Perspektywy rozwoju sponsoringu



Perspektywy rozwoju sponsoringu. Charakterystyczną cecha rozwoju sponsoringu we wszystkich krajach wysoko rozwiniętych jest rozszerzenie jego form na nowe dziedziny życia. Zarówno dane statystyczne dotyczące udziału poszczególnych dziedzin życia społecznego w sponsoringu, jak i analiza występujących trendów pozwalają określić dalsze perspektywy wykorzystania tego instrumentu dla sponsorów i sponsorowanych. Zwłaszcza w Polsce, gdzie sponsoring jako instrument podmiotów gospodarczych pojawił się niedawno, informacje o jego trendach wydaje się być pożyteczna, pozwala bowiem na pominięcie etapu „uczenia się” sponsoringu i skłania do zainteresowania się jednocześnie wszystkimi znanymi formami korzystania z tego instrumentu Jak wynika z badań przeprowadzanych w ostatnich latach w Niemczech, nie należy oczekiwać dużej liczby sponsorów w dziedzinie kultury, nauki, oświaty, pomocy społecznej i zdrowia. Najwięcej, bo aż 70 - 80%) umów sponsorskich dotyczy sportu, 15 - 20% kultury, zaś tylko 5% - sfery socjalnej i ochrony środowiska. Również samo zjawisko sponsoringu – mimo że jest widoczny w porównaniu z innymi instrumentami komunikacji, zwłaszcza z reklamą – nie odgrywa jeszcze bardzo znaczącej roli. Jego udział wśród innych form reklamy szacuje się na 10 – 12% . Przedsiębiorstwa , które są stale obecne na światowym rynku sponsorów to najczęściej duże i bogate firmy produkcyjne i usługowe typu „Adidas”, „Opel”, banki, towarzystwa ubezpieczeniowe, linie lotnicze. W Polsce sytuacja jest nieco inna, gdyż ze względu na słabą konkurencję wśród sponsorów zaistnieć mogą zarówno wielkie i znane firmy, jak i zupełnie nowe i małe przedsiębiorstwa. Mała konkurencja wśród sponsorów w Polsce wynika m.in. z faktu, że przemysł państwowy, ciągle obecny w życiu gospodarczym, rzadko korzysta ze sponsoringu, ponieważ nie było ani tradycji, ani potrzeby korzystania z tego instrumentu w poprzednim systemie ekonomicznym. O wyborze dziedzin sponsoringu decydować będzie w Polsce – podobnie jak w innych krajach – m.in. zainteresowanie społeczne tymi dziedzinami. W Niemczech prowadzi się badania, które pozwalają prognozować perspektywiczny wzrost zainteresowania przedsiębiorstw sponsoringiem w dziedzinie kultury, ochrony środowiska, nauki, sfery socjalnej. Z przeprowadzonych badań wynika, że największym zainteresowaniem wśród społeczeństwa cieszył się sponsoring w dziedzinie ochrony środowiska, muzyki, sfery socjalnej, sportu i badań naukowych, najmniejszym związany z teatrem i malarstwem. Wyniki badań świadczą także o tym, że najbardziej akceptowani są sponsorzy w dziedzinie ochrony środowiska, nauki, techniki i oświaty, natomiast negatywnie są odbierani w przypadku sponsorowania polityki. Udział sponsorów w sporcie jest akceptowany lub tolerowany, nie wzbudza natomiast zdecydowanie negatywnych reakcji. Rozwój sponsoringu w krajach wysoko rozwiniętych będzie z pewnością nadal wykazywał tendencję do coraz większego zainteresowania kulturą, ekologią, zadaniami socjalnymi, dziedzinami dotychczas pomijanymi.

Perspektywy rozwoju sponsoringu

Materiały

Ludowość w balladzie "Dusiołek" Leśmiana Temat: Specyficzny typ ludowości w balladzie B. Leśmiana \"Dusiołek\". Chłopski gawędziarz opowiada gromadzie wieśniaków o przygodzie jaka wydarzyła się chłopu Bajdale. Wędrował ze szkapą i wołem, zmęczony zasnął w południe na mchu pod lasem. Zaatakował go dusiołek, ale że był silny Bajdała nie poddał się dusiołkowi, obudziwszy się miał prete...

Rozmyślania o odpowiedzialności w "Ziemi, plancie ludzi" Rozważanie o odpowiedzialności i godności w utworze. Kwestia odpowiedzialności powraca wielokrotnie w całym utworze. Przykładem może być chociażby historia lotnika, który rozbił się w Andach i przeżył tylko dla tego, że do końca nie opuściło go przekonanie, iż ktoś na niego czeka i nie powinien tej osoby zawieść: “«Moja żona, jeśli m...

Humaniści Europy Erazm z Rotterdamu (Niderlandy) - myśliciel, polityk, religioznawca, publicysta (cynik - liczne satyry). Korespondował z Zygmuntem Starym i Kanclerzem Łaskim. Głosił tolerancję religijną w duchu irenizmu. Był autorem satyrycznego dzieła pt. \"Pochwała Głupoty\" z 1520 r. Michał Montaigne (Francja) - pisarz, moralista, autor 3-tomowego dzieła ...

Sport w życiu społecznym Sport jest w Niemczech najbardziej lubianą formą spędzania wolnego czasu. Zamiłowanie do sportu wyraża się nie tylko poprzez oglądanie transmisji telewizyjnych, lecz przede wszystkim z przynależności do jednego z ponad 86 tys klubów sportowych, będących członkami zrzeszenia „Niemieckiego Związku Sportowego” (DSB), który składa...

Aktywni zawodowo i bierni zawodowo - wyjaśnienie AKTYWNOŚĆ EKONOMICZNA ZAWODOWO I. Aktywni zawodowo 1. Pracujący – osoby w wieku 15 lat i więcej formalnie posiadające pracę przynoszącą dochód, w tym także osoby okresowo nie wykonujące pracy z powodu np.: choroby, urlopu, przerwy w działalności zakładu itp. 2. Bezrobotni – osoby formalnie nie posiadające pracy przynoszącej dochód...

Przemiany majątkowe i kształtowanie majątku Przemiany majątkowe bezpośrednio oddziałują na kształtowanie płynności finansowej, a w konsekwencji na finansowanie działalności operacyjnej oraz, pośrednio, na finansowanie działalności rozwojowej. Zasilanie wewnętrzne w środki finansowe następuje głównie w wyniku realizacji przychodów ze sprzedaży wyrobów lub usług. Chociaż środki te napływaj...

Krótka analiza wiersza "Coś ty Atenom uczynił, Sokratesie " \"Coś ty Atenom uczynił, Sokratesie ?\". Wiersz powstał w styczniu 1856 roku, tuż po śmierci Adama Mickiewicza (1855) oraz sprowadzeniu jego ciała do Paryża. Utwór porusza problem wzajemnego stosunku wybitnej jednostki i społeczeństwa, w którym tej jednostce przyszło żyć. Poeta przytacza przykłady wybitnych ludzi, którzy mieli odwagę i siłę wyst...

Postawa człowieka i koncepcja Boga w "Pieśń poranna" i "Pieśń wieczorna" Koncepcja Boga , postawa człowieka (\"Pieśń poranna\", \"Pieśń wieczorna\" Franciszka Karpińskiego). Poeta zaczyna od refleksji Kiedy budzi się dzień, cała przyroda, wszystkie stworzenia już samym swym istnieniem głoszą chwałę Boga, sławią Jego wielkość. W drugiej strofie - rozbudowanym pytaniu retorycznym - autor jako oczywistość traktuj...