Motyw wojny w literaturze



Wojna Wojna - Zorganizowana walka zbrojna między państwami, narodami, klasami lub grupami społecznymi wywołana dla osiągnięcia określonych celów politycz¬nych, ekonomicznych lub ideologicz¬nych albo zmierzająca do obrony włas¬nych interesów. W przenośni - spór, kłótnia, konflikt. Literatura nader często odwołuje się do motywu wojny, zarów¬no w dosłownym, jak i metaforycznym ujęciu. Biblia (ST) - 1) Wojna Dawida z Ab-salomem - patrz: konflikt pokoleń. 2) Podczas wojny z Filistynami młodziutki Dawid walczy z olbrzymem Goliatem i z pomocą Boga i własnej zręczności pokonuje go, co mu utoruje drogę do tronu. 3) W wojnie z Filistynami wielką odwagą i siłą odznaczył się Samson. Niestety, jego ukochana Dalila, będąc w zmowie z najeźdźcami, zdradziła go i doprowadziła do klęski. 4) Król babi¬loński Nabuchodonozor wielokrotnie prowadzi wojny z Izraelitami, oblegając między innymi Jerozolimę. Jedna z jego wypraw kończy się zniszczeniem miasta i wzięciem do niewoli jego mieszkań¬ców. 5) Król Seleucydów Antioch IV Epifanes chce narzucić Izraelitom kul¬turę grecką. Buntują się przeciw temu bracia Machabeusze i wywołują powsta¬nie. Walka Machabeuszy stanie się sym¬bolem obrony odrębności religijnej i kul¬turowej narodu wybranego i wielokrot¬nie będzie powracała w literaturze żydo¬wskiej i nie tylko. Mitologia -1) Na skutek uprowadzenia Heleny przez Aleksandra i odmowy oddania jej mężowi dochodzi do wojny Achajów (Greków) z Trojanami. Biorą w niej udział wszyscy najważniejsi ksią¬żęta achajscy. Po obu stronach walczą też bogowie. Po dziesięciu latach ob¬lężenia i zmiennych kolejach wojny Troja ostatecznie zostaje zdobyta i do¬szczętnie zniszczona, a jej mieszkańcy zabici albo wzięci w niewolę. 2) Gdy Eteokles nie chce oddać bratu tronu w określonym przez umowę miedzy nimi terminie, zagniewany Polinejkes opuszcza Teby. Na wygnaniu gromadzi wokół siebie przyjaciół i wraz z nimi uderza na rodzinne miasto, rozpoczyna¬jąc bratobójczą wojnę. Jej kresem bę¬dzie śmierć obu braci, którzy zginą, zabijając się wzajemnie w pojedynku. 3) Kiedy Zeus pozbawił swego ojca tronu, zbuntowali się przeciwko niemu inni tytani. Rozpoczęła się trwająca przez dziesięć lat wojna o władzę nad świa¬tem, zwana tytanomachią. Zwyciężyli w niej bogowie olimpijscy, ale nie było to zwycięstwo ostateczne. Wkrótce rozgorzała nowa wojna. Tym razem bunt podnieśli synowie Ziemi - giganci. Nie¬wiele brakowało, by w gigantomachii Zeus poniósł klęskę. Na szczęście Atena sprowadziła Heraklesa, który jako jedy¬ny, zgodnie z przepowiednią, mógł po¬konać gigantów. Tym razem zwycięst¬wo Olimpijczyków było ostateczne. Homer „Iliada" - patrz: mitologia - wojna trojańska. Homer „Odyseja" -Podczas pobytu na dworze króla Alkinoosa Odyseusz opo¬wiada o swoich przygodach i wysłuchu¬je pieśni Demodoka, która przedstawia kres wojny trojańskiej, podstęp Odyseu-sza z drewnianym koniem i upadek Troi. Tukidydes z Aten „Wojna pelopones- ka" - Tukidydes opisuje tylko te wyda¬rzenia wojny ze Spartą, w których sam uczestniczył albo których był obserwa¬torem. Wojna peloponeska w jego uję¬ciu staje się jakby wojną modelową, na jej przykładzie chciał ukazać prawid¬łowości i prawa historii. Por. Z. Herbert „Dlaczego klasycy". Juliusz Cezar „Pamiętniki o wojnie z Galiami" - Opisowi działań wojen¬nych w Galii w latach 58-56 p.n.e. Cezar próbuje nadać obiektywny chara¬kter, prowadząc narrację w trzeciej oso¬bie. Jednak bardzo wyidealizowany ob¬raz rzymskich legionów i ich wodza, przy jednoczesnym wysuwaniu pod ad¬resem Gallów licznych zarzutów, spra¬wiają, że pamiętniki, nie fałszując fak¬tów, dają jednak bardzo subiektywny obraz przebiegu wojny. Juliusz Cezar „Pamiętniki o wojnie domowej" - Opowieść o walkach Ceza¬ra z Pompejuszem została tak skon¬struowana, by autora przedstawić jako obrońcę wolności, który działał legal-nie, natomiast jego przeciwnika jako tego, który dla interesów małej grupki ludzi gotów był podeptać starożytne prawa republikańskiego Rzymu. Tytus Liwiusz „Ab urbe condita" (Od założenia miasta) - W zachowanych fragmentach dzieła Liwiusza można od¬naleźć opisy licznych wojen, między innymi trzeciej wojny samnickiej czy drugiej wojny punickiej. Celem, jaki postawił sobie historyk, było rozbudze¬nie uczuć patriotycznych i umiłowania dawnych rzymskich cnót. Józef Flawiusz „Wojna żydowska" - Dzieło zawiera szczegółowy opis przebiegu powstania Żydów przeciw Rzymowi (66-70 r.n.e.), które zakoń¬czyło się ich klęską i zdobyciem Jerozo¬limy przez legiony rzymskie. Autor był uczestnikiem walk i w ostatniej fazie powstania jego postępowanie było dość niejasne, toteż jego relacja ma bardzo subiektywny charakter. Tacyt „Historiae" (Dzieje), „Annales" (Roczniki) - W zachowanych szcząt¬kowo dziełach Tacyta można odnaleźć opisy wojen, jakie Rzym i jego cesarze prowadzili pomiędzy śmiercią Oktawia¬na Augusta a rokiem 70 n.e. Autor stawia sobie wyraźnie cel moralizator-ski (...uważam za glówne zadanie „Ro¬czników", aby cnót nie pomijały mil¬czeniem, a za przewrotne slowa i czyny budziły grozę przed potomnością i nie¬sławą). Swetoniusz „De vita caesarum" (Ży¬woty cezarów) - Biografie cezarów od Juliusza Cezara po Domicjana, oprócz opowieści i plotek o życiu osobistym i ekscesach erotycznych bohaterów, za¬wierają też obszerne fragmenty poświę¬cone ich działalności publicznej, także wojnom, które prowadzili. Opisy tych wojen, jak zresztą wszystko w tekście Swetoniusza, podporządkowane są ogólnej koncepcji poszczególnych postaci. Jak są dobrzy i źli cesarze, tak i wojny przez nich prowadzone są dobre lub złe. Sw. Augustyn „De civitate Dei" (O państwie bożym) - Dzieje świata to nieustanne zmagania cwitas Dei (państ¬wa bożego - stworzeń, które idą z Bo¬giem) i civitas terrena (państwa ziems¬kiego - stworzeń, które Mu są przeciw¬ne). Kresem tej wojny będzie ostateczny kres czasu, który zostanie wchłonięty przez wieczność i ostateczny podział na zbawionych i potępionych. J. Bedier (oprać.) „Dzieje Tristana i Izoldy" - Po rozstaniu z Izoldą Tristan bierze w Bretanii udział w wojnie po¬między diukiem Hoelem i jego len¬nikiem hrabią Ryjolem. Przyczynia się do zwycięstwa Hoela i w nagrodę otrzy¬muje rękę Izoldy o Białych Dłoniach. „Pieśń o Rolandzie" - Ariergarda wojsk Karola Wielkiego powracających z wojny w Hiszpanii zostaje podstępnie zaatakowana przez Saracenów. W poty¬czce w wąwozie Rosewal giną najzna¬mienitsi rycerze Franków, wśród nich hrabia Roland. Anonim zw. Gallem „Kronika pol¬ska" - Opisując dzieje Bolesława Krzy-woustego i jego przodków, Anonim przedstawia wiele wojen i bitew, które stoczyli władcy polscy. Szczególnie wiele miejsca zajmują opowieści o czy¬nach wojennych dwóch Bolesławów - Chrobrego (nazywa go autor Wielkim) i Krzywoustego. Służą one ukazaniu cnót rycerskich bohaterów i wykreowa¬niu ich na rycerzy idealnych. Tworzą również obraz władców troszczących się o swoich poddanych (ochrona ziemi i dobytku chłopów we wsiach, przez które przechodzą wojska). Wincenty Kadłubek „Kronika pols¬ka" - Opowiadając dzieje Polski od czasów legendarnych po rok 1202, mistrz Wincenty przedstawia też histo¬rię licznych wojen, jakie w tym czasie Polacy toczyli. Jak cała „Kronika", tak i te fragmenty mają przede wszystkim cel dydaktyczny i stanowią zbiór budu-jących exemplów. Paweł Włodkowic „Traktat o władzy papieża i cesarza w stosunku do po¬gan" - Włodkowic dzieli wojny na sprawiedliwe i niesprawiedliwe i w tym kontekście rozpatruje konflikt polsko- -krzyżacki. Przeciwstawia się też woj¬nom, których celem jest nawracanie pogan siłą. J. Długosz „Roczniki czyli Kroniki sławnego Królestwa Polskiego" - W obejmujących dzieje Polski od czasów bajecznych po rok 1480 „Rocz¬nikach" wiele miejsca zajmują opowie¬ści o wojnach prowadzonych przez sla-wne Królestwo Polskie. Szczególne jed¬nak znaczenie mają dla Długosza dwie wojny: 1) wojna polsko-krzyżacka, któ¬rej punktem kulminacyjnym jest bitwa pod Grunwaldem. Nadaje jej autor cha¬rakter narodowy - Polacy i Litwini walczą z Niemcami; 2) wojna polsko- -turecka i klęska pod Warną są dla autora swoistym egzemplum. Wojska polsko- -węgierskie zostają pokonane w bitwie pod Warną, ponieważ młody król miast w noc przed starciem modlić się i prosić Boga o zwycięstwo, spędził ją w_ towa¬rzystwie pięknego giermka. Śmierć Władysława IV jest dla Długosza wyda-rzeniem co prawda tragicznym, ale do¬wodzi przede wszystkim sprawiedliwo¬ści bożej. T. Morę „Utopia" - Na wyspie Utopii, która jest państwem idealnym, nie ma wojen. Ludzie żyją w pokoju i toleran¬cji. Istnieje jednak armia przygotowana do obrony przed wrogami zewnętrzny¬mi. Erazm z Rotterdamu „Pochwała głu¬poty" -Przyczyną wszystkich wojen jest głupota ludzi, którzy nie są w stanie przewidzieć konsekwencji swojego po¬stępowania ani dostrzec niebezpieczeńst¬wa dla życia, jakie niesie ze sobą wojna. A. Frycz Modrzewski „Commenta-riorum de Republica emendanda..." (O poprawie Rzeczypospolitej) - Au¬tor dzieli wojny na sprawiedliwe i nie¬sprawiedliwe. Sprawiedliwe są wojny obronne, niesprawiedliwe - najeźdźcze. Ale i jedne, i drugie niosą ze sobą zło, zniszczenie i demoralizację, a ich koszty ponoszą niewinni biedacy, którzy też najczęściej padają ofiarą działań wojen¬nych. J. Kochanowski „Odprawa posłów greckich" - Posłowie greccy grożą Troi wojną, jeśli Helena nie zostanie zwróco¬na mężowi. Gdy Trojanie odmawiają wydania żony Menelaosa, na wybrzeżu ich państwa lądują wojska greckie. W ostatnich słowach dramatu Antenor nawołuje, by zacząć radzić o obronie, choć lepiej byłoby wcześniej radzić o wojnie. M. Sęp-Szarzyński „O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem" - Bojowanie byt nasz podnieb-ny, człowiek jest skazany na prowadze¬nie nieustannej wojny ze złem uosabia¬nym przez Szatana, świat i ciało, którzy chcą przywieść człowieka do zguby i wiecznego potępienia. Tylko Bóg i je¬go wsparcie mogą człowiekowi zapew¬nić zwycięstwo w tej wojnie. T. Tasso „Jerozolima wyzwolona" - Tasso opowiada w swoim eposie dzieje wojny pobożnej, pierwszej wyprawy krzyżowej, w której rycerze muszą wal¬czyć nie tylko z poganami, ale również z własnymi złymi skłonnościami. W. Szekspir „Hamlet" - Przez Danię przemaszerowują wojska Fortynbrasa w drodze na wojnę z Polską. W. Szekspir „Makbet" -1) W wojnie przeciwko zbuntowanemu wasalowi Dunkana Makbet wsławi się jako dziel¬ny rycerz i obrońca króla. To właśnie wracając z tej wojny spotka czarownice, których przepowiednia zapoczątkuje ciąg krwawych wydarzeń prowadzą¬cych do klęski bohatera. 2) Wojna, którą wypowiedzą Makbetowi synowie zabi¬tego króla, doprowadzi do ostatecznej klęski i śmierci bohatera. W. Szekspir „Romeo i Julia" - Wojna wielkich rodów w Weronie - Kapulet-tich i Montekich - staje się przyczyną tragedii dwojga młodych zakochanych - Romea i Julii. W. Szekspir „Henryk V" - Po latach hulanek młody król okazuje się dosko¬nałym władcą, czego dowodzi między innymi wojna z Francją (tzw. wojna stuletnia), w której Henryk V zabłysnął talentami strategicznymi. Doprowadził też do zawarcia pokoju przypieczętowa¬nego małżeństwem z córką króla Fran¬cji. W. Potocki „Transakcja wojny cho-cimskiej..." - Bardzo realistycznie i szczegółowo przedstawia Potocki przygotowania i przebieg bitwy pod Chocimiem w roku 1621. Mowa, jaką wygłasza hetman Chodkiewicz do swo¬ich żołnierzy, jest pochwałą waleczno¬ści polskich rycerzy i jednocześnie skie¬rowana jest do współczesnych autorowi jako swoisty wyrzut, że zatracili cnoty przodków. Potocki stosuje wyraźny po¬dział: my - waleczni obrońcy wiary i ojczyzny, oni - zbieranina przypad¬kowych ludzi, którzy nie potrafią wal¬czyć i myślą jedynie o szybkim po¬wrocie do domu. J.Ch. Pasek „Pamiętniki" - Pasek w części poświęconej swoim przygo¬dom żołnierskim opisuje wszystkie woj¬ny, w jakich brał udział (wojna ze Szwecją, z Moskwą). Przedstawia siebie zawsze jako wyjątkowo walecznego. W opisach bitew na plan pierwszy, niezależnie od intencji autora, wysuwają się sceny zdobywania łupów. P. Corneille „Cyd" - Udział w wojnie z Maurami, odniesione w niej zwycięst¬wo i wzięcie do niewoli dwóch królów czynią Roderyka (Cyda) równym Infan¬tce, co komplikuje jej sytuację uczucio¬wą. Także w wypadku Chimeny wojna wprowadza komplikacje - musi teraz szukać pomsty na obrońcy Kastylii. Wolter „Kandyd" - Wojna Bułgarów i Abarów, po której obie strony śpiewają Te Deum, by uczcić swoje zwycięstwo i która pozostawia stosy trupów i tysiące kalek, pokazuje absurdalność wszelkich wojen. Jest też jednym z wielu elemen¬tów krytyki optymistycznej filozofii Leibniza. I. Krasicki „Monachomachia" - Filo¬zoficzna dysputa przedstawicieli dwóch zakonów przekształca się w regularną bitwę, choć oręż jest dość nietypowy: sandały, książki, naczynia... L Krasicki „Myszeida" - Krasicki opo¬wiada historię wojny myszy i szczurów z kotami, faworytami księcia Popielą. Po przejściowych niepowodzeniach my¬siego wojska wojna kończy się śmiercią księcia pożartego przez myszy i klęską kotów. A. Mickiewicz „Konrad Wallenrod" - Świadomie nieudolne prowadzenie przez Konrada wojny z Litwą osłabia Zakon i sprawia, że przestaje on za¬grażać ojczyźnie Wallenroda. A. Mickiewicz „Reduta Ordona" - Wojna Polaków z Rosjanami jest walką sił dobra i zła. Po stronie wojsk polskich stoi Bóg, wojska rosyjskie walczą, by zadowolić cara jak szatan złośliwego. A. Mickiewicz „Pan Tadeusz" - 1) Jacek Soplica po opuszczeniu rodzin¬nych stron walczy w wojskach napoleoń¬skich i wraz z nimi bierze udział w licz-nych kampaniach. Samego Napoleona ukazuje Mickiewicz jako boga wojny. 2) W koncercie Jankiela pojawia się wspo-mnienie insurekcji kościuszkowskiej i wojny polsko-rosyjskiej. J. Słowacki „Balladyna" - By zasiąść na tronie w Gnieźnie, Balladyna toczy wojnę ze swoim mężem, Kirkorem. Od¬nosi w niej zwycięstwo, ale nie dane jej będzie długie panowanie. L.N. Totstoj „Wojna i pokój" - Cały naród rosyjski, od arystokracji po chło¬pów, dzielnie znosi niedogodności spo-wodowane wojną z Napoleonem. Boha¬terstwo rosyjskich żołnierzy, mimo chwilowych niepowodzeń, przynosi je¬dnak ostatecznie zwycięstwo, choć oku¬pione wieloma ofiarami (ginie między innymi najmłodszy syn Rostowych). E. Orzeszkowa „Nad Niemnem" - Po¬jawia się wspomnienie wojen napoleoń¬skich, w których brali udział przod¬kowie Korczyńskich i Bohatyrowiczów. B. Prus „Lalka" - 1) Ignacy Rzecki bierze udział w wojnie na Węgrzech, a po jej zakończeniu tuła się po Europie, zanim powróci do Warszawy. 2) Stani¬sław Wokulski bogaci się na wojnie w Bułgarii. Zdobyty majątek pozwoli mu zbliżyć się do panny Łęckiej. H. Sienkiewicz „Krzyżacy" - Wojna polsko-krzyżacka ukazuje waleczność Polaków i Litwinów. Jej punkt kulminacyjny - bitwa pod Grunwaldem - jest obrazem przykładnego ukarania niemie¬ckiej pychy. H, Sienkiewicz „Ogniem i mieczem" - Wojna polsko-kozacka przynosi stra¬szliwe zniszczenie, po którym Zaporoże już nie wróci do dawnej świetności. Jest także sprawdzianem charakteru bohate¬rów, ich patriotyzmu i umiejętności od¬sunięcia na drugi plan spraw prywat¬nych (Skrzetuski, Zagłoba, Wołodyjow-ski). Służy również idealizacji księcia Jeremiego Wiśniowieckiego. H. Sienkiewicz „Potop" - Wojna pol-sko-szwedzka jest sprawdzianem pat¬riotyzmu i zdolności do poświęcenia. Ujawnia niezwykłe talenty pana Zagło-by. Daje też Kmicicowi okazję do od¬kupienia wszystkich grzechów i rehabi¬litacji. Służy również Sienkiewiczowi do ukazania, że nawet z najgorszych opresji naród, jeśli się zjednoczy i podej¬mie walkę, zdoła wyjść obronną ręką. H. Sienkiewicz „Pan Wołodyjowski" - Wojna polsko-turecka ukazuje dziel¬ność i waleczność prostych żołnierzy wywodzących się z drobnej szlachty i tchórzostwo, brak wiary w zwycięst¬wo, prywatę magnaterii (Potocki, Lanc-koroński). M. Konopnicka „A jak poszedł król na wojnę..." - Wojna jest jeszcze jed¬nym dowodem na panującą w świecie nierówność społeczną. Na wojnie naj-dzielniej biją króle, ale najgęściej giną chlapy. Powrót króla wita bicie wszyst¬kich dzwonów, a jak chłopu dół kopali, Zaszumiały drzewa w dali. S. Żeromski „Popioły" - Wojny napo¬leońskie odziera Żeromski ze wzniosłej legendy, ukazując ich okrucieństwo i ni¬szczycielską siłę. S. Żeromski „O żołnierzu tułaczu" - Matus Pulut, bohater wojen napoleoń¬skich, choć wsławił się bohaterskimi czynami, ponosi tragiczne konsekwen¬cje swojego chłopskiego pochodzenia. S. Żeromski „Przedwiośnie" - 1) I wojna światowa jest dla Cezarego Baryki okresem zachłyśnięcia się swo¬bodą. Ojciec poszedł do wojska, matka, zajęta staraniami o utrzymanie domu i zapewnienie dobrych warunków życia synowi, nie ma czasu zajmować się nim. 2) Wojna polsko-bolszewicka ukazuje niebezpieczeństwo, jakie zagraża właś¬nie odzyskanej niepodległości. Potwier¬dza też swoistą bezideowość młodego Baryki, który bierze w niej udział dlate¬go, że tak postąpili jego koledzy. E.M. Remarąue „Na Zachodzie bez zmian" - patrz: pokolenie stracone. T. Mann „Czarodziejska góra" - 1) Dopiero wybuch wojny skłoni Hansa Castorpa do opuszczenia Davos i stanie się cudownym lekarstwem, które go ule¬czy. 2) I wojna światowa w ujęciu Manna jest kresem pewnego świata, pewnej formacji kulturowej. Ludzkość po doświadczeniach tej wojny musi już być inna. J. Hasek „Przygody dobrego wojaka Szwejka" - Skończony oferma Szwejk na własne żądanie trafia do c.k. armii i jest uczestnikiem I wojny światowej. Jego przygody pokazują zarówno ab¬surd wojny, jak i rozkład monarchii austro-węgierskiej z jej wojskiem na czele. M. Dąbrowska „Noce i dnie" - Wy¬buch I wojny światowej, choć budzi nadzieje Polaków na odzyskanie nie¬podległości, jest kresem przedstawione¬go w powieści świata. Obraz płonącego Kalińca i uciekającej z miasta ludności, wśród której znajduje się pani Barbara, zapowiada nadejście czasów nie znane¬go dotąd okrucieństwa. J. Lechoń „Mochnacki" - W koncercie Mochnackiego powraca wspomnienie walk narodowowyzwoleńczych, między innymi wojen napoleońskich (Saragos-sa). J. Czechowicz „żal" - Zbliża się czer¬wony udój, wojna która przyniesie świa¬tu zagładę. W tej wojnie nie będzie zwycięzców i przegranych, winnych i niewinnych (będę strzelał do siebie i marł wielokrotnie). W. Broniewski „Bagnet na broń" - W obliczu zbliżającej się wojny powin¬ny zejść na bok wszelkie spory politycz¬ne. Wszyscy, nie wyłączając poetów, muszą stanąć do walki, kiedy przyjdą podpalić dom, ten, w którym mieszkasz - Polskę. W. Broniewski „Żołnierz polski" - Po¬wracający z niemieckiej niewoli żoł¬nierz przypomina sobie bitwy, w któ-rych brał udział w czasie kampanii wrześniowej. A. Słonimski „Alarm" - Wojna to przede wszystkim bomby spadające na Warszawę i powtarzające się komunika¬ty obrony przeciwlotniczej. K.I. Gałczyński „Pieśń o żołnierzach z Westerplatte" - Obrońcy Westerplat¬te wypełniają odwieczny boży plan. Kreuje ich Gałczyński na świętych, któ¬rzy czwórkami do nieba szli i gdy nadej¬dzie odpowiedni czas spłyną do wal-czącej Warszawy. L. Staff „Pierwsza przechadzka" - patrz: powrót. K.K. Baczyński „Historia" - Historia świata to historia nieustannych wojen, wobec których człowiek jako jednostka jest zupełnie bezradny. K.K. Baczyński „Ten czas" - Wojna postawiła pokolenie Baczyńskiego w przymusowej sytuacji żołnierzy i bo-haterów. K.K. Baczyński „Modlitwa II" - Woj¬na przenosi ludzi w sferę zła, bo zabija¬nie, nawet w słusznej sprawie, jest złem. K.K. Baczyński „Pokolenie" z 1941 (Do palców przymarzty struny...) -Woj¬na przyniosła upadek wartości moral¬nych i skazała na obcowanie z okrucień¬stwem i śmiercią. Patrz: pokolenie stra¬cone. K.K. Baczyński „Pokolenie" z 1943 (Wiatr drzewa spienia. Ziemia dojrza-la...) - Wojna skazała pokolenie Ba-czyńskiego na przedwczesną dojrzałość, poznanie śmierci. Patrz: pokolenie stra¬cone. Cz. Miłosz „Świat" (Poema naiwne)" - Miłosz kreuje świat, który rządzi się trzema cnotami ewangelicznymi; świat, w którym ojciec czuwa nad wszystkim i daje poczucie bezpieczeństwa; świat bez wojny. Ale ten brak wojny sprawia, że jest ona jakby wyraźniej obecna w nieobecności. J. Andrzej e wski „Popiół i diament" - Wojna się kończy, lecz pozostawia trwałe ślady w ludzkiej psychice. Szcze¬gólnie wyraźnie widać to w przypadku najmłodszego pokolenia, które jest „za¬rażone śmiercią" - chłopcy żałują, że ominęła ich walka i próbują niebez-piecznie na serio „bawić się w wojnę". Patrz: pokolenie stracone. E.M. Remarąue „Cienie w raju" - Ak¬cja powieści rozgrywa się w Stanach Zjednoczonych, gdy te nie przystąpiły jeszcze do wojny. Podczas gdy w Euro¬pie giną miliony ludzi, a Niemcy dopu¬szczają się coraz to nowych bestialskich czynów, Nowy Jork tętni życiem, bawi stąpieniu do wojny. Wszystko to obser¬wuje Robert Ross, uciekinier z Niemiec, jeden z tytułowych cieni w raju. T. Różewicz „Ocalony" -Wojna znisz¬czyła ludzką psychikę i świat dawnych wartości, zarówno etycznych, jak i es-tetycznych. Patrz: pokolenie stracone. T. Różewicz „Kartoteka" - 1) Do¬świadczenie wojny sprawiło, że Bohater przyjmuje wobec świata całkowicie bie-rną postawę. 2) Nawet ci, którzy wojnę przeżyli, nie potrafią o niej mówić. Bohater opowiada zmarłemu przed woj¬ną przyjacielowi jej przebieg w kilku slo¬ganowych zdaniach. 3) Wojna sprawiła, że zarówno życie Bohatera, jak i świat, stały się rozsypaną i ponownie ułożoną w przypadkowy sposób kartoteką. G. Orwell „Rok 1984" -Trzy mocarst¬wa, pomiędzy które podzielony jest świat Orwella, pozostają w stanie nie¬ustannej wojny i ciągle zmieniających się sojuszy - coraz to dwa inne łączą się przeciw trzeciemu. Pociąga to za sobą konieczność zmiany historii. W sojuszu z obecnym partnerem i konflikcie z obe¬cnym wrogiem pozostawało się od za¬wsze. J. Iwaszkiewicz „Sława i chwała" -1) I wojna światowa zmieniła geografię polityczną świata. Wraz z rewolucją bolszewicką pozbawiła bohaterów ich majątków na Ukrainie. 2) II wojna świa¬towa zmiotła z powierzchni ziemi świat ziemiańskich dworów. Bohaterowie po¬wieści po wojnie muszą odnaleźć się w zupełnie nowej rzeczywistości. T. Konwicki „Rojsty" - Wojna demo¬ralizuje i „zaraża śmiercią". Konwicki ukazuje odmitologizowany i zdeheroi-zowany obraz walk partyzanckich na Litwie, nie unikając naturalistycznych opisów „leśnej" rzeczywistości. T. Konwicki „Sennik współczesny" - We wspomnieniach bohatera - nar¬ratora nieustannie powraca wojna i par¬tyzantka. Bez rozkazu i wbrew intenc¬jom dowództwa dokonał udanego zama¬chu na niemiecki pociąg, za co zostaje zdegradowany. Jako zwykły żołnierz musi się zrehabilitować i wykonać wy¬rok na rzekomym donosicielu. Nie bę¬dąc przekonany o jego winie, strzela tak, by nie trafić. M. Wańkowicz „Szkice spod Monte Cassino" - Jako uczestnik bitwy pod Monte Cassino, Wańkowicz daje plas-tyczny i szczegółowy opis zdobywania wzgórza, akcentując nie tylko bohaterst¬wo polskich żołnierzy, ale również ich umiejętności wojskowe. J. Jones „Stąd do wieczności" - Histo¬ria grupki żołnierzy z garnizonu na Pearl Harbor, którzy są świadkami ataku ja-pońskiego, przekształca się w oskar¬żenie wojny i skostniałych stosunków panujących w amerykańskiej armii. J. Clavell „Król szczurów" - Japoński obóz dla jeńców wojennych okazuje się społecznością rządzącą się własnymi prawami, ale jednocześnie w absurdalny sposób powtarzającą stosunki panujące w amerykańskiej armii. K. Yonnegut „Rzeźnia numer pięć" - We wspomnieniach bohatera powra¬cają obrazy ostatniego etapu wojny i na¬lotów dywanowych na Drezno. Yon¬negut ukazuje całe absurdalne okrucień¬stwo wojny, komentując tragiczne wy¬darzenia lakonicznym i ironicznym tek¬stem: Zdarza się. J. Heller „Paragraf 22" - Historia Yossariana i jego wojennych przygód ukazuje groteskowość i jednocześnie grozę wojny. J. Przymanowski „Czterej pancerni i pies" - Przymanowski ukazuje wojnę jako ciąg niezwykłych przygód, które przeżywają jego bohaterowie. Polak Ja¬nek, Ślązak Gustlik, Gruzin Grigorij i ich dowódca Olgierd, potomek zesłań¬ców polskich, razem z psem Szarikiem - dzielna załoga czołgu „Rudy" 102 - walczą u boku niezwyciężonej armii radzieckiej, „wyzwalając" ziemie pol¬skie spod okupacji niemieckiej. Cała groza wojny i okrucieństwo w powieści Przymanowskiego uległy zatarciu przez przyjęcie konwencji „czołgu i karabi¬nu". Wyraźny jest też cel propagandowy - ukazanie polsko-radzieckiego „brater¬stwa broni". Patrz też: żołnierz. H. Wouk „Wichry wojny", „Wojna i pamięć" - 1) Pisarz ukazuje wojenne koleje losu amerykańskiej rodziny Hen-rych i żydowskiej rodziny Jastrowów oraz ludzi z nimi związanych. Wojna widziana jest nie tylko jako wydarzenie historyczne, ale także jako fakt z życia osobistego bohaterów, całkowicie ni¬szczących ich własny, prywatny świat. 2) Z historycznego punktu widzenia powieść jest czysto subiektywnym opi¬sem wojny. Dla Wouka faktem, który zadecydował o wygranej aliantów, był udział Amerykanów (rządzonych przez najgenialniejszego z prezydentów) w wojnie. M. Ondaatje „Angielski pacjent" - II wojna światowa była dla mieszkańców willi San Girolamo końcem starego i do¬brego świata. Hanie odebrała ojca i na-rzeczonego, z Caravaggia uczyniła kale¬kę, a „Łososia" zmusiła do wyjazdu z ukochanych Indii. Jedynym, który nie dostrzegł jej okrucieństwa, był Almasy, jednak to właśnie jego kosztowała ona życie. * „Nigdy nie było dobrej wojny i złego pokoju". (B. Franklin) * „Wojna - to życie, które nie może istnieć bez śmierci". (E. Zola) * „Wojna nigdy nie kończy się dla tych, co walczyli". (C. Malaparte) * , Język ma ogromne znaczenie nie tylko dla pisarzy, ale dla całych narodów i państw. Wojny są w pewnym wzglę¬dzie błędami składni". (C. Malaparte) * „Wojna nie zjada trupów, połyka tylko żywych żołnierzy". (C. Malaparte) * „Wojna to jest zabijanie ciągle tego samego człowieka, aż się okaże, że tym człowiekiem jestem ja sam". (E. 0'Neill) * Si vis pacem, para bellum (chcesz pokoju, gotuj się do wojny), (sentencja łacińska) * „Silent leges inter arma" (w czasie wojny milczą prawa) (Cyceron) * Inter arma silent Musae (w czasie wojny milczą Muzy) (sentencja łacińska) * „Wojna jest to wydarzenie, w czasie którego zabijają się ludzie zupełnie się nie znający i to ku chwale i pożytkowi ludzi, którzy się znają, ale się nie zabijają". (P. Yalery) * „Nigdy w dziedzinie ludzkich konfliktów tak wielu nie zawdzięczało tak wiele tak nielicznym". (W. Churchill o II wojnie światowej) * „Wojna nie kończy się, ona odpoczy¬wa". (U. Kozioł)

Motyw wojny w literaturze

Materiały

Treny Kochanowskiego wyrazem jego przeżyć i filozofii \"Treny\" wydane po raz pierwszy w 1580 roku nie miały tytułów poza trenem XIX, który nosi tytuł \"Sen\". Przyczyną napisania \"Trenów\" była śmierć najmłodszej córki Kochanowskiego, Urszulki, dziecka bardzo uzdolnionego, niejednokrotnie nazywanego przez ojca słowiańską Safoną. Jej śmierć przyszła nagle, niespodziewanie w 1579 roku. \"Treny\" pr...

Rozwój geografii, rozmieszczenie ludności Kierunki rozwoju geografii: - regionalny – wydzielenie jednostek terytorialnych o jednorodnym charakterze i zwartych przestrzennie, - ekologiczny – badanie wzajemnego oddziaływania środowiska przyrodniczego i społeczeństwa, - przestrzenny – przestrzenne struktury i procesy oraz ich współzależności. Geografia – nau...

Najważniejsze wydarzenia historyczne XX-lecia międzywojennego Najważniejsze wydarzenia historyczne, przemiany społeczne i gospodarcze rok wydarzenia historyczne przemiany społ. i gosp. 11 XI - odzyskanie niepodległości ¨zniesienie cenzury wojennej ¨likwidacja granic zaborczych 1918 listopad - J.Piłsudski + J.Moraczewski podpisują dekret stwierdzający, że Polska to republika, że do zwołania Sej...

Strategia konserwatywna, agresywna, umiarkowana - wyjaśnienie STRATEGIA KONSERWATYWNA (podejście skrajne) - polega na utrzymywaniu stosunkowo wysokich stanów gotówki, zapasów, na stosowaniu liberalnej polityki kredytowania odbiorców (wysokie należności). Jej cechą jest stosunkowo niskie wykorzystanie zobowiązań krótkoterminowych do finansowania majątku obrotowego. Strategia ta sprzyja z reguły maksymaliz...

Motyw odpowiedzialności w "Ludziach bezdomnych" i "Lordzie Jimie" MOTYW ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA INNYCH I WIERNOŚCI SAMEMU SOBIE W POWIEŚCIACH \"Ludzie Bezdomni\" I \"Lord Jim\" \"Ludzie bezdomni\" - w utworze tym dr. Judym jako lekarz, który pochodzi z nizin społecznych, stara się wykorzystać swoje wykształcenie i pozycję, by poprawić warunki życiowe ludziom podobnym do tych jakich znał w młodości. Mimo iż wy...

Przykłady poezji awangardy Julian Przyboś \"Dachy\" to typowy przykład wiersza realizującego główne założenia poetyckie awangardy krakowskiej. Jednym z najważniejszych punktów tego programu był postulat \"3 x M\": miasto, masa, maszyna jako głównych tematów w poezji. W \"Dachach\" na plan pierwszy zdecydowanie wysuwa się pierwszy element tego hasła. Nietrudno zorientow...

Analiza i interpretacja wierszy Juliana Tuwima i Leopolda Staffa Analiza i interpretacja dowolnego wiersza Juliana Tuwima lub Leopolda Staffa. NAUKA Nauczyli mnie mnóstwa mądrości, Logarytmów, wzorów i formułek, Z kwadracików, trójkącików i kółek Nauczali mnie nieskończoności. Rozprawiali o „cudach przyrody”, Oglądałem różne tajemnice: W jednym szkiełku „życie w kropli wody&...

Mentalność kobiet w utworach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej TEMAT: Psychika kobiety w miniaturach poetyckich M. Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Jasnorzewska pochodziła ze słynnej rodziny Kossaków. Juliusz Kossak - dziadek Marii, malarz, batalista np.: „Wyjazd Jana III do Wiedniej”, „Odsiecz Smoleńska”, ilustracje do pamiętników Paska i Trylogii. Wojciech Kossak - ojciec Marii, ...