Podmiot liryczny w liryce



Podmiot liryczny Osią utworu lirycznego jest tzw. podmiot liryczny - “ja” liryczne. Jest on podmiotem wypowiadającym i spośród mu podobnych wyróżnia się zaangażowaniem w formowaną wypowiedź. Swoja centralną rolę Mozę on odgrywać w różny sposób. Jeżeli bezpośrednio przedstawia swój świat wewnętrzny, najczęściej w formie monologu, wówczas mamy do czynienia z liryką bezpośrednią. Natomiast jeżeli ujawnia się poprzez konstrukcję świata przedstawionego, zbudowanego z elementów istniejących poza świadomością “ja” lirycznego lub poprzez bezosobową refleksję, wówczas jest to liryka pośrednia. Najczęstszą i stosunkowo najpełniej wyodrębniającą z różnych odmian liryki pośredniej jest liryka opisowa. Opis może stanowić punkt wyjścia czy pretekst do konstrukcji wyznania, które jest związane z opisywanym zjawiskiem (tak dzieje się w klasycznym sonecie), albo już w samym opisie mogą tkwić pierwiastki określające stosunek emocjonalny do odtwarzanej rzeczywistości. Podmiot może również bezpośrednio zwracać się do jakiegoś określonego adresata, wówczas mamy do czynienia z liryką inwokacyjną. Podmiot liryczny może występować w utworze lirycznym w dwojakiej postaci: indywidualnego wypowiadającego lub podmiotu zbiorowego. Ważnym elementem w kształtowaniu wzorca lirycznego jest to, co nazwano normą intymności. Każda epoka dopuszcza w utworze inny typ przeżyć i ich nasilenie Norma intymności jest więc zjawiskiem społecznym i choć liryka nie zawsze respektuje normy aprobowane w danym okresie, to jednak poprzez konstrukcje wzorca lirycznego poeta ustosunkowuje się do panujących zasad, by wykorzystać to, co w percepcji poezji jest najistotniejsze: asymilacja wyrażonych w liryce treści tak, by traktować je jako własne. W tej sytuacji ważne jest jak w odbiorze czytelniczym traktuje się występujące w wierszu “ja” liryczne, czy jako odpowiednik autora, czy też jako kogoś, kto wyraża intymne treści aktualnego odbiorcy. Na tym m. in. Polega siła oddziaływania liryki niektórych okresach historycznych. Poeta może więc: tworzyć podmiot jako własne porte-parole wręcz przeciwnie, tak konstruować tekst, by nie nasuwał wątpliwości, iż nie jest bezpośrednim odpowiednikiem poety. Romantyczne pojmowanie poezji, stawiające znak równości pomiędzy “ja” lirycznym i “ja” twórcy, spowodowało rozróżnienie tego typu liryki na: lirykę maski, gdy wyrażone w wierszu treści można przypisać autorowi ale wypowiada je podmiot będący konkretna postacią (w tej roli u Byrona i Słowackiego występowali bohaterowie orientalni), lirykę roli, gdy podmiot w ogóle nie daje się zidentyfikować z twórcą.

Podmiot liryczny w liryce

Materiały

Obraz życia chłopów w "Żeńcach" Szymon Szymonowic pochodził ze średnio zamożnej rodziny mieszczańskiej i jako pisarz był jednym z nielicznych, nieposiadających tytułu szlacheckiego. Otrzymał go nieco później za pomoc w organizowaniu Uniwersytetu Zamojskiego. Większą część utworów napisał w łacinie. Po polsku stworzył zbiór \"Sielanek\", który zawierał 20 utworów i został wy...

Mity narodowe w "Weselu" TEMAT: Rozrachunek z mitami narodowymi w „Weselu”. Wyspiański podjął się w dramacie oceny polskiego społeczeństwa, w pierwszym akcie oceniał w perspektywie teraźniejszości, w drugim w perspektywie historycznej, natomiast w trzecim tą perspektywą jest przyszłość. Zadaje pytanie, czy polskie społeczeństwo jest zdolne wywołać powstan...

Wybór między dobrem a złem Bohater XX wieku. Każda epoka dążyła do stworzenia prawd ogólnych, generalnych sądów dotyczących ludzkiego losu, a przede wszystkim postaw i miejsca człowieka w świecie. Od starożytności do czasów współczesnych wiele dzieł poświęcono problematyce moralnej. Twórcy tych epok wykreowali bohaterów, którzy umieli być nie tylko uosobieniem ideałów epo...

Zarządzanie majątkiem obrotowym PRZEDMIOT ANALIZY Podstawowe cele zarządzania majątkiem obrotowym : a) zapewnienie stałej płynności finansowej, optymalizowanie wielkości i struktury majątku obr, b) kształtowanie źródeł finansowania majątku obrotowego opartych na kryterium korzyści. Wszystkie procesy krążenia składników tworzą cykl obrotowy. Stanowi on odzwierciedlenie czas...

Opis przedstawienia - Dziady albo młodzi czarodzieje Tytuł przedstawienia : DZIADY ALBO MŁODZI CZARODZIEJE Teatr : im. Jana Kochanowskiego w Opolu Data premiery : 20.XII.1997 Realizacja sztuki : wg Adama Mickiewicza - ,, DZIADY \" (cz. I , II , IV i III ) Adaptacja , inscenizacja , reżyseria : Adam Sroka Scenografia : Toroniewicz Iza Muzyka : Szwajgier Krzysztof Obsada : Cz. I...

Co to jest apokalipsa? Słowo apokalipsa pochodzi z języka greckiego (apokalipsis ) i oznaczało odsłonięcie, objawienie. Jest to rodzaj utworu biblijnego w którym mówi się o tajemnicach dotyczących sensu dziejów i końca świata. Apokalipsa świętego Jana stanowi ostatnią księgę biblii. Zawiera proroczą wizję wydarzeń towarzyszących końcowi dziejów. Nie jest to jedyna ap...

Akcja i bohaterowie w "Weselu" “Wesele” wyspańskiego jako dramat symboliczny Stanisław Wyspiański - charakterystyka Stanisław Wyspiański reprezentuje dramat symboliczny. Debiut wiązał się z utworem “Warszawianka”. Był to tekst realistyczny bez elementów symbolicznych. Inne utwory to “Wesele”, “Wyzwolenie”. Dramaty ludowe o...

Romantyczna koncepcja natury w utworach literackich Ważnym elementem romantycznej wizji świata była natura. Romantycy stworzyli nowy sposób myślenia o niej, nową jej koncepcję. Odrzucili oświeceniowe poglądy traktujące naturę, jako wyregulowany mechanizm. Rozumieli ją natomiast jako byt pierwotny, jako twór tajemniczy, uduchowiony, wiecznie żywy. Odkryli tzw. \"duszę natury\". Szczególny ...