Narodziny opery



Narodziny opery Opera jest rodzajem dramatu, w którym cały tekst jest śpiewany przy akompaniamencie muzycznym. Już wcześniej na wiele sposobów próbowano w różnych formach dramatycznych łączyć słowa i muzykę, jednak opera jako gatunek muzyczny, powstała pod koniec XVI wieku w renesansowych Włoszech. Ludzie renesansu zafascynowani byli wszystkim, co związane było z kulturą starożytnej Grecji i Rzymu. Nic więc dziwnego, że gdy we Florencji prowadzono długie dysputy nad polepszeniem kondycji ówczesnego dramatu, jako wzór do naśladowania stawiano teatr grecki, w którym, jak sadzono, aktorzy odśpiewywali swoje partie. Wśród takich rozważań wytworzyła się sprzyjająca atmosfera dla powstania pierwszej eksperymentalnej opery. Za prekursorskie przedstawienie uważa się "Dafne" z muzyką Jacopo Peri, które wystawiono przed szlachetnie urodzoną publicznością w 1597 roku. Z pierwszej w historii muzyki opery zachowały się dziś jedynie fragmenty. Obecnie najstarszą w całości zachowaną operą jest napisana w roku 1600 przez Jacopo Peri i Giulio Caccachini "Eurydyka". Libretto oparte zostało na greckim micie o Eurydyce i jej mężu Orfeuszu. Po śmierci swej ukochanej żony Orfeusz zstępuje do Hadesu, aby ją odzyskać. W podziemnym świecie piękny śpiew pomaga odpierać mu wszelkie przeciwności. Choć główny wątek został zaczerpnięty z mitologii, autor libretta nie był do końca wierny przedstawionej tam historii. W oryginalnej wersji Orfeuszowi nie udaje się odzyskać Eurydyki, gdyż wbrew zakazowi niecierpliwie ogląda się za siebie i na zawsze traci ukochaną,. W operze natomiast para małżonków szczęśliwie opuszcza Hades. Luźne traktowanie historii będącej inspiracją libretta stało się potem w operze tradycją. Wczesne przedstawienia operowe skierowane były do publiczności arystokratycznej. Niejednokrotnie były one komponowane na zamówienia bogatych sponsorów, którzy chętnie zaszczycali przedstawienia swoją obecnością. Opery uświetniały huczne wesela oraz wystawne dworskie przyjęcia. Pierwszy spektakl otwarty, na który publiczność mogła kupić bilety odbył się w 1637 roku w Wenecji. Eksperyment okazał się sukcesem, stąd na terenie całej Europy, jak grzyby po deszczu, zaczęły powstawać teatry operowe. Nie szczędzono środków na stroje, scenografię oraz efekty specjalne uzyskiwane za pomocą skompilowanej maszynerii. Wraz z rozwojem opery zmieniła się relacja pomiędzy muzyką a tekstem. Początkowo bowiem, muzyka służyła jedynie podkreśleniu wagi słów, które tworzyły fabułę. W pierwszych operach muzyka odgrywała rolę drugorzędną, często nie miała melodii, a rytm narzucał tekst. Aktorom towarzyszyła zaledwie garstka instrumentów. W roku 1607 Claudio Monteverdi, genialny muzyk, który ma dla opery zasługi nieopisane , wprowadził o wiele bogatsze instrumentarium, natomiast samej muzyce nadał dramatyczny charakter. W skomponowanej przez niego operze "Orfeusz" , opartej również na micie o Orfeuszu i Eurydyce, muzyka wyraża ludzkie emocje i dodaje przedstawieniu dramatyzmu. Już w wieku XVIII, u Alessandro Scarlattiego, była najważniejszą częścią przedstawienia, a arie solowe stały się dla artystów okazją do zaprezentowania swych umiejętności wokalnych. Arie były znakiem firmowym najsłynniejszej opery w Europie opery włoskiej. Poza Italią w sztuce operowej rozmiłowała się również publiczność francuska. Tutaj podwaliny dla rozwoju opery stworzył Jean-Baptiste Lully (1632-1687) z pochodzenia Włoch. Zdawał on sobie sprawę ze specyficznego, powściągliwego gustu Francuzów oraz ich zamiłowania do sztuki klasycznej. W jego dziełach muzyka znowu została podporządkowana słowu: wraz ze swą melodią i harmonią musiała ustąpić miejsca i służyć jako tło finezyjnym wersom, najczęściej wychwalający potęgę króla słońca Ludwika XIV. Nic więc dziwnego, że Lully, jako dworski pupil, przyćmił swą sławą wszystkich rywali, natomiast jego utwory były niedościgłym wzorem dla twórców dzieł operowych , aż do wieku XVIII. Twórczość angielskiego kompozytora Henry Purcella (1659-1695) znacznie odbiegała od przyjętych na kontynencie wyznaczników gatunku. W Anglii, gdzie zdecydowanie dominowała konwencjonalna sztuka teatralna, Purcell nie zdołał się przebić z tradycyjną operą. Komponował więc krótkie utwory, na użytek specjalnych spektakli teatralnych przeplatanych muzyką. Purcell nie stracił jednak miłości do opery, choć mógł jedynie liczyć na to, iż jego utwory zostaną wystawione przez amatorskie zespoły działające przy szkołach dla dziewcząt. Tak stało się w przypadku genialnego dzieła "Dydona i Eneasz" (1689). Prawdziwym popularyzatorem opery w Anglii stał się dopiero osiadły tu kompozytor pochodzenia niemieckiego-George Frederick Handel (1685-1759). Udało mu się rozkochać angielską publiczność w operze włoskiej, która niezmiennie dzierżyła palmę pierwszeństwa w całej Europie, z wyjątkiem Francji..

Narodziny opery

Materiały

Klasy społeczne w "Lalce" W powieści tej ukazane są wszystkie klasy społeczne ówczesnej Polski: - arystokracja: Izabela Łęcka, Tomasz Łęcki, baronowa i baron Krzeszowski, prezesowa Zasławska, Starski, Ochocki, pani Wąsowska. - mieszczaństwo: Stanisław Wokulski, Ignacy Rzecki, Klejn, Marczewski, Lisiecki, Mincel, Szlangbaum, Szuman. - zdeklasowana szlachta: Wirsk...

Bohaterowie "Cyda" Bohaterowie: Roderyk ; Diego - ojciec Roderyka ; Gomes - ojciec Chimery; Chimera - kochanka Roderyka ; Sankty - kochający Chimerę; Królewna Bohaterowie przeżywają trudne dylematy - Roderyk musi wybierać między obowiązkiem wobec ojca, honorem a uczuciem. Chimena także miota się między miłością do zabójcy ojca, a powinnościami córki. Nawet K...

Analiza wskaźnikowa spółki ANALIZA WSKAŹNIKOWA SPÓŁKI Do przeprowadzenia bardziej szczegółowej analizy użyjemy powszechnie stosowanych wskaźników, które można podzielić na kilka grup.  Pierwszą grupę stanowią WSKAŹNIKI PŁYNNOŚCI FINANSOWEJ. Charakteryzują zdolność firmy do terminowego regulowania zobowiązań. Wyróżniamy dwa wskaźniki: - wska...

Żydzi w literaturze 49. KWESTIA ŻYDOWSKA W LITERATURZE. Polska nie jest już jednym z największych skupisk Żydów w Europie. W literaturze polskiej została jednak utrwalona pamięć o Żydach od wieków zamieszkałych w naszym kraju, ich religii, kulturze, języku, obyczajach. Z problematyką żydowską spotykamy się już we fragmentach „Starego Testamentu”. Nar...

Adam Mickiewicz jako wielki twórca romantyzmu - uzasadnienie Adam Mickiewicz był polskim twórcą epoki romantyzmu. To właśnie jemu zawdzięczamy szereg przepięknych utworów. Moim celem będzie udowodnieni romantycznego charakteru, napisanych przez Mickiewicza, ballad i romansów. Główną cechą utworów romantycznych jest ludowość. W balladzie pt. „Świteź” poeta zamieszcza ludową prawdę, że za zło ...

Charakterystyka postaci drugoplanowych w "Chłopach" Postacie Drugoplanowe Ksiądz proboszcz Nie był zawsze dobrym kapłanem. Wśród ludzi cieszył się autorytetem bo głosił słowo Boże. Miał ogromny wpływ na ludzi i ich postępowanie. Wielu jednak uważało, że ksiądz reprezentuje interesy bogatych. Zamożny. Nie odmawia sobie przyjemności życia doczesnego. Niekiedy własne problemy stawia ponad prob...

Rozwój publicystyki w pozytywiźmie - uzasadnienie Pozytywizm koncentrował się na przygotowywaniu narodu do wielkiego, ale odległego w czasie powstania; jego idami były praca organiczna, praca u podstaw koncentrujące się na podtrzymywaniu świadomości narodowej u wszystkich niższych i średnich warstwach społecznych. Jednak pozytywizm posiada jedną ważną cechę, która odróżnia go od innych epok: po...

Dworek szlachecki i jego mieszkańcy w literaturze Dworek szlachecki i jego mieszkańcy w literaturze Właściwie kultura polska do końca II Wojny Światowej miała charakter ziemiańsko-dworkowy. Dopiero założenia ustroju realnego socjalizmu doprowadziły do przekształcenia Polski w kraj, którego siłą przewodnią miała był siła proletariatu. W literaturze polskiej dworek szlachecki i życie jego mies...