Tragedia antyczna - rodowód : Drugi okres w literaturze greckiej to okres ATTYCKI (klasyczny), obejmujący 5 i 4 w.p.n.e. W tym wieku zauważamy rozkwit kultury ateńskiej. Jest to czas rozwoju tragedii ateńskiej (tragedia - dosłownie "pieśń kozłów"). Ku czci Dionizosa odprawiano tzw. wielkie Dionizja i Dionizja Małe (wiejskie). Z tych dwóch odmian kultu Dionizosa powstał teatr starogrecki w dwóch swoich odmianach: tragedii i komedii. Z pieśni ku czci Dionizosa (boga wina) - DYTYRAMBU powstała TRAGEDIA, której budowa opierała się na dialogu prowadzonym przez koryfeusza (przewodnika) z chórem. Partia chóru to główny składnik tragedii. Pierwszego aktora wprowadził TESPIS (6 w.p.n.e.), drugiego AJSCHYLOS, trzeciego zaś SOFOKLES. Centrum kultury starogreckiej stają się w 5 w.p.n.e. Ateny. Następuje tam rozkwit dramatu, który tworzą: AISCHYLOS (525 - 456 p.n.e.), SOFOKLES (496 - 406 p.n.e.) i EURYPIDES (480 - 406 p.n.e.). W dramacie starogreckim górowało słowo poetyckie recytowane i śpiewane na tle muzyki instrumentalnej i tańca. Występy odbywały się jedynie podczas świąt Dionizosa, przez pełne trzy dni. W tym czasie trzech poetów wystawiało po trzy tragedie i po jednym dramacie satyrowym. Przedstawienie rozpoczynało się zapowiedzią - PROLOGOS, lecz właściwy początek dawał chór, wkraczając na orchestrę - PARODOS. Akcja dzieliła się na pojedyncze epizody - EPEISODIA. Między epeisodiami występował chór, wygłaszając pod nieobecność aktorów na scenie komentarze do akcji - STASIMON. Punktem szczytowym akcji był KOMMOS , często zaznaczany przez dialog bohatera z chórem . Także chór kończył przedstawienie - EXODOS. Dramat antyczny oparty był na zasadzie trzech jedności: miejsca, czasu ( czas ograniczony - góra 24 godz.), akcji (jednowątkowa). Siedzibą teatru było najczęściej naturalne zbocze wzgórza. Przedstawienie rozpoczynało się o wschodzie słońca a kończyło o zachodzie. Teatr był równocześnie konkursem poetyckim, przeglądem tańców, popisem muzycznym i wokalnym itd. Tragedia grecka jest uniwersalna, jest żywym zaprzeczeniem liryki. Pierwotnie zbliżona była do kantaty. Rola jednostki była mała. Tematem tragedii był więc lęk i rozpacz wieloosobowego chóru. Tragedia sama w sobie nie stanowiła odrębnej całości, lecz jedynie część tetralogii.
Pochodzenie tragedii antycznej
Tragedia antyczna - rodowód : Drugi okres w literaturze greckiej to okres ATTYCKI (klasyczny), obejmujący 5 i 4 w.p.n.e. W tym wieku zauważamy rozkwit kultury ateńskiej. Jest to czas rozwoju tragedii ateńskiej (tragedia - dosłownie "pieśń kozłów"). Ku czci Dionizosa odprawiano tzw. wielkie Dionizja i Dionizja Małe (wiejskie). Z tych dwóch odmian kultu Dionizosa powstał teatr starogrecki w dwóch swoich odmianach: tragedii i komedii. Z pieśni ku czci Dionizosa (boga wina) - DYTYRAMBU powstała TRAGEDIA, której budowa opierała się na dialogu prowadzonym przez koryfeusza (przewodnika) z chórem. Partia chóru to główny składnik tragedii. Pierwszego aktora wprowadził TESPIS (6 w.p.n.e.), drugiego AJSCHYLOS, trzeciego zaś SOFOKLES. Centrum kultury starogreckiej stają się w 5 w.p.n.e. Ateny. Następuje tam rozkwit dramatu, który tworzą: AISCHYLOS (525 - 456 p.n.e.), SOFOKLES (496 - 406 p.n.e.) i EURYPIDES (480 - 406 p.n.e.). W dramacie starogreckim górowało słowo poetyckie recytowane i śpiewane na tle muzyki instrumentalnej i tańca. Występy odbywały się jedynie podczas świąt Dionizosa, przez pełne trzy dni. W tym czasie trzech poetów wystawiało po trzy tragedie i po jednym dramacie satyrowym. Przedstawienie rozpoczynało się zapowiedzią - PROLOGOS, lecz właściwy początek dawał chór, wkraczając na orchestrę - PARODOS. Akcja dzieliła się na pojedyncze epizody - EPEISODIA. Między epeisodiami występował chór, wygłaszając pod nieobecność aktorów na scenie komentarze do akcji - STASIMON. Punktem szczytowym akcji był KOMMOS , często zaznaczany przez dialog bohatera z chórem . Także chór kończył przedstawienie - EXODOS. Dramat antyczny oparty był na zasadzie trzech jedności: miejsca, czasu ( czas ograniczony - góra 24 godz.), akcji (jednowątkowa). Siedzibą teatru było najczęściej naturalne zbocze wzgórza. Przedstawienie rozpoczynało się o wschodzie słońca a kończyło o zachodzie. Teatr był równocześnie konkursem poetyckim, przeglądem tańców, popisem muzycznym i wokalnym itd. Tragedia grecka jest uniwersalna, jest żywym zaprzeczeniem liryki. Pierwotnie zbliżona była do kantaty. Rola jednostki była mała. Tematem tragedii był więc lęk i rozpacz wieloosobowego chóru. Tragedia sama w sobie nie stanowiła odrębnej całości, lecz jedynie część tetralogii.
Materiały
Komitet Ekonomiczno-Społeczny - opis
Komitet Ekonomiczno-Społeczny
Historia Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (Economic and Social Committee) sięga 1958 r., kiedy to został on utworzony, na mocy Traktatów Rzymskich, jako wspólna instytucja EWG i EURATOMU. Jest to organ doradczy, zadaniem którego jest wyrażanie opinii na temat polityki gospodarczej i społecznej w ramach Wspólnot E...
"Mała apokalipsa" - czas i miejsce akcji
Czas i miejsce akcji
Akcja Malej apokalipsy rozgrywa się w ciągu jednego dnia w War¬szawie. Czas jej trwania nie został jednak precyzyjnie określony. Czytelnik dowiaduje się, że jest rok 1979, potem pojawiają się inne da¬ty, np. 1980,1999. Czas historyczny wyznaczają wymienione na transparentach rocznice PRL: 35-, 40-, 50- lub 60...
Co to jest dramat romantyczny ?
dramat romantyczny
Nazwy tej odmiany sztuki dramatycznej nie należy wiązać z epoką. Twórcy: W. Hugo, J. słowacki, Z. Krasiński, A. Mickiewicz korzystając z doświadczeń Szekspira odrzucili regułę trzech jedności, wprowadzili fabułę o luźnej kompozycji, dającej znaczną swobodę poszczególnym epizodom. Swobodnie też łączyli elementy dramatyczne z p...
Kierowanie, zarządzanie - wyjaśnienie pojęć
Kierowanie – jest zarządzaniem o charakterze operatywnym polegającym na:
przewidywaniu,
organizowaniu,
rozkazywać,
koordynować,
kontrolować.
Zarządzanie – polega na połączeniu 2 funkcji:
twórczej inicjatywy (lepsza organizacja pracy i mobilizacji pracowników);
...
Rozmyślanie o procesie twórczym w wierszu "Sitowie"
Rozważanie o procesie twórczym w wierszu “Sitowie\" J. Tuwima.
• Język poetycki nie potrafi wyrazić myśli – Mickiewicz “Dziady III\" – Wielka Improwizacja;
• Wszystko co pomyślimy możemy zapisać – Słowacki “Beniowski\";
Proces twórczy w “Sitowiu\"
I strofa Opis jeziora porośniętego szu...
Dramat elżbietański w "Romeo i Julia"
Dramat i teatr elżbietański
Twórczość dramatyczna Szekspira kojarzy się zazwyczaj z pojęciem d r a m a t e l ż b i e t a ń s k i. Nazwa ta wiąże się z okresem panowania królowej Elżbiety I. Dotyczy konstrukcji dramatów, która wyłamuje się z obowiązującego kanonu i – lekceważąc pewne ustalone zasady utworów tego rod...
Obraz rodziny w twórczości polskich pisarzy
33. LITERACKIE OBRAZY RODZINY W TWÓRCZOŚCI POLSKICH PISARZY; ICH FUNKCJA
Rodzina jest to podstawowa komórka społeczna składająca się z rodziców i dzieci. W ten sposób żyła zorganizowana ludzkość od zarania dziejów. Podstawową funkcją rodziny było i jest wychowanie młodego pokolenia. Rodzice upominają, troszczą się o zdrowie, swoim postępowan...
Charakterystyka "Dziadów" jako dramatu romantycznego
52. Scharakteryzuj \"Dziady\" jako dramat romantyczny.
Romantyzm ukształtował się w całkowitej opozycji do epoki wcześniejszej - oświecenia. Świat ukazany przez romantyków, przepuszczony został przez pryzmat ich uczuć, wiary wewnętrznej. Twórcy romantyczni programowo zwalczali wszelkie zasady i reguły obowiązujące w dziełach literackich. N...