ORYGINALNOŚĆ POEZJI GAŁCZYŃSKIEGO K.I.G. to subtelny liryk, świetny satyryk i parodysta, mistrz poetyckiej miniatury, ostrej grotesti i drwiąco- lirycznego żartu, człowiek orginalny i zaskakujący w swych twórczych pomysłach. Jako jeden z najznakomitszych twórców polskich doby współczesnej zdobył sobie wielką popularność wśród szerokich rzesz czytelników. Char. dla utworów tego twórcy jest fantastyczno- parodystyczne ujęcie świata. Taki sposób obrazowania rozwijał i uprawiał on przez całe życie osiągając w nim szczyty finezji, dowcipu i unicestwiającej wszystko drwiny.Cały świat otaczający, z tysiącem groźnych konfliktów i problemów, wydaje się młodemu jeszcze (w okresie międzywojennym) poecie absurdalny i godny jedynie kpiny. Jak wielu innych twórców z lat międzywojennych, przeczuwa G. nadciągający upadek tego świata mieszczuchów i szarlatanów, ale gdy jedni wieszczą mu apokaliptyczną katastrofę on śmieje się z jego bezsensu. Poematy twórcy ''Zabawa ludowa'' (1934) i ''Bal u Salomona'' (1935) ukazują wybitność twórcy, zaskakują oryginalnością skojarzeń i siłą poetyckiej wizji. (Zwłaszcza drugi z nich miejscami ciemny i powikłany jak obraz we śnie, cały nasiąkły lękiem, cierpieniem i przeczuciem, że nadciąga klęska powszechna- II wojna światowa). Liczne wiersze G. napisane przed II wojną, zebrane w tomie ''Utwory poetyckie'' (1937), mówią o prostych uczuciach ludzkich, o miłości do żony Natalii, do córki Kiry, o radościach i smutkach codziennych, udziwnionych i uegzotycznionych poetyckim widzeniem. Wypełnia je ogromne umiłowanie życia, ludzi, natury, zespolone ze spontanicznym kultem dla sztuki, zwłaszcza muzyki. Poezja twórcz do niczego nie nawołuje, o nic nie kruszy kopii, po prostu jest by pięknie rejestrować uczucia i ulotne nastroje poety, jakby się chciała oddalić, uciec od nękających problemów współczesności, od tego ''upiornego nonsensu polskich dni'', mówiąc słowami G. Autor nie dbał o zgodność formy swoich wierszy, ani z założeniami poetyki klasycznej, ani z poetyką, jaką wprowadzali polscy poeci awangardowi. Nie starał się on ani o kunsztowne metafory, ani o zwartą i oszczędną konstrukscję swoich utworów, nnie unikał zwrotów i nastrojów ogranych i banalnych. Traktował sztukę jako rodzaj zabawy, uderzał w ton jak najbardziej popularny, pisał wiele wierszy ulotnych i okolicznościowych, a mimo to osiągał zarówno w nich, jak w swojej liryce własny wyraz pełen świeżości i budzący żywe wzruszenie. Łącząc jarmarczny chumor i groteskę z bujną fantazją i liryzmem, stworzył swój własny styl, jedyny i nepowtarzalny.
Oryginalność poezji Gałczyńskiego
ORYGINALNOŚĆ POEZJI GAŁCZYŃSKIEGO K.I.G. to subtelny liryk, świetny satyryk i parodysta, mistrz poetyckiej miniatury, ostrej grotesti i drwiąco- lirycznego żartu, człowiek orginalny i zaskakujący w swych twórczych pomysłach. Jako jeden z najznakomitszych twórców polskich doby współczesnej zdobył sobie wielką popularność wśród szerokich rzesz czytelników. Char. dla utworów tego twórcy jest fantastyczno- parodystyczne ujęcie świata. Taki sposób obrazowania rozwijał i uprawiał on przez całe życie osiągając w nim szczyty finezji, dowcipu i unicestwiającej wszystko drwiny.Cały świat otaczający, z tysiącem groźnych konfliktów i problemów, wydaje się młodemu jeszcze (w okresie międzywojennym) poecie absurdalny i godny jedynie kpiny. Jak wielu innych twórców z lat międzywojennych, przeczuwa G. nadciągający upadek tego świata mieszczuchów i szarlatanów, ale gdy jedni wieszczą mu apokaliptyczną katastrofę on śmieje się z jego bezsensu. Poematy twórcy ''Zabawa ludowa'' (1934) i ''Bal u Salomona'' (1935) ukazują wybitność twórcy, zaskakują oryginalnością skojarzeń i siłą poetyckiej wizji. (Zwłaszcza drugi z nich miejscami ciemny i powikłany jak obraz we śnie, cały nasiąkły lękiem, cierpieniem i przeczuciem, że nadciąga klęska powszechna- II wojna światowa). Liczne wiersze G. napisane przed II wojną, zebrane w tomie ''Utwory poetyckie'' (1937), mówią o prostych uczuciach ludzkich, o miłości do żony Natalii, do córki Kiry, o radościach i smutkach codziennych, udziwnionych i uegzotycznionych poetyckim widzeniem. Wypełnia je ogromne umiłowanie życia, ludzi, natury, zespolone ze spontanicznym kultem dla sztuki, zwłaszcza muzyki. Poezja twórcz do niczego nie nawołuje, o nic nie kruszy kopii, po prostu jest by pięknie rejestrować uczucia i ulotne nastroje poety, jakby się chciała oddalić, uciec od nękających problemów współczesności, od tego ''upiornego nonsensu polskich dni'', mówiąc słowami G. Autor nie dbał o zgodność formy swoich wierszy, ani z założeniami poetyki klasycznej, ani z poetyką, jaką wprowadzali polscy poeci awangardowi. Nie starał się on ani o kunsztowne metafory, ani o zwartą i oszczędną konstrukscję swoich utworów, nnie unikał zwrotów i nastrojów ogranych i banalnych. Traktował sztukę jako rodzaj zabawy, uderzał w ton jak najbardziej popularny, pisał wiele wierszy ulotnych i okolicznościowych, a mimo to osiągał zarówno w nich, jak w swojej liryce własny wyraz pełen świeżości i budzący żywe wzruszenie. Łącząc jarmarczny chumor i groteskę z bujną fantazją i liryzmem, stworzył swój własny styl, jedyny i nepowtarzalny.
Materiały
Tło historyczne w "Panu Tadeuszu"
Tło historyczne
Lata 1811-1812 to okres przygotowań i wymarszu Napoleona na Moskwę. Wielki aplauz dla francuskiego cesarza udziela się wszystkim, poza Maciejem Dobrzyńskim. Z takim samym uznaniem i szacunkiem spotyka się generał Jan Henryk Dąbrowski, twórca Legionów Polskich, które szkoliły się i zaprawiały w walkach prowadzonych przez Bona...
Zasoby wodne Azji
Stosunki wodne
Obszary bezodpływowe zajmują ok. 37% pow. (gł. pustynie środk. ipd.-zachodniej Azji); do M.Kaspijskiego, Jez. Aralskiego ijez. Bałchasz uchodzą rz.: Kura, Emba, Syr-daria, Ili; wiele rzek (Tarym, Czu, Helmand) ginie wpiaskach pustyń. Kontynentalny dział wód stanowią góry środk. ipołudniowej Azji. Do zlewiska O.Atlantyckiego iO. ...
Podział zysku akcji
PODZIAŁ ZYSKU.
Zgodnie z art. 347 K.s.h. akcjonariusze mają prawo do dywidendy z zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym, badanym przez biegłego rewidenta, przeznaczonego przez walne zgromadzenie do wypłaty akcjonariuszom. Zysk rozdziela się w stosunku do liczby akcji , a jeśli nie są całkowicie pokryte – w stosunku do dokonanych wpłat...
Motyw podróży w życiu romantyka
Motyw podróży był ważnym elementem w życiu każdego romantyka, a związane to było z sytuacją Polski; musieli oni albo emigrować z powodu problemów z zaborcami (zmuszeni zostali), albo problemy zdrowotne, albo po prostu chcieli;
Z tych podróży wynika fascynacja orientem, co mogłoby wydawać się dziwne w polskich warunkach;
U Mickiewicza wiąże...
Stosunek do rewolucji w literaturze romantyzmu
W romantyzmie nurt rewolucyjny wiąże się z Powstaniem Listopadowym i romantycznymi ideami niezgody na zastaną rzeczywistość (Polska pod zaborami); na ogół w literaturze polskiej pojawia się krytyka postawy rewolucyjnej, gdyż światli autorzy orientowali się w złu, jakie ona niesie, ale także miało związek z wykazaniem co było złe w powstaniu, że ...
Naturalizm w teatrze - młoda polska
NATURALIZM W TEATRZE - przedłużenie i wyeksponowanie cech realizmu
¨istnienie w świecie ludzkim powszechnie obowiązujących biologicznych praw natury (walka o byt i eliminowanie jednostek słabszych)
¨ukazywanie postaci zmierzających do kariery, majątku, uznania społ. bez oglądania się na wartości wyższe
¨głoszenie bezwzględnej prawdy o biologi...
Krajobraz jako motyw literacki
Temat: Krajobraz jako motyw literacki - przedstaw jego funkcjonowanie w twórczości pisarzy różnych epok.
Siądź z książką na fontanny krawędzi kamiennej Gdzie ogród się odbija i błękit czysty Połóż przy sobie uschły kwiat, pożółkłe listy Wstążkę i mandolinę - instrument piosenny. To słowa Leopolda Staffa z wiersza Jak czytać wiersze, w których ...
Zainteresowanie Norwida w jego czasach
Cyprian Kamil Norwid interesował się wielkimi ludźmi naszych (jego) czasów i starał się określić ich znaczenie i wpływ na kulturę europejską (zachodnią) oraz opisywał zjawiska z nimi związane;
Najbardziej uogólniający i zarazem najdonioślejszy chyba jest \"Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie...\"; jest to filozoficzna zaduma na temat relacji jed...