Opowiadanie Grudzińskiego "Wieża"



Wieża. G.H.Grudziński zawsze stawia swoich bohaterów wobec sytuacji krańcowych np. w obozie na stosie przypisuje im ciężkie choroby jak trąd obłęd. Interesuje go bowiem problem: człowiek wobec śmierci cierpienia i Boga. W opowiadaniu ‘Wieża” pytania o sens ludzkiego życia rozważa na przykładzie losów dwóch bohaterów - mieszkańców Aosty. Choć losy bohaterów ukazane są równolegle to jednak dzielą ich i epoki w których żyją jak i zakres życiowych doświadczeń. Pierwszym bohaterem jest trędowaty o którego losach dowiedział się autor opowiadania z przypadkowego znalezionej książeczki. Lebbrosso mieszkał samotnie w starej wieży i tęsknotą patrzył na żyjących normalnie mieszkańców miasteczka. Z wysokości obserwował bawiące się dzieci pary zakochanych z zazdrością patrzył na codzienną krzątaninę nieznanych mu ludzi. Siły do walki z cierpieniem czerpał z głębokiej wiary i miłości do Boga. To ona nie pozwalała mu czuć nienawiści do nikogo. Trędowaty znalazł sens życia w uprawianiu ogrodu i uszlachetnianiu dzikich alpejskich roślin. Hodował najpiękniejsze kwiaty w okolicy po które przychodziły dzieci i zanosiły je do kościołów i szpitali. Trędowaty nigdy nie dotykał swoich kwiatów by nie zarazić trądem dzieci. Przez kilka lat razem z nim mieszkała jego siostra. Ich wzajemne stosunki świadczyły o niezwykłej subtelności i szlachetności obojga. Lebbrosso podzielił ogród gęstym żywopłotem na dwie części. Jedną przeznaczył dla siebie a drugą dla siostry. Mogli oboje rozmawiać nie widząc siebie nawzajem. Ta żywa zasłona potrzebna im była po to by nie pogłębiać własnych cierpień by oszczędzić sobie wzajemnie widoku odrażających oszpeconych ciał. Śmierć siostry była dla trędowatego szczególną próbą. Poczuł się skrzywdzony odejściem jedynej bliskiej mu osoby myślał o samobójstwie Od tego aktu rozpaczy uratował go list siostry położony na otwartej Księdze Hioba. Ten biblijny bohater będący również ofiarą niewinnego cierpienia stał się dla trędowatego ideałem Lebbrosso przyjął z godnością swoje przeznaczenie i pogodzony z Bogiem postanowił nadal żyć. Drugi bohater opowiadania to także człowiek dotknięty przez los. Przybył do Aosty by w samotności oddać się cierpieniu. Stracił bowiem w trzęsieniu ziemi żonę i troje dzieci. Postawa starego nauczyciela w niczym nie przypominała postawy trędowatego. Stary prof. zatracił się we własnym cierpieniu znienawidził ludzi zapomniał o Bogu oskarżając go o własną krzywdę. Na niego również przyszła godzina próby. Niemcy zabrali jego i księdza jako zakładników za mężczyzn z Aosty którzy ukryli się w pobliskich górach. Prof. nie sprostał tej próbie przerażony bliskością śmierci zaczął żebrać Niemców o litość. Ci gardząc jego tchórzostwem podarowali mu życie zabijając młodego księdza. Na drugi dzień znaleziono martwego starca we własnym domu. Nikt z mieszkańców Aosty nad nim się nie litował. Pisarz nie ukrywa dezaprobaty dla postawy starego człowieka. Nie piętnuje go nie oskarża jest nawet pełen wyrozumiałości dla niego ale znacznie wyżej ocenia postawę trędowatego. Wierzy głęboko w to iż cierpienie jest nieodłącznym elementem ludzkiego życia i nie może być źródłem nienawiści do innych. W opowiadaniu występuje jeszcze jedna postać jest nią kamienna figurka pielgrzyma stojąca przy drodze do klasztoru Św. Krzyża w Górach Świętokrzyskich. Legenda głosi iż pielgrzym ten przesuwa się co roku w kierunku klasztoru o ziarnko maku. Gdy stanie w drzwiach świątyni nastąpi koniec świata. Postać ta jest kluczem do zrozumienia utworu. Pisarz nie ukrywa że życie ludzkie jest pełne cierpienia trudu jest ciągłą wędrówką do śmierci. Ta prawda o życiu zmusza każdego z nas do szukania sensu naszej egzystencji w zasadach moralnych. Człowiekowi nie pozostaje nic by wznieść się ponad swoje słabości ponad swoje cierpienie ponad własne zwątpienie i żyć tak jakby ich nie było nie tracąc z oczu drugiego człowieka.

Opowiadanie Grudzińskiego "Wieża"

Materiały

Wskaźnik oceny aktywów i pasywów Wskaźniki oceny aktywów Odchylenie bezwzględne – różnica pomiędzy wartością zjawiska na koniec rozpatrywanego okresu, a wartością zjawiska na koniec okresu poprzedniego. Pozwala ono określić wielkość majątku, jego zmiany. Wyrażane jest w tej samej jednostce, co badane zjawisko. Umożliwia badanie dowolnych zjawisk w analizie finansowej. ...

Klasycyzm i sentymentalizm Klasycyzm - łączył się z postawą racjonalną. Nadawał literaturze cechy utylitarne i dydak-tyczne. Ośrodkami klasycyzmu były Włochy, Paryż i Warszawa. Przedstawicie-lami - Wolter, F. Bolański („O wymowie i poezji\"), I. Krasicki, J. Niemcewicz. Poruszali oni tematykę spo-łeczno-obyczajową i polityczną stosując gatunki: satyrę, bajkę, komedi...

Cechy charakterystyczne człowieka oświeconego CECHY CHARAKTERYSTYCZNE CZŁOWIEKA OŚWIECONEGO • człowiek oświecony  racjonalista  encyklopedysta  wróg ciemnoty i zabobonu  optymista wierzący w ludzki umysł i przyszłe królestwo „rozumu”  należący do wolnomularstwa, czyli masonerii • człowiek ogładzony  ma wykwint...

Katastrofalna wizja przyszłości w "Szewcach" 5. Katastrofalna wizja przyszłości w „Szewcach” Sztuka powstała w lalach 1931-1934 jako zwieńczenie dorobku dramatycznego Witkacego. Jest również najdojrzalszą próbą przeniesienia teorii Czystej Formy na scenę. Akcji utworu nie daje się jednoznacznie umiejscowić, ani czasowo, ani prze¬strzennie. Wynika to z uniwersalizmu sztuki...

Motyw artysty w literaturze Artysta słowa Artysta słowa - Artysta, dla którego tworzywem dzieła sztuki jest słowo; poeta, prozaik - pisarz. Artysta słowa jest częstym bohaterem literackim, sta¬jąc się niejednokrotnie wyrazicielem poglądów samego autora. Powszech¬nym zjawiskiem jest nadawanie wąt¬kowi artysty słowa charakteru autote-matycznego. Patrz: autote...

Kultura a gospodarka - rola wiedzy ROLA WIEDZY Zgodnie z przyjętym stanowiskiem o wieloczynnikowym podłożu powstania kapitalizmu zajmiemy się teraz kolejnym obszarem szeroko rozumianej kultury. Będzie to szeroko rozumiana wiedza. W jej zakresie rozważymy rolę nauki, języka oraz wiedzy osobistej pojedynczego człowieka. Omawianych obecnie aspektów nie należy odnosić jedynie do ...

'Dziady" cz.III - romantyzm Propozycje zbawcze w III części \"Dziadów\" III część \"Dziadów\" powstała w roku 1832 w Dreźnie po upadku powstania listopadowego. Wieść o wybuchu powstania zastała Adama Mickiewicza w Rzymie. Był to grudzień 1830 roku, w kwietniu następnego roku poeta przyjechał do Paryża, a następnie przybył do Wielkopolski. Niestety nie udało mu się ...

Podłoże społeczno - polityczne baroku PODŁOŻE SPOŁECZNO – POLITYCZNE: W epoce baroku doszło do znaczących przemian o charakterze społeczno – religijnym oraz licznych wojen [ m.in. wojna trzydziestoletnia 1618 – 1648 ]. Renesansowe nurty reformacyjne uległy załamaniu, Kościół podjął próby reorganizacji i jednocześnie starał się odzyskać swoją dawną pozycję. ...