Motyw Rosji w literaturze



Rosja Rosja (zarówno carska, jak i radziecka) była wielokrotnie przywoływana w utworach literackich. Obraz kraju stanowił tło dla opisywanych wydarzeń bądź też był punktem wyjścia dla roz¬ważań o zmianach zachodzących w rze¬czywistości rosyjskiej. Niekiedy Rosja traktowana była jako główny bohater dzieła literackiego. A.S. Puszkin „Eugeniusz Oniegin" - Tytułowy bohater poematu to wy¬chowany na sposób francuski dandys, egoista i zblazowany młody człowiek, którego osobowość jest doskonałym od¬zwierciedleniem romantycznej choroby wieku. W przeciwieństwie do swego zachodnioeuropejskiego odpowiednika jest ona uwarunkowana rzeczywistością rosyjską, ograniczającą wolność jedno¬stki i rodzącą zniechęcenie do życia. Sam Puszkin tak scharakteryzował po¬stać swego bohatera: Lecz smutno powiedzieć, że daremnie Dano nam młodość pełną kras, Żeśmy zdradzali ją codziennie I młodość oszukała nas; Że nasze pierwsze zachwycenia, Najlepsze myśli i pragnienia Musiały na stracenie iść, Jak w zgniłą jesień wątły liść. A. Mickiewicz „Dziady" cz. III. Ustęp - 1) Obraz Rosji oglądany oczyma pielgrzyma-podróżnika jest subiektyw¬ny i przedstawiony pejoratywnie. Rosja to kraj dziki i pusty, przypomina „białą kartę". Twarze jej mieszkańców są bez-rozumne i trudno dociec, kim są napraw-dę. 2) Stolica Rosji, Petersburg, twór sztuczny, została zbudowana na wzór zachodnich metropolii. Budowle wznie-sione nie tylko na drewnianych palach, ale i na trupach budowniczych. Miesz¬kańcy Petersburga są całkowicie pod-porządkowani carowi, dla którego goto¬wi są nawet poświęcić życie. 3) Polski emigrant, Oleszkiewicz, wróży miastu, jak i całej Rosji zagładę, która przyjdzie z północy, z Syberii. 4) Zakończenie „Ustępu" (Do przyjaciół Moskali) jest tylko pozornym złagodzeniem krytycz¬nych uwag na temat Rosjan. Mickiewicz wysnuwa wniosek, że nawet ludzie wy¬bitni są tłamszeni przez carat i zmuszani do uległości. N.W. Gogol „Szynel" - Rosja połowy XIX wieku przypomina wielką machinę administracyjną, w której każdy marzy o awansie. Tytułowy szynel jest sym¬bolem statusu majątkowego głównego bohatera, dlatego kiedy zostaje mu skra¬dziony, Kamaszkin traci wiarę w siebie, choruje, a potem umiera. Nawet po śmierci mści się na petersburskich urzę-dnikach za krzywdę, jaka go spotkała. Gogol przedstawia także obraz stolicy, która dzieli się na dzielnice biedoty (brudne, nie oświetlone) i bogaczy (dob¬rze oświetlone, pełne przepychu). Taki podział odzwierciedla niejednorodność narodu rosyjskiego i ostre podziały spo¬łeczne. L.N. Totetoj „Wojna i pokój" - Utwór to wielka epopeja opisująca dzieje ro¬dziny Rostowów i Bołkońskich, a także życie Pierre'aBiezuchowa na tle histo¬rycznym (czasy przed i w trakcie kam¬panii napoleońskiej). Rosja z czasów przednapoleońskich jest bliźniaczo po¬dobna do Francji: salony kwitną życiem towarzyskim, arystokracja organizuje li-czne bale i rauty. Nikt nie przeczuwa nadchodzącej tragedii. Wojna z Napole¬onem zmienia dotychczasowe życie, rozbija rodziny, skazuje bohaterów na wojenną tułaczkę. Szczególnie przejmu¬jący jest tu obraz Moskwy opuszczonej przez Rosjan na rozkaz Kutuzowa. Do miasta wkracza Napoleon; poczucie wy¬granej zamienia się w poczucie klęski. Rosja ponapoleońska to kraj powoli budzący się do życia, zniszczony i stoją¬cy przed koniecznością odbudowy. Przed jej mieszkańcami stoi trudne zadanie odnalezienia się w nowej rzeczy¬wistości. L.N. Tołstoj „Anna Karenina" - Bu¬dując obraz Rosji lat 70-tych, Tołstoj koncentruje się na życiu arystokracji, prowadzonym nierzadko ponad stan, skrępowanym konwenansami i przesą¬dami towarzyskimi. Pojawiają się tu również przedstawiciele ziemiaństwa, z których głównym jest Konstanty Le-win, uznany przez krytykę literacką za wierny portret samego autora. Rosja to nie tylko dwie metropolie: Petersburg i nieco bardziej prowincjonalna Mosk¬wa, ale także wieś, wokół której toczą się nieustanne spory. Tołstoj ukazuje wyraźny kryzys świata arystokracji (ży¬cie Anny Kareniny i jej brata), który można potraktować jako obraz „zmierz¬chu bogów" i zapowiedź nadejścia no¬wego świata. F.M. Dostojewski „Zbrodnia i kara" - Akcja powieści toczy się w petersburs¬kiej dzielnicy dla najuboższych. Tutaj dla zdobycia pieniędzy ludzie skłonni są nawet zabić (Raskolnikow). Obok cech patologicznych (pijaństwo Marmiełado-wa, amoralność Swidrygajłowa) Dosto¬jewski ukazuje głębię wiary Rosjan, ufność w wyroki Opatrzności i przeko¬nanie o konieczności podporządkowa¬nia się im (rozmowy Soni z Raskol-nikowem). W odróżnieniu od Tołstoja, Dostojewski prezentuje galerię postaci pochodzących z nizin społecznych, zu¬bożałych ziemian i członków aparatu sądowniczego. Obraz ten jest nader pe-symistyczny: człowiek, by mógł prze¬żyć, zmuszony jest odstąpić od wy¬znawanych zasad moralnych (np. pro¬stytucja Soni, zabójstwo lichwiarki, pla¬nowane małżeństwo Duni z Łużynem). F.M. Dostojewski „Zapiski z mart¬wego domu" - Powieść wyrasta z osobistych przeżyć autora (katorga za kon¬takty z pietraszewcami). Przedstawiony tu inny świat (świat katorżników) jest w istocie miniaturą Rosji, zniewolonej przez carat, będącej jednym wielkim więzieniem. A.P. Czechów „Wiśniowy sad" - Tytu¬łowy sad stanowi własność rodziny Ga-jewów, wystawianą na licytację, by mo-gli oni spłacić zaciągnięte długi. Z dru¬giej strony można go potraktować jako metaforę całej Rosji, która stopniowo przechodzi z rąk ziemian w ręce kup¬ców. Czechów ukazuje tutaj wkraczanie nowej władzy, pieniądza, którą repre¬zentuje Łopachin, potomek chłopów i niewolników, który nabywa sad od Gajewów. A.A. Błok „Majak ruski" - Wiersz przedstawia wynaturzony obraz Rosji, w której nie ma już miejsca na tradycję, religia stała się farsą, a społeczeństwo zasiadło na stypie po pogrzebie daw¬nego świata. Jest to jakby ziszczenie się przepowiedni Tołstoja i Czechowa: de¬kadencka Rosja chyli się ku upadkowi. A.N. Tołstoj „Droga przez mękę" - Akcja powieści obejmuje lata 1914-1918. Już we wstępie Tołstoj za¬powiada kryzys moralności, upadek du¬cha Rosjan, mówi o zapatrzeniu się w zachodnioeuropejski dekadentyzm, wieszcząc jednocześnie przyszłe wyda¬rzenia historyczne. Bohaterowie powie¬ści wplątani zostali w wydarzenia histo-ryczne (I wojna światowa, dwie rewolu¬cje, wojna domowa). Obraz historii jest wyraźnie subiektywny; autor skłania się ku stronie „czerwonych". Nawet Rosz-czyn, związany przez dłuższy czas z „białymi", przechodzi na stronę rewo-lucjonistów, by w końcu uznać triumf nowej władzy. Scena końcowa (przemó¬wienie Lenina w operze moskiewskiej) obrazuje nadejście nowego świata, Rosji radzieckiej, która w niczym nie przypo¬mina kraju młodości głównych bohate¬rów. Patrz: rewolucja. M.A. Bułhakow „Mistrz i Małgorza¬ta" -Państwo radzieckie lat 30-tych XX wieku rządzi się wyraźnie określonymi regułami: człowiek decyduje o kształcie świata, nie ma mowy o żadnych siłach irracjonalnych, a jedynym nurtem w kul¬turze jest socrealizm. Woland, który przyjeżdża do Moskwy, by wydać bal, zaskoczony światopoglądem mieszkają¬cych tu ludzi i modelem ich życia, postanawia zmienić rzeczywistość ra¬dziecką. Absurdalność życia moskwian (np. jesiotr drugiej świeżości, donosi-cielstwo na każdym kroku, przerażający schematyzm, chora chciwość) skłania go do walki z nią za pomocą... absurdu (patrz: szatan). Jedynym spokojnym miejscem jest tu klinika psychiatryczna, której pacjenci odcięci są od upiornej radzieckiej rzeczywistości. Przez trzy krótkie dni Woland i jego świta starają się przewrócić do góry nogami zastały świat. Ich wysiłki dały mierny rezultat, ponieważ już w kilka tygodni po znik¬nięciu Wolanda Moskwa wraca do daw¬nego trybu życia, a dziwaczne wydarze¬nia odchodzą w zapomnienie. G. Herling-Grudziński „Inny świat" - Tytułowym innym światem są nie tylko łagry sowieckie rządzące się włas¬nymi okrutnymi prawami, ale i cała Rosja, w której ustrój autorytarny pano¬wał od zawsze, a człowiek nigdy w pełni nie był wolny. B.L. Pasternak „Doktor Żywago" - patrz: rewolucja. A.I. Rybaków „Dzieci Arbatu" - Ta obecnie już kultowa powieść zapocząt¬kowała w kulturze rosyjskiej okres pie-riestrojki. Opowiada o losach Saszki Pankratowa i o innych mieszkańcach moskiewskiego Arbatu w okresie stali¬nowskim. Zadenuncjowany przez jed¬nego z kolegów, Pankratow trafia naj¬pierw do więzienia, a potem do łagru. Przedstawiony tutaj świat całkowicie podporządkowany jest polityce, a->ludz-kie uczucia, jak przyjaźń czy miłość, nie ostały się wobec panującego ustroju. * „Żegnaj mi Rosjo nie umyta, Ojczyzno panów i niewolnych, I ty, mundurów ćmo błękitna, I ty, narodzie im powolny". (M.J. Lermontow) * „Cała Rosja to nasz sad. Wielka, piękna ziemia, która ma wiele cudownych miejsc. Niech pani pomyśli, Aniu: pani dziad, pradziad i wszyscy przodkowie pani to byli właściciele ziemscy włada¬jący żywymi duszami swych podda¬nych (...) Władanie żywymi duszami - przecież to wypaczyło nas wszyst¬kich, żyjących dawniej i teraz (...) Jesteśmy cofnięci przynajmniej o dwie¬ście lat (...) filozofujemy tylko, narze¬kamy na smutek albo pijemy wódkę". (A.P. Czechów) * „Kraina pusta, biała i otwarta Jak zgotowana do pisania karta -Czyli też na niej pisać będzie palec boski (...), Czyli też Boga nieprzyjaciel stary Przyjdzie i w księdze tej wyryje mieczem, Że ród człowieczy ma być w więzy kuty, Że trofeami ludzkości są: knuty?" (A. Mickiewicz) * „Teraz, kiedy wiem, że cała Rosja była zawsze i jest po dziś dzień martwym domem, że zatrzymał się czas pomię¬dzy katorgą Dostojewskiego a naszymi własnymi mękami - jestem wolna. Umarliśmy już dawno, a tylko nie chcemy się do tego przyznać". (G. Herling-Grudziński)

Motyw Rosji w literaturze

Materiały

Czego może nauczyć się współczesny człowiek od mitologicznych bogów? Czego może od mitologicznych bogów i herosów nauczyć się współczesny człowiek? Starożytnych bogów i herosów poznaliśmy dzięki \"Mitologii\" Jana Parandowskiego. Mitologia to zbiór mitów, natomiast mit to opowieść o bogach i bohaterach, o wierzeniach, obyczajach i tradycjach starożytnych ludzi. Tematem mitów jest powstanie świata i ludzi,...

Motyw niezgody arystokratycznych rodów w "Romeo i Julia" Motyw niezgody arystokratycznych rodów Tłem wydarzeń tragedii – i zarazem czynnikiem sprawczym – jest konflikt pomiędzy rodami Kapuletów i Montekich. Nie wiadomo już nawet, od czego wzięła początek wzajemna nienawiść, mimo to trwa ona nadal i nie traci na sile. Dowodem są liczne bijatyki uliczne, podczas których dochodzi do ran...

Główne osiągnięcia TUE Główne osiągnięcia TUE, to:  stworzenie podstaw do urzeczywistnienia Unii Gospodarczej i Walutowej,  prawne usankcjonowanie przestrzegania Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa,  rozszerzenie obszaru oddziaływania Wspólnot,  wprowadzenie obywatelstwa Unii Europejskiej,  wzmocnienie prero...

Apokalipsa Żydów polskich „I kiedy to napięcie i ta radość całkiem z ciebie opadną – wtedy dopiero uprzytomnisz sobie, jaka to jest proporcja, jeden do czterystu tysięcy. Poprostu śmieszne. Ale każde życie stanowi dla każdego „sto procent” więc może ma to jakiś sens” . Są to słowa Hanny Krall autorki „Zdążyć przed Panem Bogiem” ,...

Koncepcja Davisa i Moora Koncepcja Davisa i Moora – każde społeczeństwo żeby normalnie funkcjonować, musi być podzielone, zróżnicowane. Przedstawicieli dzieli rozmiar wykształcenia i rozmiar stawianych im wymagań (choć nie zawsze się pokrywają, bo np. jak zabraknie “niewykształconej” służby oczyszczania miasta, to może wybuchnąć epidemia). Zachęty do w...

Bóg, życie i śmierć w literaturze średniowiecza, baroku i romantyzmu Bóg, życie, śmierć. Te trzy słowa zawierają w sobie niemal cały sens istnienia człowieka. Nasze życie, to po prostu czekanie na śmierć, która jest końcem wszystkiego, a jednocześnie początkiem nowego życia, już po tamtej stronie, według większości ludzi wyznających jakąkolwiek religię życia z Bogiem. Nic zatem dziwnego, że słowa te tak często po...

Omówienie filmu "Pan Tadeusz" Omów film lub sztukę teatralną. Adam Mickiewicz pisząc „Pana Tadeusza\" nie spodziewał się, że jego dzieło zostanie sfilmowane. Tej trudnej sztuki podjął się równie wielki człowiek, mianowicie Andrzej Wajda. W swoim filmie obsadził najlepszych aktorów. Wystąpili m. In. Michał Żebrowski (Tadeusz), Daniel Olbrychski (Gerwazy), Bogusław L...

Świadomość społeczna - socjologia Świadomość społeczna u Marksa jest związana z istnieniem tzw. klas dla siebie. Jest to zbiorowość wyodrębniona obiektywnie, na podstawie wspólnego położenia klasowego, charakteryzująca się intersubiektywną świadomością klasową – świadomością swojego położenia, wspólnych interesów, antagonizmów klasowych. Charakteryzuje się więzią psychiczn...