Trzeba zacząć od tego, co to jest proces? To postępowanie toczące się najczęściej z inicjatywy strony (powoda) w jej własnym interesie, na skutek wytoczenia przez nią powództwa przed sądem w celu rozpoznania i rozstrzygnięcia spornej sprawy cywilnej. W tym przypadku nie chodzi jednak o taki typ procesu. Bohater tytułowy "Proces"'u Franca Kafki poddany jest raczej czemuś co mogłoby przypominać proces skargowy (postępowanie może być wszczęte tylko na wniosek uprawnionego oskarżyciela, funkcje oskarżenia, obrony i orzekania są wykonywane przez różne osoby, sam proces to spór równoprawnych stron, a rola sądu to tylko kierowanie sprawą i orzekanie.), lub proces inkwizycyjny (inaczej śledczy - wszystkie funkcje procesowe, jak ściganie, oskarżanie, obrona, orzekanie i wykonanie kary, były wykonywane przez sędziego, postępowanie było pisemne i tajne.). Procedura zastosowana, o ile można to tak nazwać, wobec Józefa K. Była czymś absurdalnym. Nie było ani sprawiedliwego sądu (jedynie tak zwana instytucja), oskarżenia, ani też co najważniejsze równoprawnych stron. Cała rzeczywistość to absurd, koszmarny sen, wszystko jest dziwne (pisarz notował sny, aby je później literacko przetwarzać). Akcja dzieje się w abstrakcyjnym mieście, kancelarie i sale sądowe mieszczą się, jak we śnie, w przedziwnych miejscach - na strychach i poddaszach obskurnych budynków. Strych może więc być jednocześnie kancelarią i salą sądową, a zwykła rupieciarnia bankowa - miejscem egzekucji. Ciemne pomieszczenia, strychy i korytarze budzą w Józefie K. uczucie lęku, osaczenia i zagrożenia. Do powieści wprowadzona jest widownia, aresztowanie jest i nie jest aresztowaniem, księgi sądu są książkami pornograficznymi, ludzie pozbawieni są wyraźnych cech wyglądu i charakteru, sam proces bez przyczyn i dowodów również przypomina koszmarny sen. Jednym słowem wszystko jest na dobrej drodze do wyalienowania, psychozy.
Proces" Franca Kafki jako metafora
Trzeba zacząć od tego, co to jest proces? To postępowanie toczące się najczęściej z inicjatywy strony (powoda) w jej własnym interesie, na skutek wytoczenia przez nią powództwa przed sądem w celu rozpoznania i rozstrzygnięcia spornej sprawy cywilnej. W tym przypadku nie chodzi jednak o taki typ procesu. Bohater tytułowy "Proces"'u Franca Kafki poddany jest raczej czemuś co mogłoby przypominać proces skargowy (postępowanie może być wszczęte tylko na wniosek uprawnionego oskarżyciela, funkcje oskarżenia, obrony i orzekania są wykonywane przez różne osoby, sam proces to spór równoprawnych stron, a rola sądu to tylko kierowanie sprawą i orzekanie.), lub proces inkwizycyjny (inaczej śledczy - wszystkie funkcje procesowe, jak ściganie, oskarżanie, obrona, orzekanie i wykonanie kary, były wykonywane przez sędziego, postępowanie było pisemne i tajne.). Procedura zastosowana, o ile można to tak nazwać, wobec Józefa K. Była czymś absurdalnym. Nie było ani sprawiedliwego sądu (jedynie tak zwana instytucja), oskarżenia, ani też co najważniejsze równoprawnych stron. Cała rzeczywistość to absurd, koszmarny sen, wszystko jest dziwne (pisarz notował sny, aby je później literacko przetwarzać). Akcja dzieje się w abstrakcyjnym mieście, kancelarie i sale sądowe mieszczą się, jak we śnie, w przedziwnych miejscach - na strychach i poddaszach obskurnych budynków. Strych może więc być jednocześnie kancelarią i salą sądową, a zwykła rupieciarnia bankowa - miejscem egzekucji. Ciemne pomieszczenia, strychy i korytarze budzą w Józefie K. uczucie lęku, osaczenia i zagrożenia. Do powieści wprowadzona jest widownia, aresztowanie jest i nie jest aresztowaniem, księgi sądu są książkami pornograficznymi, ludzie pozbawieni są wyraźnych cech wyglądu i charakteru, sam proces bez przyczyn i dowodów również przypomina koszmarny sen. Jednym słowem wszystko jest na dobrej drodze do wyalienowania, psychozy.
Materiały
Charakter ballad Mickiewicza
Ballady Mickiewicza to programowe dzieła polskiego romantyzmu, ściśle stosujące się do jego filozofii.
Bohaterów cechuje odrzucenie racjonalnego poznawania świata, przenoszą się w sferę uczuć i fantazji; intuicyjnie interpretują zachodzące zjawiska i wydarzenia (głos Jasia, szum wody w Świtezi). Bohaterowie nie walczą z własną imginacją, są c...
Wpływ totalitaryzmu na ludzi
WPŁYW TOTALITARYZMU NA PSYCHIKĘ LUDZKĄ NA PODSTAWIE LITERATURY OBOZOWEJ
„ Każda minuta obozu, to minuta wsączania trucizny”- pisał Waarłam Szałomow. „Jest tu wiele rzeczy o których człowiek nie powinien wiedzieć, których nie powinien widzieć, a jeśli zobaczył- to najlepiej, żeby szybko umarł”.
Słowa te pochodzą z ...
Filozofia Arystotelesa jako nauka o bycie
Filozofia jako nauka o bycie
Istnieje nauka, która bada Byt jako taki i przysługujące mu atrybuty istotne. Nie jest ona żadną z tzw. nauk szczegółowych, bo żadna z tych nauk nie bada ogólnie Bytu jako takiego, lecz wyodrębnia pewną część bytu i bada jej własności, jak na przykład nauki matematyczne. Otóż, ponieważ poszukujemy pierwszych zasad i...
Mark Edelman w "Zdążyć przed Panem Bogiem"
TEMAT: Powstanie w getcie w relacji Marka Edelmana.
Hanna Krall (1939)
Urodzona w Warszawie, ukończyła dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Lata 1955-56 w redakcji „Życia Warszawy”, 1966-69 korespondentka redakcji pisma „Polityka”. Praca w redakcji „Tygodnika powszechnego” (Jerzy Turowicz).
Report...
Problem poety i jego twórczości w romantyźmie
Ogólne ramy definicyjne roli poety i jego twórczości zostały nakreślone przez filozofię tego okresu: Gottlieb Fichte podkreślał ogromne znaczenie jednostki jako indywidualności, a jej możliwości kreacji porównywał z boskimi; Fryderyk Schlegel zajmując się głównie znaczeniem artysty, a akt twórczy porównywał z kreacją boską, w czasie którego arty...
Streszczenie Pieśni Jana Kochanowskiego
Hymn - \"Czego chcesz od nas, Panie...\"
Powstała poza cyklem Pieśni, została zaś wydana po raz pierwszy w 1562 r. i jest jednym z najwcześniejszych utworów wydanych w języku polskim. Jest ona manifestem religijnym, a zarazem manifestem filozofii humanistycznej. Ma charakter hymnu - zawiera elementy pochwalne oraz motywy dziękczynienia i błag...
Ruch naturalny, przyrost naturalny - pojęcie
RUCH NATURLNY – urodzenia, zgony, zrywanie oraz zawieranie związków małżeńskich
PRZYROST NATURALNY – różnica między liczbą urodzeń, a liczbą zgonów w badanym okresie i na określonym terytorium.
WSPÓŁCZYNNIK PRZYROSTU NATURALNEGO – różnica między liczbą urodzeń, a liczbą zgonów w %O na 1000 mieszkańców.
Przykład:
Liczba...
"Kartka z pamiętnika Demetr"
Temat: „Kartka z pamiętnika Demetr”
Była taka nieuważna . A przecież ją ostrzegałam by nie zrywała kwiatu Narcyza. Lecz ona była młoda i zbyt pewna siebie. Gdy zerwała kwiat z pod ziemi wyłoniła się chmara czarnego dymu. To Hades pan podziemi przybył zabrać moją córkę Korę. Błąkałam się po Ziemi bez celu , życie bez mojego ukoc...