Motywy mitologiczne we współczesnej poezji



Temat: Motywy mitologiczne we współczesnej poezji (mit o Dedalu i Ikarze) Dwie odmienne postawy ludzi, jakie zauważamy w micie o Dedalu i Ikarze, istnieją również we współczesnym świecie. Są ludzie żyjący w obłokach, wiecznie rozmarzeni, żyjący chwilą. Takim człowiekiem był Ikar, jednak jego spontaniczność zakończyła się tragicznie. Z drugiej strony mamy Dedala – charakter rozważny, twardo stąpający po ziemi. Jest to postawa realistyczna, wykazująca poważne podejście do życia, do przyszłości. Kto bardziej jest ceniony wśród innych? Ernest Bryll w swoim wierszu stwierdza: „Wciąż o Ikarach głoszą – choć doleciał Dedal… Jeśli poznawszy miękkość wosku , umiemy dopadać Wybranych brzegów – mijają nas w pieśni…” Symbol Ikara pozostał w pamięci ludzi, to jego najczęściej wspomina się we współczesnych utworach. Dedal, mimo iż ukończył swój lot i dotarł do celu, jest jakby zapomniany. Fragment wiersza Tadeusza Różewicza pt. „Prawa i obowiązki” ukazuje nam egoizm i niewrażliwość ludzi na nieszczęścia innych: „Dawniej myślałem, że mam prawo, obowiązek krzyczeć na pracza, patrz, słuchaj pniu Ikar spada, Ikar tonie, syn marzenia… albo ten pastuch tyłem odwrócony do dramatu skrzydeł, słońca, lotu, mówiłem ślepcy… lecz teraz wiem, że oracz winien orać ziemię, pasterz pilnować trzody, przygoda Ikara nie jest ich przygodą.” Autor nawiązuje tu do obrazu Brueghla pt. „Ikar”. Różewicz zobaczywszy go oburzył się, nie mógł pojąć obojętności oracza, pasterza… Dopiero z biegiem lat, nabierając doświadczenia zaczął ich rozumieć. Mieli do tego prawo. Byli tak zajęci swoją pracą, że nie zwrócili uwagi na to, co dzieje się wokół nich. Byli w pewnego rodzaju transie. W dzisiejszych czasach takim ludziom życie ucieka między palcami, każdy dzień jest jednakowy i monotonny. Natomiast współczesny Ikar to swego rodzaju ryzykant i szaleniec. Tą kwestię bardzo dobrze przedstawił Tadeusz Śliwiak w wierszu „Kaskaderzy”: „Ikarze, patronie kaskaderów, święty ludzi chorych na ryzyko, błogosław naszym szaleństwom… Jeśli nie jesteśmy żółwiami , dożywającymi trzystu jałowych lat, To może za twoją przyczyną… Jesteśmy kaskaderami, żyjemy głowami w żywiołach, Ikarze, igło płynąca w naszej krwi.” Która z tych postaci jest mi bliższa Dedal czy Ikar? Myślę, że jestem mniej więcej po środku. W życiu staram się jak najlepiej wykonywać swoje obowiązki I poważnie myślę o przyszłości. Z drugiej jednak strony uwielbiam marzyć I nie zawsze zachowuję się rozsądnie.

Motywy mitologiczne we współczesnej poezji

Materiały

Zaliczki na dywidendy ZALICZKI NA DYWIDENDY. Zgodnie z art.. 349 zarząd może być upoważniony do wypłaty akcjonariuszom , za zgodą rady nadzorczej, zaliczki na poczet przewidywanej po zakończeniu roku obrotowego dywidendy, a jej sprawozdanie finansowe za ostatni rok obrotowy, zbadane przez bie-głego rewidenta, wykazuje zysk. Zaliczka na poczet przewidywanej dywidendy...

Powieści historyczne pozytywizmu - Poza „Krzy¿akami\" o „Quo Vadis\", najwiêkszym dzie³em historycznym pozytywizmu jest „Trylogia\" Sienkiewicza stanowi³a wielkie wyzwanie teoretyczno-kulturowo-artystyczne dla autora. Niezale¿nie jednak od sposobu podejœcia do tematu oraz ostatecznego wykonania zawsze znajda siê osoby, którym...

"Iliada" jako epos klasyczny \"Iliada\" Homera jako epos klasyczny Wiedza o Homerze Homer - twórca starożytnych eposów \"Iliady\" i \"Odysei\". Żył na przełomie IX i VIII w p.n.e. Pochodzenie i biografia Homera owiane są tajemnicą, pewne jest tylko imię. Najprawdopodobniej pochodził z greckiej wyspy Chios. Imię Homer oznacza ślepca, co dało podstawę do podań, że t...

Motywy patriotyczne w literaturze polskiej Patriotyzm to wielkie słowo, wielkie a zarazem bliskie sercu każdego człowieka i obywatela. Oznacza umiłowanie kraju ojczystego, rodzinnej ziemi, a także gotowość poświęcenia się dla własnego narodu. Prawdziwą szkołą patriotycznych uczuć jest literatura polska, która niemal od samego początku wyrażała głęboką troskę o losy ojczyzny, :worzyła ...

Dramat pozytywistyczny - tematyka Dramat pozytywistyczny obejmował tematykę historyczną lub mieszczańską. Pierwszy typ dramatu był epigoński; postromantyczny. Przedstawiał losy wybitnych jednostek, wydarzenia dziejowe, w których uwydatniały się namiętności prowadzące bohatera do zbrodni albo po-święceń. Autorami byli: Józef Szujski, Wincenty Rapacki. Dramat mieszczański opierał ...

Ideał człowieka wszystkich epok Poglądy na świat kształtowały się pod wpływem nowej filozofii. Pierwszym ideałem człowieka stał się asceta, człowiek umartwiający się lekceważący życie doczesne. Przykładem ascety może być św. Aleksy. Aleksy tytułowy bohater „Legendy o św. Aleksym” . To człowiek który opiera się wszelkim pokusom, porzucił dom, rodzinę, posiadły mająt...

"Piosenka o końcu świata" - krótka interpretacja „Piosenka o końcu świata” -czytelnik obserwuje pogodzenie się podmiotu lirycznego z faktem, że oto koniec świata \"staje się już\", mimo że w wierszu pojawiają się sielankowe niemal obrazy. oczekiwany kataklizm nie nadchodzi, oto kobiety spacerują po polu, łódka podpływa do wyspy, a nawet pijak śpi na trawniku. Staruszek mó...

Streszczenie Sonetów Jana Kasprowicza Cykl sonetów: Z chałupy Sonet I Sonet ten stanowi otwarcie cyklu poświęconego tematyce wiejskiej i jest zarazem rodzajem wprowadzenia w problemy wsi polskiej schyłku XIX wieku. Utwór zawiera typowo naturalistyczny opis nędznej, ale spokojnej wsi, która stanowi dla podmiotu lirycznego \"wspomnień skarb bogaty\", gdyż z nią \"zrosło się\" je...