Problematyka "Quo Vadis"



HENRYK SIENKIEWICZ QUO VADIS (problematyka) Tytuł pochodzi z legendy: pytanie Quo vadis Domine? (łac. Dokąd idziesz panie?) miał zadać św. Piotr napotkanemu Chrystusowi. On odpowiedział, że idzie zastąpić w męczeństwie. Za-wstydzony apostoł zawrócił do miasta, aby zostać ukrzyżowanym. Mamy tu postacie historyczne (Neron, Seneka, Tigellin, Petroniusz, Poppea) i fikcyjne (Winicjusz, Ligia…) Wątek romansowy splata się z wątkiem prześladowań chrześcijan, a z nimi oboma za-zębia się jeszcze kilka innych z tzw. drugiego planu, wprowadzających czytelnika na dwór Nerona, do pałacu Petroniusza… Powieść ta ukazuje przełom cywilizacyjny. Cywilizacja rzymska – potężna wspaniała ma ulec zmianie, zepsuciu i zagładzie. W „Quo vadis” mamy wiele obrazów. Należy wizja męczeństwa chrześcijan, jako wątek martyrologiczny (rozszarpywanie ich przez dzikie zwierzęta, krzyżowanie, podpalanie…). Ten obraz pokazuje zetknięcie i ścieranie się ze sobą dwu potęg – kultury pogańskiego Rzymu i rodzącego się chrystianizmu. Wiele jest też wiedzy o historii przedstawianych czasów. Sam autor nazywa utwór powieścią historyczną. Głównymi wydarzeniami historycznymi w utworze jest pożar Rzymu i męczeństwo chrześcijan. Powieść z założeń dydaktycznych jest powieścią „ku pokrzepieniu serc”. Kompozycja utworu jest analogiczna do „Trylogii”. Występują dwa wątki: historyczny i romansowy, które są połączone i przeplatają się ze sobą. Wątek romansowy jest tradycyjny z prze-szkodami, z niespodziewanymi niebezpieczeństwami, udanymi ocaleniami… W „Quo vadis” mamy podobnie jak u Kmicica z „Potopu” wewnętrzną przemianę.

Problematyka "Quo Vadis"

Materiały

Ważne cechy pozytywizmu polskiego Cechy pozytywizmu polskiego nie był ruchem jednolitym ideowo, zawierał przeciwstawne poglądy program społeczno-gospodarczy propagował ustrój kapitalistyczny wrogo odniósł się do rewolucji jako do ruchu niszczącego naturalną, ewolucyjną drogę rozwoju społeczeństwa

Powojenne wiersze Miłosza Powojenna twórczość Miłosza. Pierwszy powojenny tom „Ocalenie\" przyniósł wiersze wojenne i wcześniejsze, będące wyrazem solidarności z losem narodu i świadectwem swojej epoki. Tytuł wyjaśnia autor w przedmowie mówiąc o wybawczym celu prawdziwej poezji, która nie jest wspólnictwem urzędowych kłamstw ani czytanką z pańskiego pokoju, lec...

Wokulski - portret wewnętrzny Stanisław Wokulski – próba portretu wewnętrznego Stanisław Wokulski, mimo że powszechnie uważa się go za twardego człowieka czynu, w istocie jest jednostką wewnętrznie rozdartą. Wokulski do samego końca powieści nie wie, co ze sobą począć i jak ułożyć swoje życie. Ten finansowy geniusz nie potrafił się do końca samookreślić. Można wrę...

"Skąpiec" i "Cyd" - cechy gatunkowe utworów Molier stworzył wyrazisty typ komedii klasycystycznej, wyrażającej prawdy psychologiczne, obyczajowe i społeczne. Obserwacja życia, zmysł realistyczny i trafność intelektualnych uogólnień decydowały o celności wyboru tematów, o świetności kreacji bohaterów. Komedią określa się utwory o pogodnej tematyce i żywej akcji, kończące się najczęściej po...

Wielkość i pojemność rynku Wielkość rynku: stan rynku w określonym momencie lub okresie czasu wyrażony liczbą konsumentów danego rodzaju produktów, a więc:  osób fizycznych;  gospodarstw domowych;  wytwórców produktów;  instytucji danego rodzaju;  użytkowników urządzeń. Wielkość rynku daje więc ogólne wyobrażenie o jego pote...

Charakterystyka Gajusza Petroniusza - "Quo vadis" Temat: Charakterystyka Gajusza Petroniusza - \"Quo vadis\" Gajusz Petroniusz był najbardziej zaufanym patrycjuszem cezara. Nazywany arbiter elegantiarum był równie piękny i przystojny, jak elegancki. Miał kształtne, namaszczane olejkami, zdrowe ciało. Zawsze był pachnący, zadbany, dbał o sprawność fizyczną. Jego chód był śmiały, swobodny i nied...

Co to jest dadaizm? Programowy prymitywizm jêzyka - od dzieciêcego dada.(zabawka) Nieraz wrêcz ca³kowita niezrozumia³oœæ; wiersze oparte tylko na skojarzeniach fonetycznych, lub wiersze obrazki. Dadaizm pojmowa³ sztukê jako improwizowana zabawê pe³n¹ fantazji i dowcipu (absurdalnego). Dadaiœci twórc...

Mit Wojny Trojańskiej Początek tej historii zaczyna się na weselu Peleusa i Tetydy , na której bogini niezgody Eris rzuciła złote jabłko z napisem dla najpiękniejszej. Między boginiami zawrzało. Najgłośniej krzyczały Atena, Hara i Afrodyta . Na sędzie tego sporu Zeus wyznaczył Parysa. Parys był synem Priama , Króla Troi. Wróżbici wyjaśnili małżonce króla , że syn ...