I. NARRATOR I BOHATER DZIECIĘCY W NOWELISTYCE POZYTYWISTYCZNEJ. 1. narrator trzecioosobowy nie uczestniczy w świecie przedstawionym, jest ukryty, np. “Za chlebem” H. Sienkiewicza, 2. narrator pierwszoosobowy, stylizuje wypowiedź w konwencji wspomnienia po latach, pamiętnika, dziennika, listu, np. “Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela” H. Sienkiewicza, 3. narrator dziecięcy pierwszoosobowy: dziecięce spojrzenie na wydarzenia, pełne prostoty i naiwności, bardziej podkreśla dramatyzm wydarzeń, niż uczyniłby to dorosły narrator trzecioosobowy, np. “Nasza szkapa” M. Konopnickiej, 4. narrator wypowiadający się stylem felietonowym, odnosi się z pozorną sympatią do postaci odrażających, np.“Szkice węglem” – narrator jest heroikomiczny; nie tylko przedstawia wydarzenia, ale i przyprawia je szyderstwem, goryczą, ironizuje, np. gdy opisuje dzieje pisarza Zołzikiewicza – kiedy wyruszył do boju (aluzja do powstania), “zatrzymał” się na płocie, który niefortunnie przeskoczył (fakt ten urasta w jego wspomnieniach do rangi bohaterstwa na polu walki). Już sam tytuł “Epopeja w Baraniej Głowie” jest heroikomiczna. Często zwraca się wprost do odbiorcy, “odbiegając” nieco od toku wydarzeń, co sprawia złudzenie, że przedstawione wypadki służą jako materiał badawczy. 5. narrator poetyzujący, np. narracja przesycona muzycznością w “Janku Muzykancie” H. Sienkiewicza, 6. narrator posługujący się rzeczowym, oschłym opisem, aby tym bardziej wstrząsająca była wymowa wydarzenia, np. “Miłosierdzie gminy” M. Konopnickiej.
Narrator w nowelistyce pozytywistycznej
I. NARRATOR I BOHATER DZIECIĘCY W NOWELISTYCE POZYTYWISTYCZNEJ. 1. narrator trzecioosobowy nie uczestniczy w świecie przedstawionym, jest ukryty, np. “Za chlebem” H. Sienkiewicza, 2. narrator pierwszoosobowy, stylizuje wypowiedź w konwencji wspomnienia po latach, pamiętnika, dziennika, listu, np. “Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela” H. Sienkiewicza, 3. narrator dziecięcy pierwszoosobowy: dziecięce spojrzenie na wydarzenia, pełne prostoty i naiwności, bardziej podkreśla dramatyzm wydarzeń, niż uczyniłby to dorosły narrator trzecioosobowy, np. “Nasza szkapa” M. Konopnickiej, 4. narrator wypowiadający się stylem felietonowym, odnosi się z pozorną sympatią do postaci odrażających, np.“Szkice węglem” – narrator jest heroikomiczny; nie tylko przedstawia wydarzenia, ale i przyprawia je szyderstwem, goryczą, ironizuje, np. gdy opisuje dzieje pisarza Zołzikiewicza – kiedy wyruszył do boju (aluzja do powstania), “zatrzymał” się na płocie, który niefortunnie przeskoczył (fakt ten urasta w jego wspomnieniach do rangi bohaterstwa na polu walki). Już sam tytuł “Epopeja w Baraniej Głowie” jest heroikomiczna. Często zwraca się wprost do odbiorcy, “odbiegając” nieco od toku wydarzeń, co sprawia złudzenie, że przedstawione wypadki służą jako materiał badawczy. 5. narrator poetyzujący, np. narracja przesycona muzycznością w “Janku Muzykancie” H. Sienkiewicza, 6. narrator posługujący się rzeczowym, oschłym opisem, aby tym bardziej wstrząsająca była wymowa wydarzenia, np. “Miłosierdzie gminy” M. Konopnickiej.
Materiały
Uroda i brzydota w utworach Żeromskiego
Uroda i brzydota świata jako kategorie estetyczne w utworach Żeromskiego
Cechą świata Żeromskiego we wszystkich jego aspektach jest dwoistość. Na urodę i brzydotę ukazaną w utworach Żeromskiego składa się po pierwsze uroda i brzydota człowieka. Najdoskonalszym wyrazem piękna człowieka jest uroda kobiety. Portrety kobiece najczęściej widziane są...
Przemiany majątkowe i kształtowanie majątku
Przemiany majątkowe bezpośrednio oddziałują na kształtowanie płynności finansowej, a w konsekwencji na finansowanie działalności operacyjnej oraz, pośrednio, na finansowanie działalności rozwojowej.
Zasilanie wewnętrzne w środki finansowe następuje głównie w wyniku realizacji przychodów ze sprzedaży wyrobów lub usług. Chociaż środki te napływaj...
Cele i grupy Miedzynarodowego Funduszu Walutowego
Cele MFW:
- stworzenie form konsultacji negocjacji oraz badań w dziedzinie finansów międzynarodowych
- utrzymywanie stabilności kursów walut oraz zasad polityki finansowej
- podtrzymywanie i dążenie do stworzenia wielostronnego systemu płatności i rozliczeń bieżących
- eliminowanie ograniczeń wymiany walutowej
- dostarczanie odpowiednich śr...
Zasady i przebieg prywatyzacji
Zasady prywatyzacji
Uważano, że najlepszą metodą wprowadzenia oczekiwanych zmian byłoby pozyskanie inwestora strategicznego – banku zagranicznego, który wziąłby na siebie również odpowiedzialność za zarządzanie (albo przez tzw. kontrakt menedżerski, albo przez objęcie stanowisk we władzach banku). Pierwotnie przyjmowano, że pakiet dla i...
Niepodległość w literaturze pozytywizmu
TEMAT: Zagadnienie walki o niepodległość w literaturze pozytywizmu.
I. Następstwa upadku powstań narodowych.
1.Wzmożone represje.
2.Odsunięcie walki na drugi plan na rzecz pracy.
II. Echa walk o niepodległość w literaturze pozytywizmu.
1.Tradycje napoleońskie \"Nad Niemnem\" - dziadek Jadwigi Domuntówny - Jakub; \"Lalka\" - Rzecki i jeg...
Muzyka w reklamie
Muzyka w reklamie
Czynnikiem kształtującym nastrój jest także muzyka, która podobnie jak kolor określa cechy produktu i działa na zmysły. Stąd utwory dynamiczne, radosne czy przeciwnie - spokojne, stanowiące w zasadzie niezauważalne tło dla reklamy. Takie w każdym razie było pierwotne założenie. Obecnie dużą popularnością cieszą się filmy, w kt...
Główni bohaterowie "Siłaczki"
“Siłaczka”
Stanisława Bozowska i Paweł Obarecki to przedstawiciele ideologii lansowanej pod koniec XIX wieku. Postawa pozytywistyczna. Kontrast dwóch postaw:
Stasia Bozowska
Pochłonięta pracą, chciała zniszczyć analfabetyzm. Dlatego została nauczycielką i uczyła podstawowej wiedzy ubogich. Robiło to z przyjemnościom i jednoc...
Co to jest ballada?
ballada
Gatunek ten jest zjawiskiem bardziej skomplikowanym niż sielanka Jej pierwociny znajdujemy w twórczości poetów prowansalskich. Odgrywała również istotna rolę w średniowiecznej literaturze angielskie i francuskiej, a arcydziełem w tym zakresie jest “Wielki Testament” Villona.
Ballady występowały również w anonimowej literatu...