Problematyka "Quo Vadis"



HENRYK SIENKIEWICZ QUO VADIS (problematyka) Tytuł pochodzi z legendy: pytanie Quo vadis Domine? (łac. Dokąd idziesz panie?) miał zadać św. Piotr napotkanemu Chrystusowi. On odpowiedział, że idzie zastąpić w męczeństwie. Za-wstydzony apostoł zawrócił do miasta, aby zostać ukrzyżowanym. Mamy tu postacie historyczne (Neron, Seneka, Tigellin, Petroniusz, Poppea) i fikcyjne (Winicjusz, Ligia…) Wątek romansowy splata się z wątkiem prześladowań chrześcijan, a z nimi oboma za-zębia się jeszcze kilka innych z tzw. drugiego planu, wprowadzających czytelnika na dwór Nerona, do pałacu Petroniusza… Powieść ta ukazuje przełom cywilizacyjny. Cywilizacja rzymska – potężna wspaniała ma ulec zmianie, zepsuciu i zagładzie. W „Quo vadis” mamy wiele obrazów. Należy wizja męczeństwa chrześcijan, jako wątek martyrologiczny (rozszarpywanie ich przez dzikie zwierzęta, krzyżowanie, podpalanie…). Ten obraz pokazuje zetknięcie i ścieranie się ze sobą dwu potęg – kultury pogańskiego Rzymu i rodzącego się chrystianizmu. Wiele jest też wiedzy o historii przedstawianych czasów. Sam autor nazywa utwór powieścią historyczną. Głównymi wydarzeniami historycznymi w utworze jest pożar Rzymu i męczeństwo chrześcijan. Powieść z założeń dydaktycznych jest powieścią „ku pokrzepieniu serc”. Kompozycja utworu jest analogiczna do „Trylogii”. Występują dwa wątki: historyczny i romansowy, które są połączone i przeplatają się ze sobą. Wątek romansowy jest tradycyjny z prze-szkodami, z niespodziewanymi niebezpieczeństwami, udanymi ocaleniami… W „Quo vadis” mamy podobnie jak u Kmicica z „Potopu” wewnętrzną przemianę.

Problematyka "Quo Vadis"

Materiały

Analiza wybranych fragmentów "Wielkiego Testamentu" Omówienie wybranych fragmentów Podręczniki szkolne publikują różne fragmenty z dzieła Villona właśnie one będą przedmiotem naszej refleksji. Strofa XXXIX przywołuje na myśl istotny dla sztuki średniowiecza motyw tańca śmierci. Czytamy w niej, że wszystko dołapi śmierć za szyje: bogatych i ubogich, mądrych i szalonych, świeckich i ducho...

Emigracja- poęcie, kryteria Migracje – to przemieszczanie się, wędrowanie, zmiana miejsca zamieszkania (mobilność przestrzenna) Emigracja – opuszczenie miejsca zamieszkania Imigracja – kraj przyjmuje imigrantów, przybywanie osób z innego miejsca Reemigracja – dobrowolny powrót z emigracji Repatriacja – powrót z przymusowego zesłania Emi...

Sceneria zdarzeń w "Pamiętniku z powstania warszawskiego" Sceneria zdarzeń Ludzkie tragedie i losy zostały przedstawione w Pamiętniku jako uzależnione od sytuacji w mieście. Autor wiele uwagi poświęca obra¬zom kolejnych etapów działań i słabnięcia powstania poprzez opisy¬wanie sytuacji na ulicy, odgłosów walki dochodzących do schronów i piwnic, przez ukazanie zagrożenia wśród kruchych m...

Erotyczna przeszłość Justyny Orzelskiej i Zygmunta Korczyńskiego \"Materiał na powieść - erotyczna przeszłość Justyny Orzelskiej i Zygmunta Korczyńskiego\" Najbardziej przeszkadza mi ten nieznośny kurz. Unosi się niby bezwolnie, a jednak z premedytacją wwierca się do uszu, nosa, oblepia skórę. Za każdym krokiem, skrzypnięciem kolejnego, dębowego schodka, tabuny mgliście szarych drobin unoszą się, jakby n...

Esej interpretacyjny liryku "Pokolenie" Krzysztof Kamil Baczyński , pseud. Jan Bugaj , urodził się w Warszawie w 1921 roku , był synem krytyka literackiego . W 1939 ukończył gimnazjum , a poźniej , podczas okupacji , studiował polonistykę na tajnym uniwersytecie . Zginął 4 sierpnia 1944 . Pozostawił po sobie spuściznę zawierającą około pięciuset utworów . Wojna...Cóż to słowo dla nas...

Kanon klasycznego piękna w sztuce antyku Jednym z kanonów w sztuce plastycznej antyku był styl attycki, który wysuwa na pierwszy plan człowieka i mit. Scena mityczna pokrywa wazę Francois, znajdującą się obecnie we Florencji, dzieło Klitiasa i Ergotimosa. Achilles i Ajas pochyleni nad grą w kości zdobią amforę o wspaniałym kształcie, dzieło Eksekiasa, słusznie nazywaną klejnotem sztuki...

Charakterystyka postaci mitologicznych Odyseusz - król Itaki syn Laertesa, mąż Penelopy; brał udział w wojnie trojańskiej, gdzie dzięki swej chytrości i odwadze stał się jednym z najsłynniejszych bohaterów wojny m.in. za jego radą zbudowano konia trojańskiego; jego powrót do Itaki trwający 10 lat został opisany w \"Odyseji\" Homera obfitujący w niebezpiecz...

Poezja w czasach pozytywizmu W okresie pozytywizmu poezja ustąpić musiała prozie, stąd okres ten nazywa się \"czasami niepoetyckimi\". Jest to tym bardziej widoczne, iż okres poprzedni - romantyzm zdecydowanie preferował gatunki poetyckie. Przyczyn zmiany stosunku do poezji w drugiej połowie XIX wieku szukać należy nie tylko w wyraźnej niechęci pozytywistów do romantyzmu, l...