Problematyka "Quo Vadis"



HENRYK SIENKIEWICZ QUO VADIS (problematyka) Tytuł pochodzi z legendy: pytanie Quo vadis Domine? (łac. Dokąd idziesz panie?) miał zadać św. Piotr napotkanemu Chrystusowi. On odpowiedział, że idzie zastąpić w męczeństwie. Za-wstydzony apostoł zawrócił do miasta, aby zostać ukrzyżowanym. Mamy tu postacie historyczne (Neron, Seneka, Tigellin, Petroniusz, Poppea) i fikcyjne (Winicjusz, Ligia…) Wątek romansowy splata się z wątkiem prześladowań chrześcijan, a z nimi oboma za-zębia się jeszcze kilka innych z tzw. drugiego planu, wprowadzających czytelnika na dwór Nerona, do pałacu Petroniusza… Powieść ta ukazuje przełom cywilizacyjny. Cywilizacja rzymska – potężna wspaniała ma ulec zmianie, zepsuciu i zagładzie. W „Quo vadis” mamy wiele obrazów. Należy wizja męczeństwa chrześcijan, jako wątek martyrologiczny (rozszarpywanie ich przez dzikie zwierzęta, krzyżowanie, podpalanie…). Ten obraz pokazuje zetknięcie i ścieranie się ze sobą dwu potęg – kultury pogańskiego Rzymu i rodzącego się chrystianizmu. Wiele jest też wiedzy o historii przedstawianych czasów. Sam autor nazywa utwór powieścią historyczną. Głównymi wydarzeniami historycznymi w utworze jest pożar Rzymu i męczeństwo chrześcijan. Powieść z założeń dydaktycznych jest powieścią „ku pokrzepieniu serc”. Kompozycja utworu jest analogiczna do „Trylogii”. Występują dwa wątki: historyczny i romansowy, które są połączone i przeplatają się ze sobą. Wątek romansowy jest tradycyjny z prze-szkodami, z niespodziewanymi niebezpieczeństwami, udanymi ocaleniami… W „Quo vadis” mamy podobnie jak u Kmicica z „Potopu” wewnętrzną przemianę.

Problematyka "Quo Vadis"

Materiały

Ideał człowieka i obywatela w literaturze staropolskiej 10. Ideał człowieka i obywatela w literaturze staropolskiej Stosunek człowieka do świata zmieniał się na przestrzeni wieków. Na kształtowanie się ludzkich poglądów miały (i nadal mają) wpływ wiele czynników. Poszczególne epoki oraz literatura i sztuka tworzona w czasie ich trwania odwzorowują różne światopoglądy. To właśnie one kształtowały ch...

Wszystko o literaturze średniowiecza Gatunki. ŚWIECKIE - tematyka świecka. Powieści bretońskie - (X w.) utwory, których fabuła oparta jest na bardzo starych legendach, baśniach i mitach celtyckich: - romanse \"Tristan i Izolda\" - przygodowe \"O rycerzach okrągłego stołu\" - mistyczne - o poszukiwanie św. Graala - rycerskie \"Pieśń o Rolandzie\" Chanson de ...

Organizacja społeczna - wyjaśnienie  organizacja społeczna – jest to grupa celowa, jakieś zrzeszenie powołane dla realizacji okre-ślonych celów i zmierzające do tych celów w następujący sposób:  zapewniający racjonalne wykorzystanie środków;  sposób zapewniający pewną ekonomię wysiłku;  racjonalny podział pracy między członków organizacji; ...

Naturalizm - wyjaśnienie pojęcia Elementy naturalistyczne w utworze G. Zapolskiej • determinizm - człowiek jest zależny od warunków, w których żyje, jest zdeterminowany przez czynniki, na które nie ma wpływu, np.: pochodzenie społeczne, środowisko. Przykładem takiej osoby jest Zbyszko, który próbuje walczyć z kołtuństwem, choć zdaje sobie sprawę, że nie będzie w stanie s...

Treść i charakterystyka społeczeństwa w "Nad Niemnem" “Nad Niemnem” treść Dworek Korczyńskich zamieszkują Benedykt, jego żona Emilia, ich dzieci Witold i Leonia, którzy uczą się w szkołach w mieście, i właśnie przyjechali na wakacje, Marta Korczyńska, krewna Benedykta, która zajmuje się domem i wspiera kuzyna w prowadzeniu majątku, Justyna Orzelska - uboga siostrzenica pana domu, ...

Pobyt Józia w szkole w "Ferdydurke" pobyt Józia w szkole natrafia na opór ze strony materii słownej, więc jego myśl kieruje się w stronę miejsca, gdzie poznawał zasady, ćwiczył umiejętność redagowania pisemnej wypowiedzi w sposób odruchowy myśl trafiła do szkoły tworzy wizję szkoły odwołując się do wspomnień pastiż - zrezygnował z narracji nauczyciel - chce przekazać treś...

Pojmowanie czasu jako tworzywa literackiego "Sklepów cynamonowych" Pojmowanie czasu jako tworzywa literackiego Rozważania nad pojęciem czasu zajmują dużo miejsca w narracji Sklepów cynamonowych. Mają one związek z filozofią Bergsona i jego koncepcją czasu. Filozof ten wyraził przekonanie, że czas wcale nie jest trójdzielny, lecz ciągły i jednolity. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość nakładają się na ...

Mity greckie 4. „Mity greckie źródłem stałych motywów i wzorów zachowań” Nim powstała literatura, istniały mity, czyli opowieści o stałej warstwie fabularnej (tzn. mogąca istnieć w wielu wersjach różniących się drugorzędnymi szczegółami), wyrażające i organizujące wierzenia danej społeczności, przede wszystkim archaicznej (pierwotnej).Mit to...