45. Przegląd koncepcji narodu. Naród a etnos Naród – wspólnota powstała na gruncie historycznym, terytorium, życia ekonomicznego, przejawiająca się w świadomości narodowej jego członków. Naród musi oprzeć się nie na klasach i warstwach, ale na wspólnym terytorium, na ruchu pieniądza, towarów itd., na wspólnym obywatelstwie (naród w tym ujęciu pojawia się po Rewolucji Francuskiej) Inne koncepcje narodu: - uwypuklenie czynników kulturowych (patrz: Kłoskowska) - kształtowanie narodów europejskich trzeba badać od XV wieku - dojrzewanie narodów – wielka rola nacjonalizmu, który oznaczał centralna kontrolę nad kulturą, co prowadziło do utworzenia jednego języka, historii, sztuki, tworzenia się praktycznej tradycji obejmującej wszystkich żyjących na terytorium państwowym. W literaturze polskiej jest 5 interpretacji narodu: a) wspólnota terytorialno – ekonomiczna b) wspólnota historyczna c) wspólnota polityczna d) wspólnota kulturowa e) wspólnota psychiczna Naturalistyczna koncepcja narodu wg Turowskiego – naród traktowany jest jako grupa genetyczna, uwarunkowana biogennie – w pewnym środowisku geograficznym, zamieszkiwała pewna grupa rasowa i przekazywała swe właściwości psychofizyczne następującym po sobie generacjom – jest to echo deterministycznych teorii mówiących o wpływie środowiska geograficznego czy cech somatycznych na cechy psychiczne członków danej zbiorowości Politologiczna koncepcja narodu – naród jako wspólnota polityczna, wykształcona ze wspólnoty plemiennej przez wykształcenie instytucji państwowych, które mogą obejmować więcej grup postplemiennych, przystępuje do tworzenia wspólnego narodu (jednolita kultura, oświata, gospodarka, oraz poczucie odrębności w stosunku do innych narodów) Koncepcja kulturowa – kształtowanie się w toku rozwoju historycznego społeczności, które tworzą własna kulturę (język, sztukę, obyczaje, działalność gospodarczą, tradycje), a jej członkowie uczestniczą w tej kulturze – łączy ich wspólnota kultury i wspólna ideologia Naród to zbiorowość która mniej lub bardziej podporządkowana jest pewnemu modelowi, typowi idealnemu: Cechy narodu: - wspólny język - terytorium to ziemia ojczysta - dziedzictwo kulturowe traktowane jako własne - bogata symbolika kulturowa - przeświadczenie o wspólnym pochodzeniu etnicznym - poczucie wspólnoty między ludźmi z odrębnych klas - poczucie odrębności, autonomii politycznej - posiadanie charakteru narodowego (osobowość podstawowa, cechująca wszystkich członków danego narodu) - wspólny zasób uczuć i myśli - poczucie wspólnej przeszłości (historia, tradycja) Etnos – to ogół osób, którym przyznaje się etnonim (nazwę etniczną) i inwentarz cech związanych z tym określeniem. Charakteryzuje ich pewna etniczność: - język - pochodzenie - obyczaje - tradycja - podział na my i oni - poczucie wspólnoty oparte na wspólnocie obiektywnych cech kultury Może odnosić się do grup, niskiego szczebla cywilizacji, jak i narodów . Bromley proponuje rozróżnić etnikos jako etnos w węższym rozumieniu zbliżone do narodowości oraz etnos jako szerszy organizm zbliżony do narodu i państwa
Naród - definicja, koncepcje
45. Przegląd koncepcji narodu. Naród a etnos Naród – wspólnota powstała na gruncie historycznym, terytorium, życia ekonomicznego, przejawiająca się w świadomości narodowej jego członków. Naród musi oprzeć się nie na klasach i warstwach, ale na wspólnym terytorium, na ruchu pieniądza, towarów itd., na wspólnym obywatelstwie (naród w tym ujęciu pojawia się po Rewolucji Francuskiej) Inne koncepcje narodu: - uwypuklenie czynników kulturowych (patrz: Kłoskowska) - kształtowanie narodów europejskich trzeba badać od XV wieku - dojrzewanie narodów – wielka rola nacjonalizmu, który oznaczał centralna kontrolę nad kulturą, co prowadziło do utworzenia jednego języka, historii, sztuki, tworzenia się praktycznej tradycji obejmującej wszystkich żyjących na terytorium państwowym. W literaturze polskiej jest 5 interpretacji narodu: a) wspólnota terytorialno – ekonomiczna b) wspólnota historyczna c) wspólnota polityczna d) wspólnota kulturowa e) wspólnota psychiczna Naturalistyczna koncepcja narodu wg Turowskiego – naród traktowany jest jako grupa genetyczna, uwarunkowana biogennie – w pewnym środowisku geograficznym, zamieszkiwała pewna grupa rasowa i przekazywała swe właściwości psychofizyczne następującym po sobie generacjom – jest to echo deterministycznych teorii mówiących o wpływie środowiska geograficznego czy cech somatycznych na cechy psychiczne członków danej zbiorowości Politologiczna koncepcja narodu – naród jako wspólnota polityczna, wykształcona ze wspólnoty plemiennej przez wykształcenie instytucji państwowych, które mogą obejmować więcej grup postplemiennych, przystępuje do tworzenia wspólnego narodu (jednolita kultura, oświata, gospodarka, oraz poczucie odrębności w stosunku do innych narodów) Koncepcja kulturowa – kształtowanie się w toku rozwoju historycznego społeczności, które tworzą własna kulturę (język, sztukę, obyczaje, działalność gospodarczą, tradycje), a jej członkowie uczestniczą w tej kulturze – łączy ich wspólnota kultury i wspólna ideologia Naród to zbiorowość która mniej lub bardziej podporządkowana jest pewnemu modelowi, typowi idealnemu: Cechy narodu: - wspólny język - terytorium to ziemia ojczysta - dziedzictwo kulturowe traktowane jako własne - bogata symbolika kulturowa - przeświadczenie o wspólnym pochodzeniu etnicznym - poczucie wspólnoty między ludźmi z odrębnych klas - poczucie odrębności, autonomii politycznej - posiadanie charakteru narodowego (osobowość podstawowa, cechująca wszystkich członków danego narodu) - wspólny zasób uczuć i myśli - poczucie wspólnej przeszłości (historia, tradycja) Etnos – to ogół osób, którym przyznaje się etnonim (nazwę etniczną) i inwentarz cech związanych z tym określeniem. Charakteryzuje ich pewna etniczność: - język - pochodzenie - obyczaje - tradycja - podział na my i oni - poczucie wspólnoty oparte na wspólnocie obiektywnych cech kultury Może odnosić się do grup, niskiego szczebla cywilizacji, jak i narodów . Bromley proponuje rozróżnić etnikos jako etnos w węższym rozumieniu zbliżone do narodowości oraz etnos jako szerszy organizm zbliżony do narodu i państwa
Materiały
"Lord Jim" - główne zagadnienia powieści
Główne zagadnienia
Powieść psychologiczna czy – jak ją często określano – psychologiczno-moralna Lord Jim ukazuje świat marzeń, działań, refleksji, zmagania się z sobą samym tytułowego bohatera. Nie jest to postać jednoznacznie nakreślona, nie poddaje się łatwym ocenom czy próbom „zaszufladkowania”. Właśnie na tym p...
Los człowieka w "Micie Syzyfa"
W jaki sposób Albert Comus przedstawia los człowieka w “Micie Syzyfa”?
Albert Comus stwierdził, że szczęście siłą rzeczy rodzi się z odkrycia absurdalnego. Jednak, czy nie jest to błędne stwierdzenie? Czy Alrert Comus miał racje wypowiadając to zdanie? Wiem jedno: szczęście i absurd są to stwierdzenia nierozerwalne. Nie mogą one ist...
Streszczenie -Fraszki Jana Kochanowskiego
Na swoje księgi
Na swoje księgi to fraszka o charakterze programowym, rodzaj złożonej przez poetę deklaracji ideowo-artystycznej. Poeta określa tu swoje zainteresowania - deklaruje, że nie będą go interesowały sprawy poważne, którymi nie chce zaprzątać sobie głowy. W jego fraszkach nie będzie więc miejsca dla bohaterów, herosów, wojowników:
...
Leopold Staff jako poeta klasyczny
3.2 LEOPOLD STAFF - POETA KLASYCZNY
„Ars poetica”
wiersz zawiera skrót programu poetyckiego
poezja ma utrwalać przelotne, chwilowe uczucia, myśli, doznania i zdarzenia
ma być łatwa w odbiorze, komunikatywna
echo z dna serca - uczucia najbardziej intymne, doznania, emocje ulotne, nieuchwytne
&...
Pozycja płynności walut
POZYCJA PŁYNNOŚCI-jest również zestawieniem wierzytelności i zobowiązań w walutach obcych, ale również w walucie własnej, przy czym muszą one być zrealizowane w ciągu najbliższych 48 h- to jest różnicą od pozycji walutowej). Pozycję płynności posiada każdy podmiot dokonujący transakcji dewizowej lub depozytowo- pożyczkowej. Może być otwarta lub ...
Nowa Europa - dokładny opis
W swojej pracy chciałbym opisać dzieje państwa, które powstało i formowało się od wieku V do XI (jego rozpad). Było ono państwem niezwykłym ponieważ kilku kolejnych władców tego państwa zdołało podporządkować bardzo duże terytorium. Żadnemu innemu władcy (grupie władców) w historii nie udało się zjednoczyć tylu państw pod panowaniem jednego ...
Humanizm i demokratyzm w utworach Andrzeja Frycza-Modrzewskiego
HUMANIZM I DEMOKRATYZM POGLĄDÓW Andrzeja Frycza- -Modrzewskiego.
Należał do galerii pisarzy politycznych złotego wieku, ale był pisarzem politycznym w całej swej działalności. Tworząc dzieło poświęcone problemom państwowym szedł torami wytyczonymi przez starożytnych. Przywołuje traktaty: Platona - \"Państwo\", Arystotelesa - \"Polityka\" i...
Postulaty patriotyczne w twórczości Potockiego
Postulaty patriotyczne:
\"Nierządem Polska stoi\" - bałagan prawny, ucisk biedniejszej szlachty i niesprawiedliwość ... (patrz wyżej)
\"Pospolite ruszenie\" - szlachta wobec zagrożenia zachowuje się beztrosko, nie słucha rozkazów, osłabia kondycję balując, rozprawia o dumie i prywacie uważając, że ich sprawy są najważniejsze. Wniosek...