Problem prawa i w³adzy W „Antygonie” jest mowa o prawach stanowionych przez w³adcê pañstwa (Kreona) i obyczajowo-religijnych, a dotycz¹cych obowi¹zków ¿ywych wobec zmar³ych. Decyzja Kreona jest sprzeczna z odwieczn¹ tradycj¹ i powoduje jego konflikt z Antygon¹ oraz jej stronnikami. Racje Kreona: - chcia³ ukaraæ przejaw zdrady ojczyzny, przestrzec przed podobnymi czynami w przysz³oœci, - chcia³ inaczej potraktowaæ obroñcê - Eteoklesa i zdrajcê - Polinejkesa, - kierowa³ siê trosk¹ o dobro pañstwa, - jako w³adca mia³ prawo wydawaæ prawa obowi¹zuj¹ce obywateli. Wydaj¹c swe decyzje, Kreon powinien szanowaæ prawa i zakorzenione od dawna tradycje obyczajowo-religijne. Móg³ swój cel osi¹gn¹æ inaczej: - ró¿nicuj¹c charakter pogrzebów dwóch braci, - kazaæ pochowaæ Polinejkesa za murami miasta. Jego b³êdy by³y wynikiem niedoœwiadczenia w sprawach w³adzy. Racje Antygony: - jednakowa mi³oœæ do obu braci, - przestrzeganie praw obyczajowo-religijnych uto¿samianych z wol¹ bogów, - obawa przed zemst¹ erynii, - duma królewska bohaterki upominaj¹cej siê o czeœæ brata - królewicza, - obrona godnoœci cz³owieka - brata. W przedstawionym konflikcie nie ma zwyciêzcy, co dowodzi, ¿e ¿adna ze stron nie mia³a racji absolutnych. Wnioski koñcowe. 1. Antygona mia³a racje moralne, jednak jako obywatelka post¹pi³a niew³aœciwie lekcewa¿¹c ustanowione przez w³adcê prawo pañstwowe. Autor sugeruje, ¿e ka¿dy cz³owiek winien przestrzegaæ praw reguluj¹cych ¿ycie w pañstwie, gdy¿ inaczej zapanowa³by chaos. 2. Kreon kierowa³ siê trosk¹ o losy pañstwa, chcia³ swoj¹ decyzj¹ przeciwdzia³aæ os³abianiu jego potêgi przez ludzi szkodz¹cych mu, rozgraniczaæ zas³ugi dla ojczyzny i czyny wymierzone przeciwko niej. Jako m³ody i niedoœwiadczony w³adca nie uwzglêdni³ istniej¹cych i przestrzeganych praw obyczajowo-religijnych, z którymi jego rozkaz pozostawa³ w sprzecznoœci. Móg³ osi¹gn¹æ swój cel inaczej, zachowuj¹c autorytet w³asny i nie powoduj¹c konfliktu z otoczeniem. Sofokles zwraca³ siê w swoim dramacie zarówno do rz¹dz¹cych jak i rz¹dzonych. Pierwszych poucza³, ¿eby wydawali prawa przemyœlane, m¹dre, zgodne z panuj¹cymi tradycjami, aby nie powodowaæ konfliktów w spo³eczeñstwie. W³adcy stanowi¹cy prawo nie mog¹ mieæ na wzglêdzie interesów osobistych ani budowaæ swego autorytetu zbyt surowym prawem. Dlatego Kreon, choæ mia³ szlachetne intencje, za pope³nine b³êdy poniós³ karê, trac¹c swych najbli¿szych. 3. Obywatele winni przestrzegaæ obowi¹zuj¹cych praw pañstwowych, a swe zastrze¿enia zg³aszaæ w ustalony sposób. Nie wolno jednak postêpowaæ samowolnie w ramach obowi¹zuj¹cego porz¹dku prawnego.
Prawo i władza w "Antygonie"
Problem prawa i w³adzy W „Antygonie” jest mowa o prawach stanowionych przez w³adcê pañstwa (Kreona) i obyczajowo-religijnych, a dotycz¹cych obowi¹zków ¿ywych wobec zmar³ych. Decyzja Kreona jest sprzeczna z odwieczn¹ tradycj¹ i powoduje jego konflikt z Antygon¹ oraz jej stronnikami. Racje Kreona: - chcia³ ukaraæ przejaw zdrady ojczyzny, przestrzec przed podobnymi czynami w przysz³oœci, - chcia³ inaczej potraktowaæ obroñcê - Eteoklesa i zdrajcê - Polinejkesa, - kierowa³ siê trosk¹ o dobro pañstwa, - jako w³adca mia³ prawo wydawaæ prawa obowi¹zuj¹ce obywateli. Wydaj¹c swe decyzje, Kreon powinien szanowaæ prawa i zakorzenione od dawna tradycje obyczajowo-religijne. Móg³ swój cel osi¹gn¹æ inaczej: - ró¿nicuj¹c charakter pogrzebów dwóch braci, - kazaæ pochowaæ Polinejkesa za murami miasta. Jego b³êdy by³y wynikiem niedoœwiadczenia w sprawach w³adzy. Racje Antygony: - jednakowa mi³oœæ do obu braci, - przestrzeganie praw obyczajowo-religijnych uto¿samianych z wol¹ bogów, - obawa przed zemst¹ erynii, - duma królewska bohaterki upominaj¹cej siê o czeœæ brata - królewicza, - obrona godnoœci cz³owieka - brata. W przedstawionym konflikcie nie ma zwyciêzcy, co dowodzi, ¿e ¿adna ze stron nie mia³a racji absolutnych. Wnioski koñcowe. 1. Antygona mia³a racje moralne, jednak jako obywatelka post¹pi³a niew³aœciwie lekcewa¿¹c ustanowione przez w³adcê prawo pañstwowe. Autor sugeruje, ¿e ka¿dy cz³owiek winien przestrzegaæ praw reguluj¹cych ¿ycie w pañstwie, gdy¿ inaczej zapanowa³by chaos. 2. Kreon kierowa³ siê trosk¹ o losy pañstwa, chcia³ swoj¹ decyzj¹ przeciwdzia³aæ os³abianiu jego potêgi przez ludzi szkodz¹cych mu, rozgraniczaæ zas³ugi dla ojczyzny i czyny wymierzone przeciwko niej. Jako m³ody i niedoœwiadczony w³adca nie uwzglêdni³ istniej¹cych i przestrzeganych praw obyczajowo-religijnych, z którymi jego rozkaz pozostawa³ w sprzecznoœci. Móg³ osi¹gn¹æ swój cel inaczej, zachowuj¹c autorytet w³asny i nie powoduj¹c konfliktu z otoczeniem. Sofokles zwraca³ siê w swoim dramacie zarówno do rz¹dz¹cych jak i rz¹dzonych. Pierwszych poucza³, ¿eby wydawali prawa przemyœlane, m¹dre, zgodne z panuj¹cymi tradycjami, aby nie powodowaæ konfliktów w spo³eczeñstwie. W³adcy stanowi¹cy prawo nie mog¹ mieæ na wzglêdzie interesów osobistych ani budowaæ swego autorytetu zbyt surowym prawem. Dlatego Kreon, choæ mia³ szlachetne intencje, za pope³nine b³êdy poniós³ karê, trac¹c swych najbli¿szych. 3. Obywatele winni przestrzegaæ obowi¹zuj¹cych praw pañstwowych, a swe zastrze¿enia zg³aszaæ w ustalony sposób. Nie wolno jednak postêpowaæ samowolnie w ramach obowi¹zuj¹cego porz¹dku prawnego.
Materiały
Streszczenie "Chudy literat" Adama Naruszewicza
W tej satyrze autor podejmuje temat ubóstwa i pozycji społecznej literatów. Kwestię tę wiąże Naruszewicz z krytyką sarmatyzmu rozumianego jako zacofanie i ciemnotę prowincjonalnej szlachty, która niechętnie przyjmuje jakiekolwiek nowości w dziedzinie literatury i nauki, skąd bierze się niechęć tej części społeczeństwa do czytania \"pożytecznych ...
Aktywizacja sprzedaży produktów
Cele i rodzaje aktywizacji sprzedaży
Najbardziej dynamicznie rozwijającą się dziś częścią marketingu jest aktywizacja sprzedaży produktów. Zadaniem jej jest informowanie, przekonywanie i skłanianie nabywcy do kupna produktu oraz wspieranie procesów sprzedaży. Stanowi ona podstawową formę komunikacji marketingowej.
Celem aktywizacji sprzedaży j...
Źródła zagrożenia ryzyka w działalności przedsiębiorstw
Źródła zagrożeń (ryzyk) projektu są bardzo liczne i wynikają nie tylko z jego wyjątkowości i niepowtarzalności. Specyfikację źródeł ryzyka ułatwia ich lokalizacja w różnych obszarach środowiska i otoczenia projektu. Projekt wykonywany jest przez zespół, stanowiący część pewnej organizacji lub grupy kilku organizacji. Organizacje te działają z ko...
Interpretacja tytułu "Początek"
Początek to słowo wiele obiecujące a zarazem przestrzegające. Posiada ono dwa wymiary: pesymistyczny i optymistyczny.
1. Rodzenie zła, zbrodni, totalitaryzmu - hitleryzm to początek późniejszych nieludzkich działań (Żydzi, Polacy, Wietnam, Kambodża). Jest jakby złowrogim proroctwem.
2. Początek świata powojennego - uwięzienie sędziego Romn...
"Ojciec Goriot" - powieść realizmu
Powieść „Ojciec Goriot” Jest przykładem realizmu krytycznego, ale także bywa nazywana powieścią obyczajową lub społeczno – obyczajową. Wszystkie te terminy są uzasadnione sposobem ujęcia rzeczywistości. Już na początku utworu daje się zauważyć detaliczność opisów miejsc i osób. Wszystkie elementy świata przedstawionego tworzą s...
Streszczenie Sonetów Jana Kasprowicza
Cykl sonetów: Z chałupy
Sonet I
Sonet ten stanowi otwarcie cyklu poświęconego tematyce wiejskiej i jest zarazem rodzajem wprowadzenia w problemy wsi polskiej schyłku XIX wieku. Utwór zawiera typowo naturalistyczny opis nędznej, ale spokojnej wsi, która stanowi dla podmiotu lirycznego \"wspomnień skarb bogaty\", gdyż z nią \"zrosło się\" je...
Komunikacja ludzka - schemat
Temat: Język środkiem komunikacji międzyludzkiej .
Język naturalny
To system znaków dźwiękowych , który powstał drogą naturalnego rozwoju , który służy społeczności ludzkiej do porozumiewania się .
Język sztuczny
To np. esperanto , notacja matematyczno logiczna .
System
Kod języka , zbiór wyrazów i reguł ich łączenia w większe całości ( ...
Twórcy włoskiej literatury - renesans
(Wybitni twórcy literatury włoskiej doby renesansu.)
Dante Aligieri (1265 - 1321) - prekursor renesansu europejskiego. Pochodził z Florencji. Stworzył \"Boską Komedię\" ( utwór napisany \"lingua vulgaris\" czyli językiem narodowym włoskim ) oraz cykl \"Sonetów do Beatrycze\". Tytuł pierwszego utworu początkowo brzmiał \"Komedia\". Dopiero pot...