Prekursorzy i narodziny socjologii jako nauki Zanim powstanie dana dyscyplina wiedzy muszą być spełnione przynajmniej trzy warunki: określony przedmiot badania, aparat pojęciowy, metody badań. G.B. Vico (1668-1 744) W 1726 napisał „Nauka nowa", w której zawarł własną koncepcję rozwoju społecznego opartą na badaniach historyczno - porównawczych, stwierdził, że proces dziejowy odbywa się wg stałych praw. Istnieje jedność rozwoju i jedność procesów historycznych, C. Helvetius (1715-1771) W swojej pracy „O umyśle" zawarł swój pogląd, że człowiek posiada nieograniczone szan-sę w doskonaleniu siebie i wszechstronnego rozwoju poprzez oświecenie swojego pomysłu i jego racjonalne wykonanie. Człowiek jest wytworem środowiska społecznego i własnej aktywności. C Saint-Simon (1760-1825) Dążył do przebudowy społeczeństwa wczesnokapitalistycznego. Uważał, że społeczeństwo całość podobne jest do maszyny. Władzę w takim społeczeństwie powinni sprawować or-ganizatorzy produkcji, uczeni, a celem takiego społeczeństwa jest wytwarzane coraz „większej ilości dóbr. August Comte - twórca socjologii - 1837r. W 1837r. August Comte wydał prace „Kurs filozofii pozytywnej". Tam po raz pierwszy użył słowa socjologia w nawiązaniu do rozważań o społeczeństwie. socius = wspólny, zbiorowy logos = słowo, wiedza, nauka Dla A. Comte’a przedmiotem socjologii było społeczeństwo składająca się 7 elementarnych cząstek zwanych rodzinami. W ramach socjologii wyodrębnił on dwie części: 1. statystykę społeczną (określony porządek analizy poszczególnych elementów w rozwa-żaniach o społeczeństwie), 2. dynamikę społeczną (w jaki sposób następuje rozwój poszczególnych elementów i całego społeczeństwa). A. Comte sformułował cztery metody badawcze [spełnił wszystkie warunki aby socjologia stała się nauką): obserwacja czysta (wolna od uprzedzeń), eksperyment, metoda porównawcza, analiza historyczna.
Prekursorzy i narodziny socjologii
Prekursorzy i narodziny socjologii jako nauki Zanim powstanie dana dyscyplina wiedzy muszą być spełnione przynajmniej trzy warunki: określony przedmiot badania, aparat pojęciowy, metody badań. G.B. Vico (1668-1 744) W 1726 napisał „Nauka nowa", w której zawarł własną koncepcję rozwoju społecznego opartą na badaniach historyczno - porównawczych, stwierdził, że proces dziejowy odbywa się wg stałych praw. Istnieje jedność rozwoju i jedność procesów historycznych, C. Helvetius (1715-1771) W swojej pracy „O umyśle" zawarł swój pogląd, że człowiek posiada nieograniczone szan-sę w doskonaleniu siebie i wszechstronnego rozwoju poprzez oświecenie swojego pomysłu i jego racjonalne wykonanie. Człowiek jest wytworem środowiska społecznego i własnej aktywności. C Saint-Simon (1760-1825) Dążył do przebudowy społeczeństwa wczesnokapitalistycznego. Uważał, że społeczeństwo całość podobne jest do maszyny. Władzę w takim społeczeństwie powinni sprawować or-ganizatorzy produkcji, uczeni, a celem takiego społeczeństwa jest wytwarzane coraz „większej ilości dóbr. August Comte - twórca socjologii - 1837r. W 1837r. August Comte wydał prace „Kurs filozofii pozytywnej". Tam po raz pierwszy użył słowa socjologia w nawiązaniu do rozważań o społeczeństwie. socius = wspólny, zbiorowy logos = słowo, wiedza, nauka Dla A. Comte’a przedmiotem socjologii było społeczeństwo składająca się 7 elementarnych cząstek zwanych rodzinami. W ramach socjologii wyodrębnił on dwie części: 1. statystykę społeczną (określony porządek analizy poszczególnych elementów w rozwa-żaniach o społeczeństwie), 2. dynamikę społeczną (w jaki sposób następuje rozwój poszczególnych elementów i całego społeczeństwa). A. Comte sformułował cztery metody badawcze [spełnił wszystkie warunki aby socjologia stała się nauką): obserwacja czysta (wolna od uprzedzeń), eksperyment, metoda porównawcza, analiza historyczna.
Materiały
Romantyzm i pozytywizm w utworach S.Żeromskiego
Echa romantyzmu i pozytywizmu w utworach Stefana Żeromskiego.
Stefan Żeromski zdobył uznanie i sławę pisarską już w okresie Młodej Polski. W jego twórczości wyraźne są ślady ideałów poprzednich epok: romantycznej i pozytywistycznej. Młoda Polska bywa też nazywana neoromantyzmem, gdyż nawiązuje do romantycznych haseł i takiego widzenia świat...
Miłość tematek utworów Naborowskiego i Morsztyna
Miłość jako temat utworów D.Naborowskiego i J.A.Morsztyna.
Jan Andrzej Morsztyn- \"Do panny\"; \"Cuda miłości\"; \"Do trupa\". Poeta przedstawia w nich miłość jako uczucie dokonujące wielkich cudów, posiadające wielką moc (\"Cuda miłości\"), jednak nie zawsze potrafiącą poruszyć serce ludzkie (\"Do panny\"). Miłość niespełniona może sprawiać...
Bogowie piekła w mitologii
========KROLESTWO PIEKIEL========================================================================
Kimeryjczycy-za ich miastem rozpoczyna sie krolestwo piekiel,nie dociera do nich slonce
Tajnaros-miasto,w ktorym bylo wejscie do podziemia
Smutek,Troski,Blade Choroby,Starosc,Trwoga,Nedza,Praca,Smierc,Wojna,Niezgoda,Sny,Marzenia-dziwne
i stras...
Charakterystyka skamandrytów i przedstawiciele
SKAMADRYCI
Julian Tuwim, Antoni Słonimski, Kazimierz Wierzyński, Jan Lechoń, Jarosław Iwaszkiewicz
satelici: Kazimiera Iłłakowiczówna, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Jerzy Libert
początki związane z Uniwersytetem Warszawskim i pismem “Pro Arte et Studio”
tworzyli kabaret “Pod Pikadorem” (1918-19)
...
Poglądy filozoficzne średniowiecza
- w średniowieczu mamy trzy wielkie teorie filozoficzne, odwołujące się do roli człowieka i świata pod panowaniem Boskim, które w jakiś sposób porządkują wartości rządzące życiem człowieka, wszystkie jednak podporządkowują świat Bogowi (teocentryzm) scholastyka św. Anzelma: podporządkowany wierze, ale starał się tłumaczyć prawdy religijne (d...
Zagadnienia polityczne w "Ludziach bezdomnych"
Zagadnienia polityczne
Polityka została w powieści ukazana dyskretnie, zagadkowo i dzięki temu – interesująco. Zawdzięczamy to – paradoksalnie – działaniu cenzury w czasie powstawania utworu. Autor musiał zręcznie omijać drażliwe tematy, zaś niedopowiedzenia wyzwalały domysły, którymi czytelnik dopełniał tajemnicze sugest...
Oryginalny styl Norwida w "W Weronie" i "Coś ty Atenom zrobił Sokratesie"
\"Coś ty Atenom zrobił Sokratesie\" - W wierszu tym poeta wspomina wielkich ludzi, którzy za życia byli niedoceniani . Natomiast po śmierci ich zwłoki przenoszone są do innych grobów. Utwór ten powstał w związku ze sprowadzeniem do Paryża zwłok Adama Mickiewicza . Porusza on odwieczny problem wybitnej jednostki i społeczeństwa , obok którego prz...
Komizm w utworach Potockiego "Ogród fraszek" i "Moralia"
“Ogród fraszek”
Jest to zbiór 1800 utworów rozmaitej wielkości i różnorodnej treści (O czym mówi bardzo dziwaczny i bardzo rozbudowany tytuł - “Ogród ale nie plewiony, bróg, ale co snop to inszego zboża...” wypełniający całą stronę.) W zebranych tu fraszkach autor porusza tematy polityczne, społeczne, obyczajowe, moralne...