Polityka zagraniczna Polski - barok



Wschód w kulturze polskiego baroku. Polityka zagraniczna Polski tradycyjnie wschodnia (wynikało to z unii pol.-litewskiej) starała się utrzymać dystans wobec Habsburgów. W dobie baroku polska polityka pro habsburska (odpłacana nielojalnością) zmodyfikowała kierunek wschodni z przeciwmoskiewskiego na antyturecki.. To był właśnie powód, dla którego Wschód i tematyka orientalna zawładnęła kulturą pol. baroku. Turecki przeciwnik, chociaż "pies i pohaniec", robił jednak na "sarmackich" rycerzach dobre wrażenie swoją odwagą i wyszkoleniem bojowym, a w jeszcze większym stopniu blaskiem i kolorami przepychu. Unia brzeska (1596) zawarta między Polską a Rusią (wynikała z zagrożenia, jakie stwarzała Turcja), co nie było obojętne dla obrazu kultury baroku. Unia mogła stać się czynnikiem ułatwiającym wzajemne wzbogacanie się odrębnych kultur polskiej i ruskiej na obszarze Wielkiego Księstwa Litewskiego oraz województw ruskich Rzeczypospolitej. Zetknięcie się dwóch nadzwyczaj bogatych i zróżnicowanych kultur zaowocowało w dobie baroku, i później wieloma tekstami literackimi, w których czynnik ruski i zarazem "grecki", czyli unicki, odgrywa rolę wybitną. Sarmatyzm, skłonny do pogardzania cudzoziemczyzną, przyswajał sobie jednak dość skwapliwie obcy strój i styl życia, o ile tylko był to strój barwny i świetny, a styl okazały. Wzory takiej okazałości znajdowano na wschodzie, w Turcji, gdyż obyczajowość zachodnia (z wyjątkiem włoskiej i za Ludwika XIV francuskiej) irytowała raczej Sarmatów zewnętrzną powściągliwością, a nawet surowością. Nieodłącznym atrybutem stroju sarmackiego stała się często turecka ozdobna szabla (znak człowieka wolnego, rycerza), bardziej jeszcze orientalny był ekwipunek jazdy polskiej, zwłaszcza lekkozbrojnej, która przyswajała sobie metody i narzędzia walki swoich wschodnich przeciwników: Turków i Tatarów. Również pochodzenia wschodniego był kontusz, który poprzez Węgry upowszechnił się w Polsce XVII i XVIII wieku, wraz z Żupanem i ozdobnym pasem stając się strojem narodowym. Charakterystyczna sarmacka fizjonomia (wąsy, podgolona głowa, proste spojrzenie) ożywiała tę postać.

Polityka zagraniczna Polski - barok

Materiały

Portret inteligenta w literaturze polskiej Portret inteligenta w literaturze polskiej Literatura każdej epoki kształtuje pewne wzorce osobowe, przedstawia bohaterów, którzy reprezentują pewne określone poglądy, sposób myślenia i zachowania. Na przykład literatura średniowieczna wykreowała dwa podstawowe wzorce osobowe: ideał rycerza i średniowiecznego ascety. W epoce renesansu funkcjonu...

Krótki opis Cierpień młodego Wertera Goethe był wybitnym pisarzem - \"Cierpienia...\" to jego młodzieńczy utwór mający charakter autobiograficzny - jest obrazem młodzieńczej miłości autora do Charlotty Buff. Biografizm jest cechą charakterystyczną literatury romantycznej. Ówczesny krytyk literacki, pani de Stäel określiła \"Cierpienia...\" książką wyborną. Sformułowała tezę, że jes...

Ocena efektywności pracownika Ocena efektywności pracownika Podstawowym warunkiem uczciwej i efektywnej oceny działań pracowników jest wyznaczenie rozsądnych, osiągalnych, ambitnych, dających się zmierzyć celów działania, które są ustalane wspólnie z pracownikiem. Okresowo – raz w roku - powinno sporządzać się ocenę wyników pracy. Opis danego stanowiska zawiera wyka...

Podobieństwo "Iliady" i "Monachomachii" PODOBIEŃSTWA „ILIADY” I „MONACHOMACHII” • temat (wojna); • przyczyna i powód (grecka bogini – Eris); • zapowiedź tematu utworu (zawarta w obu przypadkach w inwokacji, na początku utworu); • obecność scen batalistycznych. Podobieństwa świadczą o tym, że Ignacy Krasicki korzystał świadomi...

Strategia marketingowa - pojęcie Pojęcie strategii marketingowej pojawiło się w literaturze w połowie lat 60. XX w. i stanowi efekt poszukiwań nowych metod zarządzania przedsiębiorstwami. Zarówno pojęcie strategii, jak też istota strategii marketingowej definiowana jest w różny sposób. Najczęściej jako: • wybór celów, rodzaj polityki, które w określonym czasie przyszł...

Czasopismo "Monitor" - opis „MONITOR” W roku 1765, z częstotliwością dwa razy na tydzień, zaczął wychodzić „Monitor”. Nazywany „czasopismem moralnym”, wzorowany na angielskim „Spektatorze” („The Spectator” - obserwator), inspirowany i wspierany finansowo przez króla, stał się główną trybuną propagowania reform. ...

Różnice pomiędzy filozofią sprzedaży i marketingu SPRZEDAŻ  Nacisk położony jest na produkt  Firma zaczyna od wytworzenia produktu, a dopiero wtedy opracowuje metody jego sprzedaży  Kierownictwo firmy zorientowane jest na zwiększenie poziomu sprzedaży  Uwypukla się potrzeby sprzedawcy MARKETING  Nacisk położony jest na potrzeby klientów  Fi...