Pojęcia antyku



MIT: Jest to opowieść wyrażająca wierzenia danej społeczności. Wyraża on wyobrażenia dotyczące początku świata, przeznaczeniu, pochodzeniu bogów i człowieka, naturze. Stara się wytłumaczyć to, co jest niezrozumiałe lub trudne do wyjaśnienia. Mity są składnikiem kultury prawie wszystkich ludów pierwotnych. Bohaterami mitów są najczęściej bogowie, demony lub herosi, obdarzeni nadprzyrodzonymi własnościami i siłą. Mit powstał jako opowieść ustna, przekazywana z pokolenia na pokolenie. Dlatego bardzo często powstawały różne warianty tej samej opowieści. Mit nie jest gatunkiem literackim, ale stworzył podstawy do powstania innych gatunków, takich jak epos (pisemny zapis mitycznego przekazu), czy tragedia (która wykształciła się z obrzędów religijnych, mających swe uzasadnienie w mitach). Podział mitów: - teogoniczne (o bogach) - kosmogoniczne (o świecie) - antopogeniczne (o człowieku) - genealogiczne (o pochodzeniu) NEMESIS: Pojęcie to pochodzi od imienia jednej z greckich bogini, Nemezis. Uważana była ona za uosobienie gniewu bogów. Spadała ona na ludzi pysznych, którzy przekraczali wyznaczone im granice. Obecnie pojęcie to oznacza karzącą i nieubłagalną sprawiedliwość. MIMESIS: Jest to kategoria estetyczna, rozwinięta przez Arystotelesa. Oznacza ona naśladowanie natury w sztuce; nie jest to równoznaczne z wiernym kopiowaniem życia. Kategoria ta dopuszcza stosowanie takich zabiegów, jak idealizacja lub satyra. Sztuka mimetyczna realizuje swe funkcje poznawcze poprzez odtwarzanie ogólnych zjawisk i praw nimi rządzących. KATHARSIS: Jedno z podstawowych założeń i zadań, jakie stały przed tragedią grecką. Katharsis tłumaczy się jako "oczyszczenie". Według starożytnych tragedia, poprzez wywołanie u widza lęku, litości i trwogi, miała go oczyścić z tych doznań. FATUM: Fatum to inaczej los lub przeznaczenie. Według dawnych wierzeń wszystko, co przytrafiało się człowiekowi, było wcześniej zapisane i określone. Człowiek nie ma wpływu na swoje życie, o tym, co się wydarzy decyduje fatum, czyli zrządzenie bogów. Stajemy przed zaprogramowanym biegiem wydarzeń w naszym życiu, w którym chwile szczęścia i nieszczęścia są już z góry określone. Za fatum odpowiedzialne były bóstwa przeznaczenia: Parki, Sybille, Mojry i rzymskie Fatum. MIT ARKADYJSKI: Mit arkadyjski wiąże się z krainą wiecznego szczęścia, czyli Arkadią. Kraina ta, położona na Peloponezie, ze względu na "izolację", jaką zapewniły jej warunki terenowe, zachowała swój pierwotny i nieskażony kulturą charakter. Dla starożytnych Arkadia była uosobieniem raju na ziemi. Człowiek żył tu w harmonii z naturą, a cała jego egzystencja była sielankowa i idylliczna. Obraz Arkadii jako krainy idealnej został szeroko rozpowszechniony przez poezję pasterską, sielankową. Do mitu Arkadii niejednokrotnie nawiązują poeci róznych epok, m.in. Czechowicz. Często mit arkadyjski służy do wyrażenia tęsknoty za rajem utraconym. TOPOS: Topos to zbiór powtarzających się motywów lub obrazów w mitologii. W mitach wyróżnić możemy miejsca wspólne, czyli właśnie toposy. Przykładem toposu może być, wspólny dla mitów sumeryjskich, babilońskich i greckich topos genezyjski, dotyczący powstawania świata. Równie często w literaturze spotykany jest topos okrętu i ojczyzny, stworzony przez Horacego. Do motywu tego nawiązują m.in. Skarga i Krasicki. ARCHETYP: To utrwalone w świadomości zbiorowej niezmienne wyobrażenia, dotyczące wzorow ludzkich postaw. Wywodzą się one z mitów, a utrwalone zostały w ludzkich umysłach przez następne tysiąclecia. Z mitami wiążą się następujące postacie i odpowiadające im wzory zachowań: Demeter - wzór matki i uosobienie macierzyńskich uczuć; Prometeusz - uosobienie buntu i poświęcenia jednostki dla ogółu; Hefajstos - reprezentuje uczciwą i wytrwałą pracę, a także uczynność; Dedal - jest symbolem tęsknoty za ojczyzną, wolnością, swobodą działania; Orfeusz - uosabia tęsknotę po stracie bliskich; Achilles i Hektor - symbole waleczności i odwagi; Zeus - uosobienie zemsty i mściwości; Ikar - symbol zbytniej pewności siebie, młodzieńczego buntu i braku rozwagi, a także marzycielstwa; Syzyf - przykład plotkarstwa oraz symbol nieustającego wysiłku; Hera i Afrodyta - uosobienie próżności;

Pojęcia antyku

Materiały

Główne prądy filozoficzne starożytności Główne prądy, szkoły filozoficzne i filozofowie starożytności. Filozofia - znaczy dosłownie \"miłość mądrości\". Pierwotnie w Grecji filozofia tak właśnie była rozumiana - jako mądrość w ogóle, wiedza, wykształcenie. Pierwsi filozofowie byli najczęściej nauczycielami. Główne prądy filozoficzne starożytności. Cynizm - szkoła filozoficzna (V/...

"Noc wielkiego sezonu" jako przenośnia TEMAT: „Noc wielkiego sezonu” - wielka metafora. Ostatnie opowiadanie w cyklu składa się z dwóch części, pierwsza ma charakter teoretyczno - filozoficzny, druga jest realizacją tej teorii, czyli dziwnym snem. Na wstępie mówi autor o trzynastym, nadliczbowym, niejako fałszywym miesiącu tego roku. Mówi też o „quasi czasie̶...

Stan psychiczny bohaterów Iliady Prawda uczuć ludzkich w Iliadzie Homera. Stany psychiczne bohaterów Iliady Achilles - rozpacz po stracie przyjaciela, chęć zemsty, nienawiść do wroga, gniew, pogarda dla zwłok Hektora, zaspokojenie żądzy zemsty, litość, współczucie, szacunek dla starości, miłość do ojca, wzruszenie, stłumienie dumy, pragnienie zadośćuczynienia krzywdom. ...

Obsługa papierów wartościowych Bankowa obsługa papierów wartościowych • Papierami wartościowymi – są to wszelkie dokumenty reprezentujące prawa majątkowe ich posiadacza. • Rodzaje papierów wartościowych: a. udziałowe (majątkowe) np. akcje b. wierzycielskie np. weksle, obligacje. • Papiery wartościowe są przedmiotem handlu, a banki biorą udział w o...

Kierunki geografii ekonomicznej • regionalny (historyczny) w przeszłości był ważny. Zmierzał do uogólnienia zmiennego charakteru powierzchni ziemi. Uogólnienie w celu wydzielenia jednostek terytorialnych – regionów. Potem poddawano je opisowi. Przy wydzieleniu regionów stosowano kryterium jednorodności obszaru z punktu widzenia cech uznawanych za ważne. Kryteri...

Co to jest determinizm? Hipolit Taine Stworzył kierunek zwany DETERMINIZMEM - jakiekolwiek dzieło literatury jest zdeterminowane przez 3 czynniki dotyczące twórcy: rasa (czynniki psychiczne i biologiczne) środowisko (geograficzne, społeczne) chwila dziejowa (tradycja, przeszłość, teraźniejszość) Taine twierdził, że w ten sposób trzeba badać liter...

Ballady Goethego i Schillera Piękno ballad Goethego i Schillera (analiza wybranych tekstów: \"Król elfów\", \"Rybak\", \"Śpiewak\", \"Rękawiczka\"). \"Król elfów\" - \"Król olch\" - motyw króla olch Goethe zaczerpnął z Herdena, który z kolei wziął go z duńskiego. Podobieństwo brzmienia wyrazów \"olcha\" i \"elf\" w tym języku, doprowadziły do pomyłki. Syn z ojcem jadą n...

Motyw góry w literaturze Góra Góra - W religiach wszystkich ludów znających górę ma ona bardzo bogatą symbolikę. Najczęściej jest przestrzen¬nym symbolem transcendencji, sferą sa¬kralną, siedzibą bogów lub sił zła. Jest kojarzona z niewzruszalnością, pępkiem świata, drogą do nieba, samotnością, miejscem kultu lub medytacji, spotkania człowieka z Bogiem. Bibl...