Postawa człowieka i koncepcja Boga w "Pieśń poranna" i "Pieśń wieczorna"



Koncepcja Boga , postawa człowieka ("Pieśń poranna", "Pieśń wieczorna" Franciszka Karpińskiego). Poeta zaczyna od refleksji Kiedy budzi się dzień, cała przyroda, wszystkie stworzenia już samym swym istnieniem głoszą chwałę Boga, sławią Jego wielkość. W drugiej strofie - rozbudowanym pytaniu retorycznym - autor jako oczywistość traktuje to, że i człowiek - cząstka owego widzialnego świata - musi chwalić Boga. Musi, bo została przez Niego stworzona, ocalona i obdarowana ponad miarę - wyróżniony spośród wszystkich innych stworzeń (koncepcja podobna do koncepcji z "Czego chcesz od nas Panie" - wspólne źródło inspiracji - psalmy). W trzeciej strofie podmiot liryczny wypowiada się już za siebie (głównie). Forma bezosobowa zostaje zastąpiona formą 1. osoby liczby pojedynczej - "to ja wołam do mego Pana. Pan jest Bogiem na niebie, ale" - choć zachowany jest korny stosunek do Stwórcy i podkreślona jest Jego wielkość - szukać Go należy "koło siebie" w codziennej krzątaninie, w zwykłych, ludzkich sprawach. Nie jest to postawa jednostkowo odosobniona. W strofie ostatniej liryczne "ja" zostaje zastąpione lirycznym "my". Ci, których sen nie był snem śmierci, wiedzą, iż żyją, by chwalić Boga.. Co nie oznacza ascetycznej rezygnacji z życia, lecz oznacza takie życie, które jest w istocie chwaleniem Boga. Ludzki byt jest tu traktowany jako boski dar, którego nie można sprzeniewieżyć. Po tak pobożnie - co przecież znaczy po bożemu - przeżytym dniu sens pieśni wieczornej jest całkiem zrozumiały. "Pieśń..." jest bowiem prośbą do Boga, by "litośnie" przyjął "wszystkie nasze dzienne sprawy". Owa ufność w litościwe potraktowanie dziennych spraw jest świadectwem aktu ekspiacji; nie wszystko zapewne było w tym dniu właściwe. Ale jest też wyrazem pewności, że Stwórca wybacza wszelkie słabości. Wybacza wobec szczerej intencji - stąd też prośba, by nawet sen chwalił Boga. Taka właśnie szczera i głęboka ufność jest tematem drugiej strofy. Ludzie mogą liczyć na Bożą litość, skoro Bóg nieustannie - dzień i noc - wspomaga ich niedoskonałość, niesie ratunek w trosce i kłopotach. Z tego przeświadczenia wypływa prośba ostatnia - o doraźną obronę przed "nocnymi przygodami" i "wszelakimi szkodami", lecz przede wszystkim o "wieczną pieczę. Bóg jako litościwy sędzia spraw ludzkich, jako stróż i troskliwy opiekun człowieka - oto narzucający się wizerunek Najwyższego w tym wierszu. Antropomorfizacja Boga ("Twoje oczy obrócone / Dzień i noc patrzą w tę stronę") jest tu zatem sposobem zatarcia dystansu dzielącego Pana wszechświata od człowieka. Rzecz znamienna - "Pieśń poranna" antropomorfizacją się jeszcze nie posługuje. U progu budzącego się dnia człowiek chwali wielkość Boga na niebie, uświadamia sobie potrzebę oddania Mu czci i dopiero szuka Go "koło siebie". Owo poszukiwanie Boga w codziennej krzątaninie, mimo świadomości własnej niedoskonałości, pozwala u schyłku dnia kornie przekazać dobremu Ojcu i opiekunowi wszystkie sprawy i z ufnością oddać się jego opiece . ogniwa analizy Pieśń poranna Pieśń wieczorna temat pochwała Boga prośba o opiekę • kto wielbi? "żywioł wszelki" • przyroda, świat • człowiek "obsypany dary" • ja ŕ "szukam koło siebie" • my ŕ żyjemy dla chwały Bożej my ŕ grzeszni • "niedołężność człowiecza" oczekujemy ratunku, opieki • Bóg jest: "wielki" - w przyrodzie, wszechświecie • Stwórca, Zbawca • obdarza człowieka • dobrem • jest w codziennej krzątaninie człowieka dawca życia i śmierci prawy, sprawiedliwy, litościwy "twoje oczy ..." - antropomorfizacja zainteresowanie losem człowieka, opiekun "Stróż"," Sędzia" ludzkie postawy: uwielbienie, wdzięczność, bezpośredniość ("do mego Pana") ufność, pokora, skrucha wiara w opiekę i sprawiedliwy sąd Boży pomocne konteksty: sentymentalizm, tradycje staropolski - Kochanowski: "Czego chcesz od nas, Panie", psalmy

Postawa człowieka i koncepcja Boga w "Pieśń poranna" i "Pieśń wieczorna"

Materiały

Co to aukcje? AUKCJE Aukcje są to stale lub doraźnie organizowane publicznie licytacje towarów niejednorodnych występujących w postaci naturalnej. Aukcje prowadzi aukcjonator, aukcje są dostępne dla wszystkich, ale często przy zawarciu transakcji korzysta się z pośrednictwa maklerów aukcyjnych, gdyż lepiej znają technikę obrotu danym towarem i zwyczaje au...

Bohaterowie romantyczni w 'Tangu" Artur i bohaterowie romantyczni Wśród licznych kontekstów interpretacyjnych nie można pominąć wielkich dzieł romantycznych. Powinowactwa dotyczą przede wszys¬tkim bohaterów literackich. Typ bohatera lansowany w wielkich dra¬matach romantycznych (Kordian Juliusza Słowackiego i III cz. Dziadów Adama Mickiewicza) odżywa tu w zmodyfi...

Stanowisko Mickiewicza i Słowackiego wobec klęski powstania listopadowego Porównaj stanowisko A. Mickiewicza i J. Słowackiego wobec klęski powstania listopadowego. Powstanie listopadowe 1830r. to świeży temat i bolesny temat dla twórców romantycznych. Wielcy wieszczowie nie brali w nim bezpośredniego udziału, lecz swoje poglądy i nawiązania do tego wydarzenia zamieszczali przede wszystkim w dramatach romantycznych....

Filozofia Młodej Polski 1. Tło filozoficzne Młodej Polski (Schopenhauer, Nietzsche, Bergson). Za początek epoki przyjęto umowną datę 1891 r., której towarzyszyły nowe tendencje ideowo-artystyczne, a za koniec - 1918 r., czyli rok odzyskania przez Polskę niepodległości. Już pod koniec lat osiemdziesiątych XIX w. wyraźnie narasta krytyka programu pozytywistycznego, któr...

Bohaterowie epok samotni z wyboru czy z konieczności? Samotni z wyboru czy z konieczności? Rozważania o bohaterach rożnych epok literackich. Antropologia filozoficzna od wieków stara się ostatecznie zdefiniować jakie i czym jest człowieczeństwo, odpowiedzieć na pytania o istocie ludzkiej i wypracować koncepcję człowieka, która określi jego naturę. Tak samo jak etyka - istota ludzka jest jedn...

Zbigniew Herbert - antyk i biblia Antyk i Biblia w twórczości Herberta. ZBIGNIEW HERBERT ur. 29 października 1924 we Lwowie, po eta, dramaturg, eseista. W czasie wojny uczestnik tajnych kompletów gimnazjalnych i uniwersyteckich w konspiracyjnym Uniwersytecie Jana Kazimierza, brał udział w ruchu oporu we lwowskiej AK. Po wojnie mieszkał w Krakowie, Sopocie, Toruniu i Warsza...

Mark Edelman w "Zdążyć przed Panem Bogiem" TEMAT: Powstanie w getcie w relacji Marka Edelmana. Hanna Krall (1939) Urodzona w Warszawie, ukończyła dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Lata 1955-56 w redakcji „Życia Warszawy”, 1966-69 korespondentka redakcji pisma „Polityka”. Praca w redakcji „Tygodnika powszechnego” (Jerzy Turowicz). Report...

Analiza "Bogurodzicy" “BOGURODZICA” Jest to pieśń poświęcona Bogu. Adresat to Maryja i Jan Chrzciciel. Zbiorowy podmiot liryczny zwraca się bezpośrednio do Maryi a pośrednio do Boga. Prośba dotyczy dostatniego życia na ziemi i szczęścia. rymy parzyste precyzja kompozycji (regularność) parabolizm składniowy (podobieństwo składniowe, ...