Problematyka "Quo Vadis"



HENRYK SIENKIEWICZ QUO VADIS (problematyka) Tytuł pochodzi z legendy: pytanie Quo vadis Domine? (łac. Dokąd idziesz panie?) miał zadać św. Piotr napotkanemu Chrystusowi. On odpowiedział, że idzie zastąpić w męczeństwie. Za-wstydzony apostoł zawrócił do miasta, aby zostać ukrzyżowanym. Mamy tu postacie historyczne (Neron, Seneka, Tigellin, Petroniusz, Poppea) i fikcyjne (Winicjusz, Ligia…) Wątek romansowy splata się z wątkiem prześladowań chrześcijan, a z nimi oboma za-zębia się jeszcze kilka innych z tzw. drugiego planu, wprowadzających czytelnika na dwór Nerona, do pałacu Petroniusza… Powieść ta ukazuje przełom cywilizacyjny. Cywilizacja rzymska – potężna wspaniała ma ulec zmianie, zepsuciu i zagładzie. W „Quo vadis” mamy wiele obrazów. Należy wizja męczeństwa chrześcijan, jako wątek martyrologiczny (rozszarpywanie ich przez dzikie zwierzęta, krzyżowanie, podpalanie…). Ten obraz pokazuje zetknięcie i ścieranie się ze sobą dwu potęg – kultury pogańskiego Rzymu i rodzącego się chrystianizmu. Wiele jest też wiedzy o historii przedstawianych czasów. Sam autor nazywa utwór powieścią historyczną. Głównymi wydarzeniami historycznymi w utworze jest pożar Rzymu i męczeństwo chrześcijan. Powieść z założeń dydaktycznych jest powieścią „ku pokrzepieniu serc”. Kompozycja utworu jest analogiczna do „Trylogii”. Występują dwa wątki: historyczny i romansowy, które są połączone i przeplatają się ze sobą. Wątek romansowy jest tradycyjny z prze-szkodami, z niespodziewanymi niebezpieczeństwami, udanymi ocaleniami… W „Quo vadis” mamy podobnie jak u Kmicica z „Potopu” wewnętrzną przemianę.

Problematyka "Quo Vadis"

Materiały

Zwierzęta w reklamie Zwierzęta w reklamie Istotne miejsce w ikonografii reklamowej zajmują zwierzęta, które do naszych czasów zachowały znaczenia funkcjonujące w dawnej kulturze i jednocześnie zaczęły przyjmować nowe cechy. Przedstawię kilka najczęściej spotykanych zwierząt. Jednym z nich jest koń utożsamiany z wielkimi ideami, odwagą, wolnością i poczuciem niezale...

Nawiązania literackie do motywu genezis Nawiązania do Biblii są w literaturze dosyć częste (zwłaszcza w literaturze staropolskiej). Istnieją różne sposoby odniesień do niej. Nawiązania jawne i bezpośrednie lub ukryte i pośrednie. Przykładem pierwszych są tytuły manifestujące związki z Biblią, albo też łatwo czytelne aluzje lub symbole: 1 Mark Twain Pamiętniki Adama i Ewy (au...

Krzysztof Kamil Baczyński - przedstawiciel tragicznego pokolenia Temat: Krzysztof Kamil Baczyński - jako przedstawiciel tragicznego pokolenia. Krzysztof Kamil Baczyński należał do pokolenia, które wojna zastała w momencie, gdy wchodziło w nowe, dorosłe życie. W swym dorosłym życiu poeta pokładał wiele nadziei i wiązał z nim wiele młodzieńczych marzeń. Ale wojna w okrutny sposób zmieniła to w...

Mechanizm mordowania człowieka w "Medalionach" Nałkowska: każde z opowiadań zawartych w cyklu „Medalionów\" jest straszne. Pop ponad 40 latach od zakończenia wojny wydają się one fantazją, trudną do przyjęcia dla normalnego umysłu. A jednak są to fakty - dowody zachwianego ładu moralnego, oskarżenie i przestroga przed wojną. Tematem jest tutaj technika ludobójstwa, mechanizmy mordowan...

"Makbet" - akcja dramatu Akcja dramatu. Powrót Makbeta i Banka z wojny (spotkanie na wrzosowisku). Makbet tanem Kawdoru. Zapowiedź złożenia wizyty przez króla. Rozważania Lady Makbet. Wizyta Dunkana w zamku Makbeta. Okrutne morderstwo dokonane na Banku i ucieczka jego syna. Wieść o zdradzie Makdufa. Zagłada rodziny uciekiniera. Choroba Lady Ma...

Dylematy moralne Konrada Wallenroda i Kordiana Dylematy moralne Konrada Wallenroda i Kordiana Mickiewiczowski Konrad Wallenrod jest postacią tajemnicza, poznajemy jego pogmatwane losy głównie dzięki opowieści wajdeloty. Akcja rozgrywa się w średniowieczu za czasów walk krzyżacko – litewskich. Sytuacja tragiczna ma miejsce wówczas, gdy bohater stoi przed koniecznością dokonania wyb...

Miłość w literaturze baroku Miłość, nie tylko w baroku, ale wogóle ma różne oblicza. Może to być miłość człowieka do człowieka, miłość do swojego kraju, a wreszcie najwyższy rodzaj miłości - miłość do Boga. Miłość do kobiety w okresie baroku została ukazana w sposób konwencjonalny, jako flirt, zabawa. Jednakże nawet tak pojmowana może przysporzyć cierpień. J. A. Morszty...

Ludy tubilcze - opis Jest to problematyka nowa w naukach społecznych. Kiedyś ludy tubylcze traktowano jako mniejszości etniczno – rasowe. Od XIX wieku pojawiły się 3 podejścia do społeczności tubylczej. a) dotyczące spraw wyznaniowych tzw. humanitaryzujący apartheid – rozdzielanie ludności tubylczej od dominującej ludności napływowej. b) Zaakceptowanie...