Pogląd na świat we "Fraszkach" i "Pieśniach" Kochanowskiego



Pogląd na świat we „Fraszkach” i „Pieśniach” Jana Kochanowskiego. Wśród „pieśni” Jana Kochanowskiego wyróżniamy pieśni: • towarzyskie (inaczej biesiadne) np. „Miło szaleć, kiedy czas po temu” • pieśni miłosne – „Pieśń XXI”, pieśni refleksyjne („Serce rośnie patrząc na te czasy”) • pieśni patriotyczne („Pieśń o spustoszeniu Podola”) • pieśni będące pochwałą wsi Problematyka pieśni krąży wokół zagadnień takich jak przemijalność, krótkotrwałość życia, cnota, rozum, patriotyzm, nieśmiertelność poezji, afirmacja świata, natury i życia, miłości. Poglądy filozoficzne najczęściej stanowią treść pieśni refleksyjnych. Kochanowski – jak na twórcę renesansowego przystało, i na wzór Horacego – dąży do ideału złotego środka. Należy w życiu swoim – według filozofii epikurejczyków używać życia i poznać jego rozkosze, dążyć do szczęścia i „chwytać dzień”, bo wszystko przemija. Lecz należy także, według nauki stoików – zachować spokój i umiar, męstwo i cnotę, dobrą sławę, bo najwyższe szczęście człowieka wcale nie tkwi w zaszczytach, ani w bogactwie, lecz w harmonii, w umiejętności zachowania równowagi życiowej. Warto zapamiętać fragment „Pieśni IX”, napominający o krótkości żywota: „Kto tak mądry, że zgadnie co nań jutro przypadnie?” W konsekwencji, ponieważ życie trwa krótko „pora szaleć, kiedy czas po temu”, „ale grunt wesela prawego, kiedy człowiek sumienia całego”. Przestrzega człowieka poeta, że: „Nie chciał nas Bóg położyć równo z bestyjami, Dał nam rozum, dał mowę, a nikomu z nami !” Czy zatem rozum jest jedyną wartością, która nie przemija? Oczywiście, że nie. Odradza się w twórczości Jana Kochanowskiego horacjański motyw „exegi monumentum” – nieśmiertelności poety, jaką zapewnia mu jego dzieło, czego dowodem jest piękna „Pieśń XXIV” Aby oddać znaczenie fraszek Kochanowskiego, warto potraktować je całościowo, nie jako zbiór odrębnych utworów – w sumie prezentuję one bowiem autorską wizję świata. Poeta, oglądając otaczającą go przestrzeń, wyławia te elementy, te pojęcia, które wydają mu się istotne. Obdarza je komentarzem i utrwala – w krótkim, lecz zgrabnym wierszyku. Odnajdujemy we fraszkach Kochanowskiego: • Satyrę na obyczaje panujące na dworach („Do Mikołaja Firleja”, „O doktorze Hiszpanie”, „O kapelanie”) • Spotykamy kpinę z ludzkich wad – dewocję („Na Nabożną”), chciwość („O kaznodziei”) • Znajdujemy także refleksję filozoficzną: np. fraszka „O żywocie ludzkim” – jest jakby chwilą zadumy nad ludzkim losem, nad niepewnością i ulotnością ziemskich wartości, takich jak: „zacność, moc, pieniądze, sława”. Wszystko, co myślimy i co czynimy to „fraszki”. Ludzi poeta obrazowo porównuje do teatralnych kukiełek, laleczek, które po przedstawieniu wędrują do worka – choć wydaj im się, że są sprawcami wszystkich dzieł. Bóg w świetle fraszek jest wielkim Budowniczym i Architektem, lecz także Reżyserem śmiejącym się z teatru świata, widzem obojętnym na sprawy doczesne. „Wielka Myśli” – zwraca się Kochanowski do Boga w drugiej fraszce pt. „O żywocie ludzkim”. W tym utworze ludzie to z kolei dzieci, przypisujące wagę rzeczom i wydarzeniom zgoła nieważnym w boskim systemie wartości. We fraszce „Do gór i lasów” pisze poeta z Czarnolasu o sobie i o swoim życiu, w którym zdążył spróbować wszystkiego: oto życie człowieka uczonego, dworskiego, rycerskiego, we Francji, Niemczech, Włoszech. Spojrzenie wstecz kończy typowo epikurejską konkluzją: „Dalej co będzie? Srebrne w głowie nici, A ja z tym trzymam, kto co w czas uchwyci.” Wydaje się, że rola fraszek była równie niebagatelna w mniemaniu samego poety. Pisał bowiem „Do fraszek” – a w jednej z nich przyznaje, iż są zwierciadłem jego tajemnic, odczuć, losów, mimo, że są to informacje ukryte i niełatwe do odczytania. Zaznacza także Kochanowski, że „łaje” przywary, a nie osoby. Fraszki wydają się jednym z osiągnięć Kochanowskiego i między innymi one sprawiły, że spełniło się marzenie poety zapisane we fraszce „Ku Muzom”: „Proszę niech ze mną zaraz me rymy nie giną, kiedy ja umrę, one niech słyną!” Przy omawianiu fraszek nie można zapomnieć słynnej „Na dom w Czarnolesie”, która jest dziękczynieniem wzniesionym ku Boga za dom w Czarnolesie, piękno natury, harmonię ludzkiego życia. Początek utworu brzmi: „Panie! To moja praca, a zdarzenie Twoje! Raczyż błogosławieństwo dać do końca swoje” - czyli, że poeta, choć składa Bogu hołd, nie pomija pierwiastka ludzkiego, wkładu człowieka w otaczający go świat. Podobnym hołdem, utworem głęboko religijnym jest „Modlitwa o deszcz” kreująca portret Boga jako „wszego dobrego dawcę i szafarza wiecznego”.

Pogląd na świat we "Fraszkach" i "Pieśniach" Kochanowskiego

Materiały

Rezerwy celowe, działalność banku Zasady tworzenia rezerw celowych na ryzyko wynikające z działalności banku. Rezerwy celowe są tworzone przez banki w celu równoważenia skutków ryzyka, wynikającego z ich działalności, oraz zapewnienia bezpieczeństwa gromadzonym wkładom i lokatom. Do tworzenia rezerw celowych banki zobligowane są przez Prezesa NBP. Banki dokonują klasyf...

"Każdy nosi w sobie dżumę, nikt bowiem, nikt na świecie nie jest od niej wolny" „Każdy nosi w sobie dżumę, nikt bowiem , nikt na świecie nie jest od niej wolny” - uczyń te słowa mottem do literatury wojny i okupacji. Literatura wojny i okupacji poruszała przede wszystkim problem wojny. Każdy autor piszący w tym okresie , czy chciał , czy nie , musiał choć trochę p...

Racjonalne i pozaracjonalne sposoby wyjaśniania świata Racjonalne i pozaracjonalne sposoby wyjaśniania świata. Cóż to takiego? Czy w ogóle jest jakiś podział na racjonalne i pozaracjonalne sposoby objaśniania otaczającego nas świata? Praktyka wskazuje , że jest. Gdyby tak nie było , nie miałaby racji bytu filozofia. Racjonalne- ratio to rozum, a więc racjonalne znaczy rozumowe, zgodne z umysłe...

Segmentacja rynku - pojęcie i rola POJĘCIE I ROLA SEGMENTACJI RYNKU Segmentacja rynku – podział danego rynku, na względnie jednorodne grupy konsumentów, różniące się między sobą reakcjami na dany produkt i inne instrumenty oddziaływania na rynek. Czynniki uniemożliwiające segmentację rynku: - fragmenty danego rynku mogą okazać się niemierzalne, wykazywać niewystarczającą...

Znaczenie postawy stoickiej i epikurejskiej Postawa stoicka i epikurejska. W języku potocznym istnieje zwrot \"stoicki spokój\" - tak określamy postawę równowagi zachowywaną nawet wobec przeciwności losu. To określenie wywodzi się z systemu filozofii stoickiej. Filozofia stoicka została zapoczątkowana w III w. p.n.e. w Atenach przez Zenona z Kition. Stoicy byli materialistami i racjona...

Produkt - pojęcie i struktura PRODUKTJest to każdy obiekt rynkowej wymiany albo wszystko, co można oferować na rynku. Produktem może być dobro materialne, usługa, miejsce, organizacja, idea. Produkt to nie tylko ziemia, lokomotywa czy kurtka, lecz także rozmowa telefoniczna, lekarska porada, strzyżenie u fryzjera i inne. Wiele produktów jest kompozycją elementów materialny...

Interpretacja wiersza "Historia" Baczyńskiego Interpretacja wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego pt. \"Historia\". Jak wskazuje tytuł, przedmiotem rozważań w tym wierszu jest historia - prawa rządzące dziejami ludzkości. Wydarzenia wojenne każą poecie zastanowić się nad ich miejscem w historii. Główną zasadą, którą dostrzega Baczyński, jest powtarzalność sytuacji sprzeciwiająca się i...

Akcje - wyjaśnienie, podział Akcja jest papierem wartościowym potwierdzającym własność do części majątku firmy, która je wyemitowała. Przynosi ona dochód zmienny składający się z dwóch elementów: 1. bieżącego kursu waloru, 2. wysokości wypłaconej dywidendy. W zależności od oznaczenia akcjonariusza, wyróżnia się akcje:  imienne (zbywalność ograniczona), ...