Poezja Młodej Polski



Charles Baudelaire 1821-1867 • Padlina – trupizm, brzydota, przemijalność ludzkiego ciała (nawiżaznie do baroku), bardzo naturalistyczne spojrzenie; • Kwiaty zła 1857 – największe osiągnięcie artysty, haszysz, opium, choroba weneryczna; • Spleen II – odraza do rzeczywistości, przygnębienie, ponury stan duszy, metafizyczna rozpacz, lęk Jean-Arthur Rimbaud 1854-1891 • Statek Pijany – symbol człowieka, który chciałby spokojnie osiąść (ustatkować się) porzucając życie pełne przygód i podróży, wewnętrzna wolność, brak ograniczeń; Kazimierz Przerwa-Tetmajer 1865-1940 • Koniec wieku XIX – szereg pytań retorycznych dotyczących końca wieku: przekleństwo, ironia, idee, modlitwa, wzgarda, rozpacz, walka, rezygnacja, byt przyszły, użycie…, odpowiedzi na pytania są dla nich kontrast, filozofia, egzystencjonalizm; • Nie wierzę w nic… - tytuł stanowi credo, czyli wyznanie, nirwana jest lekarstwem na ból istnienia; • Hymn do nirwany – epifora: "Nirwano!", stylizowanie na modlitwę, personifikacja nirwany, niechęć do życia, słownictwo nacechowane emocjonalnie, ból istnienia, chęć zerwania z rzeczywistością; • Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej – wrażenia zmysłowe, obraz impresjonistyczny, krajobraz górski, liryka pejzażowa, obrazowanie oniryczne; • Melodia mgieł nocnych – impresjonizm, obrazowanie oniryczne, ruch, dynamika, wrażenia dźwiękowe; • Evviva l'arte! – krytyka filistrów zapatrzonych w pieniądze, dla prawdziwego artysty liczy się tylko sztuka, "sztuka ponad wszystko", artyści sądzą, że są przez Boga wybrani; Stanisław Korab-Brzozowski 1876-1901 • O, przyjdź! – pozornie inwokacja do kochanki, w rzeczywistości przywoływanie śmierci; Jan Kasprowicz 1860-1926 • Z chałupy – cykl sonetów, poezja społeczna, wieś rażąca biedą i zaniedbaniem, analfabetyzm, oskarżenie o niesprawiedliwość; • W chałupie – obrazowanie za pomocą techniki realistyczno-naturalisycznej, nędza; • Krzak dzikiej róży w ciemnych smerczynach – symboliczny motyw kwiatu róży (młodość) i towarzyszącej limby (starość), tatrzańska przyroda, impresjonizm w grze świateł, wrażeniach słuchowych i zapachowych; • Dies irae – dzień gniewu, Sądu Ostatecznego, straszliwe sceny, katastrofizm – wizja świata idącego ku zagładzie, prometeizm – wadzenie się z Bogiem, ekspresjonizm – obrazy o silnej sile wyrazu, kontrasty, emocjonalne napięcie, efekty wrażeniowe, manicheizm – dobro i zło są równorzędnymi siłami tworzącymi wszechświat, trwają w nieustannym konflikcie, ale obie są konieczne; • Święty Boże, Święty Mocny – ludzkość zmierza ku wspólnej mogile, prometeizm, wezwanie milczącego Boga, a potem szatana, Bóg jest karzący i bezlitosny; • Przeprosiny Boga – każdy powinien znaleźć własną drogę do Boga i na swój sposób okazywać wiarę, Bóg jest przyjacielski i wyrozumiały, potoczny język , styl ludowy; Leopold Staff 1878-1957 • Kowal – wezwanie do odnowy duchowej, wyrwania się ze słabości, przeciwstawienie się filozofii dekadenckiej, nitscheanizm; • Deszcz jesienny – liryka nastrojowa, znużenie, monotonia, melancholia, onomatopeiczność, sylabotoniczność, refren przyczyniają się do tworzenia nastroju; • Przedśpiew – różne stany (dekadencja i szczęście), stonowanie, stoicyzm, renesansowa formuła Terencjusza "nic co ludzkie nie jest mi obce", doświadczanie wszystkiego co może przynieść życie; Tadeusz Miciński 1873-1918 • Kain • Lucifer • Madonna Dolorosa

Poezja Młodej Polski

Materiały

Problematyka wsi w nowelach pozytywistycznych 1. Problematyka społeczna wsi: - Henryk Sienkiewicz \"Szkice węglem\" - opowieść o tragedii w rodzinie Rzepów, która została spowodowana przez pisarza Zołzikiewicza; krytyka układu szlachta - lud, ukazanie ciemnoty ludu, jego panicznego strachu przed urzędem, co może doprowadzić do tragedii, postulat zmiany stosunku klas wyższych i bardziej w...

Program społeczno-polityczny Stanisława Staszica Działalność i program społeczno-polityczny Stanisław Staszica. Stanisław Staszic swoje poglądy i program społeczno-polityczny zawarł między innymi w poniższych utworach. “Uwagi nad życiem Jana Zamojskiego” Był to traktat polityczny wydany przed obradami Sejmu Czteroletniego. Jest on podzielony na 19 rozdziałów. Każdy rozdzia...

Analiza "Historia" Krzysztofa Baczyńskiego Historia Arkebuzy dymiące jeszcze widzę, jakby to wczoraj u głowic lont spłonął i kanonier jeszcze rękę trzymał, gdzie dziś wyrasta liść zielony W błękicie powietrza jeszcze te miejsca puste, gdzie brak dłoni i rapierów śpiewu, gdzie teraz dzbany wrzące jak usta pełne, kipiące od gniewu. Ach, pułki kolorowe, kity u czaka, pożegnan...

Odrzucenie tradycji romantycznej w "Czarnej wiośnie" Odrzucenie tradycji romantycznej w “Czarnej wiośnie\" Dzieło to jest swoistym manifestem ekspresjonizmu. Autor wspomina dawne czasy, które były dla niego bardzo ciężkie, wspomina je z bólem. Ojczyzna jego bowiem cierpiała razem z nim, będąc pod zaborami. Autor mówi, iż miał już dość pisania o Mesjanizmie narodu polskiego, o ciągłym buncie...

Problematyka noweli pozytywistycznych Pozytywiści w swoich nowelach poruszali szereg tematów nurtujących ówczesne społeczeństwo. Najczęstszym tematem były problemy pouwłaszeniowej wsi, katastrofalne warunki życia dzieci zarówno w mieście, ja i na wsi oraz sprawy narodowe. Poza tym pojawia się kwestia emancypacji kobiet i asymilacji Żydów. Pisarze wprowadzając bohatera dziecięcego ch...

Opis zabytków języka polskiego - średniowiecze \"Omów znane ci średniowieczne zabytki języka polskiego\" Początki dziejów naszego języka wiążą się z kształtowaniem się naszej państwowości i przyjęciem chrześcijaństwa w 966 roku. Państwo Mieszka I scalało wcześniejsze państwa plemienne. Każde z tych plemion posługiwało się swoim dialektem. Dialekty te różniły się między sobą. Nie by...

Manifest filozoficzny - renesans Manifest filozoficzny • manifest humanistycznej religijności Jest to poemat religijny napisany ku chwale Boga. Jednocześnie opiewa on świat, wspaniałość, piękno i harmonię tego świata. W porównaniu z Bogiem ziemię można nazwać „niską\", tym niemniej jej doskonałość jest odbiciem boskiej wielkości i świadectwem boskich dobrodziejstw...

Kanon estetyczny baroku . Kanon estetyczny baroku • motywy śmierci i sądu ostatecznego • motywy zegara, sielankowe, panegiryki • motywy miłosierdzia - o własnej grzeszności • motywy marności - nicości • motywy zegara - symbol przemijania