I. PROBLEM FILANTROPII I ODPOWIEDZIALNOŚCI (PRZYKŁADY). FILANTROP – człowiek, który posiada coś, a część swych zysków przeznacza na działalność społeczną. Np. “Dobra pani” E. Orzeszkowej – problem nieodpowiedzialnego podejmowania działalności społecznej; autorka nakreśliła portret rzekomej filantropki, Eweliny Krzyckiej, kobiety kapryśnej, zmiennej, która istoty obdarzone krótkotrwałą sympatią wyrywa z ich własnego środowiska społecznego, przyjmując do swego domu, otacza zbytkiem, a potem odtrąca niszcząc w ten sposób całe ich życie. “Miłosierdzie gminy” M. Konopnickiej – przedstawiony został tu zwyczaj oddawania bezdomnych starców pod opiekę farmerom za opłatę ustaloną na licytacji. Licytacja ta polega na obniżaniu sumy płaconej przez gminę za podopiecznego, w istocie używanego do posług. “miłosierdzie” drobnych posiadaczy; Jak widać tytuły obydwu utworów są ironiczne. Pani Ewelina pomaga z kaprysu chwili, bo wszystko prędzej czy później trafia do garderoby (np. piesek, papuga…), a następnie na śmietnik. Przez pomoc jednak pani Ewelina, np. Heli, zyskuje opinię dobrej. W rzeczywistości jej dobroczynność oparta jest na egoizmie. Ewelina jest obłudna, nie zdaje sobie sprawy z tego, że niszczy kolejne życie. Obłudna jest i gmina, która na drodze licytacji zyskuje darmową pracę i pieniądze z gminy. Z założenia ludzie starzy mieli nie pracować, ale było oczywistym, że pracować będą. Gmina gwarantowała im szybką śmierć – dobijano ich ciężką pracą.
Problem odpowiedzialności i filantropii w literaturze pozytywizmu
I. PROBLEM FILANTROPII I ODPOWIEDZIALNOŚCI (PRZYKŁADY). FILANTROP – człowiek, który posiada coś, a część swych zysków przeznacza na działalność społeczną. Np. “Dobra pani” E. Orzeszkowej – problem nieodpowiedzialnego podejmowania działalności społecznej; autorka nakreśliła portret rzekomej filantropki, Eweliny Krzyckiej, kobiety kapryśnej, zmiennej, która istoty obdarzone krótkotrwałą sympatią wyrywa z ich własnego środowiska społecznego, przyjmując do swego domu, otacza zbytkiem, a potem odtrąca niszcząc w ten sposób całe ich życie. “Miłosierdzie gminy” M. Konopnickiej – przedstawiony został tu zwyczaj oddawania bezdomnych starców pod opiekę farmerom za opłatę ustaloną na licytacji. Licytacja ta polega na obniżaniu sumy płaconej przez gminę za podopiecznego, w istocie używanego do posług. “miłosierdzie” drobnych posiadaczy; Jak widać tytuły obydwu utworów są ironiczne. Pani Ewelina pomaga z kaprysu chwili, bo wszystko prędzej czy później trafia do garderoby (np. piesek, papuga…), a następnie na śmietnik. Przez pomoc jednak pani Ewelina, np. Heli, zyskuje opinię dobrej. W rzeczywistości jej dobroczynność oparta jest na egoizmie. Ewelina jest obłudna, nie zdaje sobie sprawy z tego, że niszczy kolejne życie. Obłudna jest i gmina, która na drodze licytacji zyskuje darmową pracę i pieniądze z gminy. Z założenia ludzie starzy mieli nie pracować, ale było oczywistym, że pracować będą. Gmina gwarantowała im szybką śmierć – dobijano ich ciężką pracą.
Materiały
Etnoklasy - opis
Etnoklasa to segment narodowego społeczeństwa typu pluralistycznego o imigracyjnym pochodzeniu silnie zaznaczonych w różnicach klasowych, powstały w wyniku skrzyżowania zbiorczej struktury, odzwierciedlającej zróżnicowanie kulturowych i historycznych tradycji poszczególnych grup etnicznych (formowanych w toku procesu asymilacji i akulturacji), z...
Krótka charakterystyka "Lamentu Świętokrzyskiego"
2. “LAMENT ŚWIĘTOKRZYSKI” (“Żale Matki Boskiej pod Krzyżem”)
Utwór składa się z 20 zwrotek. Reprezentuje gatunek tzw. skargi, żalu Matki Boskiej płaczącej pod krzyżem Chrystusa. Ukazuje losy swego Syna od momentu biczowania aż po przybicie go do krzyża. Cały czas współcierpi z nim. Prosi ludzi o użalenie się nad nią. Au...
Rozwój rolnictwa między powstaniem listopadowym a styczniowym
ROZWÓJ ROLNICTWA:
Okres między powstaniem listopadowym, a styczniowym przyniósł dla rolnictwa polskiego zasadnicze zmiany, przekształcając formy produkcji z feudalno - pańszczyźnianych na wczesnokapitalistyczne. Jakkolwiek zakończenie procesu uwłaszczeniowego przypada dopiero na lata sześćdziesiąte XIXw. to jednak już na przełomie lat czterdzie...
Wizja społeczeństwa, motyw zbrodni i kara w "Zbrodni i karze"
Relatywizm etyczny w “Zbrodni i Karze” Fiodora Dostojewskiego
Relatywizm etniczny to względność wartości moralnych.
Powieść ta powstała w latach 1865-66.
autor miał długi (ciężka sytuacja finansowa)
negacja tendencji (modernizm - nowe wartości w obliczu natury)
Tłem wydarzeń jest obraz Petersburga, który wytwarza...
Krótko o "Innym świecie"
\"Inny świat\" - jest autobiografią polskiego oficera, zesłanego z \"kontrrewolucyjnego\" wyroku do lagru na dalekiej północy. Autor opisuje życie obozowe, panujące w nim specyficzne zasady i reguły. Opisuje udręki głodu, zimna, nadmiernej i niebezpiecznej pracy. Wszechwładzę i samowolę obozowych władz. Nienawiść i okrucieństwo przestępców w st...
Obraz arystokracji i rewolucji w Nie-Boskiej komedii
W utworze tym mamy ukazaną sytuację panującą w poszczególnych ugrupowaniach społecznych, wady i zalety osób przynależących do tych ugrupowań.
Obóz rewolucjonistów - mści się za doznane uprzednio krzywdy, jest antyfeudalny i anty kapitalistyczny, występuje przeciw Bogu, królom, i panom, walczy również z chęci zaspokojenia głodu i uniknięcia be...
Umowy faktoringu- etapy
Obsługa faktoringu koncentruje się na trzech podstawowych etapach:
I. Etap wstępny przed podpisaniem ranny faktoringu.
• Romowę wstępną z potencjal¬nym klientem.
• Poinformowanie klienta, jakie dokumenty powinien złożyć w instytucji faktoringowej, dotyczące jego i dłuż¬nika, czyli dokumenty wymagane przez faktora od ...
Forma jako niebezpieczny rodzaj zniewolenia człowieka w "Ferdydurke"
Czy forma jest niebezpiecznym rodzajem zniewolenia człowieka? Uzasadnij swoje stanowisko odwołując się do utworu Gombrowicza „Ferdydurke”.
Własne rozumienie istoty formy i jej wpływu na człowieka Gombrowicz wyłożył w „Przedmowie do Filidora...”: „Problem Formy, człowiek jako producent formy, człowiek jako ...