Obrazy widziane przez księdza Piotra w Dziadach



Mesjanizm w III. części "Dziadów" najpełniej ujawnia się w scenie V - tej, w "Widzeniu księdza Piotra". Bóg, choć nie raczył odpowiedzieć pysznemu i dumnemu Konradowi, uchylił tajemnicy przed skromnym duchownym, który sam siebie nazywa "prochem i niczem". Ksiądz Piotr przeżywa w swej celi widzenie, które pozwala mu ujrzeć dzieje Polski i jej przyszłość. Całość wizji jest romantyczną odpowiedzią na hasło mesjanizmu, bowiem ksiądz Piotr widzi dzieje Polski ułożone na wzór dziejów Chrystusa. Oto jakie obrazy ukazują się księdzu: I. Spojrzenie z góry na ziemię, z lotu ptaka niejako. Oczom czytelnika ukazuje się szereg splątanych dróg, wiodących na północ, w kierunku Syberii. Na nich widać wiele wozów, które wiozą Polaków na zsyłkę. "To nasze dzieci" krzyczy ksiądz Piotr, a carat jawi się jako biblijny Herod - morderca dzieci. II. Ukazuje się pojedyńczy człowiek, który uszedł i będzie wskrzesicielem narodu. Jego imię to "Czterdzieści i cztery". III. Kolejny obraz to "związany" naród polski i stojąca nad nim Europa. Gal (czyli Francja) ukształtowana jest na podobieństwo Piłata, który umywa ręce, ale wydaje wyrok. IV. Droga krzyżowa. Chrystus - naród polski dźwiga krzyż ukuty z trzech ramion (trzech zaborów), które rozciągają się nad całą Europą. V. Ukrzyżowanie. U stóp krzyża, na wzór Matki Boskiej, opłakuje Naród matka - Wolność. Niczym Chrystusa w bok rani go Moskal. VI. Wniebowstąpienie. Naród unosi się ku niebu w białej szacie, lecz równocześnie przemienia się w portret wybawcy - namiestnika wolności. Wizja staje się niejasna - postać ta ma trzy oblicza, stoi na trzech stolicach i trzech koronach. Najwyraźniej jest zapowiedzią rewanżu na zaborcach. Powtarza się też imię "Czterdzieści i cztery". Ta wizja kończy "Widzenie". Obrazy, które ujrzał ksiądz Piotr są niejasne i niezbyt klarowne. Pełno tu symboli, niedopowiedzeń, zagadek. Szczególnie interesujące jest imię "Czterdzieści i cztery". Jedno jest pewne: losy narodu polskiego ukazane są na wzór dziejów Chrystusa - poszczególne elementy znajdują swą analogię - i dlatego cała wizja jest literacką realizacją koncepcji "Polska Chrystusem narodów".

Obrazy widziane przez księdza Piotra w Dziadach

Materiały

Prus i Orzeszkowa wobec planu pozytywistów 7. Orzeszkowa i Prus wobec programu pozytywistów. Nowelistyka Orzeszkowej stała się szkołą realistycznego spojrzenia na ówczesną rzeczywistość, spojrzenia, przed którym nie ukryło się ludzkie nieszczęście, złamany los, krzywda społeczna i indywidualne cierpienie. Orzeszkowa pochyla się w tych opowiadaniach nad drobinami ludzkimi i pragnie okreś...

Polityka w publicystyce i literaturze renesansu Temat: Myśl polityczna w publicystyce i literaturze renesansu. \"O poprawie Rzeczypospolitej\" A.F. Modrzewski Składa się z 5 ksiąg: - \"O obyczajach\" - \"O prawach\" - \"O wojnie\" - \"O kościele\" - \"O szkole\" Dzieło to przynosi zasadniczy program radykalnej przebudowy ustrojowej państwa szlacheckiego w monarchię - nie absolu...

Humanizm i demokratyzm w utworach Andrzeja Frycza-Modrzewskiego HUMANIZM I DEMOKRATYZM POGLĄDÓW Andrzeja Frycza- -Modrzewskiego. Należał do galerii pisarzy politycznych złotego wieku, ale był pisarzem politycznym w całej swej działalności. Tworząc dzieło poświęcone problemom państwowym szedł torami wytyczonymi przez starożytnych. Przywołuje traktaty: Platona - \"Państwo\", Arystotelesa - \"Polityka\" i...

Cierpienie jako jedna z podstawowych zasad naszego istnienia 11. CIERPIENIE „Ból to radość, co jeszcze twarzy nie odkryła”, napisał L. Staff w wierszu „O słodyczy cierpienia”, określając jedną z podstawowych zasad naszego istnienia. Warunkiem osiągnięcia szczęścia jest doznanie cierpienia. Ból nie jest wyłącznie doświadczeniem niszczącym, ma swój głęboki moralny sens. ...

Dylematy moralne bohaterów Stefana Żeromskiego Dylematy moralne bohaterów Stefana Żeromskiego. Dylematem moralnym nazywamy sytuację, w której musimy dokonać wyboru pomiędzy kilkoma możliwościami; wybór ten jednak spowoduje rozdarcie wewnętrzne, nie będzie jasny ani oczywisty. Wybranie jednej pociągnie za sobą przymus zrezygnowania z innej, równie wartościowej idei. W wypadku bohaterów ...

Lalka - idealiści Idealista to człowiek kierujący się w postępowaniu wzniosłymi zasadami, zdolny do poświęceń dla ich realizacji, wyobrażający sobie świat lepszym niż jest on w rzeczywistości. Idealista to także marzyciel, fanatyk idei, która przesłania mu realne spojrzenie na świat. Wśród bohaterów \"Lalki\" znaleźć możemy postacie, które odpowiadają powyższemu ...

"Jest taki świat, nad którym los sprawuję niezależny" Szymborska - analiza stwierdzenia Rozwiń i uzasadnij stwierdzenie Wisławy Szymborskiej: „Jest taki świat, nad którym los sprawuję niezależny” („Radość pisania”). Wisława Szymborska była 16 - letnią dziewczyną, kiedy wybuchła wojna. Przeżyła jej koszmar, którego echa odzywały się w wielu późniejszych utworach. Do nich należy „Obóz głodowy pod Jas...

Odrodzenie, humanizm i reformacja - pojęcia Odrodzenie (renesans) - z fran. Renaissance. jako nazwy epoki użyto tego terminu dopiero w XVIII wieku we Francji - początkowo dla określenia zapożyczeń i wzorów włoskich w sztuce francuskiej. Jako termin historycznoliteracki służył początkowo dla określenia czasów panowania Franciszka I, kiedy nastąpiło \"odrodzenie literatury dotąd lekcew...