Motyw piękna w literaturze



Piękno Piękno - Zespół cech takich jak propor¬cja kształtów, harmonia barw, dźwię¬ków, który sprawia, że coś budzi za¬chwyt. Piękno może też mieć charakter moralny, dotyczyć wewnętrznej dosko¬nałości. W literaturze ideał piękna zwy¬kle zależy od estetycznych poglądów epoki, choć może być kształtowany w opozycji do nich. Biblia (ST) -1) Uosobieniem ludzkiego piękna jest Sara, żona Abrahama. Jej niezwykła uroda budzi powszechny za¬chwyt. 2) Dla Oblubieńca i Oblubienicy z „Pieśni nad pieśniami" piękno zawiera się w doskonałej harmonii ich ciał. Biblia (NT) - Pięknem wcielonym jest Maria, matka Jezusa, ponieważ przyszła na świat bez grzechu pierworodnego. Mitologia - 1) Boginią piękna jest Afrodyta. Narodziła się z piany morskiej i jej niezwykła uroda ma lekkość owej piany. 2) Boską pięknością odznaczają się wszyscy Olimpijczycy. 3) Ideał męs¬kiego piękna uosabia Apollo, najpięk¬niejszy z bogów. 4) Najpiękniejszą z ko¬biet śmiertelnych jest Helena. Jej nie¬zwykła uroda stanie się pośrednio przy¬czyną wojny trojańskiej. Starożytność - Ideał piękna stanowiła harmonia kształtów i doskonałość pro¬porcji. Starożytni uważali też, że piękne jest to, co użyteczne. Dante Alighieri „Boska Komedia" - Pięknem absolutnym i doskonałym jest dla poety Trójca Święta, którą oglą¬da na końcu swej wędrówki (Raj, Pieśń XXXIII). Dante opisuje Ją jako trzy obręcze barwy troistej. Jeden z drugiego krąg, jak tęcza z tęczy (koło - kształt idealny). Szczególne wrażenie wywiera na nim postać Chrystusa: ...Twarzy Czleczej Wizerunek... Źrenice w niego wpoilem z zachwytem. Poeta wie jednak, iż nie zdoła w pełni oddać tego mistycz¬nego piękna, gdyż jego język jest zbyt ubogi (...dalej fantazja moja nie nada-ty). J. Bedier (oprać.) „Dzieje Tristana i Izoldy" - Oboje kochankowie od¬znaczają się niezwykłą urodą. Ich pięk¬no fascynuje zarówno ich samych, jak i ludzi, z którymi się stykają. F. Petrarca „Sonety do Laury" - Lau¬ra odznacza się nie tylko doskonałym pięknem ciała, ale również pięknem duszy. W. Szekspir „Sonety" - Niezwykłe piękno tajemniczego młodzieńca dzięki poezji zostanie utrwalone na wieki i ura-towane od niszczycielskiego wpływu czasu. D. Naborowski „Na oczy królewny angielskiej" - Oczy królewny są tak piękne, że nie sposób opisać ich słowa¬mi. Są zarazem jak pochodnie, słońce, gwiazdy i bogowie. J.W. Goethe „Cierpienia młodego Wertera" - 1) Lotta jest dla Wertera uosobieniem piękna. Jej niezwykła uro¬da objawia się przede wszystkim prosto¬tą bycia. Pełnego wyrazu nabiera dopie¬ro w otoczeniu natury. 2) Werter nie¬zwykle silnie odbiera piękno natury. Otaczająca przyroda wywiera wpływ na stan jego duszy. G.G. Byron „Giaur" - Leila jest naj¬piękniejszą z kobiet. Nawet po jej śmie¬rci Giaur wciąż widzi jej niezwykłą urodę. A. Mickiewicz „Dziady" cz. IV - Ko¬bieta jest tak piękna, że jej urody za-zdroszą anieli. Lecz duszę ma gor¬szą... .gorsząaniżeli...sam diabel, bo daje się łatwo omamić zlotu i odrzuca czystą, prawdziwą miłość. A. Mickiewicz „Sonety krymskie" - Piękno orientalnego krajobrazu Krymu budzi nieustanne wspomnienia mniej pięknej, ale ojczystej Litwy. Rodzi też refleksje o nietrwałości tworów czło¬wieka i niezniszczalności tego, co stwo¬rzyła natura. J. Słowacki „Balladyna" - Zachwyco¬ny pięknem martwej Aliny, Filon zako¬chuje się w niej. Choć nieżywa, uosabia ideał, którego całe życie poszukiwał. J. Słowacki „Anhelli" - Kiedy Szaman uwalnia duszę Anhellego, ukazuje się jej anielskie piękno. Z. Krasiński „Nie-Boska komedia" - 1) Hrabia Henryk podąża za widmem pięknej Dziewicy. Niestety, okazuje się, że kryje ono rozkład i zgniliznę, bo jest tworem Szatana. 2) Hrabia Henryk jako poeta tworzy piękno, przez niego płynie strumień piękności. Jednak brak miłości w jego życiu sprawia, że sum pięknością nie jest. C.K. Norwid „Promethidion" - Pięk¬no na to jest, by zachwycalo do pracy -praca, by się zmartwychwstało. Piękno ma być natchnieniem do pracy, która odmieni oblicze świata. Według Nor¬wida piękno powinno się łączyć z miłoś¬cią, winno być także użyteczne. Ch. Baudelaire „Ideał" - Piękne jest to, co może rozproszyć nudę i poruszy do głębi serce, co jest jak otchłanie. Ch. Baudelaire „Hymn do Piękna" - Piękno pozbawione jest walorów ety¬cznych, nie jest ani dobre, ani złe. Jest tym, co ujmuje choć trochę nędzy życiu, a światu ohydy. O. Wilde „Portret Doriana Graya" - Ponieważ na portrecie odciskają swoje piętno wszystkie zbrodnie i niegodziwo-ści Doriana, on sam pozostaje ciągle niezwykle piękny. Zatem to, co piękne, nie musi być dobre. Czasem może być wręcz przeciwnie - piękno może skry¬wać największe występki i najbardziej odrażające czyny. K. Przerwa-Tetmajer „Widok ze Świ-nicy do Doliny Wierchcichej" - Praw¬dziwe piękno tkwi w górach. Ale za-chwyt nad nim wywołuje nieokreślony żal i tęsknotę. T. Mann „Śmierć w Wenecji" - Pięk¬nem wcielonym staje się dla Aschen-bacha Tadzio. Niezwykła uroda młode¬go Polaka sprawia, że stary pisarz od¬zyskuje utracone siły twórcze. Niestety, to samo piękno przyczyni się do śmierci Aschenbacha, który nie zdoła już wyko¬rzystać nowych możliwości swojego ta¬lentu. T. Mann „Tonio Kroger" - Janek Hansen i Ingeborga Holm stają się dla Tonią uosobieniem nieosiągalnego pię¬kna. Ich jasna uroda uświadomi Kroge-rowi jego zawieszenie pomiędzy świa¬tem sztuki a światem mieszczańskich wartości. J. Kasprowicz „Księga ubogich" - Piękno objawia się w zwykłym codzien¬nym życiu i obcowaniu z naturą. Można je dostrzec nawet w fakcie przemijania. Futuryści - Piękne jest to, co stworzył człowiek, wszelka materia zorganizo¬wana, a przede wszystkim maszyna. G. Garcia Marąuez „Sto lat samotno¬ści" - Uosobieniem piękna absolutnego - zarówno cielesnego, jak i duchowego (czystość) -jest piękna Remedios. Pięk¬no to jest jednak zwodnicze: kocha ją wielu młodzieńców, a ona nie potrafi odwzajemnić tej miłości. Mimo to Bóg wyróżnił Piękną Remedios, zabierając ją żywcem do nieba. J. Andrzejewski „Bramy raju" - Ja¬kub z Cloyes zwany jest też Jakubem Pięknym. Jego niezwykła uroda spra¬wia, że budzi on powszechną miłość i pożądanie. Wśród spowiadających się dzieci tylko Robert nie czuje do Jakuba niczego poza odrobiną przyjaźni. Alek¬sy Melissen, Blanka, Maud - wszyscy oni wyruszyli na krucjatę, by być blisko wcielonego piękna, którym jest Jakub. S. Grochowiak „Ikar" - Piękno sytuuje się podobno w napowietrznych poko¬jach, ale piękne są także stół do od-poczynku łokci - krzesło do straży przy chorym. Z. Herbert „Potęga smaku" - W wier¬szu jest mowa o tym, co piękne (dobry smak), choć naprawdę chodzi o to, co dobre (wybory moralne). Herbert na- wiązuje do Sokratejskiej triady: dobro-piękno-prawda. Należy według nie¬go kierować się w swych życiowych wyborach poczuciem piękna, bo to, co piękne, jest dobre. Widać w utworze, że to, co oferuje ludziom komunizm, jest tandetne i brzydkie (barak, chłopcy o twarzach ziemniaczanych, dziewczyny o czerwonych rękach). Taką rzeczywis¬tość wyraża równie niepiękny język (retoryka parciana... pozbawiona urody koniunktiwu), toteż ten obskurny i pro¬wizoryczny świat nie może być także, zgodnie z teorią filozoficzną, dobry. Poeta uświadamia jednak koszt piękna, tzn. koszt wyboru tego, co dobre (praw¬dziwe i piękne) w państwie komunis-tycznym. Niekiedy jest to cena najwyż¬sza. * „Piękność, sama piękność zdolna ci łzy wycisnąć". (O. Wilde) * „Cóż wiesz o pięknem?... Kształtem jest miłości". (C. K. Norwid) * „Choćbyśmy cały świat zeszli w po¬szukiwaniu Piękna, nie znajdziemy go nigdzie, jeżeli nie nosimy go w sobie". (R. W. Emerson) * „Piękne jest to, co podoba się całkiem bezinteresownie". (I. Kant) * „...Albowiem piękno jest tylko przeraże¬nia początkiem, który jeszcze znosimy z takim podziwem, gdyż beznamiętnie pogardza naszym unicestwieniem". (R.M. Rilke) * „Piękno? - deptała je stopa żołnierza daremnie. Wierzaj: ono jest w tobie i we mnie". (W. Broniewski)

Motyw piękna w literaturze

Materiały

Motyw apokalipsy w literaturze Apokalipsa (z greckiego - apokalypsis - objawienie, odsłonięcie) - To szcze¬gólny rodzaj wypowiedzi, przedstawia-jącej tajemnice czasów ostatecznych, wyjaśniającej sens dziejów, zawiera proroczą wizję wydarzeń towarzyszą¬cych końcowi świata. W Biblii zwłasz¬cza Objawienie św. Jana. Celem jej jest przedstawienie dla pokrzepienia se...

Tematyka patriotyczna w renesansie RENESANS Mikołaj Rej - Krótka rozprawa między 3 os. Utwór ten stanowi odbicie konfliktu, jaki w ówczesnej Polsce miał miejsce pomiędzy szlachtą, duchowieństwem a chłopami. Rej staje tu w obronie chłopów, uciskanych przez wyższe stany. Oprócz tego \"Krótka rozprawa...\" zawiera obszerną i szczegółową krytykę wad zauważonych u wszystkich trz...

IFC - krótki opis IFC (MIĘDZYNARODOWA KORPORACJA FINANSOWA) 155 członków, organami są organu IBRD, powstała w 56 r. Na mocy odrębnego statutu. Zadania: dokonywanie na warunkach rynkowych bezpośrednich inwestycji kapitałowych wspólnie z kapitałem prywatnym w przedsiębiorstwach prywatnych krajów członkowskich (restrukturyzacja i prywatyzacja). Operacje finansowe ...

Funkcja chóru w "Odprawie posłów greckich" Funkcja Chóru v dramacie Kochanowskiego Można by powiedzieć, iż najważniejszymi postaciami tragedii Kochanowskiego są Kasandra i Chór. Ich rola to komentowanie wydarzeń, wyjaśnianie skutków decyzji podejmowanych przez postaci dramatu, a także – jako że właściwymi adresatami ich wypowiedzi są przecież widzowie – pouczanie, przek...

"Historia" Baczyński - interpretacja Baczyński - „Historia\" otaczająca rzeczywistość skłania do refleksji wojna czymś nie zrozumiałym los odbiera mu to, czego już posmakował (miłość, przyjaźń) bezradność bezsilności człowieka, okrucieństwo przelewu krwi przekonany, że prawdziwy kres wojny nie nastąpi przerwa między poszczególnymi etapami historii (bitwami) przeznaczon...

Świadomość narodowa jako przejaw przynależności do narodu w "Weselu" PLAN: Świadomość narodowa jako przejaw przynależności do szerokiej grupy społecznej - narodu. ROZWINIĘCIE: 1. Sytuacja polityczna Galicji i jej wpływ na genezę \"Wesela\" - naród w obliczu historii. 2. Chłopi i ich widzenie sprawy narodowej - zamiana w sposobie myślenia chłopstwa - radykalizm i wola walki (manifestacje patrioty...

Dehumanizacja - definicja Dehumanizacja to proces polegający na pozbawieniu ofiary cech ludzkich i deprecjonowaniu jej wartości (np. gdy słowo \"człowiek\" zastępujemy określeniem \"żółtek\"); dehumanizacja obniża opór przed dokonywaniem aktów agresji i sprawia, że raz podjęta agresja ułatwia następne zachowania tego typu i znacznie zwiększa prawdopodobieństwo ich wystąp...

Literatura pozwala możliwie najdokładniej poznać ten świat, zrozumieć i wyrazić Oprócz prądów w literaturze trzymających się hasła \"sztuka dla sztuki\" istniały zawsze gatunki spełniające bardziej utylitarne funkcje. Sztuka nie może być wyobcowana, oderwana od rzeczywistości, sztuka bez człowieka i nie dla człowieka jest nieludzka i niepotrzebna. Literatura chyba najpełniej wyraża pragnienia, dążenia, tęsknoty i marzenia l...