Motyw przemijania w literaturze



Przemijanie Przemijanie - Motyw przemijania, obecny w literaturze od starożytności, związany jest z materialnym aspektem życia: przemija to, co doczesne, ziems¬kie i materialne. Jego początków należy dopatrywać się w Księdze Koheleta, ale także w filozofii starożytnej, np. Herak-lita z Efezu. Przemijanie jest ujmowane jako nieuchronny upływ czasu i na¬stępujące wraz z nim zmiany. Jedno¬cześnie towarzyszy mu bolesna świado¬mość końca wszystkiego, tj. śmierci. W literaturze z motywem tym związane były znane znaki ikonograficzne, np. klepsydra z przesypującym się pias¬kiem, zegar odmierzający godziny albo ogień trawiący wszystko. Motyw yanitas - popularny w średnio¬wieczu i baroku motyw przemijania ukazujący zmienność, niedoskonałość i kruchość tego, co doczesne, by tym samym podkreślić doskonałość życia wiecznego i spraw duchowych. Biblia (ST) - 1) Wraz z grzechem pierworodnym człowiek utracił nie¬śmiertelność. Odtąd jego życie będzie naznaczone piętnem śmierci, która za¬kończy ziemskie trudy. Bóg mówiąc do Adama i Ewy: prochem jesteś i w proch się obrócisz, ukazuje im, jak kruche jest to wszystko, co wiąże się z ludzką egzystencją. 2) Księga Koheleta - W nie¬odwracalny i stały porządek świata (Mc nowego pod słońcem) wpisuje Kohelet życie ludzkie (Marność nad marnościa¬mi i wszystko marność). To, co doczesne (dobra materialne, życiowe troski, a na¬wet cierpienie), jest marnością. Wszyst¬ko przeminie, a człowiek nigdy nie zgłębi sensu istnienia, dlatego też powi-nien zaufać Bogu i oprzeć swe życie na wierze, by tym samym żyć godnie. Mitologia - Prometeusz stwarza czło¬wieka z gliny i łez. Ten symboliczny opis wskazuje, że w życie ludzkie wpi¬sane jest przemijanie (glina symbolizuje kruchość kondycji człowieka) i cier¬pienie (łzy). Heraklit z Efezu - Uznał, że obraz świata jest dynamiczny. Prezasadą świa¬ta jest ogień, który ustawicznie przemie¬nia się w inne pierwiastki. Śmierć jed¬nych oznacza narodziny drugich. W ten sposób panta rhei (wszystko płynie), w przyrodzie trwa bezustanny ruch i sta¬wanie się rzeczy. Jednocześnie podkreś¬la to przemijalność i śmierć rzeczy innych. Horacy „Exegi monumentum..." Zgo¬dnie ze starożytną maksymą ars longa, vita brevis („Sztuka trwa długo, życie krótko"), Horacy twierdzi, że jego poe¬zja zapewni mu nieśmiertelność i sławę u potomnych. Według niego to właśnie twórczość ocala człowieka przed cał¬kowitym zapomnieniem i przemijaniem (Nie wszystek umrę). Podobną myśl po¬dejmie Jan Kochanowski w Pieśni XXIV, Ks. H. Horacy „Oda XI", Ks. I - Podejmując temat przemijania, zmienności życia, jak i jego tajemnicy, poeta nawiązuje do filozofii stoickiej i epikurejskiej. Na¬kazuje, by nie troszczyć się zbytnio o czas przyszły, a ponieważ mknie rok za rokiem jak jedna godzina, mówi, iż należy korzystać z czasu (Carpe diem - „Chwytaj dzień"). F. Yillon „Wielki Testament" - Głów¬nym tematem poematu jest przemijanie (nawiązanie do popularnych w średnio¬wieczu motywów vanitas). Yillon nie tylko zastanawia się nad utratą sił wital¬nych i przedwczesnym starzeniem, snu¬je także refleksje nad problemem prze¬mijania w historii („Ballada o paniach minionego czasu"). Wskazuje na złud-ność i nietrwałość ludzkiej urody, na upływanie czasu i zawodność ludzkiej pamięci. Przysłowiowe stało się już jego przesłanie: Ach, gdzie są niegdysiejsze śniegi! Niekiedy jednak autor odchodzi od tonu smutku i zadumy, a obrany przezeń temat staje się przyczynkiem do ironii i niewybrednych dowcipów („Bal¬lada Wilona do swej miłej"). J. Kochanowski „O żywocie ludzkim" (Fraszki to wszytko...) - Życie człowie¬ka opisuje poeta zgodnie z filozofią stoicką, nawiązując także do motywów vanitas. Cokolwiek posiadamy (np. pie¬niądze, sława) na tym świecie, nie ma to większego znaczenia, ponieważ wszytko to minie jako polna trawa. W życiu nie ma nic pewnego, a z człowieka, który zabiega o dobra doczesne, śmieje się Fortuna... a może Bóg. J. Kochanowski „Do gór i lasów" - Fraszka autobiograficzna, a zarazem re¬fleksja nad życiem ludzkim w ogóle, opowiada o minionych latach i burz¬liwym życiu poety, który sam siebie przyrównuje do Proteusza. Czasy, które już przeminęły, dają mu jednak mądrość życiową i radość płynącą z korzystania z chwili. J. Kochanowski „Pieśń XIX", Ks. II - Głównym celem w życiu rozumnego człowieka jest, według poety, dobra stawa, którą zapewni on sobie dzięki własnym talentom i umiejętnościom. Dobra slawa jest także sposobem na zapewnienie sobie pamięci u potom¬nych (... A starać się, ponieważ musi zniszczeć cialo, Aby imię przynajmniej po nas tu zostało), czyli wieczność. M. Sęp-Szarzyński „O krótkości i nie¬pewności na świecie żywota człowie¬czego" - Spoglądając na ulotność i krót¬kość życia, poeta gani sam siebie za pogoń za doczesnymi rozkoszami, która odwróciła jego uwagę od spraw wiary. Człowiek powinien zrozumieć, iż te niestale dobra nie przynoszą szczęścia i prowadzą do grzechu. Jedynym zaś prawdziwym dobrem jest Bóg. M. Sęp-Szarzyński „O nietrwałej mi¬łości rzeczy świata tego" - Miłość do życia doczesnego, zaszczytów, sławy, rozkoszy i złota, uważa Szarzyński za niepełną. Człowiek kocha bowiem to, co skazane jest na przemijanie, podczas gdy jedyną prawdziwą miłością powin¬na być miłość do Boga (wiecznej i pra¬wej piękności). M. Sęp-Szarzyński „Epitafium Rzy¬mowi" - Wiersz ma charakter refleksji nad zmiennością historii. Ruiny daw¬nego Rzymu skłaniają poetę do rozmyś¬lań nad upadkiem starożytnego impe¬rium i narodzinami nowego, chrześci-jańskiego (Dziś w Rzymie zwyciężonym Rzym niezwyciężony (...) leży pogrzebio-ny). Jednocześnie zauważa on, iż pra¬wem tego świata jest nieustanna zmien¬ność (to się popsowalo, co było nieru¬chome). W. Szekspir „Sonety" - Obok tematyki miłosnej pojawiają się w sonetach zaga¬dnienia egzystencjalne, z których głów-nym jest przemijanie. Poeta ma pełną świadomość tego, że ... wszelkie stwo¬rzenie Jest doskonałe przez chwilę jedy¬nie, a piękno kochanka kiedyś przemi¬nie, dlatego też traktuje swe poezje jako sposób na uwiecznienie urody ukocha¬nego, wygranie wyścigu z czarną damą (czasem), nawiększą rywalkę człowie¬ka. Tak więc miłość będzie dla Szeks¬pira jedynie pretekstem do podjęcia tematów eschatologicznych. W. Szekspir „Hamlet" - Kiedy Hamlet ogląda na cmentarzu czaszkę Jorika, błazna królewskiego, snuje refleksję na temat przemijania i śmierci. Niewiary¬godne jest dla niego, iż nawet po wiel¬kich bohaterach (np. Aleksandrze Mace¬dońskim) pozostaną tylko szczątki kości i garstka popiołu. Scena ta jest potwier¬dzeniem i dopełnieniem wcześniej, wy¬powiedzianych przez bohatera słów: Wszyscy tuczymy się na pokarm dla robactwa. Tłusty król i chudy żebrak to tylko odmiana tej samej potrawy. W. Szekspir „Burza" - Monolog Pro-spera (akt IV, sc. I) porównuje świat do tworzywa literackiego, a ludzi do ak-torów-duchów. Jednocześnie wskazuje na to, iż wszystko się na nim (świecie) w nicość obróci I niby zwiewne widowis¬ko zniknie Bez śladu. J.W. Goethe „Faust" - 1) Życie dok¬tora Fausta było wyścigiem z nieubła-galnym czasem. Faust, świadomy swej przegranej, pełen pragnienia zdobywa¬nia dalszej wiedzy, dlatego właśnie de¬cyduje się zawrzeć pakt z Mefistofele-sem. W ten sposób odzyskał młodość w zamian za swą duszę. 2) Ostatnie słowa Fausta: Chwilo, trwaj! Jesteś tak piękna! zamykają życie uczonego. Mają one wymiar uniwersalny, ponieważ od¬zwierciedlają pragnienie każdego czło¬wieka utrwalenia na zawsze i zatrzyma¬nia w czasie tego, co w życiu piękne i wyjątkowe. A. Mickiewicz „Sonety krymskie" („Bakczysaraj") - Widok ruin pałacu ogrodów - Bakczysaraju - które porasta bujna roślinność, rodzi refleksję o prze¬mijaniu i nietrwałości dzieł człowieka, a jednocześnie niezmiennej potędze na¬tury. A. Mickiewicz „Ruiny zamku w Bała-kławie" - Pielgrzym, podmiot liryczny sonetu, snuje refleksję nad dawną świet-nością zamku. Patrząc na jego ruiny, próbuje wyobrazić sobie dawne czasy, czasy świetności. Miejsce, które było niegdyś pełnym życia ośrodkiem kul¬tury, teraz porasta trawą, a nad nim krążą sępy (ptaki symbolizujące śmierć). A. Mickiewicz „Pan Tadeusz" - Po¬emat jest powrotem do przeszłości, do dawnej kultury szlacheckiej, która prze¬mija i odchodzi w niepamięć. Tylko starsze pokolenie pamięta dawne oby¬czaje, dlatego też tak często pojawia się w tekście słowo: ostatni. Ostatni jest więc zajazd, ostatnie są obyczaje czy przedmioty domowe, a Podkomorzy to ostatni, co tak poloneza wodzi. A. Dumas „Wicehrabia de Bragellon- ne" - Powieść zamykająca cykl Dumasa ojca („Trzej muszkieterowie" „d'Artag-nan", „W dwadzieścia lat później") uka¬zuje przemiany, jakie zachodzą we Francji za panowania Ludwika XIV. W niepamięć odchodzi epoka rycerzy, dawne obyczaje zastępuje sztywna ety¬kieta, a moralność ustępuje miejsca roz¬wiązłości. Odchodzą także ostatni wiel¬cy, którzy byli filarami dawnego świata (królowa Anna Austriaczka i muszkiete¬rowie: Atos, Portos i d'Artagnan). E. Zola „Nana" - Scena śmierci Nany, zeszpeconej chorobą, rozkładającej się jeszcze za życia, obrazuje pozorność cielesnego piękna. Twarz bohaterki przypomina bezkształtną masę; z jej urody nie pozostało już nic. Ten od¬rażający widok ma także wymiar sym¬boliczny: po śmierci uwydatniła się cała zgnilizna moralna Nany i jej szpetota wewnętrzna. B. Prus „Lalka" - Powieść ukazuje społeczeństwo polskie w momencie przemian kulturowych, obyczajowych, historycznych i gospodarczych. Śmierć Rzeckiego symbolizuje przemijanie świata romantyków, wyjazd Ochockie¬go - dezaktualizację i utopijność idei pozytywistycznych. Przeminęła także świetność arystokracji, która stała się skostniałą, konserwatywną i zamkniętą grupą społeczną. W miejsce starego świata nastaje nowy: oparty na potędze pieniądza i bezwzględny. Jego przed¬stawicielami są Henryk Szlangbaum i Maruszewicz. H. Sienkiewicz „Quo vadis - Świat kultury antycznej ukazany został w mo¬mencie jej rozkładu. Przeminęła dawna świetność Rzymu, a jej miejsce zajęła amoralność i dekadencja. Odchodzenie tej kultury przyspiesza także fakt naro¬dzin chrześcijaństwa (nowej religii zys¬kującej sobie wielu wyznawców), jak i pożar Rzymu wywołany przez Nerona, a zyskujący tu wymiar symboliczny (ogień trawi i niszczy miasto, które skazane jest na zagładę). Ch. Baudelaire „Padlina" - Wiersz zbudowany jest na zestawieniu anty-tetycznym: młodość i piękno postawio¬ne zostały obok śmierci i rozkładu. Podmiot liryczny z naturalistyczną pre¬cyzją opisuje gnijące ciało toczone przez czerwie, by zakończyć refleksją skierowaną do swej towarzyszki, młodej dziewczyny: Taką będziesz kiedyś, o wdzięku królowo, Po sakramentach ostatnich... W ten sposób podkreśla nie¬uchronność losu - z ciała ludzkiego po śmierci nie zostanie nic. K. Przerwa-Tetmajer „Koniec wieku XIX" - Za przedmiot rozważań obrał poeta odchodzenie wieku XIX, a zara¬zem dawnych wartości (przewartościo¬wanie wszystkich wartości). Wobec no¬wych realiów żadna z dotychczasowych idei nie ma racji bytu, w ich miejsce nie pojawiły się jednak nowe. K. Przerwa-Tetmajer „Na Anioł Pań¬ski" - Symboliczny obraz płynących rzek (II strofa) oznacza upływanie cza¬su, jak i niemożność jego powrotu. Towarzyszy temu dziwny dźwięk ni to płaczu, ni to zawodzenia, skargi, który symbolizować może ból i cierpienie. W całej wypowiedzi lirycznej dominuje nastrój smutku i zadumy (I już nie wraca nigdy fala, (...) / już nie wraca nigdy z dala). J. Kasprowicz „Księga ubogich" - Zgodnie z franciszkańską filozofią ży¬cia, podmiot liryczny uznaje śmierć i przemijanie za nieodłączne części ży¬cia i boskiego planu. Człowiek, podob¬nie jak bohaterowie liryczni utworów, prostaczkowie boży, powinien to za¬akceptować: Żagwią się ognie boże? Zagasty...! Że zagasły tak prędko (...) Nikt tu się temu nie dziwi. T. Mann „Śmierć w Wenecji" - Obraz Wenecji, miasta zmierzającego ku za¬gładzie, ma charakter symboliczny. Do¬my zanurzające się coraz bardziej w wo¬dzie, odór gnijących wodorostów, zara¬za panująca w mieście to symptomy rozkładu, który symbolizuje przemija¬nie kultury klasycznej, opartej na anty¬cznych i renesansowych wzorcach pięk- na. J. Lechoń „Toast" - Tematem wiersza utrzymanego w konwencji katastroficz¬nej jest przemijanie dawnego świata, kultury, jak i świadomość tego, że wszy¬stko już było, a ludziom braknie nowych wartości. Patrz: pogrzeb. M. Dąbrowska „Noce i dnie" - Słowa Barbary: Wszystko mija, a nic się, nic się nie zmienia. Po zlotym tle wciąż płyną szare obloki... obrazują koncepcje czasu w utworze. Czas płynie wolno, toczy się w rytm narodzin i śmierci, czyli nie-uchronnego przemijania. Bohaterowie jakby nie zdawali sobie z tego sprawy, jednakże zmiany zachodzące w ich ży¬ciu, a przede wszystkim ich dzieci, uświadamiają tę prawdę. J. Iwaszkiewicz „Panny z Wilka" - Powrót do Wilka po latach nieobecności uświadamia Wiktorowi Rubenowi, iż młodość bezpowrotnie przeminęła. Mieszkanki dworu, dawniej młode i śli¬czne panny, stały się dorosłymi kobieta¬mi, które w niczym nie przypominają znajomych sprzed lat. Ruben odkrywa także, jak bardzo zmienił się on sam; czas sprawił, że stał się człowiekiem zgorzkniałym i przygaszonym, bezsku¬tecznie szukającym dla siebie ratunku w przeszłości. B. Schulz „Sklepy cynamonowe" '- W swych opowiadaniach Schulz buduje obraz tradycyjnego miasteczka żydows¬kiego z tajemniczymi sklepami cynamo-nowymi, sprzedawcami - magami, uli¬czkami przypominającymi labirynt. Miasteczko skazane jest jednak na po¬wolną zagładę. Jego piękno ustępuje miejsca nowej dzielnicy (Ulicy Kroko-dyli) symbolizującej cywilizację i kul¬turę masową. J. Czechowicz „hildur, baldur i czas" - Przemijanie, upływ czasu, rozdzieli kochanków. Hildur z chłopca staje się mężczyzną i nadchodzi taki moment, kiedy opuszcza Baldura. Starzec z kosą, okrutny czas, nie chce, by kochankowie razem doszli do czarnych strug, by ich miłość trwała. Zatem w poemacie Cze-chowicza przemijanie to przede wszyst¬kim przemijanie uczuć. Poezja W. Szymborskiej, nazywana przez samą poetkę możnością utrwala¬nia i zemstą ręki śmiertelnej, podejmuje nieustannie problem przemijania. Bliska filozofii Heraklita z Efezu („W rzece Heraklita") i egzystencjalizmowi, mówi ona, że: Mc dwa razy się nie zdarza i nie zdarzy („Nic dwa razy"), dodając w in¬nym wierszu: I cokolwiek uczynię, za¬mieni się na zawsze w to, co uczynilam („Życie na poczekaniu"). Przemijanie pojmuje jako dramat, a zarazem tajem¬nicę ludzkiej egzystencji, tym boleśniej¬szą, że prowadzi do nieuchronnego koń¬ca. Jednocześnie porusza uniwersalne i niezmienne problemy obecne od wie¬ków w życiu ludzkim i nie poddające się procesowi przemijania (np. „Zdumie¬nie", „Buffo", „Bez tytułu"). G. Garcia Marquez „Sto lat samotno¬ści" - Akcja powieści (pozornie zam¬knięta w stu latach) obejmuje dzieje rodziny Buendiów od czasów podboju Ameryki Południowej po wiek XX. Naj¬istotniejsze dla koncepcji czasu jest jego pojmowanie jako idei wiecznego po-wrotu (patrz: powrót), przy jednoczes¬nym podkreślaniu upływu lat. Widać to, gdy obserwujemy historię Macondo - miasteczka, które powstało w środku dżungli, przeżyło swój rozkwit, by wre¬szcie dążyć ku zagładzie. W ten sposób historia, płynąc nieustannie, zatoczyła krąg i zamknęła się. A. Camus „Notatniki" - Książka w ni¬czym nie przypomina klasycznych pa¬miętników czy dzienników; jest zbio¬rem notatek z podróży, szkiców do powieści czy dramatów, a także luźnych refleksji na tematy egzystencjalne. Ca¬mus, walcząc z własną pamięcią (zaczął ją tracić w dość młodym wieku), stara się ocalić od zapomnienia to, co było dlań najważniejsze, zatrzymać czas w miejscu. Widać jednak, iż czas płynie nieuchronnie, zmieniając diametralnie autora „Notatników" ^B-..-: Wiersze H. Poświatowskiej, poetki zmarłej przedwcześnie na nieuleczalną chorobę serca, nawiązują do egzystenc¬jalnego pojmowania życia jako „bytu ku śmierci". Tragiczny dla niej jest nie tylko upływ czasu, ale i to, że zmienne życie człowieka wpisane zostało w aż nazbyt stały świat („Koniugacja", „Czy świat umrze..."). Choć próbowała wyja¬śnić samej sobie tajemnicę życia i prze¬mijania („Wizyta", „Heraklicie - przy-jacielu"), nigdy nie pogodziła się ze swym losem („Zawsze kiedy chcę żyć..."). Z. Kucówna „Zatrzymać czas" - Na poły poetyckie wspomnienia znanej pol¬skiej aktorki obejmują czas od dziecińst¬wa po wiek dojrzały. Autorka, pomimo wielu przykrych doświadczeń (w tym ciężkiej choroby), nie traktuje przemija-nią i starzenia się nostalgicznie i ze smutkiem. Stara się za to „zatrzymać czas", czyli ocalić dla siebie to, co bezpowrotnie minęło, a czyni to z ogro¬mnym sentymentem i ciepłem. M. Ondaatje „Angielski pacjent" - Stary egzemplarz „Dziejów" Herodota stał się dla Almasy'ego nie tylko uko¬chaną lekturą, ale i własnym dzienni¬kiem. Wpisując na marginesach książki swoje notatki, wklejając dodatkowe kar¬tki, na których dość lakonicznie opisy¬wał swe doświadczenia, połączył wielką historię spisaną przez Herodota z histo¬rią własną, jakby chcąc udowodnić, że nic nie mija do końca i tworzy całość wielkiej układanki, którą są dzieje świa¬ta i człowieka. * „Yanitas yanitatum et omnia yanitas" („Marność nad marnościami i wszystko marność"). (Księga Koheleta) * „Panta rhei" („Wszystko płynie"). (Heraklit z Efezu) * „Niepodobna wstąpić dwukrotnie do tej samej rzeki". (Heraklit z Efezu) * Czas ucieka, śmierć goni, wieczność czeka, (przysłowie średniowieczne) * „Jeżeli chcecie, aby o was nie zapom¬niano po śmierci i zgniciu, to albo piszcie rzeczy warte czytania, albo czyńcie rzeczy warte napisania". (B. Franklin) * „Cokolwiek w sobie ma ten świat odmienny, Wszystko przemija jako jednodzienny Kwiat, który pięknie się rozwinie rano, a w południe zaginie". (Sz. Zimorowic) * „Nawet gdy stanie ci zegarek, twój czas płynie dalej". (R. Mendel) * „Czas to nie trwanie, lecz uciekanie". (J. Kurek) * „Istota wspomnień polega na tym, że nic nie przemija". (E. Canetti) * „Życie ma to do siebie, że nie można go powtórzyć". (Z. Trzaskowski) * „Czy możecie sobie wyobrazić, że nasze czasy uchodzić kiedyś będą za dawne dobre czasyT' (Z. Petan) * „Czemu ty się, zła godzino, z niepotrzebnym mieszasz lękiem? Jesteś - a więc musisz minąć. Miniesz - a więc to jest piękne". (W. Szymborska) * „My nie umrzemy nigdy (...) Umiera tylko czas. Przeklęty czas (...) Kiedy kochamy się, stajemy się nieśmiertelni i niezniszczalni, jak bicie serca, jak deszcz lub wiatr". (E.M. Remarąue)

Motyw przemijania w literaturze

Materiały

"Iliada" Homer - wprowadzenie Homer. Iliada „Iliada” i „Odyseja” Homera, „Eneida” Wergiliusza to najczęściej, obok pieśni Horacego i tragedii antycznych, czytywane dzieła starożytności. Reprezentują one żywotny w literaturze gatunek – epos. Wśród wymienionych dzieł szczególnie cenna dla badaczy literatury i epoki w ogóle jest &...

Hrabia Henryk jako przedstawiciel arystokracji Początkowo dramat Zygmunta Krasińskiego miał nosić tytuł „Mąż” i skupić tym samym uwagę czytelnika na konstrukcji losów głównego bohatera oraz na problematyce związanej z człowiekiem, z dylematami jego duszy. Autor jednak nadał swojemu dziełu tytuł : „Nie – Boska komedia”, zmierzając raczej w kierunku rozważań histo...

Mity i prawdy o narodzie polskim Mity i prawdy o narodzie polskim Sarmatyzm to pogląd o szczególnym pochodzeniu szlachty polskiej. Opierając się na XVI - wiecznych historykach twierdzono, że szlachta polska wywodzi się od Sarmatów, starożytnego plemie-nia, zamieszkującego przed wiekami ziemie polskie. Sarmatom przypisywano wiele wspaniałych cech charakteru, jak np. wrodzoną ...

Różewicz i Mrożek krytycznie do człowieka i świata Obaj autorzy odnoszą się krytycznie do współczesnego człowieka i świata, który tworzy i któremu się poddaje. Współczesność to schematy - konflikt pokoleń, ksenofobie, wzorce irracjonalnych zachowań siłą narzucane przez modę na \"nowoczesność\". To zaborcze wojny i totalitaryzmy, pozostające w pamięci ludzkiej jeszcze długie lata po swoim upad...

Rodzaje planów Plany strategiczne. Prowadzą do osiągnięcia ogólnych celów organizacji - do spełnienia misji, stanowiącej szczególny powód istnienia organizacji. Plany operacyjne. Określają sposoby wcielenia w życie planów strategicznych. Plany operacyjne dzielą się na: Plany jednorazowe - określające szczególne działania, które prawdopodobnie nie będą po...

Polskie systemy wersyfikacyjne Polskie systemy wersyfikacyjne, omów podaj przykłady Wyróżniamy następujące systemy wersyfikacyjne: 1. średniowieczny wiersz zdaniowy 2. renesansowy wiersz sylabiczny 3. romantyczny wiersz sylabotoniczny i odmiana sylabotonizmu - heksametr polski - \"Opowieść Wajdeloty\" 4. modernistyczny wiersz toniczny 5. współczesny wiersz wolny ...

Przemiana bohatera romantycznego w twórczości Mickiewicza Ewolucję koncepcji bohatera romantycznego w twórczości Adama Mickiewicza łatwo zauważyć odwołując się do ogólnego schematu tej postawy. Bohater romantyczny był symbolem młodego człowieka pierwszej polowy XIX wieku. Możemy wyróżnić następujące cechy, które były dla niego charakterystyczne: - jego młodość określona była przez: samotność, poc...

Michał Bułhakow – życie i twórczość Michał Bułhakow – życie i twórczość Autor słynnej powieści Mistrz i Małgorzata jest twórcą ciągle na nowo odkrywanym i budzącym wielkie zainteresowanie badaczy literatury i czytelników gustujących w lekturze wymagającej od nich pewnego wysiłku intelektualnego. Długie lata Michał Bułhakow był dramaturgiem odrzucanym przez teatr, nie t...