Motyw wesela w literaturze



Wesele/gody Wesele - Uroczystość odbywająca się z okazji zaślubin; tradycyjne wesele połączone jest z szeregiem obrzędów, np.: jedzenie kołacza weselnego, ocze-piny; niekiedy wesele trwa trzy dni i trzy noce, a nawet cały tydzień. Gody - staropolska nazwa wesela lub nazwa dni od Bożego Narodzenia po dzień Trzech Króli. Biblia (ST) - Psalm 45 (Weselna pieśń dla pomazańca bożego) - Opisane w psalmie zaślubiny Oblubieńca i Ob-lubienicy mają znaczenie symboliczne: zaślubiny Chrystusa (Oblubieńca) z Ko¬ściołem (Oblubienicą). Oblubieniec po¬kazany został jako najpiękniejszy z sy¬nów ludzkich, zaś Oblubienica to królo¬wa w zlocie z Ofiru. Przedstawiona tu uroczystość stylizowana jest na dawne obrzędy weselne w kulturze judajskiej. Biblia (NT) - 1) Według św. Jana pierwszym cudem dokonanym przez Je¬zusa była przemiana wody w wino na weselu w Kanie Galilejskiej. Ewangelis¬ta nie podaje, czyje to były gody, wiado¬mo tylko, że został na nie zaproszony Chrystus wraz z matką. Opis wesela nie jest ważny ze względu na samo wyda¬rzenie, ale dzięki faktowi dokonania się tam cudu, który miał uwiarygodnić bos¬kie posłannictwo Jezusa. 2) Przypo¬wieść o uczcie królewskiej - Tekst biblijny opowiada o uczcie weselnej królewskiego syna, na którą zostali za¬proszeni bogaci (symb. wyżsi urzęd¬nicy), którzy wymówili się od udziału w niej. Król polecił więc sługom (symb. prorokom), by zaprosili biednych, dob¬rych i złych (symb. wszyscy ludzie). Gdy przybywają, tylko jeden z nich nie jest odziany w szaty godowe (symb. człowiek, który nie docenia łaski Boga), dlatego też król (symb. Bóg) wypędza go. Przypowieść ta jest alegorią uczty mesjańskiej. Patrz: uczta - wieczerza - przyjęcie (Ks. Izajasza). Mitologia - Mit trojański rozpoczyna opis wesela Peleusa i Tetydy, na którym miał miejsce słynny sąd Parysa. Parys, podjudzony przez boginię niezgody, Eris, miał osądzić, która z trzech bogiń (Afrodyta, Atena, Hera) jest najpięk¬niejsza. Nagrodą było złote jabłko z na¬pisem: Dla najpiękniejszej. Spór ten i jego rozstrzygnięcie (wygrała Afrody¬ta obiecująca Parysowi najpiękniejszą kobietę świata) był zaczątkiem wojny trojańskiej. Homer „Iliada" - Na tarczy Achillesa wyrył Hefajstos obraz orszaku wesel¬nego (symbol jednego z dwóch przed-stawionych miast), który odprowadza nowożeńców do domu, śpiewając pieśń weselną. W. Szekspir „Sen nocy letniej" - Mo¬mentem wieńczącym akcję, a zarazem wydarzeniem, do którego przygotowują się wszyscy bohaterowie, jest wesele Hippolity i Tezeusza. Scena wesela (je¬dyny realistyczny fragment komedii) stała się słynna ze względu na komiczne przedstawienie przygotowane przez rze¬mieślników ateńskich. W. Szekspir „Hamlet" - Wesele Gert¬rudy i Klaudiusza, urządzone przed¬wcześnie (zaledwie w dwa miesiące od śmierci poprzedniego króla), zbyt hucz¬ne (krzyki słychać nawet na murach Elsynoru), jest szczególnie smutne dla Hamleta, który wciąż pamięta o zmar¬łym ojcu. W czasie tej uroczystości na blankach ukazuje się duch Hamleta-oj-ca, który nakazuje synowi pomścić swą śmierć. Beaumarchais „Wesele Figara" - Ty¬tułowe wesele to wydarzenie kończące sztukę Beaumarchais'go, która opowia¬da o zabiegach Figara i jego ukochanej, Zuzanny, mających uniemożliwić hra¬biemu Almavivie skorzystanie z przy¬wileju pierwszej nocy. Intryga kończy się pomyślnie: weselem Figara z nie¬tkniętą Zuzanną. Król Ludwik XVI uznał jednak sztukę za niemoralną i za¬kazał jej wystawiania. Później została ona wykorzystana jako libretto do opery W.A. Mozarta pod tym samym tytułem. A. Mickiewicz „Dziady" cz. IV - We¬sele Maryli jest momentem przełomo¬wym w życiu'Gustawa. Choć nie został na nie zaproszony, stoi pod oknami weselnego domu i wsłuchuje się w od¬głosy zabawy. Podczas gdy biesiadnicy bawią się, on przeżywa chwile najwięk¬szej rozpaczy. Po toaście za zdrowie pary młodej pada zemdlony (Jak trup samotny, obok weselnego tłumu, Leża¬łem na zroszonej gorzkim płaczem da¬rni...). Jedynym wybawieniem dla Gus¬tawa jest samobójstwo, które popełnia w poranek po weselu. Patrz: samobój¬stwo. Z. Krasiński „Nie-Boska komedia" - Początkiem tragedii małżeńskiej jest w dramacie wesele Marii i Męża (hra¬biego Henryka). Rozmowa Pana Młode¬go i Panny Młodej obrazuje konflikt, który w konsekwencji doprowadzi do rozpadu małżeństwa. On postrzega świat i ludzi jak poeta (Jakżeś mi piękna w osłabieniu swoim - w nieludzie kwiaty i perły na włosach twoich — płoniesz ze wstydu i znużenia - o wiecznie, wiecznie będziesz pieśnią moją.), ona mówi bana¬ły o powinnościach żony (Będę wierną żoną tobie, jako matka mówiła, jako serce mówi.). Przekonany o swej miłości do żony i pewien swego szczęścia, hrabia Henryk nie wie, że to on sam będzie przyczyną rozpadu rodziny. A. Dumas „Królowa Margot" - Wese¬le Małgorzaty de Yalois i Henryka Na-warskiego posłużyło Katarzynie Medy-cejskiej (matce panny młodej) za pre¬tekst do sprowadzenia hugonotów do Paryża. Niedługo potem odbędą się iście krwawe gody (noc św. Bartłomieja), kiedy to w samym Paryżu zginie ok. 8 tysięcy hugonotów. W.S. Reymont „Chłopi" - Obraz wese¬la Macieja Boryny i Jagny utrzymany jest w konwencji impresjonistycznej (oddziaływanie na zmysł wzroku i słu¬chu poprzez dokładny opis obrzędów, strojów weselników, a także muzyki i gwaru). Uroczystość trwała kilka dni i nocy i zostali na nią zaproszeni tylko najznamienitsi mieszkańcy Lipiec. Wskazuje to na wysoką pozycję społe¬czną państwa młodych. Jednocześnie z opisem wesela prowadzony jest opis śmierci Kuby (naturalistyczny); tak jak¬by początek nowego życia splatał się z końcem starego. S. Wyspiański „Wesele" - Kanwą dla fabuły utworu było autentyczne wesele Lucjana Rydla z Jadwigą Mikołajczy-kówną, które odbyło się w Bronowi-cach, w listopadzie 1900 roku. Gos¬podarzem był Władysław Tetmajer, ożeniony ze starszą siostrą panny mło¬dej. Niemal wszystkie postacie wystę¬pujące w „Weselu" miały swoje rzeczy¬wiste pierwowzory. Akt I to opis uro¬czystości weselnych, a także satyra na ówczesne społeczeństwo polskie (zjawi¬sko chłopomanii, dezintegracja społecz¬na). Goście symbolizują wszystkich Po¬laków, natomiast dworek - Polskę. W czasie wesela ukazują się duchy postaci historycznych (tzw. osoby dra¬matu, akt II), których celem jest poderwanie biesiadników do powstania, przypomnienie o przeszłości Polski. Po¬wstanie nie dochodzi jednak do skutku (patrz: Polska i Polacy). Opis wesela zbudowany jest w konwencji impres¬jonistycznej. Rozbudowane didaskalia nie tylko dają wskazówki dotyczące scenografii, lecz także budują nastrój dramatu (operowanie kolorami, dźwię¬kami), Wyspiański sięgnął także do kon¬cepcji jasełek: występujące w sztuce postacie jakby przesuwają się przed oczyma widza (czytelnika). Patrz: teatr mundi. S. Undset „Krystyna, córka Lavran- sa" - Wesele Krystyny i Erlenda to zakończenie walki o uznanie ich miło¬ści. Undset buduje epicki obraz średnio-wiecznych godów, które trwają tydzień. Uczestniczy w nich kilkaset osób po¬chodzących ze znamienitych rodów nor¬weskich: centralną postacią jest panna młoda, która idzie do ślubu w koronie Gjeslingów (rodu swej matki), a zdej¬muje ją dopiero w momencie pokładzin (odprowadzenie do łożnicy). Opisany został także moment oczepin, który po¬twierdza jej przynależność do męża i wejście w grono dojrzałych kobiet. Jednocześnie autorka dokładnie opisuje zachowanie gości, potrawy weselne, jak i przygotowania do nocy poślubnej. S. Mrozek „Tango" - W scenografii dramatu pełno jest rekwizytów wesel¬nych (np.: welon, garnitur pana młode-go). Wszystko wskazuje na to, że zakoń¬czeniem będzie ślub Ali i Artura. Do ślubu i do wesela jednak nie dochodzi. Ala zdradza narzeczonego z Edkiem; Artur zostaje zabity. Zamiast opisu we¬sela pojawia się obraz Edka tańczącego tango z Eugeniuszem. S. Mrozek „Wesele w Atomicach" - Opowiadanie przedstawiające obraz wesela w epoce atomowej, gdzie dawne, tradycyjne rekwizyty zostały zastąpione nowymi. Pan młody to już nie bogaty chłop, ale właściciel dwóch reaktorów, goście ubrani są w ludowe termostaty, a druhny robią pannie młodej elektrolizę i wprowadzają ją do komory ciśnień. Uroczystość kończy eksplozja atomo¬wa, po której rzeczywistość zmienia się nie do poznania (np. na środku izby weselnej wyrastają ogromne paprocie, gościom wyrastają chitynowe pance¬rze). Dodatkowy komizm osiąga Mro¬zek poprzez zastosowanie gwary ludo¬wej dla opisania nowego, ucywilizowa¬nego świata. * Jeden dzień wesela, całe życie biedy, (przysłowie) * Do wesela się zagoi, (powiedzenie) * „Trza być w butach na weselu". (S. Wyspiański) * „Znowu czyjaś kapitulacja - grają marsza weselnego". (J. Roś)

Motyw wesela w literaturze

Materiały

Wizerunek i rola inteligencji w literaturze Wizerunek, rola inteligencji w literaturze Wielu poetów i pisarzy polskich obok dokonywania sądu nad własna ojczyzną, w swoich utworach przedstawiali rożne warstwy społeczne mające bezpośredni lub pośredni wpływ na losy państwa. Dokonywali oni analizy wpływu tych warstw na przyszłość kraju oraz ukazywali zależności między nimi. Niezależnie od...

Jaki był wrzesień 1939 r dla Polski Obraz września w poezji Utwór f. informacyjna f. propagandowa Antoni Słonimski „Alarm\" „głos syren\", „ruiny\", „płyną zburzone kościoły\", „ogrody zamienione w cmentarze\" - obraz wojennych zniszczeń, zagłady Warszawy ostrzeżenie skierowane do całej Europy Julian Przyboś „Póki my żyjemy\" „huk a...

Wszystkie metody zarządzania METODY ZARZĄDZANIA. Metoda zarządzania – wskazują lub umożliwiają osiągnięcie pożądanego celu ( wyniku ) . Zapewnia ona wewnętrzną , czasową i logiczną regulację przebiegu pracy . Metoda zarządzania powinna być konstruowana zgodnie z praktyką , a techniki zarządzania są instrumentami do rozwiozywania konkretnych problemów zarządzani...

Definicja rodziny, podział Rodzina Grupa prywatna. Typowa rodzina to grupa mała, przejściowa. Mogą wystąpić więzi: - małżeńskie - rodzicielskie - pokrewieństwa - powinowactwa (małżeństwa krewnych) - adopcji Małżeństwa mogą występować w formie monogamicznej lub poligamicznej (poligamia to jeden mężczyzna i wiele kobiet, a poliandria to jedna kobieta i wielu mężcz...

Cechy prozy Sienkiewicza \"Ludzie Sienkiewicza byli aż tak prawdziwi, tak żywi, tak pełni nie tylko cnót polskich, ale i szczeropolskich wad, że działali na najgłębsze, choć proste, uczucia, na zmysł humoru na instynkt życia.\" J. Lechoń - wartka akcja; - wyraźnie scharakteryzowani bohaterowie; - doza humoru; - sprawy dotyczą całego narodu (zespolenie fikcji...

Transakcja - wyjaśnienie pojęcia Pojęcie transakcja bywa w praktyce gospodarczej bardzo różnie rozumiane. Najczęściej termin ten używany jest zamiennie z terminami: umowa, kontrakt, efekt negocjacji itp. Transakcja w handlu zagranicznym to działania, które zmierzają do zawarcia kontraktu (umowy kupna – sprzedaży) i jego realizacji. Transakcja obejmuje wiele umów: - kon...

Biblia - uniwersalne treści MIŁOŚĆ - Bóg kocha każdego człowieka, - Oddając syna na śmierć za ludzi grzesznych, - Należy kochać, miłować nieprzyjaciół. MIŁOSIERDZIE (ściśle wiąże się z miłością) Należy dawać jałmużnę, lecz nie należy się tym przechwalać. - Świadomość, że Bóg nas kocha jest podstawą wiary, - Przypowieść o Samarytaninie, - Chrystus cierpiał...

Źródla i sens buntu bohaterów literackich oraz ocena ich postaw \"Aby istnieć, człowiek musi się buntować\" Albert Kamień. Źródła i sens buntu wybranych bohaterów literackich oraz ocena ich postaw. Bunt jest wpisany w naturę człowieka. Dorastając buntujemy się przeciw zastanej rzeczywistości, chcemy ją zmieniać i to jest źródłem postępu. W historii ludzkości swój ślad pozostawiło wielu buntowników...