Prus wprowadził dwóch narratorów. Pierwszy prowadzi obiektywną narrację autorską, która obejmuje wydarzenia z dwóch lat. Jest wszechwiedzący, ocenia i komentuje akcję. Niekiedy posługuje się postacią Wokulskiego - z jego perspektywy opisuje Powiśle. Istnieje przewaga między narracją a dialogami. Narrator subiektywny to Rzecki w „Pamiętniku starego subiekta". Posługuje się on retrospek-cją, odwołaniem do wspomnień, przeżyć, narusza chronologię i przez to może omówić wyda-rzenia kilkudziesięciu lat. Opis ma charakter sentymentalny i humorystyczny. Stylizacja po-etycka narracji subiekta pogłębia wizerunek psychologiczny bohaterów, ukazuje uczucia. Żeromski problematykę pozytywistyczną umieścił w formie powieści modernistycznej. Kon-struuje ona bohatera prowadzącego przez pozornie obiektywną, trzecioosobową narrację. Nar-rator przyjmuje jednak punkt widzenia bohatera i jego system wartości. Pojawia się monolog wewnętrzny. Obiektywne postrzeganie zastąpione jest emocjonalnym przeżywaniem. W „Ludziach bezdomnych" istnieje także narracja jawnie subiektywna, pierwszoosobowa - stanowią ją wyznania Joasi w pamiętniku. Narrację powieści cechuje drobiazgowość opisu, nadmiar szczegółów. Język prozy nabiera często cech poezji poprzez „bogate mówienie". Pisarz posługuje się psychizacją krajobrazu dla wyrażenia rozterki duchowej Judyma.
Narracja w "Lalce" i "Ludziach bezdomnych"
Prus wprowadził dwóch narratorów. Pierwszy prowadzi obiektywną narrację autorską, która obejmuje wydarzenia z dwóch lat. Jest wszechwiedzący, ocenia i komentuje akcję. Niekiedy posługuje się postacią Wokulskiego - z jego perspektywy opisuje Powiśle. Istnieje przewaga między narracją a dialogami. Narrator subiektywny to Rzecki w „Pamiętniku starego subiekta". Posługuje się on retrospek-cją, odwołaniem do wspomnień, przeżyć, narusza chronologię i przez to może omówić wyda-rzenia kilkudziesięciu lat. Opis ma charakter sentymentalny i humorystyczny. Stylizacja po-etycka narracji subiekta pogłębia wizerunek psychologiczny bohaterów, ukazuje uczucia. Żeromski problematykę pozytywistyczną umieścił w formie powieści modernistycznej. Kon-struuje ona bohatera prowadzącego przez pozornie obiektywną, trzecioosobową narrację. Nar-rator przyjmuje jednak punkt widzenia bohatera i jego system wartości. Pojawia się monolog wewnętrzny. Obiektywne postrzeganie zastąpione jest emocjonalnym przeżywaniem. W „Ludziach bezdomnych" istnieje także narracja jawnie subiektywna, pierwszoosobowa - stanowią ją wyznania Joasi w pamiętniku. Narrację powieści cechuje drobiazgowość opisu, nadmiar szczegółów. Język prozy nabiera często cech poezji poprzez „bogate mówienie". Pisarz posługuje się psychizacją krajobrazu dla wyrażenia rozterki duchowej Judyma.
Materiały
Wiersze dotyczące II wojny światowej
Wojna zabiera szczęśliwą młodość i niszczy życiowe plany człowieka.
Przed wybuchem II wojny światowej byli tacy, którzy przeczuwali zbliżające się niebezpieczeństwo dla ojczyzny i rodaków.
Poeta W. Broniewski w wierszu pt. \"Bagnet na broń\" ostrzega Polaków przed nadchodzącym kataklizmem. Apeluje do narodu o czuwanie, strzeżenie granic o...
Zainteresowanie średniowieczem w romantyźmie
Fascynacja średniowieczem w epoce romantyzmu: geneza, przejawy, przykłady literackie (polskie i obce).
Romantyzm zwrócił się ku przeszłości. Zamierzchłe minione czasy podniecały wyobraźnię swą tajemniczością, przyciągały czasy legendarne, średniowiecze, ale także narodowe dzieje umacniające poczucie narodowej tożsamości i odrębności. Poetom, od...
Depozyt - cecha kontraktów terminowych
Depozyt zabezpieczający i wezwanie do uzupełnienia
Najważniejszą cechą kontraktów terminowych jest to, że nie musi¬my płacić całej kwoty, na jaką opiewa poszczególny kontrakt. Pokry¬wamy tylko jej część zwaną depozytem. Niewielu indywidualnych inwestorów mogłoby sobie pozwolić na kupno l0000 dolarów, pod-czas gdy przy otwieraniu poz...
Grupa sytuacyjna a grupa programowa. Kierunki artystyczne i grupy literackie w latach 20 i 30
Grupy literackie :
Jasne dziesięciolecie
1. Skamander - Warszawa od 1919/20
-skład (\"Wielka piątka\" ) : Julian Tuwim, Kazimierz Wierzyński, Jarosław Iwaszkiewicz, Jan
Lechoń i Antoni Słonimski
- najbardziej wpływowa grupa poetycka Polski niepodległej
- nazwa Skamander (rzeka...
Wiecznie żywy Mickiewicz i jego poezja
Motto
„O tak, nie cały zginę, zostanie po mnie wzmianka w czternastym tomie encyklopedii w pobliżu setki Milerów i Mickey Mouse.”
Czesław Miłosz.
Adam Mickiewicz wielkim poetą był. Jego dzieła podziwiały pokolenia Polaków marzących o wolności Ojczyzny. Napisał dramat „Dziady”, „Pan Tadeusz” i „O...
Symbolizm w "Sztuka poetycka" i "Deszcz jesienny"
SYMBOLIZM
Symbolizm to pogląd, według którego świat materialny, poznawalny zmysłami, jest złudzeniem, które zakrywa prawdziwy, idealny, niemożliwy do rozpoznania rozumem i zmysłami świat idei, prawd bytu, nadprzyrodzonych tajemnic. Jego elementy nie dają się wyrazić językiem pojęć, służącym do opisu rzeczy materialnych. Z tego powodu poeta by ...
"Wesele" jako zapis świadomości narodowej dwóch warstw społecznych
PLAN:
Świadomość narodowa jako przejaw przynależności do szerokiej grupy społecznej - narodu.
ROZWINIĘCIE:
1. Sytuacja polityczna Galicji i jej wpływ na genezę \"Wesela\" - naród w obliczu historii.
2. Chłopi i ich widzenie sprawy narodowej
- zamiana w sposobie myślenia chłopstwa
- radykalizm i wola walki (manifestacje patrioty...
Charakterystyczne cechy oświecenia
SPECYFIKA OŚWIECENIA POLSKIEGO
Znamienną cechą polskiego oświecenia był nie spotykany nigdzie w takiej rozciągłości związek polityki z kulturą. Daje o tym świadectwo już sam podział okresu. Poszczególne fazy rozwoju formacji przypadają na trzy całkowicie odmienne epoki: panowanie Augusta III, czasy Stanisława Augusta Poniatowskiego i pierw...