozumiał co jest jego najwyższą powinnością. Wrażliwość, uczuciowość czynią go podobnym do innych romantyków. Kochał Aldonę, ale i Litwę dlatego też jest rozdarty wewnętrznie. Dokonuje dramatycznego wyboru, wybiera miłość do ojczyzny „Szczęścia w domu nie znalazł, bo go nie było w ojczyźnie”. Porzucił sprawy osobiste, zasady moralne i był w stanie poświęcić się całkowicie dla narodu. Jakby nie postąpił zawsze czuł by się źle, a sumienie nie dawałoby mu spokoju. W „Prologu” Gustaw przybiera imię Konrad i pragnie złączyć swe życie z losem ojczyzny. Kiedy przebywa w więzieniu wyraża swoje zdanie na temat zaborców i żądza zemsty. Opisuje swoją wizję („Mała Improwizacja”), w której czuje się orłem, który potrafi dostrzec przyszłe losy narodu, lecz widok zasłania kruk wprowadzający zamęt w jego umyśle. Po tym następuje Wielka Improwizacja, w której zastanawia się nad własną poezją, która jest wieczna i nieśmiertelna. Chce dać ludzkości szczęście, ale Bóg przeszkadza w realizacji tego zamiaru. Czuje się równy Bogu i żąda od niego władzy nad duszami ludzkimi. Oskarża Boga o zło panujące na świecie. Chce sam zmienić świat, mimo tych intencji jest skazany na klęskę, ponieważ jednostka mnie zrobi nic. Duszę Konrada od złych mocy ratuje go ksiądz Piotr, ponieważ Konrad ma do spełnienia ważne zadanie w służbie narodu. W kreacji widzimy dwa etapy: najpierw romantyczny kochanek Gustaw wyzwala się z szczęścia osobistego i poświęca się sprawie narodowe i staje się Konradem, by w drugim etapie dojść do wniosku iż aby polepszyć warunki życia trzeba działać wspólnie. Ostatni bohater to Jacek Soplica z utworu „Pan Tadeusz”. Przemiana tego bohatera następuje w trakcie utworu. Jacek Soplica był polskim szlachcicem, Sarmatą, który lubił przyjęcia. Jednak gdy zakochał się w Ewie Horeszkównie zmienił się, ale jej ojciec Stolnik odmówił mu ręki córki podając„czarną polewkę”. Jacek oszalał z miłości, rozpił się, ożenił się z matką Tadeusza, ale raczej z przymusu niż z własnej woli. Podczas najazdu Rosjan na zamek Horeszki przypadkowo zabija Stolnika. Jest uważany za zdrajcę, dlatego też musiał uciekać z kraju. Został zakonnikiem i zaczął służyć ojczyźnie. Walczył w wojsku napoleońskim. Pełnił rolę emisariusza przygotował, przygotowywał powstanie na Litwie. Przemiana Jacka Soplicy oznaczała, iż można odrodzić się na nowo, stać się lepszym człowiekiem. Całkowicie poświecił się dla dobra ojczyzny mimo to był szczęśliwy, działał razem z ludźmi. Bohater ten spośród bohaterów Mickiewicza nie jest postacią tragiczną, ponieważ odnosi małe zwycięstwa, czynnie walczy. Ma wyrzuty sumienia za popełnione zło i stara się to odpokutować, sam wyznacza sobie wyrok. I do samej śmierci stara się to naprawić. Biografia Soplicy jest przykładem życia patrioty polski porozbiorowej. Pycha, która go zgubiła była cechą narodową rozbiorów. Ale nowy bohater odnosi zwycięstwo, ponieważ jest to człowiek pokorny. Cichy, potrafi działać wspólnie z innymi ludźmi, dlatego odnosi zwycięstwo. Bohater Mickiewicza musiał w kolejnych etapach przemiany zmienić się, by móc stać się bohaterem idealnym. Miłość do kochanej osoby przerodziła się w miłość do ojczyzny. Na początku kolejni bohaterowie sami chcieli uwolnić naród od kłopotów, ale w porę zrozumieli iż tylko wspólnie można zmienić losy ojczyzny.

Przemiana wewnętrzna bohatera romantycznego

Materiały

Co to jest epos? epos jeden z najstarszych gatunków epickich Dla europejskiej literatury podstawowe znaczenie ma epos starożytnej Grecji: “Iliada” i “Odyseja”, utwory przypisywane Homerowi. Najstarszym jest sumeryjski epos o królu Gilgameszu, pochodzący sprzed dwu tysięcy przed naszej ery Główny gatunek epiki dominujący w niej aż do po...

Rozwój rolnictwa między powstaniem listopadowym a styczniowym ROZWÓJ ROLNICTWA: Okres między powstaniem listopadowym, a styczniowym przyniósł dla rolnictwa polskiego zasadnicze zmiany, przekształcając formy produkcji z feudalno - pańszczyźnianych na wczesnokapitalistyczne. Jakkolwiek zakończenie procesu uwłaszczeniowego przypada dopiero na lata sześćdziesiąte XIXw. to jednak już na przełomie lat czterdzie...

Główni bohaterowie "Dżumy" - charakterystyka Bernard Rieux człowiek sam śmiertelny może bronić życia innych bezsilność bynajmniej nie warunkuje bezradności i bierności z wyglądu na wskroś wielkomiejski nie opuszczają go troski zwykłego człowieka (chora żona) ambitny i przeszkody wcale mu nie przeszkadzają zawód traktuje jak misję, stara się być tam, gdzie potrzebny niewiara w Boga p...

Człowiek zlagrowany w opowiadaniach Borowskiego TEMAT: Człowiek zlagrowany na kartach opowiadań T. Borowskiego. Borowski pisze z punktu widzenia kogoś, kto przeżył obóz i stara się pokazać, jaką cenę należało zapłacić chcąc przetrwać: „Musimy bawić się w Auschwitz jak umiemy1. Jak inaczej wytrzymać”. Chcąc przeżyć należało: • zadeklarować się na dobrym stanowisku, zadeko...

Charakterystyka sarmantyzmu w utworach literackich Termin sarmatyzm pojawił się w połowie lat 60-tych XVIII wieku (początek czasów stanisławowskich). Twórcy oświecenia nadali mu zabarwienie pejoratywne i określali nim polską kulturę szlachecką ukształtowaną w końcu XVI i na początki XVII wieku, a sarmatami nazywali przedstawicieli tej kultury. W 1765 roku w \"Monitorze\" pojawił się atak na \"ba...

Streszczenie "Kamizelki" Bolesława Prusa Narrator doskonale pamięta historię małżeństwa z naprzeciwka. Wiedli spokojne, szare życie: \"Wstawali dość rano, pili herbatę z blaszanego samowaru i razem wychodzili do miasta. Ona na lekcje, on do biura. Był to drobny urzędniczek, który na naczelników wydziałów patrzył z takim podziwem jak podróżnik na Tatry. Za to musiał dużo pracować po ...

Ujęcie handlu UJĘCIA HANDLU: 1. Funkcjonalnym a. Szerokie ujęcie funkcjonalne • Podmioty gospodarcze: gosp. domowe, przedsiębiorstwa • Rodzaj działalności: wymiana dóbr (d. materialne, nieruchomości, prawa, usługi, d. nominalne) b. Ujęcie funkcjonalne • Podmioty gospodarcze: przedsiębiorstwa ...

Elementy romantycznie w Odzie do młodości Elementy Romantyczne. .Temat utworu (pochwała młodości); .Podmiot liryczny: \"ja\"(\"wzlecę\", \"dzielę\"); \"my\" (\"opaszmy\", \"pchniemy\"), a zatem jednostka utożsamiająca się ze zbiorowością. Jej sposób mówienia: namiętne wezwania (wykrzykniki, wyrażenia nacechowane emocjonalnie, częsty tryb rozkazujący) wskazują na zaangażowanie emocj...