Motyw młodości w literaturze



Młodość___ Młodość - Okres w życiu ludzkim odznaczający się doskonałą formą fizy¬czną i psychiczną. Kojarzony zwykle z emocjonalnym stosunkiem do rzeczy¬wistości, brakiem doświadczenia, bez¬troską i buntowniczym nastawieniem do świata. Patrz też: konflikt pokoleń. Biblia (ST) - 1) Absalom w młodzień¬czej zapalczywości buntuje się przeciw¬ko swojemu ojcu, Dawidowi. 2) Mło-dość i uroda Józefa budzą żądze w żonie Putyfara. Kobieta próbuje uwieść mło¬dzieńca, a gdy jej się to nie udaje, oskarża go o próbę gwałtu. Biblia (NT) - Już w młodości Jezus zadziwia mądrością. Gdy gubi się w świątyni, wdaje się w dysputę z uczo¬nymi w piśmie. Mitologia - Bogowie dzięki ambrozji i nektarowi są nie tylko nieśmiertelni, ale także wiecznie młodzi i piękni. Patrz: nieśmiertelność - mitologia: Eos-Jutrzenka. Sofokles „Antygona" - 1) W sporze z synem Kreon próbuje obalić jego argumenty, uciekając się do stwierdze-nia, że jest zbyt młody, by móc udzielać rad ojcu i władcy (patrz też: konflikt pokoleń). 2) Antygona skarży się, że jest zbyt młoda, by umierać. Nie poznała jeszcze ani szczęścia miłości, ani obo¬wiązków macierzyństwa. Anonim zw. Gallem „Kronika pol¬ska" - Mimo młodego wieku, książę Bolesław Krzywousty odznacza się za¬letami i cnotami wielkiego władcy. Jest niezwykle odważny, a jednocześnie roz¬tropny i mądry. M. Rej „Żywot człowieka poczciwe¬go" - Tak jak każda pora ludzkiego życia, także i młodość ma swoje obo¬wiązki i przyjemności. Przede wszyst¬kim jest to czas życiowej edukacji czło¬wieka i podejmowania ważnych decyzji, jak chociażby wybór towarzyszki życia. J. Kochanowski „Do gór i lasów" - patrz: retrospekcja. J. Kochanowski „Na młodość" - Sza¬leństwa młodości są czymś naturalnym. Ci, którzy oburzają się na nie, chcą mieć rok bez wiosny. J. Kochanowski „Odprawa posłów greckich" - Ganiać sytuację w Troi, Ulisses wygłasza też tyradę przeciw młodzi wszetecznej, która oddając się rozrywkom i żyjąc w luksusie, zniewieś-ciała i nie będzie w stanie bronić ojczyz-ny w potrzebie. Ch. Marlowe „Tragiczna historia do¬ktora Faustusa" - Faustus zawiera z Szatanem pakt, na mocy którego w za¬mian za swoją duszę otrzymuje powtór¬ną młodość. Jednak wykorzystuje ją na hulanki i - za namową złego ducha - czynienie zła i niegodziwości. W. Szekspir „Henryk V" - Młodość i hulanki przeszłości okazują się myl¬nymi pozorami. Mimo młodego wieku, Henryk V jest rozważnym, mądrym i sprawiedliwym władcą i doskonałym wodzem. Literatura metafizyczna baroku - Młodość, jak wszystko na świecie, szybko przemija. Człowiek więc powi¬nien kierować swoje myśli ku rzeczom wiecznym i nieprzemijającym. I. Krasicki „Do króla" - Młodość jest jednym z zarzutów, jakie pod adresem Stanisława Augusta Poniatowskiego wysuwa szlachta. Młody wiek króla świadczy o braku mądrości, bor jak wiadomo, stwierdza ironicznie Krasi¬cki, mądrość bierze się z siwych wło¬sów. Na szczęście, z tej wady król już się poprawia - przybywa mu lat, a wraz z nimi siwych włosów. J.W. Goethe „Faust" - Rozczarowany do wiedzy rozumowej Faust postanawia magii się poświęcić. Przywołuje szata¬na, który przywraca mu młodość, żąda¬jąc w zamian duszy. Odmłodzony Faust zyskuje zdolność nieograniczonego po¬ruszania się w czasie i przestrzeni, roz-kochuje w sobie Gretchen (Małgorzatę), by stać się w końcu przyczyną popeł¬nionej przez nią zbrodni dzieciobójstwa. Chciał odzyskaną młodość wykorzystać do czynienia dobra - wbrew swoim intencjom staje się przyczyną wielu nieszczęść. K. Brodziński „O klasyczności i ro-mantyczności tudzież o duchu poezji polskiej" - Młodość nie znosi żadnych zasad i ograniczeń, więc wybiera roman-tyczność, która jest tą drogą poezji, jaka dopuszcza swobodę i spontaniczność. A. Mickiewicz „Oda do młodości" - Młodość jest dynamiczna, pełna entuz¬jazmu, zdolna zmienić oblicze świata. Patrz też: konflikt pokoleń. A. Mickiewicz „Dziady" cz. III - 1) Więźniowie z klasztoru bazylianów to ludzie bardzo młodzi, a przez to bez¬kompromisowi. Nic nie jest w stanie złamać ich buntowniczej postawy. 2) W salonie warszawskim to młodzi właś¬nie rozmawiają o wypadkach na Litwie i domagają się od literatury, by podej¬mowała aktualne tematy. 3) Podczas balu u Senatora młodzi Rosjanie wypo¬wiadają buntownicze zdania pod ad¬resem gospodarza i cara. Reprezentują tę lepszą część narodu rosyjskiego, która nie poddała się carskiemu despotyzmo-wi. A. Mickiewicz „Pan Tadeusz" - Wi¬dząc zamyślenie Tadeusza przy stole i to, że nie zajmuje się on Podkomorzan-kami, Sędzia wypowiada zgryźliwe uwagi na temat młodzieży. Patrz też: konflikt pokoleń. J. Słowacki „Kordian" - patrz: kon¬flikt pokoleń. A. Mickiewicz „Polały się łzy me czys¬te, rzęsiste..." - Młodość była górna i durna, pełna wielkich ideałów i szaleń¬czego zapału. Teraz przyszedł wiek mę¬ski, wiek klęski. A. Świętochowski „My i wy" - patrz: konflikt pokoleń. A. Asnyk „Do młodych" - patrz: kon¬flikt pokoleń. E. Orzeszkowa „Nad Niemnem" - Młodzi są w stanie przezwyciężyć kon¬flikt między Korczynem a Bohatyrowiczami. B. Prus „Faraon" - Młodość Ramzesa przyczynia się do jego klęski, zapalczywy i niecierpliwy, daje się ponieść młodzieńczym emocjom i wchodzi w konflikt z kapłanami. Brak doświad¬czenia i lekceważenie wiedzy prowadzą Ramzesa do zguby. B. Prus „Lalka" - Młodość Rzeckiego jest całkowitym zaprzeczeniem jego wieku dojrzałego. Jako młodzieniec był człowiekiem bardzo aktywnym, walczył w powstaniu na Węgrzech, przewęd¬rował całą niemal Europę. O. Wilde „Portret Doriana Graya" - Portret przedstawiający Doriana, w któ¬rego namalowanie Bazyli włożył całą swoją miłość do chłopca, starzeje się zamiast młodzieńca. To obraz nosi ślady rozpusty i niegodziwości, które Dorian popełnia. On sam przez lata zachowuje młodość i niezwykłą urodę. J. Tuwim „Dziesięciolecie" - patrz: konflikt pokoleń. M. Pawlikowska-Jasnorzewska „Pod kościołem" - Młodość była jak gotyk, piękna i strzelista. Dziś pozostało tylko siedzieć jak pod kościołem - żebrać o miłość i współczucie. W. Gombrowicz „Ferdydurke"-Mło¬dość tylko pozornie jest okresem beztro¬ski i szczęścia. W rzeczywistości to czas największej presji, jaką na człowieka wywiera otoczenie, próbując go upupić - zamknąć w sztywne schematy. W. Gombrowicz „Trans-Atlantyk" - Synczyzna - biologizm i rozbuchany erotyzm młodości to alternatywa wobec łzawej i sentymentalnej ojczyzny. I. Shaw „Młode lwy" - patrz: pokolenie stracone. S. Mrozek „Tango" - patrz: konflikt pokoleń. J. Andrzejewski „Popiół i diament" - patrz: pokolenie stracone. Poezja K. Baczyńskiego i T. Różewi- cza - patrz: pokolenie stracone. R. Bratny „Kolumbowie. Rocznik dwudziesty" - Młodość bohaterów przypadła na czas apokalipsy spełnio¬nej. Wspólnym przeżyciem ich młodo¬ści jest wojna: czas walki, dokonywania wyborów, obcowania ze śmiercią, żeg¬nania najbliższych, czas bólu, trwogi, często próby charakterów (szczególnie powstanie warszawskie). Ale to także okres wielkich, choć często dramatycz¬nie krótkich miłości (Malutki - Ałła, Kolumb - Basik, Jerzy - Alina, Olo - Kryska), jak też wspaniałych, zahar¬towanych przez ten szczególny czas przyjaźni (Olo - Jerzy, Jerzy - Zyg¬munt). Patrz: przyjaźń. J. Andrzejewski „Idzie skacząc po gó¬rach" - Młodość Francoise staje się dla Antonio Ortiza natchnieniem. Odzyskuje siły twórcze i po latach milczenia powraca cyklem obrazów przedstawia¬jących piękno jego muzy. Niestety, jak wampir niszczy tę, która przywróciła go sztuce. J. Andrzejewski , Już prawie nic" - Młodość i słowiańska uroda doktora Lubetzky'ego jest dla umierającego Her¬mana Eisbergera jedyną ulgą w cier-pieniach. Młody lekarz staje się jego przewodnikiem do krainy śmierci. M. Hłasko „Ósmy dzień tygodnia" - patrz: pokolenie stracone. N.H. Kleinbaum „Stowarzyszenie umarłych poetów" - Bohaterami po¬wieści są młodzi chłopcy, uczniowie renomowanej akademii Weltona. Kiedy w ich życie wkracza nowy nauczyciel, John Keating, postanawiają oni wyjść poza nudę i schematyzm szkoły, żyć w imię zasady carpe diem, co kończy się dla nich tragicznie. * .Jakoby też rok bez wiosny mieć chcieli, Którzy chcą, żeby młodzi nie szaleli". (J. Kochanowski) * „Chcąc odzyskać młodość, trzeba tylko powtórzyć dawne szaleństwa". (O. Wilde) * ,.Nie ma nic smutnego w jesieni, jeżeli nie zaniedbało się wiosny". (Z. Naikowska) * „Nie idzie o to, żeby być młodym, idzie o to, żeby być żywym". (M. Dąbrowska) * „Jedna rzecz znakomicie zastępuje doświadczenie: młodość". (M. Chevalier) * „Lepiej zniszczyć własną młodość, niż nic z nią nie zrobić". (G. Courteline) * „Młodość jest sumieniem życia". (M. Górki) * ,3ywają ludzie, którzy odnajdują młodość swoją dopiero u schyłku życia". (J. Paul) * „Młodość nie wierzy doświadczeniu starych". (T. Dolęga-Mostowicz) * „.Pozostaje się młodym tylko wówczas, jeżeli się było młodym kiedykolwiek". (C. Pavese) * „Młodość jest solą ziemi w oku". (J. Tuwim)

Motyw młodości w literaturze

Materiały

Stanisław Barańczak jako wzór współczesnego humanisty Stanisław Barańczak - wzór współczesnego humanisty. Stanisław Barańczak należy do poetów pokolenia ‘68. Wydarzenia marcowe skomplikowały życie poety i wpłynęły na jego twórczość. Już w 1970 opowiadał się jako rzecznik poezji opartej na zasadzie „nieufności”. Język jest narzędziem fałszu, więc powinien spotkać się z nieufnośc...

Wzorce osobowe literatury parenetycznej Niezłomni rycerze Każda epoka kształtuje oraz propaguje wzorce osobowe. Z tymi określonymi typami zachowań wiąże się bezpośrednio literatura parenetyczna, która ma za zadanie wskazywać oraz szerzyć wzorce osobowe typowe dla ludzi sprawujących jakąś funkcję społeczną. W średniowieczu za taki typ literatury można uważać epikę rycerską. W okres...

Bony skarbowe i pieniężne Bony skarbowe są emitowanymi przez Skarb Państwa krótkoterminowymi papierami wartościowymi. Przez ich emisję Minister Finansów zaciąga krótkoterminową pożyczkę przeznaczoną na sfinansowanie deficytu budżetowego lub krótkotrwałych niedoborów. Wartość nominalna bonów skarbowych wynosi 10.000 zł. Bony są emitowane od 1 do 52 tygodni. Mają postać z...

Motyw niezgody arystokratycznych rodów w "Romeo i Julia" Motyw niezgody arystokratycznych rodów Tłem wydarzeń tragedii – i zarazem czynnikiem sprawczym – jest konflikt pomiędzy rodami Kapuletów i Montekich. Nie wiadomo już nawet, od czego wzięła początek wzajemna nienawiść, mimo to trwa ona nadal i nie traci na sile. Dowodem są liczne bijatyki uliczne, podczas których dochodzi do ran...

Wizja przyszłości narodu w "Panu Tadeuszu" Wizja przyszłości narodu Pan Tadeusz nie tylko przeszłość ocalał od zapomnienia, ale ustanawiał\' continuum między czasem przeszłym a teraźniejszością. Pokazywał władczą siłę tradycji, która nie daje rozerwać życia narodu na zmurszałą świetność i nędzną teraźniejszość Jednocześnie kształt tradycji formował tak, by pokazać w niej zaczyn nowy...

"Potop" powieścią historyczną Powieść historyczna - odmiana powieści, której rozkwit nastąpił w wieku XIX. Jej istotą jest przedstawianie wydarzeń z dłuższej perspektywy czasowej. Powieść historyczną konstruuje się z określoną wizją własną autora, mającą wpływ na jej wymowę. -stała strefa napięcia między tym, co kreacyjne, a tym co historyczne, -autor korzysta ze źróde...

Koncepcja tragizmu w teatrze antycznym, szekspirowskim i romantycznym Tragizm, tak jak komizm czy groteska jest kategorią estetyczną, określa rodzaj dzieła. Polega na umiejscowieniu bohaterów w sytuacji konfliktu tragicznego, w starciu dwóch równorzędnych racji. Wybór którejkolwiek z nich przynosi klęskę, a nawet śmierć. Tragizm w teatrze jest chyba jego jedną z najbardziej nieodłącznych cech od czasów jego pow...

Treny jako triumf sztuki nad życiem - Jana Kochanowskiego Treny jako triumf sztuki nad życiem wszechstronność, erudycja oraz kunszt poetycki Jana Kochanowskiego W miarę, jak rozwija się cykl Trenów, coraz większego znaczenia nabiera w nich pierwiastek racjonalistyczny – spada temperatura uczuć, opadają emocje, obniża się napięcie, wybuchy rozpaczy stają się mniej gwałtowne. Niejako „w...