Opowiadania Borowskiego - charakterystyka



OPOWIADANIA TADEUSZA BOROWSKIEGO „Pożegnanie z Marią” -to nie bohaterska walka z okupantem, ale interesy, próba jak najlepszego poziomu życia. Tadek traci Marię, którą złapano, gdy dostarczała bimber . Obraz nie heroiczny, prawdziwy, wysnuty z gorzkiej prawdy o człowieku. Stwierdza, że człowiek może przystosować się do każdych warunków, bardzo łatwo przekracza się granicę między katem a ofiarą. Rzeczywistość pozaobozowa jest także rodzajem obozu. Ludzie przystosowują się do wojny, akceptują zło, zniewolenie, doskonale dają sobie radę w takiej sytuacji (właściciel przedsiębiorstwa budowlanego). W mieście nie ma miejsca na walkę z okupantem. Interesy prowadzi się z każdym i wszędzie. Ukazuje codzienne życie mieszkańców. W zakładzie - handel materiałami budowlanymi, pędzenie bimbru, handel meblami, biżuterią itp. W zagrożonym człowieku rodzą się najniższe instynkty. Jedynym celem jest przetrwać, nie bacząc na innych. „Każdy ratuje się jak może”, Wzbogacenie się i doczekanie do końca wojny: „Ja tam wierzę, że przyjdzie taki czas, kiedy człowiekowi pozwolą spokojnie handlować” . „Życie na niby” Utożsamiając się z Tadeuszem ma świadomość własnej winy i współodpowiedzialności za czyny. Kierowała nim tak jak innymi chęć przeżycia. Ludzie akceptują okrucieństwo. Zakład daje poczucie bezpieczeństwa „Bramę składu kierownik przymykał. Gdy łapanka obejmowała ulicę zamykaliśmy ją na kłódkę”. Nawet los ukochanej obojętny „Jak się później dowiedziałem, Marię, jako aryjsko- semickiego mischlinga, wywieziono wraz z transportem do osławionego obozu nad morzem , zagazowano w komorze gazowej, a ciało jej zapewne przerobiono na mydło” „U nas w Auschwitzu” - Tadek przeniesiony z Brzezinki do Oswięcimia na kursy sanitarne. Ma lepiej niż inni - nie chodzi w pasiaku, ma co jeść. Obóz zadbany, mecze bokserskie, puff - burdel. Zastanawia się nad opętaniem człowieka przez człowieka. Nie może zrozumieć że można zabijać miliony ludzi tak, że nikt o tym nie wie, więzić i upokarzać - nikt nie reaguje. Trzeba zapamiętać „Bo może z tego obozu i z tego czasu oszustw będziemy musieli zdać ludziom żywym relację i stanąć w obronie zmarłych”. Na Pawiaku „potwornie rozwinięta technika męczenia człowieka”, pierwowzór w starożytnośći „która byłą olbrzymim koncentracyjnym obozem, gdzie niewolnikowi wypalano znak własności na czole i krzyżowano za ucieczkę”, „godność człowieka naprawdę leży w jego myśli i jego uczuciu”. Normalne życia, próba zorganizowania kawałka kiełbasy na kolację, burdel obozowy, samochody pełne nagich kobiet, a tutaj dziesięć tysięcy mężczyzn; ludzie mają nadzieję, że wojna się skończy, będzie inny świat, matki wyrzekają się własnych dzieci, żony sprzedają się za kawałek chleba. Jak mało jest w Europie ludzi, których by inni ludzie nie pragnęli zamordować. „Ludzie którzy szli” -starsi więźniowie grają w piłkę, a obok gazują tysiące ludzi. W obozie było coraz lepiej, im gorzej Niemcom, tym lepiej więźniom. „Proszę państwa do gazu” - poszedł kiedyś na rampę, aby zorganizować coś do jedzenia i ubrania, poinstruowano go co może brać. Na podłodze wagonów leżały stratowane niemowlęta (w kale). Ludzie podeptani, kalecy, matka wyrzeka się swojego dziecka. Gdy wracają do obozu transport pali się już. „Dzień na Harmenzach” pracuje w gospodarstwie Harmenze. Zakłada szyny do kolejki wąskotorowej. Mydło dla Haneczki zwinięte przez Iwana. Tadek pilnuje Greków. Stary Żyd - Beker powiesił syna za kradzież chleba. Tadek straszy Bekera - wybiórka do gazu. Przepowiada - Beker do gazu. Obóz wytwarza własny kodeks moralny, któremu więźniowie muszą się podporządkować, aby przeżyć. Ci którzy przetrwali obozy to wg. Borowskiego kombinatorzy pozbawieni moralności. Obóz wytworzył nieznany wcześniej system życia. Więźniowie znaleźli się w nowej sytuacji, muszą zaakceptować niemoralność aby przetrwać. Borowski pyta czy są różne moralności - nie. Jest tylko jedna moralność - albo się jest albo nie. Więźniowie podlegają niszczeniu moralnemu - psychicznemu - dezintegracja świadomości. Instynkt przeżycia czyni z człowieka zwierze i niewolnika „Nadzieja nigdy nie wyrządziła tyle zła”

Opowiadania Borowskiego - charakterystyka

Materiały

Motywy antyczne i biblijne w późniejszych epokach Na podbudowie antycznej wyrosła cała kultura europejska: formy literackie, kanony piękna, estetyka, ideały i wzorce osobowe. Literatura antyczna to dzieła Homera \"Iliada\" i \"Odyseja\", \"Po-etyka\" Arystotelesa, \"Antygona\" Sofoklesa i wiele innych. Starożytni całymi garściami czerpali motywy z mitologii. Tak więc postawy, pojęcia, motywy i ...

Segmentacja rynku K r y t e r i a s e g m e n t a c j i Do najczęściej stosowanych kryteriów obiektywnych wykorzystywanych w marketingu przemysłowym można zaliczyć trzy grupy kryteriów : 1. Kryteria związane ze strukturą organizacji (demograficzne ) : - sektory gospodarcze – np. budownictwo, przemysł, handel, usługi; podział jednostek dokonu...

Portrety kobiet w literaturze Portrety kobiet w literaturze Kobieta srała się bohaterka utworów literackich od zarania dziejów literatury, jest przecież matka, żoną, przedmiotem uwielbień i zachwytów, źródłem miłosnych cierpień. Oczywiście jej rola i pozycja w życiu społecznym, rodzinnym i politycznym ulegała zmianie w miarę upływu wieków. Dziś niewiarygodne wydają się na...

Mimesis czy kreacjonizm ? Porównanie. Mimesis - inaczej naturalny, naśladowanie; Kategoria pochodząca z założeń estetyki starożytnej, oznacza naśladowanie rzeczywistości w sztuce, czyli wymóg, aby dzieło sztuki było odwzorowaniem rzeczywistości, by wydarzenia mogły się sprawdzić. Jeśli twórca chciał być doskonałym musiał naśladować naturę. Stąd wszystkie prądy literackie, które post...

Czego oczekuje od literatury jej współczesny odbiorca Jest coś, czego - uważając się za współczesnego odbiorcę literatury - nie oczekuję od niej z pewnością Przepisu na życie, wyjaśniania świata, czyli odpowiedzi bez pytań. Ponieważ pytania pomagają odnaleźć własną definicję, a dogmatyczna podana do wierzenia definicja zamyka umysł w klatce zgody lub wyrzuca poza nią buntem. A jeśli dogmat okaże si...

Wewnętrzna struktura grupy- definicja Wewnętrzna struktura grupy – pozycje społeczne zajmowane przez członków grupy - status, miejsce i rola w grupie, uprawnienia i obowiązki – choć niekoniecznie w ujęciu formalnoprawnym, ale bardziej socjologicznym. Przez swoją rolę w grupie ludzie są zobowiązani do pewnego zachowania, a gdy tego nie robią, to mogą zostać ze swojego mie...

Cechy eposu homeryckiego na Italię w przebraniu żebraka. Księga XVII do XIX - pobyt w domu. Księga XXI do XXIV zemsta na zalotnikach. Cechy charakterystyczne eposu homeryckiego liczne opisy, bardzo plastyczne, szczegółowe obiektywizm obecność inwokacji ingerowanie bogów w świat ludzki styl utworu podniosły i uroczysty, chwilami patetyczny ...

Być człowiekiem to być odpowiedzialnym „Być człowiekiem – to być odpowiedzialnym”. Ustosunkuj się do podanej tezy, wykorzystując znane utwory literackie i własne przemyślenia. Aby w sposób krytyczny móc ustosunkować się do tezy: „Być człowiekiem – to być odpowiedzialnym”, należy najpierw od powiedzieć sobie na pytanie, cóż owo człowieczeństwo ...