W utworze wyraźnie widać wpływ naturalizmu. 1. Bohaterowie podlegają prawu przyrody: • podział na pory roku podkreślający związek z naturą; • zmiany w przyrodzie wpływają na zmiany wśród ludzi, np. budzi się do życia przyroda i rodzą się dzieci; • z porami roku związana obrzędowość; 2. Miłość pokazana jako instynkt (zachowania Jagny). 3. Walka o byt: • głównie walka o ziemię, bo ona wyznacza istnienie i daje pozycję we wsi; • nierozerwalny związek z ziemią (śmierć Boryny); 4. Sceny typowo naturalistyczne czyli drastyczne np. ucięcie nogi przez Kubę, ukazanie losu Agaty, skrajna nędza w chałupie Bylicy. 5. Kompozycja dzieła. Podział na 4 części, zgodny z porami roku. Dzięki temu ukazana cykliczność procesów zachodzących w przyrodzie które wyznaczają podobny rytm w życiu jednostek i zbiorowości. Do każdej pory roku przypis: są określane prace, obrzędy. Coś nieustannie się zmienia, ale też powtarza. Okazuje się, że losy jednostek niewiele się liczą, bardziej liczy się gromada, w tym wypadku losy wsi. Pokazane są w perspektywie kosmicznej (zależność od sił natury), natomiast niewiele znaczy czas historyczny, nie ma dat, nie określa się dokładnie czasu akcji. Ważny jest rok kościelny oraz cykl siewu, dojrzewania, zbioru plonów.
Naturalizm w "Chłopach"
W utworze wyraźnie widać wpływ naturalizmu. 1. Bohaterowie podlegają prawu przyrody: • podział na pory roku podkreślający związek z naturą; • zmiany w przyrodzie wpływają na zmiany wśród ludzi, np. budzi się do życia przyroda i rodzą się dzieci; • z porami roku związana obrzędowość; 2. Miłość pokazana jako instynkt (zachowania Jagny). 3. Walka o byt: • głównie walka o ziemię, bo ona wyznacza istnienie i daje pozycję we wsi; • nierozerwalny związek z ziemią (śmierć Boryny); 4. Sceny typowo naturalistyczne czyli drastyczne np. ucięcie nogi przez Kubę, ukazanie losu Agaty, skrajna nędza w chałupie Bylicy. 5. Kompozycja dzieła. Podział na 4 części, zgodny z porami roku. Dzięki temu ukazana cykliczność procesów zachodzących w przyrodzie które wyznaczają podobny rytm w życiu jednostek i zbiorowości. Do każdej pory roku przypis: są określane prace, obrzędy. Coś nieustannie się zmienia, ale też powtarza. Okazuje się, że losy jednostek niewiele się liczą, bardziej liczy się gromada, w tym wypadku losy wsi. Pokazane są w perspektywie kosmicznej (zależność od sił natury), natomiast niewiele znaczy czas historyczny, nie ma dat, nie określa się dokładnie czasu akcji. Ważny jest rok kościelny oraz cykl siewu, dojrzewania, zbioru plonów.
Materiały
Denis Diderot - twórczość
3.2.4 DENIS DIDEROT
Był pisarzem, filozofem, stworzył zarys teorii dramatu XVIII wieku pt. „Paradoks o autorze”. Znany jest jako autor powieści:
„Kubuś fatalista i jego pan”
Kubuś i jego pan podróżują konno i prowadzą rozmowy. Osią fabuły jest podróż, chwytem konstrukcyjnym dialog. Najważniejsze są przemyślenia bohat...
Składniki zarządzania marketingowego
Składniki zarządzania marketingowego
dokonanie wyboru potencjalnych klientów i rodzaju potrzeb, które chce się zaspokajać;
rozpoznanie preferencji, pragnień i możliwości nabywców oraz dotychczasowego stopnia ich zaspokajania przy uwzględnieniu działań konkurentów;
zaplanowanie odpowiedniej strategii i kompozycji ins...
"Ballady i romanse" - ludowość
Fascynacja romantyków ludowością wynika z akceptacji oświeceniowej opozycji cywilizacja - natura. Bliski jest im pogląd, że cywilizacja niszczy wrażliwość i zdolność odbierania świata. Lud zachował zdolność poznawania tajemnic natury, miejsce na odczuwanie dziwności świata. Odczuwa grozę, rozumie duchowość, rozpoznaje dobro. Dlatego też poeta pr...
Lektury głoszące pochwałę życia
„Nie bez powabów jest ten straszny świat,
nie bez poranków
dla których warto się zbudzić”
(W. Szymborska)
Lektury optymistyczne głoszące pochwałę życia i potrzebę zgody człowieka ze światem w Twoich doświadczeniach czytelniczych.
T
emat sensu życia, tajemnicy celu ludzkiego istnienia, ciągłe poszukiwania, rozterki, stawiani...
Problem odpowiedzialności za los innych w "Ludziach bezdomnych"
Pierwszą z nich , traktującą o odpowiedzialności za los innych jest utwór \"Ludzie bezdomni\" modernistycznego wówczas pisarza, Stefana Żeromskiego.
Bohaterowi, doktorowi Judymowi żyć przyszło w czasach głębokiego podziału społeczeństwa pod względem finansowo - społecznym. Dzięki naturalistycznym opisom Warszawy poznajemy warunki egzystencji ...
Model człowieka i obywatela w twórczości Reja, Modrzewskiego i Kochanowskiego
M. Rej w dialogu „Krótka rozprawa między trzema osobami, Panem, Wójtem a Plebanem\" krytykuje stosunki międzyludzkie. Wstęp zachęca czytelnika do refleksji. Autor zarzuca du-chowieństwu pychę, lenistwo, chciwość, zaniedbywanie obowiązków, nie odprawianie poran-nych mszy i czynienie jarmarków z odpustów. Ukazuje szlachcica rozrzutnego, dążą...
Koncepcja Kochanowskiego i jego poezji w renesansie
Temat: Koncepcja poety i poezji w renesansie.
Według J. Kochanowskiego, który oparł się na koncepcji Arystotelesa i Horacego,
istota poezji polega na umiejętności przedstawiania i na budzeniu uczuć.
Elementarna siła poezji tkwi w samej naturze, a pieśń poety podobna jest do
śpiewu świerszczy. \"Poezja nie tylko uczy, ale raduje i wzrusz...
Hrabia Henryk jako przedstawiciel arystokracji
Początkowo dramat Zygmunta Krasińskiego miał nosić tytuł „Mąż” i skupić tym samym uwagę czytelnika na konstrukcji losów głównego bohatera oraz na problematyce związanej z człowiekiem, z dylematami jego duszy. Autor jednak nadał swojemu dziełu tytuł : „Nie – Boska komedia”, zmierzając raczej w kierunku rozważań histo...