Motyw pogrzebu w literaturze



Pogrzeb Pogrzeb - Inaczej pochówek, jest cere¬monią składania do grobu zmarłego. W przeszłości związany był z bogatym rytuałem (np. czuwanie przy marach, wspólne modlitwy, msza żałobna, stypa, podział majątku po zmarłym), z którego obecnie ocalało niewiele. Liryka funeralna (żałobna) - Rodzaj liryki opiewającej życie zmarłego (prze¬ważnie znanej osobistości), wyrażającej żal po jego stracie bądź pocieszającej (liryka konsolacyjna). Biblia (NT) - Ewangelie mówią, iż pogrzebem Chrystusa zajął się Józef z Arymatei. Udał się on do Piłata, poprosił o zgodę na pochówek ciała Jezusa, sam też zdjął ciało z krzyża (nawiązanie: obraz Rembrandta „Zdję¬cie Chrystusa z krzyża") i pochował je w wykupionym przez siebie grobie. Trzy dni po pogrzebie niewiasty wy¬brały się, by namaścić zmarłego olej-kami. Zastały pusty grób, a aniołowie, których spotkały na swej drodze, ob¬wieścili im zmartwychwstanie Jezusa. Mitologia - Tradycja nakazywała staro¬żytnym dopełnienie określonej ceremo¬nii pogrzebu, składającej się z kilku-dziesięciu obrzędów, m.in.: przywoła¬nia ducha zmarłego, stwierdzenia zgonu przez poruszenie ciałem, włożenia obola w usta zmarłego (symboliczna zapłata dla Charona) czy namaszczenia ciała olejkami. Zwłoki grzebane były na cmentarzu, często też palono je, by pochować prochy i kości. Następnie odprawiano obrzędy oczyszczające i stypę. Na grobie wydawano ucztę dla zmarłego, a do grobu kładziono przed¬mioty użytku codziennego. Zaniechanie tych obrzędów groziło nie tylko karą zesłaną przez bogów na krewnych zmar-łego, ale również tym, iż jego dusza będzie się błąkała po zaświatach. Sofokles „Antygona" - Konflikt dwóch racji koncentruje się wokół sprawy po¬chówku Polinejkesa. Antygona, naru¬szając prawo królewskie, w poszanowaniu praw boskich, kierując się miłością siostrzaną, chowa brata uznanego za zdrajcę. Patrz: sąd/proces, władza/wład¬ca. J. da Yoragine „Legenda na dzień św. Aleksego" - Pogrzeb świętego poprze¬dzają siedmiodniowe modlitwy przy marach. W kościele św. Bonifacego gromadzą się niemal wszyscy Rzymia¬nie, którzy chcą uczestniczyć w po¬chówku. W tym czasie zbudowano gro¬bowiec ze złota i drogich kamieni, w którym później złożono ciało Alek¬sego. Wtedy to z grobu zaczął wydoby¬wać się słodki zapach, w niczym nie podobny do woni rozkładających się zwłok (znamię świętości zmarłego). Legendy arturiańskie - Według podań król Artur, śmiertelnie raniony w bitwie, przewieziony został na wyspę Avalon. Tam śpi snem wiecznym, a obudzi się, gdy będzie mógł wrócić do swego króle¬stwa. W. Szekspir „Hamlet" - Ofelia, pomi¬mo iż zmarła śmiercią samobójczą, zo¬stała pochowana w poświęconej ziemi, przy udziale księdza. Nie odprawiono jednak mszy żałobnej, ponieważ to kłó¬ciłoby się z zasadami religii. Spokój ceremonii zakłóca sprzeczka pomiędzy Laertesem a Hamletem o to, który z nich bardziej kochał Ofelię. Wykorzystuje to później Klaudiusz, który doprowadza do pojedynku między młodymi mężczyz¬nami. J.W. Goethe „Cierpienia młodego Wertera" - W liście pożegnalnym do Lotty Werter przedstawia swe życzenia dotyczące pochówku. Chciałby spoczy¬wać na skraju cmentarza, przy drodze. Prosi, by pochowano go w stroju, które¬go kiedyś dotknęła Lotta, by nie przeszukiwano jego kieszeni, gdyż w jednej z nich znajduje się różowa wstęga uko¬chanej. Pogrzeb Wertera odbywa się w nocy. Za trumną idzie ojciec Lotty z synami. Nie ma ani Lotty ani Alberta. Chowają go do grobu prości rzemieśl¬nicy. A. Mickiewicz „Lilije" - Pani, w oba¬wie, że mąż wykryje jej zdradę, zabija go i chowa w gaju, na lączce przy ruczaju. Na grobie sieje kwiaty lilii, którym nakazuje: Rośnlj kwiecie wyso¬ko, Jak pan leży głęboko. Pogrzeb pana, zgodnie z ludowymi wierzeniami, nie uchronił pani od zemsty zza grobu, albowiem nie masz zbrodni bez kary. Patrz: zbrodnia/zbrodniarz. H. Balzac „Ojciec Goriot" - Końcowa scena powieści to pogrzeb ojca Goriot. Za trumną idzie tylko Eugeniusz Rastig-nac. Córki Goriota, zajęte własnym ży¬ciem, nie uczestniczą w pochówku. Ten człowiek, tak niegdyś bogaty, chowany jest jak nędzarz. Stendhal „Czerwone i czarne" - Strze¬lając do pani de Renal, Julian Sorel wydał na siebie wyrok śmierci. Po eg¬zekucji ciało jego odprowadza do grobu orszak księży i Matylda de la Mole. Wzorem królowej Margot udało się jej przekupić kata, by oddał jej głowę uko¬chanego. Właściwy pogrzeb Sorela od¬bywa się później, w wybranej przez Matyldę grocie, w otoczeniu kilkuset osób, z ogromnym przepychem. To miejsce pochówku uznała ona za praw¬dziwy grób ukochanego. J. Słowacki „Pogrzeb kapitana Meyz-nera" - Utwór jest parabolicznym obra¬zem życia i śmierci popowstaniowej emigracji paryskiej. Meyzner, niegdyś bohater, umiera w jednym z paryskich szpitali, nie zostawiając żadnych pienię-dzy na pochówek. Siostry decydują, że zostanie on pogrzebany w mogile zbio¬rowej. Dzięki pomocy przyjaciół zmarły został pochowany w oddzielnym grobie, przy udziale księdza. Jest to smutna refleksja nad tym, że polscy bohatero-wie umierają jak nędzarze na obczyźnie, ponieważ nie mogą powrócić do kraju. E.A. Poe „Przedwczesny pogrzeb" - Bohater opowiadania, zafascynowany zjawiskiem katalepsji, jak i problemem grzebania ludzi znajdujących się w tym stanie, śni o własnym pogrzebie. Sen opowiada o tym, że został on pochowa¬ny, gdy znajdował się w letargu. Próbuje wydostać się z trumny, waląc w jej wieko, ale nikt go nie słyszy. Wtedy budzi się na jachcie przyjaciela, uderza¬jąc dłonią w sufit kajuty. E. Bronte „Wichrowe Wzgórza" - Fa¬buła powieści dzieli się wyraźnie na okresy między kolejnymi pogrzebami. 1) Pogrzeb pani Earnshaw spowodował początek choroby jej męża. 2) Jego pochówek to ostatnie wydarzenie w ży¬ciu młodego Heathcliffa, w którym uczestniczy on jako pełnoprawny czło-nek rodziny. 3) Pogrzeb Katarzyny za¬początkował szaleństwo Heathcliffa i poważną chorobę Edgara. 4) Wkrótce po jej śmierci umiera Hindley, brat Katarzyny, a po jego pochówku Hareton przechodzi pod opiekę Heathcliffa. 5) Pogrzeby Edgara Lintona i Lintona Heathcliffa kończą dzieciństwo młodej Katarzyny, uzależniając ją jednocześnie od teścia, który przejął jej majątek. 6) Powieść kończy pogrzeb Heathcliffa, po którym Cathy i Hareton pobierają się, tym samym zamykając długoletni spór między mieszkańcami Wichrowych Wzgórz i Drozdowego Gniazda. C.K. Norwid „Bema pamięci żałobny rapsod" - Obraz ceremonii żałobnej stylizowany jest na wizję pogrzebów dawnych wodzów słowiańskich i ger¬mańskich. Za zmarłym, nazwanym tutaj „Cieniem", postępuje orszak postaci (panny żałobne, chłopcy, pachołki słu¬żebne), symbolizujący Polaków odpro¬wadzających do grobu swego bohatera. Dwie ostatnie strofy opisują pochód żałobników, który dalej bądzie szedł przez świat (kontynuował dzieło zmar¬łego) i, jak Jozue Jerycho, zdobędzie ujęte snem grody (niedojrzałe i uśpione społeczeństwo). G. Flaubert „Pani Bovary" - Pogrzeb Emmy Bovary ma uroczysty charakter: kondukt przechodzi z kościoła na cmen-tarz, obserwowany przez wszystkich mieszkańców miasteczka. Uczestniczą w nim co ważniejsi obywatele Yonville, jednak niektórzy odchodzą przed zakoń¬czeniem ceremonii. Jedyną osobą, która naprawdę przeżywa to wydarzenie, jest Karol Bovary (chce rzucić się do grobu, by pogrzebano go razem z żoną). Po¬grzeb Emmy jest dla niego końcem szczęścia, lecz także początkiem okru¬tnego, świadomego życia, w którym dowie się o zdradach żony. S. Żeromski „Zapomnienie" - Wicek Obala, ubogi chłop, kradnie drzewo z lasu dziedzica, by zrobić trumnę, w której pochowa przedwcześnie zmar¬łego syna. Chce pogrzebać go godnie, jak na prawdziwego człowieka przy¬stało. Za kradzież drewna grozi mu grzywna albo nawet więzienie. S. Żeromski „Przedwiośnie" - 1) W czasie rewolucji Cezary Baryka pra¬cuje przy grzebaniu zwłok ofiar roz¬ruchów w zbiorowych mogiłach. Po pochowanych nie pozostanie żaden ślad, ich krewni nigdy nie odnajdą grobów. Momentem przełomowym dla Baryki jest pochówek młodej, niewinnej Or-mianki, która została bestialsko zamordowana. Od tej chwili Cezary zaczyna się zastanawiać nad sensem rewolucji. 2) Stary Baryka, ojciec Cezarego, umie¬ra podczas drogi powrotnej do Polski. Został pochowany przy kościele w jed¬nym z mijanych miasteczek. Ceremonii pochówku dokonali dwaj obcy mu lu¬dzie, podczas gdy jego syn jechał do Warszawy. J. Lechoń „Toast" - Tytułowy toast wznoszony jest na stypie po pogrzebie świata. Żałobnicy jeszcze mają przed oczyma obraz ziemi spoczywającej w trumnie okrytej całunem. Jest to sym¬boliczny obraz zbliżającego się końca starego świata i upadku kultury. Jedno¬cześnie poeta (jeden z uczestników sty¬py) wyraża nadzieję, że spuścizna, jaką pozostawią po sobie żałobnicy-poeci, nie odejdzie w niepamięć i pomoże światu odrodzić się na nowo (Szaleńcy, wzrośniem kiedyś kłosami mądrości, Po¬wszednim czarnym chlebem dla zjada¬czy chleba!). S. Undset „Krystyna, córka Lavran- sa" - W powieści autorka kilkakrotnie opisuje ceremonię pochówku. Najbar¬dziej spektakularny jest obraz pogrzebu Lavransa. Obrzędy trwają siedem dni, podczas których na Jórund zjeżdża się kilkuset gości. Zanim odprowadzono Lavransa do grobu, nastąpił podział majątku po zmarłym i stypa. Ósmego dnia orszak pogrzebowy rusza do Hama-ru. Krystyna, ukochana córka Lavransa, nie uczestniczy w ceremonii odprowa¬dzania zwłok, ponieważ nie odbyła jesz¬cze wywodu po urodzeniu ostatniego dziecka. F.S. Fitzgerald „Wielki Gatsby" - Po¬grzeb Gatsby'ego jest antytezą jego ży¬cia. Zawsze otoczony ludźmi, gdy umie¬ra, mylnie posądzony o zabójstwo, od¬prowadzają go do grobu tylko trzy osoby: jego ojciec, Nick i pan Sowa (czło¬wiek, którego prawie nie znał). Obraz tej ceremonii doskonale przystaje do re¬aliów współczesnej cywilizacji zachod¬niej, w której człowiek żyje pośród innych ludzi, ale umiera w samotności i chowany jest przez nielicznych. J. Czechowicz „elegia niemocy" - Jest to poetycki i symboliczny obraz żałob¬nego pochodu, do którego przyłącza się poeta, zdający sobie sprawę ze znacze¬nia tej ceremonii. Jest ona podzwonnym dla odchodzącej epoki kulturowej, a jed-nocześnie katastroficzną wizją ludzko¬ści grzebanej przez samych ludzi, prze¬konanych o własnej niemocy (iść dokąd iść z wierszem jak dym niepotrzebnym). Z. Nałkowska „Granica" - Śmierć sta¬rej Bogutowej i jej pogrzeb są dla Justyny początkiem dorosłego życia. Udaje jej się pochować matkę tylko dzięki finansowej pomocy Zenona; ina¬czej zmarła spoczęłaby zapewne w zbio¬rowej mogile. M.A. Bułhakow „Mistrz i Małgorza¬ta" -1) Opis pogrzebu Miszy Berlioza, prezesa Massolitu, stylizowany jest na ceremonię pochówku dostojnych dyg¬nitarzy państwowych ZSRR. W kon¬dukcie idącym za trumną znajdują się literaci, krytycy literaccy i ważne osobi¬stości ze świata kultury. Konsternację żałobników wzbudza fakt, że poprzed¬niego dnia ukradziono z sali Gribojedo-wa, gdzie były wystawione zwłoki, gło¬wę nieboszczyka. Prawdziwy pogrzeb Berlioza odbędzie się jednak na balu u Wolanda, kiedy to zmarły zostanie skazany na rozpłynięcie się w nicość. 2) Modyfikując relację ewangelistów, Buł¬hakow pisze, że zdjęcia ciała Jeszui dokonał Mateusz Lewita. On też czuwał nad pochówkiem zmarłego. Jeszuę po¬chowano wraz z pozostałymi skazańcami w mogile za miastem. Tolmaj, nadzorujący pogrzeb, oznaczył grób tak, by można go było odnaleźć, a na palce zmarłych kazał nałożyć trzy różniące się od siebie pierścienie. J. Andrzejewski „Popiół i diament" - Jednym z pierwszych wydarzeń w po¬wieści jest pogrzeb dwóch funkcjonariu¬szy milicji, zastrzelonych zamiast Szczuki i jego szofera. Pogrzeb ten to pokłosie walki pomiędzy zwolennikami dawnego i nowego ustroju. Jest dowo¬dem na to, że wojna jeszcze się nie skończyła, z tym, że przeciwnikami będą teraz ludzie należący do tego same¬go narodu. W. Szymborska „Pogrzeb" - Wiersz napisany został po październiku 1956 roku. Poetka opisuje w nim drugi po-chówek człowieka zrehabilitowanego przez nowe władze (Czaszkę z gliny wyjęli, położyli w marmury...). Ceremo¬nia odbywa się przy udziale dygnitarzy partyjnych, ze splendorem przystoją-cym pochówkowi dostojników państ-wowych. Wniosek końcowy świadczy jednak o tym, że nawet takie gesty władzy wobec niegdyś zniesławionych ludzi, nie zlikwidują przepaści pomię¬dzy nią a społeczeństwem. Jednocześnie poetka snuje gorzką refleksję, że zmiany są tylko pozorne, w rzeczywistości nic się nie zmieniło. Z. Herbert „Tren Fortynbrasa" -For- tynbras („rycerz o silnym ramieniu") prowadzi monolog nad ciałem Hamleta (rycerza w miękkich pantoflach). Mówi on o pogrzebie Hamleta zaplanowanym przez niego na wzór pochówku żoł¬nierza. Jednocześnie podkreśla: To będą moje manewry przed objęciem władzy, jakby ceremonia miała ukazać siłę no¬wego władcy, dać obraz nowych, nad-chodzących rządów. Obraz ten ma wymiar symboliczny i można potraktować go jako opis wkraczania władzy „silnej ręki", opartej na terrorze, a więc rządów autorytarnych. G. Garcia Marąuez „Sto lat samotno¬ści" - Obraz pogrzebów w powieści jest tak samo nierealny, jak cały świat przed¬stawiony, nasycony symboliką nierzad¬ko niezrozumiałą dla Europejczyka. Pi-lar Ternera chowana jest w pozycji siedzącej, na krześle przypominającym tron (królowa prostytutek w Macondo). Ciało młodego Jose" Arcadio Buendii, który został zastrzelony, wydziela woń prochu; mieszkańcy Macondo czują ją nie tylko w czasie pogrzebu, ale i po zamknięciu grobu. Pogrzeb nie oznacza jednak końca życia czy odejścia do innego świata, jest on początkiem nowe¬go istnienia w formie czysto duchowej. M. Druon „Królowie przeklęci" - Po¬grzeb Filipa Pięknego jest początkiem końca dynastii Kapetyngów. Pomimo wielu prób nie udało się zamknąć oczu zmarłego, zupełnie jakby chciały pat¬rzeć na świat nawet po śmierci władcy. Ceremonia ta zapoczątkuje waśnie w ro¬dzinie królewskiej, rozpaczliwe wysiłki utrzymania władzy w rękach rodu, a przede wszystkim będzie pogrzebem ostatniego wielkiego króla Francji epoki średniowiecza. Patrz: władza/władca. M. Waltari „Egipcjanin Sinuhe" - Si-nuhe, chcąc godnie pogrzebać swych rodziców, nie posiadając żadnych pie-niędzy, zmuszony jest pracować w Do¬mu Śmierci, gdzie przygotowywane są do pochówku ciała zmarłych. Pogrzeb, jak i poprzedzające go zabiegi, obrazują status majątkowy chowanego. Waltari szczegółowo opisuje sposoby preparo-wania zwłok (moczenie w solance, wyj¬mowanie wnętrzności, namaszczanie ziołami i olejkami, opróżnianie zawar¬tości czaszki), by potem przejść do samej ceremonii pochówku. Zmarłych odprowadzają ich najbliżsi. Zwłoki cho¬wane są w grobowcach (wielkość grobo¬wca zależy od posiadanych pieniędzy) wraz z pożywieniem i kosztownościami. Zabalsamowane ciało nieboszczyka ma dawać przekonanie, że w rzeczywistości nie umarł on, a tylko przeszedł w inną formę istnienia. J. Heller „Paragraf 22" - Pogrzeb jednego z przyjaciół Yossariana odbywa się zgodnie z zasadami wojskowymi. Ceremonię zakłóca Yossarian, siedzący nago na drzewie. Jego nagość jest de¬monstracją pogardy dla wojskowego munduru oraz wojny, w której giną niewinni ludzie (jak sam zmarły). T. Keneally „Lista Schindlera" - Opis ekshumacji zwłok Żydów, pochowa¬nych dotychczas w grobach zbiorowych obozu w Płaszowie jest momentem zwrotnym w życiu Oskara Schindlera. Amon Goth, na polecenie Hansa Fran¬ka, wykopuje ciała pomordowanych, by spalić je. Obserwuje to Schindler, który właśnie wtedy decyduje się ocalić pozo-stałych Żydów przed niechybną śmier¬cią. Wstrząsającym obrazem jest deszcz popiołu powstałego ze spalonych zwłok, spadający na cały Kraków. Żaden z mie¬szkańców miasta nie zdaje sobie sprawy z jego pochodzenia. J. Głowacki „Antygona w Nowym Jo¬rku" - Dramat jest nawiązaniem do „Antygeny" Sofoklesa. Portorykańska dziewczyna, Anita, jedna z wielu bez¬domnych w Tompkins Sąuare Park, pragnie godnie pochować swego uko¬chanego, płaci więc Pchełce i Szaszy za przywiezienie jego zwłok z Long Island do parku, by mogła je pogrzebać zgodnie z rytuałem, urządzić stypę, znać miejsce, by móc odwiedzać grób. Przed¬sięwzięcie się udało, ciało Johna przy¬wieziono do parku. Odbył się godny pochówek. Anita wypełniła obowiązek wobec zmarłego, ale naraziła się miastu. Ten pogrzeb, to powtórzenie antyczne¬go konfliktu jednostka-państwo. * Pieska śmierć - marna, nędzna, niesławna śmierć albo strach przed pozostawieniem ciała bez pogrzebu, co miałoby katastrofalne skutki dla zmarłego. * „W tych czasach pełnych zamętu i grozy niektórych ludzi grzebano dwa razy, a innym udawało się zmartwychwstać". (B. de Launay) * „Kto już nie kocha i nie błądzi, niech da się pogrzebać". (J. W. Goethe) * „Idą posępni, a grają im dzwony ze wszystkich kościołów, a grają im dzwony żałobne". (S. Wyspiański) * „Dobrze, że człowiek nie może iść za własnym pogrzebem, bo by mu serce z żalu pękło". (L. Drzewiecki) * „Wzruszające, ilu żyje po to, by zasłużyć na wspaniały pogrzeb". (E. Iwanicki) * „Człowiek mógłby żyć samotnie przez całe życie. Ale chociaż sam mógłby wykopać swój własny grób, musi mieć kogoś, kto go pochowa". (J. Joyce)

Motyw pogrzebu w literaturze

Materiały

Ksiądz Robak, czyli Jacek Soplica po wewnętrznej przemianie w "Panu Tadeuszu" Działalność księdza Robaka Ksiądz Robak (czyli Jacek Soplica po wewnętrznej przemianie) jest w istocie głównym bohaterem utworu. Postać ta jest motorem wątku politycznego. Motywację swojego działania ujawnia on w obliczu śmierci., gdy wyjaśnia Gerwazemu, kim jest i jakie były koleje jego losu. Dzieje Jacka Soplicy opowiada Hrabiemu Ger...

Kształtowanie struktury kapitału Praktyczne aspekty kształtowania struktury kapitału. Struktura kapitału jest kształtowana pod wpływem wielu czynników. Najważniejsze z nich to forma organizacyjno-prawna przedsiębiorstwa, sytuacja finansowa danego przedsiębiorstwa, stan gospodarki , rynku finansowego i jego segmentów . W punkcie 2 pokrótce wskażemy na kilka bardziej praktyczn...

Akwizycja - co to jest Akwizycja – uważana jest za najbardziej skuteczną formę oddziaływania na nabywców, ale zarazem kosztowną. Stąd jej najszersze zastosowanie znajdujemy w obrocie towarami o wysokiej wartości jednostkowej, a w szczególności obrocie sprzętem inwestycyjnym i obrocie patentami (licencjami). Akwizycja jest drugim pod względem zakresu zastosowan...

Emisja papierów wartościowych Finansowanie banku przez emisję papierów wartościowych Emisję własnych papierów wartościowych zalicza się do operacji biernych. W ramach operacji biernych banki emitują własne akcje i obligacje a także inne papiery wartościowe, np. certyfikaty depozytowe, bony kasowe, w zależności od celu jakim mają służyć. W czasie tworzenia banku w formi...

Czym jest agresja - psychologia Agresja Agresję definiujemy jako działanie intencjonalne, ukierunkowane na spowodowanie szkody fizycznej lub psychicznej. Celem agresji wrogiej jest zadanie bólu lub zranienie. Agresja instrumentalna służy do osiągnięcia innego celu poza zadaniem bólu i zranieniem. Dzisiaj na skutek rosnącej liczby przestępstw z użyciem przemocy, popełnianych...

Etapy planowania Podstawowe etapy planowania: 1. Ustalenie celu lub zbioru celów umożliwiające skuteczną koncentrację zasobów organizacji. 2. Określenie istniejącej sytuacji - jak odległe są cele organizacji, jakie są zasoby do ich realizacji. 3. Ustalenie co sprzyja, a co przeszkadza w realizacji celów - przewidywanie przyszłych sytuacji, problemów i okazji....

Podstawy światopoglądowe poszukiwania Czystej Formy Podstawy światopoglądowe poszukiwania Czystej Formy: - szybki rozwój nauki i techniki - fascynacja osiągnięciami cywilizacji znalazła wyraz w sztuce * teoria względności (A.Einstein)- obalenie hipotezy o ciągłości i trwalości materii * psychoanaliza (Z.Freud)- motorem działań człowieka jest podświadomość - I Wojna Światowa i Rewolucja Paździ...

Antyk - nawiązania do epoki 1.Nawiązania do Antyku. Klasycyzmem określamy nie tylko twórczość starożytnych artystów lecz także późniejsze prądy artystyczne, odwołujące się do źródeł antycznych. Przykładem epoki przywołującej klasyczne piękno i kanony ustalone w starożytności, może być sztuka Renesansu i Oświecenia. Tworzą one w swoim dorobku klasyczne - czyli nawiązujące ...