Sobowtór________ Sobowtór - Kategoria przejęta z folk¬loru niemieckiego, gdzie oznaczała wid¬mo, zjawę osoby żyjącej, bliźniaczą kopię człowieka. Inne jej znaczenie to alter ego (drugie ja), czyli postać od¬zwierciedlająca najskrytsze marzenia i cechy człowieka, często amoralne i zbrodnicze. W. Szekspir „Makbet" - Lady Makbet (początkowo bezwzględna i okrutna) oraz Makbet (początkowo postać pozy¬tywna, o głębokim poczuciu moralności i lojalności) z czasem „zamieniają się rolami". Ona, początkowo kobieta twarda i zdecydowana na wszystko, zaczyna odczuwać wyrzuty sumienia po kolej¬nym zabójstwie. On, najpierw prawy rycerz, człowiek, w którym dobro wal¬czy ze złem, słabość z siłą, staje się okrutnym tyranem. M. Shelley „Frankenstein" - Mon¬strum to alter ego doktora Franken-steina, projekcja jego chorych marzeń o boskich zdolnościach człowieka i nie¬ograniczonej sile jego umysłu. Patrz: szaleństwo. E. Bronte „Wichrowe Wzgórza" - He- athcliff i Cathy to postacie bliźniacze, dwie połówki tej samej osoby. Tak samo niepokorni i demoniczni, szaleni i bez¬kompromisowi, zniszczą wszystko, co stanie na drodze ich miłości. Kiedy Kąty umiera, Heathcliff wypowiada znamien¬ne słowa: Nie mogą żyć bez mojego życia, nie mogą żyć bez mojej duszy! tak jakby ta śmierć odebrała mu część jego samego. Patrz: miłość trudna. E.A. Poe „Portret owalny" - Młody i utalentowany malarz maluje portret ukochanej żony. Zadziwiająco dobry i wierny oryginałowi portret odbiera jednak siły witalne żonie artysty. Kiedy podobizna została ukończona, kobieta umarła. Jej sobowtór, dzieło sztuki, ode¬brał jej życie. A. Dumas „W dwadzieścia lat póź¬niej" - Mordaunt to idealna kopia swej matki, Milady, a nawet postać jeszcze bardziej zbrodnicza, uosabiająca krys¬taliczne zło. Jest jej sobowtórem nie tylko z charakteru, ale także ^wyglądu; jego twarz to twarz Milady, tyle że zeszpecona przez wrodzone zło i niena¬wiść. F.M. Dostojewski „Zbrodnia i kara" - Za alter ego Raskolnikowa uznaje się Swidrygajłowa, bezwzględnego i zdol¬nego do zbrodni człowieka, którego po wyrządzeniu zła nie dręczą wyrzuty sumienia. Raskolnikow, który morduje lichwiarkę dla potwierdzenia teorii o swojej nadludzkości, ujawnia jedno¬cześnie dwie strony swej osobowości: zbrodniczą i bezwzględną, a także słabą i pełną wątpliwości. Nie potrafi, jak Swidrygajłow, zapomnieć o popełnio¬nym przestępstwie i pod wpływem Sonii oddaje się w ręce prawa. R.L. Stevenson „Doktor Jekyll i mis¬ter Hyde" - Opowieść o lekarzu, który odkrywszy dwoistość swej osobowości, próbuje wyzwolić swoje gorsze alter ego. Za pomocą mikstury medycznej przechodzi metamorfozę w pana Hy¬de^, który z czasem zdominuje jego osobowość i uniezależni się od doktora Jekylla. A. Gide „Fałszerze" - Postaciami - so¬bowtórami są Edward i Passavent. Obaj są pisarzami i obserwatorami świata i ludzi, na których chcą wpływać. Pas-savent to jednak zło jawne, nie ukrywa¬ne i wręcz demonstrowane, podczas gdy Edward swoje zepsucie (romans z siot-rzeńcem) ukrywa przed ludźmi, a swoim alter ego pogardza za to, do czego sam się nie przyznaje. S. Wyspiański „Wesele" - patrz: zjawy - upiory - wampiry. J. Andrzejewski „Ciemności kryją ziemię" - Ojciec Torąuemada wycho¬wuje Diega tak, by stał się on jego wierną kopią. Diego, początkowo prze¬ciwnik Torąuemady, staje się nie tylko takim jak on, ale z czasem zaczyna odzwierciedlać wyłącznie złe cechy Wielkiego Inkwizytora. Scena śmierci Torąuemady ukazuje zaś, że udało mu się stworzyć potwora, będącego czys¬tym złem. Patrz: śmierć (bohaterów literackich). J. Andrzejewski „Bramy raju" - Lud¬wik z Yendome widzi w Jakubie swoje lepsze alter ego - młodego, pięknego i pełnego sił mężczyznę, któremu ludzie zaufają, ponieważ jest czysty i niewin¬ny. Najważniejszą cechą, która łączy tych dwóch bohaterów, będzie jednak fanatyzm i ślepa konsekwencja w dąże¬niu do realizacji wytyczonego sobie celu. Uwypukli się ona, kiedy Jakub poprowadzi krucjatę dziecięcą, a więc powiedzie tysiące niewinnych dzieci na śmierć. Patrz: krucjata, podróż/wędrów¬ka, rycerz. I. Shaw „Młode lwy" - Christian Diestl i Noe Ackerman to bohaterowie niemal identyczni, tyle że stojący po przeciw-nych stronach wojennej barykady. Obaj nie pochodzą z narodu, za który walczą (jeden jest Austriakiem, a drugi - Ży¬dem), obaj wierzą w zwycięstwo wy¬znawanej idei, za którą gotowi są oddać życie. Tym, co ich różni, jest wyznawa¬na ideologia. Noe stoi po stronie wolno¬ści i demokracji, natomiast Christian jest nazistą. P. Shafer „Amadeusz" - Posąg Ko¬mandora z opery Mozarta „Don Gio-vanni" widzi Salieri jako wierne odbicie Leopolda Mozarta, ojca kompozytora (analogia do tego, jak stary Mozart wyglądał na zabawie karnawałowej). Obserwując wydarzenia na scenie (Sa-lieri obejrzał wszystkie spektakle), zro¬zumiał, że Amadeusz pragnął wskrzesić postać ojca, a jednocześnie obawiał się, że tak jak Komandor przyszedł po don Giovanniego (alter ego młodego Mozar¬ta), tak Leopold przyjdzie po swego syna. W. Szymborska „Cień" - Cień, na¬zwany także „błaznem", to alter ego bohaterki lirycznej wiersza. To on prze¬żywa naprawdę rzeczywistość, wyolb¬rzymia ją, przyjmuje na siebie patos i cały jego bezwstyd, by królowa (czyli bohaterka), mogła pozostać niewzruszo¬na i dostojna. W rzeczywistości jednak to on jest tym prawdziwym ja, które cierpi i czuje jak człowiek. M. Ondaatje „Angielski pacjent" - Madox i Almasy, bliźniaczo podobni bohaterowie, mogą jednak uchodzić wzajemnie za swe alter ego. Tak samo cierpią w miłości, tak samo kochają pustynię i marzą o świecie bez wojen, jednak dla Madoxa najważniejsze jest poszanowanie wpojonej mu brytyjskiej tradycji, natomiast Almasy kierować się będzie wyłącznie własnymi uczuciami. Dla ocalenia ukochanej kobiety dopuści się zdrady; na wieść o tym Madox odbierze sobie życie, zupełnie jakby chciał wymierzyć sprawiedliwość sobie, zamiast karać przyjaciela. Patrz: przy¬jaźń, samobójstwo. * „Człowiek jest najbardziej uzależniony od swego odbicia w duszy innego człowieka, choćby była to dusza kretyniczna". (W. Gombrowicz) * „Są, którzy patrzą w lustro i wytrzymują. Są, którzy niszczą lustra. Są, którzy ujrzawszy się, niszczą siebie samych". (D. Jokai)
Motyw sobowtóru w literaturze
Sobowtór________ Sobowtór - Kategoria przejęta z folk¬loru niemieckiego, gdzie oznaczała wid¬mo, zjawę osoby żyjącej, bliźniaczą kopię człowieka. Inne jej znaczenie to alter ego (drugie ja), czyli postać od¬zwierciedlająca najskrytsze marzenia i cechy człowieka, często amoralne i zbrodnicze. W. Szekspir „Makbet" - Lady Makbet (początkowo bezwzględna i okrutna) oraz Makbet (początkowo postać pozy¬tywna, o głębokim poczuciu moralności i lojalności) z czasem „zamieniają się rolami". Ona, początkowo kobieta twarda i zdecydowana na wszystko, zaczyna odczuwać wyrzuty sumienia po kolej¬nym zabójstwie. On, najpierw prawy rycerz, człowiek, w którym dobro wal¬czy ze złem, słabość z siłą, staje się okrutnym tyranem. M. Shelley „Frankenstein" - Mon¬strum to alter ego doktora Franken-steina, projekcja jego chorych marzeń o boskich zdolnościach człowieka i nie¬ograniczonej sile jego umysłu. Patrz: szaleństwo. E. Bronte „Wichrowe Wzgórza" - He- athcliff i Cathy to postacie bliźniacze, dwie połówki tej samej osoby. Tak samo niepokorni i demoniczni, szaleni i bez¬kompromisowi, zniszczą wszystko, co stanie na drodze ich miłości. Kiedy Kąty umiera, Heathcliff wypowiada znamien¬ne słowa: Nie mogą żyć bez mojego życia, nie mogą żyć bez mojej duszy! tak jakby ta śmierć odebrała mu część jego samego. Patrz: miłość trudna. E.A. Poe „Portret owalny" - Młody i utalentowany malarz maluje portret ukochanej żony. Zadziwiająco dobry i wierny oryginałowi portret odbiera jednak siły witalne żonie artysty. Kiedy podobizna została ukończona, kobieta umarła. Jej sobowtór, dzieło sztuki, ode¬brał jej życie. A. Dumas „W dwadzieścia lat póź¬niej" - Mordaunt to idealna kopia swej matki, Milady, a nawet postać jeszcze bardziej zbrodnicza, uosabiająca krys¬taliczne zło. Jest jej sobowtórem nie tylko z charakteru, ale także ^wyglądu; jego twarz to twarz Milady, tyle że zeszpecona przez wrodzone zło i niena¬wiść. F.M. Dostojewski „Zbrodnia i kara" - Za alter ego Raskolnikowa uznaje się Swidrygajłowa, bezwzględnego i zdol¬nego do zbrodni człowieka, którego po wyrządzeniu zła nie dręczą wyrzuty sumienia. Raskolnikow, który morduje lichwiarkę dla potwierdzenia teorii o swojej nadludzkości, ujawnia jedno¬cześnie dwie strony swej osobowości: zbrodniczą i bezwzględną, a także słabą i pełną wątpliwości. Nie potrafi, jak Swidrygajłow, zapomnieć o popełnio¬nym przestępstwie i pod wpływem Sonii oddaje się w ręce prawa. R.L. Stevenson „Doktor Jekyll i mis¬ter Hyde" - Opowieść o lekarzu, który odkrywszy dwoistość swej osobowości, próbuje wyzwolić swoje gorsze alter ego. Za pomocą mikstury medycznej przechodzi metamorfozę w pana Hy¬de^, który z czasem zdominuje jego osobowość i uniezależni się od doktora Jekylla. A. Gide „Fałszerze" - Postaciami - so¬bowtórami są Edward i Passavent. Obaj są pisarzami i obserwatorami świata i ludzi, na których chcą wpływać. Pas-savent to jednak zło jawne, nie ukrywa¬ne i wręcz demonstrowane, podczas gdy Edward swoje zepsucie (romans z siot-rzeńcem) ukrywa przed ludźmi, a swoim alter ego pogardza za to, do czego sam się nie przyznaje. S. Wyspiański „Wesele" - patrz: zjawy - upiory - wampiry. J. Andrzejewski „Ciemności kryją ziemię" - Ojciec Torąuemada wycho¬wuje Diega tak, by stał się on jego wierną kopią. Diego, początkowo prze¬ciwnik Torąuemady, staje się nie tylko takim jak on, ale z czasem zaczyna odzwierciedlać wyłącznie złe cechy Wielkiego Inkwizytora. Scena śmierci Torąuemady ukazuje zaś, że udało mu się stworzyć potwora, będącego czys¬tym złem. Patrz: śmierć (bohaterów literackich). J. Andrzejewski „Bramy raju" - Lud¬wik z Yendome widzi w Jakubie swoje lepsze alter ego - młodego, pięknego i pełnego sił mężczyznę, któremu ludzie zaufają, ponieważ jest czysty i niewin¬ny. Najważniejszą cechą, która łączy tych dwóch bohaterów, będzie jednak fanatyzm i ślepa konsekwencja w dąże¬niu do realizacji wytyczonego sobie celu. Uwypukli się ona, kiedy Jakub poprowadzi krucjatę dziecięcą, a więc powiedzie tysiące niewinnych dzieci na śmierć. Patrz: krucjata, podróż/wędrów¬ka, rycerz. I. Shaw „Młode lwy" - Christian Diestl i Noe Ackerman to bohaterowie niemal identyczni, tyle że stojący po przeciw-nych stronach wojennej barykady. Obaj nie pochodzą z narodu, za który walczą (jeden jest Austriakiem, a drugi - Ży¬dem), obaj wierzą w zwycięstwo wy¬znawanej idei, za którą gotowi są oddać życie. Tym, co ich różni, jest wyznawa¬na ideologia. Noe stoi po stronie wolno¬ści i demokracji, natomiast Christian jest nazistą. P. Shafer „Amadeusz" - Posąg Ko¬mandora z opery Mozarta „Don Gio-vanni" widzi Salieri jako wierne odbicie Leopolda Mozarta, ojca kompozytora (analogia do tego, jak stary Mozart wyglądał na zabawie karnawałowej). Obserwując wydarzenia na scenie (Sa-lieri obejrzał wszystkie spektakle), zro¬zumiał, że Amadeusz pragnął wskrzesić postać ojca, a jednocześnie obawiał się, że tak jak Komandor przyszedł po don Giovanniego (alter ego młodego Mozar¬ta), tak Leopold przyjdzie po swego syna. W. Szymborska „Cień" - Cień, na¬zwany także „błaznem", to alter ego bohaterki lirycznej wiersza. To on prze¬żywa naprawdę rzeczywistość, wyolb¬rzymia ją, przyjmuje na siebie patos i cały jego bezwstyd, by królowa (czyli bohaterka), mogła pozostać niewzruszo¬na i dostojna. W rzeczywistości jednak to on jest tym prawdziwym ja, które cierpi i czuje jak człowiek. M. Ondaatje „Angielski pacjent" - Madox i Almasy, bliźniaczo podobni bohaterowie, mogą jednak uchodzić wzajemnie za swe alter ego. Tak samo cierpią w miłości, tak samo kochają pustynię i marzą o świecie bez wojen, jednak dla Madoxa najważniejsze jest poszanowanie wpojonej mu brytyjskiej tradycji, natomiast Almasy kierować się będzie wyłącznie własnymi uczuciami. Dla ocalenia ukochanej kobiety dopuści się zdrady; na wieść o tym Madox odbierze sobie życie, zupełnie jakby chciał wymierzyć sprawiedliwość sobie, zamiast karać przyjaciela. Patrz: przy¬jaźń, samobójstwo. * „Człowiek jest najbardziej uzależniony od swego odbicia w duszy innego człowieka, choćby była to dusza kretyniczna". (W. Gombrowicz) * „Są, którzy patrzą w lustro i wytrzymują. Są, którzy niszczą lustra. Są, którzy ujrzawszy się, niszczą siebie samych". (D. Jokai)
Materiały
Cechy romantyczne i oświeceniowe w "Odzie do młodości"
Utwór \"Oda do młodości\" Adama Mickiewicza łączy w sobie, pozornie sprzeczne, cechy romantyczne i oświeceniowe;
Z poprzedniej epoki wyrasta pogląd o wyższości celów społecznych nad prywatnymi jednego człowieka i wynikającej z tego konieczności podporządkowania się interesom ogółu; służba społeczna musi się odbywać się oczywiście w grupie (sp...
"Burza" Adama Mickiewicza
Burza
Wśród utworów składających się na cykl Sonety krymskie można wyróżnić trzy opisujące morze: Cisza morska, Żegluga oraz Burza. Ostatni tekst tego tryptyku przedstawia sytuację na statku podczas sztormu. Nieokiełznany żywioł miota okrętem i znajdującymi się na nim podróżnymi jak zabawką. Kontrast sił przyrody i istoty ludzkiej przygląd...
Złożoność ludzkiej natury
“CZŁOWIEK JEST ZDUMIEWAJĄCY, ALE ARCYDZIEŁEM NIE JEST” (JOSEPH CONRAD). Przedstaw swoje refleksje na temat złożoności ludzkiej natury na podstawie dowolnie wybranych utworów.
Człowiek - któż to taki? Istota pełna miłości do świata i wewnętrznego ciepła duchowego, czy egoista walczący wyłącznie o wymiar swojego życia? Twórca wielkic...
"Pan Tadeusz" A.Mickiewicza - Romantyzm
W \"Panu Tadeuszu\", ostatnim z arcydzieł wielkiego poety, widzimy postać Jacka Soplica ze zwykłego warchoła i zawadiaki sarmackiego bohater ten zmienia się w gorącego patriotę. Epopeja ta jest sumą doświadczeń poetyckich zebranych przez mistrza, a bohater w niej ukazany przeżywa wszystko to, co jego poprzednicy razem wzięci.
Jako młodzieniec ...
Konstytucja 3 maja - znaczenie i reformy
Znaczenie i reformy Konstytucji 3 maja.
Naród wykorzystuje szczególną chwilę przemian, reform w Europie i uchwala konstytucję by zachować wolność. Podstawowe założenia :
-Polska krajem katolickim, ale tolerancyjnym wobec innych wyznań,
-zniesienie wolnej elekcji,
-ustanowienie monarchii dziedzicznej,
-zniesienie liberum v...
Motyw walki - przykłady utworów
MOTYW WALKI:
1. Homer \"Iliada\".
2. \"Pieśń o Rolandzie\".
3. Jan Kochanowski \"Odprawa posłów greckich\".
4. Wacław Potocki \"Transakcja wojny chocimskiej\".
5. Ignacy Krasicki \"Monachomachia\".
6. Adam Mickiewicz \"Pan Tadeusz\".
7. Stefan Żeromski \"Przedwiośnie\".
8. Ignacy Witkiewicz \"Szewcy\".
9. Literatura wo...
Pojęcia: klasycyzm, sentymentalizm, racjonalizm, utylitaryzm, deizm, ateizm, bajronizm, werteryzm, Kolumbowie, Apokalipsa spełniona
Pojęcia: klasycyzm, sentymentalizm, racjonalizm, utylitaryzm, deizm, ateizm, bajronizm, werteryzm, Kolumbowie, Apokalipsa spełniona.
klasycyzm - prąd literacki w sztuce i literaturze europejskiej; od 16 wieku we Włoszech, rozkwit we Francji wieku 17; modny w okresie Oświecenia (18 wiek); nawiązywał do Antyku; w wersji francuskiej związany był...
Rodzaje kontroli marketingowej wg poziomu zarządzania
Rodzaje kontroli marketingowej
wg poziomu zarządzania
1. Kontrola operacyjna.
Ocena wykonania planów marketingowych poszczególnych jednostek organizacyjnych firmy, produktów, strategicznych jednostek biznesu i rynków.
2. Kontrola strategiczna.
Ocena całokształtu działalności marketingowej w przedsiębiorstwie łącznie z realizowaną strate...