Nipu a Eldorado - porównanie: Eldorado - Volter w „Kandydzie” pokazał nam świat doskonały, stworzony przez doskonałego Boga. Jeden z bohaterów - Pangloss uważał, że żyjemy w najlepszym z możliwych światów. Szukając Kunegundy Kandyd trafił na Eldorado, świat realny. Ludzie nie reagują tam na bogactwa wszystko jest dobre; „(...) Oto mi kraj ładniejszy nieco niż Westfalia. Ujrzawszy w pobliżu jakąś wioskę [Kandyd - przyp. red.], wygramolił się wraz z Kakambą na ląd. Kilkoro wiejskich dzieci (...) grało w palanta; podróżni nasi przypatrywali się im (...) z zaciekawieniem: (...) okazało się, iż [rakiety ich - przyp. red.] były ze złota, szmaragdów, rubinów (...) Dotarli wreszcie do najbliższego domostwa; w Europie uchodziło by za pałac. (...) Natychmiast dwóch chłopców i dwie służące, odziani w złotogłów, z włosem zaplecionym krasnymi wstążkami, zaprosili ich, aby zajęli miejsce u wspólnego stołu. (...) - Cóż za kraj - powiadali obaj - nie znany reszcie ziemi, gdzie cała natura zda się tak bardzo odmienna od naszej? To snadź ów kraj, gdzie wszystko jest dobrze: bezwarunkowo musi być bodaj jeden taki na świecie (...)” Obraz idealnego społeczeństwa Nipuanów W społeczeństwie nipuańskim brakowało kodeksu karnego, kłamstw, obłudy, chorób, przestępczości. Ludzie żyli w idealnej anarchii, harmonii, prowadzili zdrowy tryb życia, codziennie pracowali, pomagali sobie, brakowało u nich pieniądza. „(...) Nie masz u Nipuanów słów wyrażających kłamstwo, kradzież zdradę, podchlebstwo. Terminów prawnych nie znają. Choroby niw mają szczególnych nazwisk; Ale też ani też dworaków, ani jurystów [prawników - przyp. red], ani doktorów nie masz. (...) - Bracie bądź z nami, używaj darów przyrodzenia [natury - przyp. red.], ale pamiętaj, że istotne obowiązki towarzystwa [społeczeństwa - przyp. red.]: miłość i zgoda. Ułomawszy więc kawał chleba, rozdzielił go na dwie części, sam jedną włożył w usta, drugą oddał; (...) Xaoo (...) pan, czy nauczyciel rozdzielił zabawy [zajęcia - przyp. red.] dnia na dwie części: rano w pole miałem wychodzić do pracy, reszta czasu miała być obrócona na dozieranie domowego gospodarstwa. (...) - My nie znamy - mówił - tego, co wy nazywacie monarchią, arystokracją, demokracją, oligarchią etc. [itp. - przyp. red.] W zgromadzeniu naszym nie masz żadnej innej zwierzchności politycznej prócz naturalnej rodziców nad dziećmi. (...) Człowiek jednakowo z drugim człowiekiem rodzący się nie może, a przynajmniej nie powinien by sobie przywłaszczać zwierzchności na nim; wszyscy są równi.”
Porównanie Eldorado a Nipu
Nipu a Eldorado - porównanie: Eldorado - Volter w „Kandydzie” pokazał nam świat doskonały, stworzony przez doskonałego Boga. Jeden z bohaterów - Pangloss uważał, że żyjemy w najlepszym z możliwych światów. Szukając Kunegundy Kandyd trafił na Eldorado, świat realny. Ludzie nie reagują tam na bogactwa wszystko jest dobre; „(...) Oto mi kraj ładniejszy nieco niż Westfalia. Ujrzawszy w pobliżu jakąś wioskę [Kandyd - przyp. red.], wygramolił się wraz z Kakambą na ląd. Kilkoro wiejskich dzieci (...) grało w palanta; podróżni nasi przypatrywali się im (...) z zaciekawieniem: (...) okazało się, iż [rakiety ich - przyp. red.] były ze złota, szmaragdów, rubinów (...) Dotarli wreszcie do najbliższego domostwa; w Europie uchodziło by za pałac. (...) Natychmiast dwóch chłopców i dwie służące, odziani w złotogłów, z włosem zaplecionym krasnymi wstążkami, zaprosili ich, aby zajęli miejsce u wspólnego stołu. (...) - Cóż za kraj - powiadali obaj - nie znany reszcie ziemi, gdzie cała natura zda się tak bardzo odmienna od naszej? To snadź ów kraj, gdzie wszystko jest dobrze: bezwarunkowo musi być bodaj jeden taki na świecie (...)” Obraz idealnego społeczeństwa Nipuanów W społeczeństwie nipuańskim brakowało kodeksu karnego, kłamstw, obłudy, chorób, przestępczości. Ludzie żyli w idealnej anarchii, harmonii, prowadzili zdrowy tryb życia, codziennie pracowali, pomagali sobie, brakowało u nich pieniądza. „(...) Nie masz u Nipuanów słów wyrażających kłamstwo, kradzież zdradę, podchlebstwo. Terminów prawnych nie znają. Choroby niw mają szczególnych nazwisk; Ale też ani też dworaków, ani jurystów [prawników - przyp. red], ani doktorów nie masz. (...) - Bracie bądź z nami, używaj darów przyrodzenia [natury - przyp. red.], ale pamiętaj, że istotne obowiązki towarzystwa [społeczeństwa - przyp. red.]: miłość i zgoda. Ułomawszy więc kawał chleba, rozdzielił go na dwie części, sam jedną włożył w usta, drugą oddał; (...) Xaoo (...) pan, czy nauczyciel rozdzielił zabawy [zajęcia - przyp. red.] dnia na dwie części: rano w pole miałem wychodzić do pracy, reszta czasu miała być obrócona na dozieranie domowego gospodarstwa. (...) - My nie znamy - mówił - tego, co wy nazywacie monarchią, arystokracją, demokracją, oligarchią etc. [itp. - przyp. red.] W zgromadzeniu naszym nie masz żadnej innej zwierzchności politycznej prócz naturalnej rodziców nad dziećmi. (...) Człowiek jednakowo z drugim człowiekiem rodzący się nie może, a przynajmniej nie powinien by sobie przywłaszczać zwierzchności na nim; wszyscy są równi.”
Materiały
Motyw kata w literaturze
Kat
Kat - Wykonawca wyroków śmierci, dawniej także kar cielesnych, tortur. Przenośnie terminu tego używa się w odniesieniu do kogoś, kto obchodzi s ię z innymi nieludzko, ze szczególnym okrucieństwem.
Biblia (NT) - 1) Herod przeszedł do historii jako krwawy tyran, zazdrosny o swoją władzę, który dowiedziawszy się, iż narodził się król żydowski...
"Dusiołek" jako ballada filozoficzna
W swojej kompozycji i stylistyce wzorowany na ludowej balladzie (podobnie jak romantyczne): narrator ludowym gawędziarzem opowiadającym zgromadzonym historyjkę o Bajdale; robi to ze swadą i humorem; język stylizowany na gwarę ludową (słuchajta); forma klasyczna, temat ukryty pod przykrywką prostej bajki;
Historia opowiada o wędrującym chłopie...
Grupy poetyckie XX-lecia międzywojennego
- Skamandryci byli grupą \"programowo bezprogramową\". Wielką piątkę tej grupy stanowili: Julian Tuwim, Jan Lechoń, Jarosław Iwaszkiewicz, Antoni Słonimski, Kazimierz Wierzyński). Poezja dnia codziennego; postawa radosnego zachwytu nad życiem jako wartością biologiczną i światem - w jego zwykłym codziennym uroku. Jan Lechoń w strofach \"Herostra...
Motyw dobra i zła w literaturze
23. DOBRO I ZŁO
Od początku świata, od momentu poczęcia pierwszego człowieka na świecie istniało dobro i zło. Każdy człowiek w swoim życiu przechodził chwile, które zmuszają go do opowiedzienia się po którejś ze stron. Wybór jest często sprawą osobistą i dlatego stanowi zazwyczaj ogromny problem. Należy zauważyć, że również literatur...
Eurorynki pieniężne i kapitałowe
W Europie Zachodniej wykształciły się w latach sześćdziesiątych nowe rynki pieniężne i kapitałowe określane mianem eurorynków: jest to eurorynek pieniężny (rynek eurowalut , zwłaszcza eurodaolara), oraz eurorynek kapitałowy (głównie rynek euroobligacji). Przyczyną ich pojawienia się były:
Rozwój infrastruktury bankowej
Po...
"Cierpienia młodego Wertera" jako powieść epistolarna
Powieść epistolarna :
Goethe tworzy swą powieść (w 1774 roku) w formie listów pisanych wyłącznie przez bohatera tytułowego, skierowanych do przyjaciela Wilhelma, a jedynie dwóch - do Lotty i jednego – do Alberta. Listy uzupełnia krótką notą \"wydawcy\" oraz dłuższą jego narracją o ostatnich dniach bohatera, w którą wplata dokumenty w post...
Przystosowanie - jak rozumieć to pojęcie
Jak rozumiesz termin \"przystosowanie\"? Podaj takie przykłady,których nie potępiasz i takie, które cię oburzają
Materialna forma życia człowieka, jego głęboko zakorzeniony egzystencjalizm, a
także odwieczna walka o przetrwanie wycisnęły dobitnie piętno na każdym z nas.
Piętno, które powoduje, iż w każdej sytuacji, w różnych okolicznośc...
Rodzaje kontraktów futures
Zróżnicowanie kontraktów terminowych ze względu na rodzaj instrumentów bazowych jest ogromne. Tylko w Stanach Zjednoczonych w obrocie znajduje się około stu rodzajów kontraktów. Można je sklasyfikować w kilku podstawowych grupach.
1) Zboża i rośliny oleiste
Kontrakty na zboża i rośliny oleiste należą do najstarszych kontraktów terminow...