Polemika z romantyczną koncepcją miłości w "Ślubach panieńskich"



Polemika z romantyczną koncepcją miłości(„Śluby panieńskie”) Polemika z ideałami romantycznymi przejawia się w: • ukształtowaniu głównych postaci • „antyromantycznej” koncepcji miłości POSTACIE: Rok 1834 to chwila, w której czytelnik znał już „Dziady” Mickiewicz, „Kordiana” Słowackiego, nie mówiąc o Werterze Goethego. W „Dziadach” postać nieszczęśliwego kochanka uosabiał Gustaw. W „Ślubach panieńskich” spotykamy Gucia ! Co za perfidna aluzja ! Zdrobnienie to ośmiesza romantycznego nieszczęśnika. Że Gustaw mógł cierpieć do granic obłędu, popełnić samobójstwo z miłości to zrozumiałe, lecz czy mógłby to uczynić ktoś o imieniu Gucio ? Charakter głównego amanta także jest odmienny: trzpiot, zdobywca serc, inteligentny rozrabiaka, który osiąga to, co sobie umyślił - to parodia nieszczęśliwca i raz tylko zakochanego bohatera romantycznego. Albin - jest to bohater romantyczny. Cierpi i płacze jak Werter. Klara odrzuca jego afekty i najwyraźniej go lekceważy - przeżywa zatem Albin cierpienia Gustawa i Kordiana, wspomina o samobójstwie, umie bardzo wymownie przedstawić stan swojej duszy… Lecz… kiedy tylko Albin pojawia się na scenie, wita go gromki śmiech widzów. Dlaczego ? Bo Fredro uczynił z Albina karykaturę bohatera romantycznego - to typ człowieka jęczącego, miękkiego, płaczliwego i nader gadatliwego. Gdy Gucio każe mu milczeć, pozostają mu jeszcze wzdychania. Albin - zbiór cech bohatera romantycznego „niszczy” swój szlachetny prototyp przez ośmieszenie. Klara i Aniela - dwie zupełnie różne osobowości, obie są dowodem na to, że różne mogą być obiekty męskich afektów. Aniela bliższa jest typowi romantycznej heroiny, lecz ukochana Albina to zupełne przeciwstawienie Lotty, Laury, czy wybranki mickiewiczowskiego Gustawa. Nie jest cicha, słodka, poddana woli starszych i nieszczęśliwa. Jest błyskotliwa, inteligentna, zbuntowana, a nawet złośliwa. Klara pragnie sterować swoim życiem, jest postacią aktywną, a tego dotąd w romantycznych związkach nie bywało… DEFINICJA MIŁOŚCI: Definicja miłości, jaką prezentuje Fredro jest rzeczywiści „antyromantyczna”. Przypomnijmy dzieje romantycznych kochanków. Zwykle niewiele wiedzieliśmy o początkach uczuć Gustawa czy Kordiana. Można się było domyślić, że to miłość nagła, od pierwszego wejrzenia, pełna „bólu” i wyznań, miłość pierwsza i jedyna. Niestety - przeszkody, np. w postaci nierówności społecznej nie pozwalały na szczęśliwe spełnienie związku. Pannę wydawano za mąż, a kochanek cierpiał srodze, do granic obłędu i do próby samobójczej śmierci. Fredro ujmuje sprawę inaczej, w jego komedii uczucie nie spada z księżyca, lecz stopniowo się rozwija, obserwujemy cały przebieg procesu. Miłość Fredry jest radosna i zwycięska. Gucio walczy o swoje uczucie - miłość potrzebuje czynu, a nie płaczliwych wywodów (Albina). I kończy się małżeństwem, bo tylko szczęśliwe uczucie ma sens. Zauważmy, że koncepcja Fredry nie zaprzecza istnieniu cierpienia i innych sposobów odczuwania. Komediopisarz przeciwstawia się tylko nienaturalnej, tragicznej wizji uczucia, której symbolem są łzy, a efektem śmierć, ukazuje czym miłość być powinna: działaniem w sprawie własnego życia i szczęścia człowieka.  miłość fredrowska jest wielka, prawdziwa, szczęśliwa, pogodna, promienna, zdrowa, wyzwolona z więzów jakiegokolwiek przymusu; stanowi siłę twórczą, pobudza inteligencję i spryt; przynosi radość życia, czyni ludzi lepszymi, dodaje im zapału, energii i chęci do życia oraz wiary w siebie, a więc jest szczęściem człowieka  sprzeciwia się nienaturalnej, tragicznej wizji miłości; jest ona uczuciem prawdziwym, a nie sztucznym (jak u romantyków)  dramat zawiera prawdziwy obraz narodzin i poetyckie ujęcie rozwoju uczucia miłości - jej nieśmiałe początki, budzenie się, rozkwit i zwycięstwo, słowem cały jej obraz  miłość od pierwszego wejrzenia  głosi, że o miłość trzeba walczyć, a nie bezczynnie wzdychać i rozpaczać  podkreśla, że tylko miłość może połączyć dwoje młodych ludzi w małżeństwie; małżeństwa oparte na rozsądku są wbrew naturze; pochwala związki dyktowane tylko poważnym, głębokim uczuciem  za prawdziwą miłość nie uważa poeta ani sentymentalnej miłości Albina, ani romantycznej miłości, jaką znają Klara i Aniela z lektury, lecz miłość prawdziwą, taką, o jaką walczy Gustaw i pod jego wpływem inni bohaterowie utworu  ukazuje miłość młodych jako realizację zamiarów opiekunów, ale każda z postaci jest przeciwna ustaleniom „z góry” i każda z osobna szuka prawdziwej miłości i sama chce decydować o swoim losie.  w dramacie kochają się osoby równe sobie pochodzeniem, majątkiem, wykształceniem, wiekiem

Polemika z romantyczną koncepcją miłości w "Ślubach panieńskich"

Materiały

Związek poezji Kochanowskiego z antykiem - ogólne olśnienie literaturą antyczną w dobie renesansu: studia dogłębne, analizy itp. na podstawie swego wszechstronnego wykształcenia dbał o artyzm języka, styl i formę uprawianych gatunków lit. znał języki klasyczne: łacinę, grekę, hebrajski; studiował lit. i filoz. antyczną.; pieśni, treny, elegie i dramaty pisane były wg. najlepszych orygi...

Samodzielny dział handlu zagranicznego Samodzielny dział handlu zagranicznego: Przy dużych rozmiarach eksportu lub znacznym jego udziale w całej sprzedaży przedsiębiorstwa niezbędne jest organizacyjne usamodzielnienie handlu zagranicznego. W takim przypadku kierownik działu marketingu – sprzedaży zagranicznej zajmuje taką samą pozycje w hierarchii przedsiębiorstwa jak kierowni...

Kreacjonizm w polskiej prozie i obcej Sklepy cynamonowe\" Brunona Schulza - konwencja mitów i symboli: sklepy cynamonowe - symbol poszukiwanego szczęścia, egzotyki i niedoścignionego pragnienia, epoki, która odeszła; ojciec - ptak; Adela - bóstwo zniszczenia, - przedstawienie rzeczywistości jako baśni - subiektywność odbioru każdego elementu, połączonego podświadomie z przeżyc...

"Odprawa posłów greckich" - wymowa utworu Wymowa utworu Odprawa rozważa problem moralny wojny i pokoju w duchu tradycji filozoficznej sięgającej od Cycerona poprzez świętego Augustyna do Erazma z Rotterdamu, tradycji rozróżniającej wojny obronne i zaczepne – sprawiedliwe i niesprawiedliwe. Wymowa tragedii mieści się we wspólnocie myślowej humanizmu, można nawet wskazać na po...

Charakterystyka "Ferdydurke" Gombrowicza \"FERDYDURKE\" Witold Gombrowicz. Witold Gombrowicz to jeden z najwybitniejszych prozaików polskich XX wieku, pisarz o światowej renomie, którego książki zostały przełożone na różne języki, dramaty są stale grane w teatrach wielu krajów. Tę pozycję pisarstwo Gombrowicza zawdzięcza przede wszystkim ogromnym walorom intelektualnym, gdyż pisarz b...

Prowidencjalizm - wyjaśnienie pojęcia Prowidencjalizm - przekonanie , iż historia jest wyłącznie wynikiem wyroków boskich , a nie sferą ludzkiego działania . Bez względu na poczynania człowieka , na jego plany i precyzję ich wykonania - finał danego wydarzenia musi być zgodny z wolą Boga . Pogląd taki prezentuje w “Nie-Boskiej komedii” Zygmunt Krasiński . Ukaz...

Tło Paryża w "Ojciec Goriot" Paryż - tło zdarzeń w powieści H. Balzaka \"Ojciec Goriot\" Akcję powieści Balzac umieścił w Paryżu, mieście wielkich karier i sprzeczności. Można więc mówić, że tworzy ono tło zdarzeń, ale jest zarazem jakby bohaterem wpływającym na ich przebieg. Paryż jest tu ukazany poprzez charakterystyczne miejsca, ale również poprzez panujące w nim pra...

Główni bohaterowie "Siłaczki" “Siłaczka” Stanisława Bozowska i Paweł Obarecki to przedstawiciele ideologii lansowanej pod koniec XIX wieku. Postawa pozytywistyczna. Kontrast dwóch postaw: Stasia Bozowska Pochłonięta pracą, chciała zniszczyć analfabetyzm. Dlatego została nauczycielką i uczyła podstawowej wiedzy ubogich. Robiło to z przyjemnościom i jednoc...