Motyw teatru świata w literaturze



Teatr mundi (teatr świata) Teatr mundi (teatr świata) - Koncep¬cja przypisywana Platonowi zakłada, że świat został stworzony przez istotę wyż-szą (Demiurgosa), która jest jednocześ¬nie reżyserem dziejących się na nim wydarzeń. Ludzie przypominają akto-rów, a czasem nawet marionetki, od¬grywające z góry wyznaczoną im rolę. Szerzej rozumiana, koncepcja ta zakła¬da, iż los człowieka nie zależy od niego samego, ale od Boga (bogów) czy fatum, a nierzadko jego życie to rozgrywka między siłami dobra i zła. W XX wieku coraz częściej znika z teatru świata Bóg czy fatum, zostaje jednak przekonanie, że każdy rodzi się z wyznaczoną sobie rolą i niewiele może zmienić w scena¬riuszu życia. Biblia (ST) - Nieszczęścia Hioba i jego niezawinione cierpienie są wynikiem „zakładu" między Bogiem i Szatanem, którzy zdecydowali się wystawić spra¬wiedliwego na próbę. Hiob nie zacho¬wuje się jednak jak pionek w grze między tymi dwiema siłami; do końca broni swej godności i pragnie, by Bóg wyjaśnił mu, dlaczego tak boleśnie go doświadcza. Patrz: cierpienie. Mitologia - 1) Fatum - w mitologii rzymskiej bóstwo przeznaczenia, nie¬odwołalnej konieczności, które decydo¬wało o losie ludzi. 2) Losy rodu Lab-dakidów były z góry zaplanowane przez bogów. Spełniła się przepowiednia Py-tii, a bogowie sprawili, że dzieci z kazi¬rodczego związku Jokasty i Edypa utra¬ciły tron w Tebach, miastu groził upa¬dek, a Labdakidowie przestali istnieć. Homer „Iliada" - O przebiegu wojny trojańskiej decydują nie tylko bohatero¬wie, ale także bogowie, którzy wspierają bądź to Greków (Atena), bądź Trojan (np. Afrodyta, Ares). Pomimo nakazu Zeusa, by nie mieszać się do wojny, nadal wpływają na przebieg walk, pro¬wadząc do zwycięstwa Greków. Platon „Prawa" - W jednym z frag¬mentów utworu filozof twierdzi, że lu¬dzie przypominają marionetki, a życie ich ma niewiele wspólnego z tym, co oni sami nazywają prawdą. Zakłada więc istnienie istoty, która pociągałaby za sznurki tych marionetek. Dante Alighieri „Boska Komedia" - Dzieło uznawane za syntezę średnio¬wiecza miało służyć zbłąkanej ludzko¬ści. Świat gra komedię, grają ją ludzie, nie zdając sobie sprawy z konsekwencji swych czynów. Tylko pozornie decydu¬ją oni o swoich losach, bowiem reżyse¬rem tego przedstawienia i sędzią ostate¬cznym jest Bóg, który karze grzeszników niezależnie od ich pochodzenia społecznego czy sprawowanego urzędu (w Piekle znajduje się siedmiu papieży). Erazm z Rotterdamu „Pochwała głu¬poty" - Autor stwierdza, że świat przy¬pomina deski teatru, na którym każdemu przyszło odegrać jakąś rolę. Zauważa jednak, iż rola ta nie jest stała i nie¬zmienna, bowiem ten, kto niedawno w purpurze gral króla, teraz odgrywa służkę odzianego w gałgany. Na domiar złego to nie człowiek, ale jakiś tajem-niczy „reżyser" decyduje o tym, kiedy aktor ma zejść ze sceny. J. Kochanowski „Człowiek boże ig¬rzysko" - Człowiek przedstawiony zo¬stał jako istota uzurpująca sobie prawo do wszechwiedzy i wszechwładzy, pod¬czas gdy w rzeczywistości światem rzą¬dzi Bóg śmiejący się z pychy człowieka (Deus ridens). J. Kochanowski „O żywocie ludzkim" (Fraszki to wszytko...) - Połączenie kon¬cepcji teatru świata z motywami vanitas (patrz: przemijanie). Życie ludzkie schodzi na trosce o sprawy doczesne, które przeminą, a człowiek przypomina marionetkę, którą po skończonym przedstawieniu (życiu) śmiejący się Bóg wsadzi do worka z innymi lalkami. J. Kochanowski „O żywocie ludzkim" (Wieczna Myśli..) - Życie ludzkie to tragifarsa czy mięsopust (widowisko kar¬nawałowe), w których ludzie walczą o to, by odegrać co znaczniejszą rolę. Bóg (Wieczna Myśl) obserwuje to, śmiejąc się z człowieka. Tak samo Ko¬chanowski, wyznawca filozofii stoic¬kiej, dystansuje się od spraw tego świa¬ta, stawiając się niejako obok Boga. J. Kochanowski Pieśń IX, Ks. H - Pod¬miot liryczny poucza adresata pieśni, by nie porzucał nadzieje i nie popadał w skrajności. Los ludzki jest bowiem niezależny od nas samych, a kieruje nim zmienna Fortuna (... bo z nas Fortuna w żywe oczy szydzi, to da, to weźmie, jako się jej widzi"). Patrz: nadzieja. J. Kochanowski „Treny" - Światem cierpienia i bólu, gdzie ojcowie chowają własne dzieci, nie może rządzić dobry Bóg. Kochanowski rozważa ten prob¬lem w Trenie XI, gdzie mówi: Tajem¬niczy wróg jakiś miesza ludzkie rzeczy, nie mając ani dobrych, ani złych na pieczy"- Tak więc reżyserem świata może być także ciemna i zła siła; może los-fatum, a może sam Szatan. Patrz: cierpienie, córka. W. Szekspir „Sen nocy letniej" - patrz: sen, zjawy - upiory - wampiry. W. Szekspir: Sonet XXIII - Człowiek często przypomina aktora, który ma kłopoty z opanowaniem swej roli i nie zna scenariusza odgrywanej przez siebie sztuki, często też zapomina słów do swojej roli. (por. B.L. Pasternak „Ham¬let"). W. Szekspir „Hamlet" - Odegrana na dworze Klaudiusza sztuka („Zabójstwo Gonzagi") to tylko powtórzenie tragedii, jaka wydarzyła się wcześniej, kiedy to brat zabił brata. Umieszczenie przez Szekspira teatru w teatrze wskazuje, jak niewielka jest różnica między życiem a sztuką (w końcu Klaudiusz opuszcza przedstawienie po scenie zabójstwa). W ten sposób dramaturg ze Stratfordu wykazał po raz kolejny słuszność dewi¬zy, jaką zawiesił nad deskami sceny Teatru Globe: Totus mundus agit hist-rionem („Cały świat gra komedię" - Pet-roniusz). W. Szekspir „Makbet" -1) Losy Mak¬beta uformowały wiedźmy (narzędzia zła), to one zadecydowały (wraz z Heka-te) o jego początkowym powodzeniu i późniejszej klęsce. 2) Świat przed¬stawiony w tragedii daleki jest od rene¬sansowej harmonii i przypomina raczej teatralny spektakl, w którym człowiek jest zaledwie nędznym aktorem zmuszo¬nym w pewnym momencie (od niego niezależnym) zejść ze sceny. Tak właś¬nie będzie z głównym bohaterem trage¬dii, który utrzymał władzę zaledwie kilka lat, a potem został odsunięty od tworzenia historii (...w nicość przepa¬da). J.W. Goethe „Faust" - w Prologu w Niebie (nawiązanie do Ks. Hioba) Bóg zakłada się z Mefistofelem o to, czy diabłu uda się doprowadzić do upadku duszę Fausta, uczonego starca. Nowe życie, jakie wyreżyseruje dla Fausta Mefistofeles, będzie prowadziło go do nieuchronnego upadku, ale też da mu wiedzę i szczęście, jakich dotąd nie znał. Postawa uczonego nieustannie dążące¬go do poznania nowych dziedzin świata nie zostanie jednak potępiona, a po jego śmierci, gdy Piekło chce pochwycić jego duszę, chór aniołów ratuje ją i unosi do nieba, śpiewając: Kto wiecznie dążąc się trudzi, tego możemy wybawić. A. Mickiewicz „Dziady" cz. III - W Prologu duchy dobre oddają duszę więźnia (Konrada) we władanie mocy zła, by tym samym wystawić go na próbę. Kiedy Konrad, przekonany o swej niezależności, wygłasza Wielką Improwizację, znajduje się pod włada¬niem sił szatańskich. Nie opuszczają go jednak duchy dobre (por. tekst). Jak w średniowiecznym moralitecie toczy się walka o duszę bohatera, zakończona sceną egzorcyzmów i przemianą Kon¬rada w nowego człowieka - pielgrzyma. J. Słowacki „Kordian" - Koncepcja historiozoficzna w dramacie wskazuje na to, że historią rządzi nie tylko Bóg (obserwujący ziemię z wysokości), ale przede wszystkim Szatan (stojący bliżej ludzi, a nawet wśród ludzi). I tak „Przy-gotowanie" tłumaczy klęskę powstania listopadowego, którego przywódcy zo¬stali wyłonieni z platynowego kotła historii przez moce szatańskie. J. Słowacki „Balladyna" - patrz: zjawy - upiory - wampiry. Z, Krasiński „Nie-Boska komedia" - Zgodnie z istotą prowidencjalizmu czło¬wiekowi została dana tylko wolność cząstkowa i racja cząstkowa. Pankracy i hrabia Henryk odgrywają swe role do końca, ale nie oni kończą dramat. Racja całościowa należy do Chrystusa, który interweniuje w scenie ostatniej, zmie¬niając „Nie-Boską komedię" (czyli lu¬dzką) w komedię Boską. Patrz: rewolu¬cja, apokalipsa. H. Balzac „Komedia ludzka" - Tytuł jest świadomym nawiązaniem do „Bos¬kiej Komedii" Dantego, tyle że u Bal-zaca to człowiek tworzy od początku do końca tragifarsę świata. Wyznaczone role nie od razu zostały rozdane, niekie-dy trzeba je samemu wywalczyć (Ras-tignac). Jedno jest pewne: światem tym rządzi pieniądz, siła napędowa ludzkich działań. Patrz: miasto („Ojciec Goriot"), pieniądze („Ojciec Goriot", „Eugenia Grandet"). C.K. Norwid „Marionetki" - Świat, według Norwida, przypomina niedosko¬nałą scenę, gdzie repertuar nie zmienia się od wieków, a teatr życiem płacony. Marionetki to ludzie, którzy do końca weszli w wyznaczone im role i przyjęli konwencje społeczne. Od takiej życio¬wej postawy dystansuje się z ironią podmiot liryczny. B. Prus „Lalka" - Przedstawiony przez Prusa świat przypomina scenę nakręcania lalek przez starego subiekta. Lalki bezmyślnie kręcą się na karuzeli obraca¬nej mechanizmami niezależnymi od nich, a Rzecki zastanawia się, dokąd tak pędzą te figurki, dlaczego się narażają, skoro ich los jest z góry przesądzony: pewnego dnia mechanizm zepsuje się i znajdą się one w szafie. S. Wyspiański „Wesele" - Zastosowa¬na w dramacie konwencja jasełek (akt I), jak i słowa Księdza: sami swoi, polska szopa, wskazują na podobieństwo Pola¬ków do postaci jasełkowych. Istotnie, bohaterowie podobni są do figurek z szopki - przerysowanych i komicz¬nych, przesuwających się przed oczami widza. Patrz: Polska/Polacy. F. Kafka „Proces" - Świat przedsta¬wiony powieści przypomina złowiesz¬czą sztukę o nie znanym człowiekowi scenariuszu. Gdzieś nad tym światem czuwa jakiś reżyser (tajemny Sąd czy Bóg?), który przesądził już o losie Józe¬fa K. Społeczność oskarżonych i oskar¬żających (np. panowie, którzy przyszli po Józefa K.) przypomina teatr marione¬tek bezwolnie wykonujących wydane im polecenia. Próba przeciwstawienia się takiemu porządkowi zakończy się fiaskiem. Patrz: sąd/proces, śmierć (bo¬haterów literackich). S.I. Witkiewicz „Szewcy" - Bohatero-wie dramatu to postacie rodem z farsy, a jednak przyszło im odegrać doniosłą rolę dziejową. Świat historii, nieustan¬nych przewrotów politycznych i kolej¬nych władców byłby komiczny, gdyby nie odnosił się bezpośrednio do rzeczy-wistości. Wszystkie postacie (karykatu¬ralne i groteskowe), jak i ich poczyna¬nia, wieszczą przyszły świat upadku wszelkich wartości. B.L. Pasternak „Hamlet" - Wiersz nawiązuje do Sonetu XXIII Szekspira, a jego bohaterem jest aktor (zapewne człowiek w teatrze świata), który, stre¬mowany, czeka na swoje wyjście na scenę. Ostatnie słowa utworu: Przeżyć Życie - to nie pole przebyć wskazują, iż rola, jaką przyjdzie odegrać aktorowi, nie jest łatwa i wymaga zaangażowania. K. Brandys „Jak być kochaną" - Ży¬cie głównej bohaterki to wcielanie się w kolejne role, jakie daje jej teatr i histo¬ria, to droga od nigdy nie zagranej roli Ofelii do pani Felicji, bohaterki słucho¬wiska radiowego kochanej przez tysiące słuchaczy. Według niej każdy przyj¬muje w życiu określone role i to one decydują o tym, kim się staje. W odróż¬nieniu jednak od klasycznej koncepcji teatru mundi, u Brandysa człowiek i świat pozostawieni są sami sobie. Patrz: żona, retrospekcja. W. Szymborska „Buffo" - Poetycka opowieść o dwojgu kochankach, którzy odgrywają farsę miłosną (starą jak świat i oklepaną) ucieszną dla publiczności, a tragiczną dla aktorów. Puenta wiersza, odnosząca się nie tylko do bohaterów lirycznych, ale ludzi w ogóle, przyrów¬nuje człowieka do błazna zasłuchanego w dźwięk dzwoneczków na swojej czap-ce. Patrz: błazen. W. Szymborska „Życie na poczeka¬niu" - Życie ludzkie przyrównane zo¬stało do premierowego przedstawienia bez uprzednich prób, w którym nie ma możliwości powtórzenia kwestii czy po¬wrotu do poprzedniej sceny. Człowiek gra w teatrze, w którym scenografia została zbudowana jeszcze przed jego wejściem na scenę, w którym światła oślepiają stremowanego i bezradnego aktora. Po lekturze wiersza nasuwa się jedno pytanie: gdzie jest reżyser tego spektaklu? T. Różewicz „Świadkowie albo nasza mała stabilizacja" - Rzeczywistość w dramacie Różewicza zapełniona jest żywymi lalkami. Bohaterowie sztuki beznamiętnie lub z przesadną uczucio¬wością opowiadają o swoim życiu. Na-sza mata stabilizacja i przywiązanie do niej sprawiły, iż teraz najchętniej zasia¬daliby w fotelu tyłem do widowni (czy¬taj: świata), uporczywie trzymając się „wywalczonych" miejsc. S. Mrozek „Tango" - Dramat rodzinny urasta tu do rangi dramatu społeczno- -obyczajowego, w którym bohaterowie reprezentują określone postawy wobec świata. Wyemancypowana Eleonora, przeintelektualizowany Stomil, wyzwo¬lona Ala, groteskowa Eugenia czy Edek (przedstawiciel lumpenproletariatu) to aktorzy współczesnej rzeczywistości, w której tylko farsa jest możliwa. Jedy¬ny, który chciał zmienić ten porządek rzeczy, Artur, został pokonany przez Edka. Patrz: konflikt pokoleń. E. Stachura: Życie to nie teatr - Tytuł utworu ma być memento dla każdego adresata. Traktowanie życia jak teatru to błąd, ponieważ życie jest straszniejsze i piękniejsze jeszcze jest. Tak samo błędne jest przyjmowanie maski, za którą ukrywa się prawdziwe ja, gdyż prowadzi to do pustki emocjonalnej i odczłowieczenia (...Ty najwyżej w górą wznosisz brwi. Nawet kiedy źle Ci jest, to nie jest źle. Bo ty grasz.'). L. Cohen: Strzęp próby kostiumowej - Bohater liryczny wiersza, niegdyś złoty chłopiec, jak sam o sobie mówi, stoi teraz przed lustrem, patrzy na swoją zmęczoną życiem twarz i czuje, że przegrał (To byla dziwna droga w dól. To byla dluga droga w dól). Pomimo nadziei na jakąkolwiek przyszłość, de¬cyduje się podciąć sobie żyły; zakoń¬czenie utworu jest jednak zaskakujące: Wtem rozległ się kamienny szczęk Kaskader zajął miejsce swe To kostiumowej próby strzęp. * „Marionetkami są bowiem ludzie w większości wypadków i rzadko kiedy tylko mają coś wspólnego z prawdą". (Platon) * „Świat jest teatrem, aktorami ludzie, którzy kolejno wchodzą i znikają". (W. Szekspir) * „Życie jest tylko przechodnim półcieniem, nędznym aktorem, który swą rolę przez parę godzin wygrawszy na scenie w nicość przepada - powieścią idioty. Głośną, wrzaskliwą, a nic nie znaczącą". (W. Szekspir) * „W teatrze życia każdy może się ubawić, z wyjątkiem aktora". (G. Shaw) * „Kto przeżył dwa lub zgoła trzy pokole¬nia, temu tak jest na duszy, jak widzo¬wi, który przypatrując się różnym popi¬som kuglarzy w jarmarcznych budach, pozostaje na miejscu i ogląda ten sam numer dwa lub trzy razy z kolei". (A. Schopenhauer) * „Niezależnie od tego, czy życie jest komedią, czy tragedią, wszyscy i tak dobijają się o role tytułowe". (L. Drzewiecki) * „Świat jest komedią dla tych, co myślą, a tragedią dla tych, co czują, dlatego Demokryt się śmiał, a Heraklit płakał". (H. Walpole) * „Już się ma pod koniec starożytnemu światu (...), bogi i ludzie szaleją. (...) Fatum jedno spokojne, niewzruszone, rozum nieubłagany świata, patrzy z wy¬soka na wiry nieba i ziemi". (Z. Krasiński) * „Świat podobny jest do amatorskiego teatru; więc nieprzyzwoicie jest pchać się w nim do ról pierwszych, a odrzucać podrzędne. Wreszcie, każda rola dobra, byle ją grać z artyzmem i nie brać jej zbyt poważnie". (B. Prus)

Motyw teatru świata w literaturze

Materiały

Rola toposów w mitach greckich Rola toposów w mitach greckich. Narcyz - bohater kontemplacji i poznania a labirynt - mit odkrywania. W mitach zostały utrwalone pierwsze wzory ludzkich postaw i zachowań. Te pierwowzory nauka traktuje jako archetypy czyli pradawne, np. czułość matki - Demeter marzyciel - Ikar buntownik - Prometeusz Z mitów wywodzą...

Szkolnictwo w czasach Rzeczypospolitej W 1765 powstała Szkoła Rycerska, w 1773 działalność rozpoczął KEN. Komisja ta po kasacie zakonu jezuitów przejęła ich majątek i zorganizowała szkolnictwo. Powołała (na papierze) sieć szkół elementarnych, zreformowała uniwersytety, opracowała nowe programy nauczania (szczególny nacisk położono na przedmioty przyrodoznawcze, historię, języki martw...

Biografia Kazimiery Iłłakowiczówny Iłłakowiczówna Kazimiera (1892-1983), polska poetka, prozaiczka i tłumaczka. Początkowo wykształcenie domowe, 1908-1909 studia w Oxfordzie w kolegium dla cudzoziemców. 1910-1914 studiowała filologię polską i angielską w Uniwersytecie Jagiellońskim. 1915-1917 sanitariuszka w armii rosyjskiej. Od 1918 pracownica MSZ, a od 1926 w Ministerstwie Spr...

Obraz społeczeństwa w "Lalce" Charakterystyka społeczeństwa “Lalka” ukazuje obraz społeczeństwa polskiego, jego warstw, środowisk, grup zawodowych w latach siedemdziesiątych XIX wieku. W powieści grupy te prezentowane są przez swych przedstawicieli. Poznajemy miejsca ich zamieszkania, spacerów, tematy ich rozmów. Arystokracja (Tomasz i Izabela Łęccy, ba...

Nurty poetyckie w poezji Leopolda Staffa W Młodej Polsce - dekadentyzm (koniec epoki, przekonanie o nieuchronnej klęsce, katastrofie spowodowanej rozwojem cywilizacji, związanym z tym upadkiem wartości, poczuciem zagrożenia); Staff mówi o słabości i upadku człowieka, poczuciu bezsilności, znużenia, niepokoju i lęku przed życiem (\"Deszcz jesienny\"); nietzscheanizm - filozofia sławiąca...

Konflikt racji w „Antygonie” Sofoklesa Żyjemy w końcu XX wieku. Zastanówmy się gdzie się podziały dawne wartości, czy mają jeszcze znaczenie dawne myśli? „Antygona” jest najbardziej znaną tragedią grecką. Tragizm wyraża się tu poprzez upadek wielkiej wartości. Która z postaci jest wartością w „Antygonie”, kogo rację należy aprobować? Przeanalizujmy problemat...

Refiling - umowa, definicja REFLING Refling jest to odmiana umowy leasingu, której przedmiotem jest sprzęt komputerowy. Istota tradycyjnego leasingu środków trwałych, polega na tym, że po spłacie ostatniej raty leasingobiorca ma z reguły, choć nie zawsze, prawo do wykupu przedmiotu leasingu. Wykup przedmiotu leasingu jest cechą charakterystyczną leasingu finansoweg...

Samodzielny dział handlu zagranicznego Samodzielny dział handlu zagranicznego: Przy dużych rozmiarach eksportu lub znacznym jego udziale w całej sprzedaży przedsiębiorstwa niezbędne jest organizacyjne usamodzielnienie handlu zagranicznego. W takim przypadku kierownik działu marketingu – sprzedaży zagranicznej zajmuje taką samą pozycje w hierarchii przedsiębiorstwa jak kierowni...